Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 974
Unlicensed Surgeon
Det startet med at jeg hadde lyst på en server jeg kunne bruke til å leke, teste, og lære. Da jeg for tiden er i en litt kinkig bosituvasjon er det slik at jeg må ha denne serveren på soverommet. Jeg lager denne tråden tilfelle noen andre ønsker å gjøre noe ligende.

Kravene ble da:
  • Fysisk liten maskin
  • Stillegående
  • Full støtte for ESXi
  • Støtte for VT-D
  • Ikke for dyr

Som man kan se så er det en ganske omfattende liste med krav.

Valg av hardware

Som kravene tilsier så er man nødt til å være ganske kresen med valg av hardware. Jeg valgte ut følgende

Kabinett: In-Win BK644 Special Edition Hvit
Grunnen til at jeg valgte dette kabinettet var fordi det var lite, enkelt, greit, og ikke for dyrt. Da dette er et Micro ATX kabinett kommer det med en 300W strømforsyning.

Hovedkort: MSI Z77MA-G45, Socket-1155
Jeg valgte dette hovedkortet da etter utallige Google søk kom fram til at dette med all sansynlighet støttet ESXi. Hovedkortet støtter også VT-D. Om dette kom til å fungere eller ikke så jeg litt på som gambling. Hovedkortet støtter også innebygd grafikk da jeg ikke planlegger å ha noe eksternt skjermkort.

Prosessor: Intel® Core i7-3770
Da dette er hjernen i systemet som uansett er dyr, og må byttes ut totalt om man skal oppgradere bestemte je meg for å kjøpe noe bra her. Legg merke til at jeg ikke kjøpte K versjonen, grunnen til dette er fordi K ikke søtter enkelte viritualiserings teknologier. Som man kan se på ark.intel så støtter denne prosessoren alle de viktigste teknologiene, itilegg til at den har innebygd grafikkadapter.

RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL10 *2
Grunnen til at jeg valgte disse minnebrikkene var pa hasigheten. Når både CPU, og hovedkort støtter 1600mhz minne kjøper man selvsagt dette. Jeg valgte 2*8gb brikker så jeg heller kan sette inn nye 2*8gb brikker når økonomien strekker til da dette er en enkel oppgradering. Selvsagt også pga pris.

CPU-Kjøler: ARCTIC Alpine 11 Plus CPU Kjøler
Billig, god omtale, står at den skal være stille. Vi prøver!

Harddisk: OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB
Kjøpte denne pga pris, og ekstrem god omtale.

Jeg hadde itilegg en 2TB disk liggende jeg tenkte å sette inn. Jeg kjøpte også Cooler Master IC Essential E1 Kjølepasta, og en del andre småting jeg trengte.

Totalt kostet utstyre meg 5.919,00 + frakt som er en veldig OK pris.



Kabinettet ligger på gulvet, et tomt kabinett som må fylles opp.


Hovedkortet på plass


CPU på plass


Forskjellen mellom standar Intel, og oppgradert CPU kjøler.


CPU kjøler på plass. På denne er det faktisk fornuftig å lese bruksanvisning!


Inn med RAM


Maskin ferdig montert


Maskin slik den ble når alt var satt sammen


Forsøker å innstalere ESXi. Booter 5.0 fra USB uten noen modifikasjoner, og den gjenkjenner samtlige harddisker med en gang. Et godt tegn!


Å..... Dæven, det funka!

Både innebygde nettverkskortet og diskkontroleren ble automatisk detektert, og innstalert uten noe ekstra arbeid! Satt fast IP på maskinen, aktiverte VT-D i bios, og gikk in via Vsphere client. Alt fungerte overaskende bra! Maskinen har nå stått på 6 dager i strekk og hittil har det ikke vert et eneste problem. Maskinen er også så godt som helt lydløs. slik det ser ut nå har jeg satt opp 7 virituele maskiner på den.

Alt i alt er jeg meget fornøyd å har ingen problemer med å anbefalle dette oppsettet til andre som skulle ønske det samme.
Du har 7 vm'er fordelt på 16gb minne og 120gb lagring?

Ellers; er alle delene du har brukt faktisk på whitelist eller var det gambling?
Sist endret av Nenzo; 26. juli 2012 kl. 11:49.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Det er da vidderlig en 2tb disk i den også.

Og for enkelte prosjekter/VMs krever det faktisk ikke mye med RAM, mailserveren hos selskapet min onkel jobber for har 1gb dedikert, og har aldri blitt noe særlig belastet.
Sist endret av Freddy_fred5; 26. juli 2012 kl. 11:53.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Det er da vidderlig en 2tb disk i den også.
Vis hele sitatet...
Really? I posten ser jeg han skriver "tenkte å sette inn." Dårlig formulert i tilfelle.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Really? I posten ser jeg han skriver "tenkte å sette inn." Dårlig formulert i tilfelle.
Vis hele sitatet...
Oh yeah, han skrev det også ^^'

Jeg bare så det på bilde 2 fra bunnen.
Unlicensed Surgeon
Trådstarter
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Du har 7 vm'er fordelt på 16gb minne og 120gb lagring?

Ellers; er alle delene du har brukt faktisk på whitelist eller var det gambling?
Vis hele sitatet...
2TB disken ble selvsagt også satt inn selvsagt. 120gb diskplass er litt i minste laget.

Fant ikke delene på noen ofesiell whitelist men googlet en del og leste at det burde fungere så da gamblet jeg. 14 dagers retur om jeg skulle tatt feil.
har vert dele vis rådgiver på dette prosjektet, nei delene er ikke på whitelist, men var ikke gambling heller da det ble drevet en god del research før det ble satt sammen et utkast..

når det gjelder disker så vet jeg at det er også en 2tb disk også i oppsette så er ikke bare 120gb ssd
Sist endret av knutazz; 26. juli 2012 kl. 11:57.