Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1968
Hei!

Jeg skal til Nederland i sommer og har planer om å kjøpe med meg hjem noe fotoutstyr. Har forstått det slik at jeg som norsk statsborger (og dermed bor utenfor EU) kan få igjen VAT på kjøp jeg gjør i Nederland. Så er spørsmålet; er det mulig for meg å reise til Nederland med fly, kjøpe meg fotoutstyr og få igjen momsen og deretter reise hjem igjen uten å betale toll/moms her? Planen er da å kaste emballasje og kvitteringer før jeg setter meg på flyet i tilfelle tollvesenet tar stikkprøver ved ankomst.
Sist endret av NijO; 7. juni 2012 kl. 13:05.
Ja, det er fullt mulig. Du må forberede deg på at køen for refunds på flyplassen kan være lang, og i utgangspunktet skal du betale norsk mva ved innførsel.

Hvor mye billigere er fotoutstyret i Nederland? Hvor mye må du ut med i evt ekstra garanti for å bli like godt dekket som forbrukerkjøpsloven? I mange europeiske land er det ikke noe særlig å spare på slike stunts som dette
Husk å spør om VAT-kvittering fra butikken, du må sannynligvis ha med passet (mange godtar kun passnummer).
▼ ... noen uker senere ... ▼
NijO's Avatar
Trådstarter
Sitat av moridin Vis innlegg
Ja, det er fullt mulig. Du må forberede deg på at køen for refunds på flyplassen kan være lang, og i utgangspunktet skal du betale norsk mva ved innførsel.

Hvor mye billigere er fotoutstyret i Nederland? Hvor mye må du ut med i evt ekstra garanti for å bli like godt dekket som forbrukerkjøpsloven? I mange europeiske land er det ikke noe særlig å spare på slike stunts som dette
Vis hele sitatet...
Sparer i overkant av 8000 kroner i momsfritak. Det store spørsmålet er hva som skjer når jeg kommer til Norge; vil tollerene sitte med informasjon om at jeg kommer inn i Norge med bagasjen full i varer som egentlig skal tolles? Her er informasjonen jeg har fått fra butikken:

Sitat av
"First of all, you will need to buy the goods from our shop including VAT. It’s important for you to include your name and residence outside the EU on the invoice.

You will subsequently need to organise an export stamp on the original invoice from the applicable customs office in the EU (eg Schiphol Customs) when leaving Europe and send this together with a copy of your passport which shows you normally reside outside of the EU, together with your bank/giro details to [insert navn på butikk]"
Vis hele sitatet...
Hvis jeg må fylle ut navn og adresse i hjemland samt. at de skal ha passnummeret, er det fare for at dette er informasjon som blir sendt til Tollvesenet i Norge som dermed får informasjon om at jeg har kjøpt varer for x antall kroner og at alt dette skal momses inn?

TL;DR: Hva er sjansen for at jeg blir moms-fucked ved ankomst i Norge? Klarer jeg å skli ut av flyplassen som en sleip ål uten at tollerene kommer løpende?
Sist endret av NijO; 23. juni 2012 kl. 02:20.
Om det er slik jeg tolker det moridin sier, vil det ikke være enklere å bare betale moms på varene i Nederland, kaste emballasje og så ta det med til Norge? Høres ut som du kan risikere å måtte betale momsen på flyplassen eller få faktura hjem. Antar det er tollere eller personell som er klar over regelverket som tar den jobben på flyplassen.
Du vil vell uansett spare på det? Om det er nok til å gi fra seg norske kjøpsrettigheter er vell opp til deg.