Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2370
Hei.

Jeg skal lære meg arabisk og med det ønsker jeg å gjøre det i et land hvor dette språket benyttes. Et land som særlig utpekes ved noen enkle nettssøk er Kairo i Egypt. Jeg har like vel vanskeligheter med å finne arrangerte reiser som er seriøse nok og like vel ikke er altfor dyre i pris.

Et par nettsider jeg har kommet bort i er sprakreisebyraet.no. De skal utrolig nok ha 48000 kr/mnd for 12 undervisningstimer per uke, og 4900 kr/mnd å bo på skolen. Det der er faen meg norske priser+++.

Jeg har uansett tenkt å være der til jeg kan flytende arabisk, antar at dette vil ta 4-6 måneder og muligens lenger.

Har noen andre erfaring om slike reiser? Er det vanlig med såpass høy pris? Evt. noen som vet om skoler i Egypt eller lignende land som tilbyr arabisk opplæring?

Tusen takk til alle som kaster bort litt tid for å hjelpe meg.
Aner ikke hvor mye arabisk du kan fra før, men det virker på posten din som du ikke kan noe i det hele tatt. Da tror jeg det er vel optimistisk å tro at du skal klare å oppnå flytende forståelse (skriftlig og muntlig) på bare et halvt år.

Snakket nylig med en bereist og lærd kompis om akkurat dette, og dette er det jeg tok med meg fra samtalen: Damaskus var kjent som et bra læringssted, men Syria er vel ute av bildet nå. Egypt/Kairo er selvsagt mye tryggere, men ikke akkurat stabilt det heller. Mye kan skje. Marokko, Jordan eller Oman er kanskje land du bør se nærmere på. Jordan er kjent for å ha mange bra språkskoler. Marokko er et relativt stabilt og imøtekommende land, men her snakkes mer fransk enn engelsk. Oman er kjent for å være et relativt fredelig sted hvor mange snakker engelsk (og alle arabisk, selvsagt), men såvidt jeg har forstått er det kun ett college med arabiskundervisning for nybegynnere.

Men jeg har kun svært overfladisk kunnskap om dette, basert på en samtale over et par øl. Les deg opp selv; kanskje et av disse tipsene kan være til hjelp.
Du er vel sikker allerede er klar over dette, men jeg synes det er verdt å nevne at arabisk består av en hel del dialekter som ikke nødvendigvis er innbyrdes forståelige. Om du lærer arabisk i f.eks Jordan, vil du ha problemer med med å forstå en fra Marokko.
Etter det jeg forstår vil du riktignok sannsynligvis lære en standardisert form for arabisk når du studerer det, men det er verdt å merke seg at regionale variantene som brukes i nesten alle dagligdagse sammenhenger er såpass ulike at du burde ta det med i vurdering når du bestemmer deg for hvor du vil reise.

Egyptisk og Levantinsk arabisk er nok de variantene av språket som flest lærer som fremmedspråk og kanskje det mest anvendelige, men dette bør du velge ut ifra dine interesser selvfølgelig.

Ellers snakker jeg ikke arabisk selv og vet dessverre ikke noe om skoler eller priser..
Sist endret av zerto; 15. april 2016 kl. 18:40.
Sitat av zerto Vis innlegg
Etter det jeg forstår vil du riktignok sannsynligvis lære en standardisert form for arabisk når du studerer det, men det er verdt å merke seg at regionale variantene som brukes i nesten alle dagligdagse sammenhenger er såpass ulike at du burde ta det med i vurdering når du bestemmer deg for hvor du vil reise.
Vis hele sitatet...
Derfor Egypt er et godt valg. De snakker en "klassisk/moderne" versjon som er mest brukt.
halla! Du har ikke vurdert å søke deg inn på arabisk ved UiO eller UiB? De har spesialavtaler med American University of Cairo som vil gjøre det litt billigere. Du vil da få innføring i arabisk i Norge og så ta utveksling i Egypt. Du kan også sjekke ut American University i Beirut eller prøve å google arabic + foreign student + university +byen du vil studere i. Det er også en del folk som drar til Amman nå siden det er ganske fredelig, men det er en kjedelig by ifølge de jeg kjenner som har vært der. Men som de andre sier, den egyptiske dialekten er den flest arabere forstår.
Søkte på det i går, Saape. Jeg kommer nok til å takke nei hvis jeg kommer inn. Har allerede en bachelorgrad, og er vel heller smartere å bygge på den til master enn enda en bachelor. Kan du mye om den linjen eller? Jeg er åpen for det meste, men slik det ser ut nå er jeg ikke gira på tre nye år.

Søkte på den American University of Cairo i stad også, men det var heftige greier. Måtte skrive et essay i søknaden haha. Den er godkjent av lånekassen, så det hadde vært kjekt å gå der.
Hvis du allerede har en bachelor, hva med å bygge på med en master i Egypt? Studier er en kjempe fin måte å reise på og bo i andre land.
Da kan du eventuelt studere og finne deg et kurs ved siden av, eller hvis du er litt smart kan du lære deg basics før du reiser ned og så øve på det der nede.