Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6544
Vannfasting over flere dager er ikke noe nytt fenomen, men det ser ut som det fremdeles er en voksende trend. Har i det siste blitt interessert i de helsemessige fordelene mange hevder en lenger vannfaste kan sette i gang, og har undersøkt en del om dette.

De som har prøvd faste for ulike grunner er ofte fornøyde med resultatene, de som ikke har prøvd synes det høres hull i hodet ut. Noen sier det minner om en sekt. Andre mener det er en naturlig metode å helbrede plager.

Tenkte det kunne være greit med en samletråd for dette, siden det finnes så mange meninger og synspunkter. Er også veldig interessert i hva de mest hardbarka skeptikerne på freak mener om emnet.

For dere som har prøvd:
Hva fikk deg til å ville prøve det, hvor lenge, og hvilke erfaringer gjorde du deg?

Til de som ikke har prøvd:
Har du kunnskap om emnet, og hva får deg til å ikke gjøre det?
Sitat av mann Vis innlegg
Til de som ikke har prøvd:
Har du kunnskap om emnet, og hva får deg til å ikke gjøre det?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke prøvd. Jeg har ekstremt begrenset kunnskap om denne sinnslidelsen.

Jeg vet at for de som er sunne og aktive (meg), så må man ha inn energi og næringsstoffer. Hvis man ikke får inn noe over lengere tid, så vil man ødelegge kroppen sin.

For disse inaktive rekene som evt. driver med denne galskapen, til lykke med det.
Mann: kan du beskrive konseptet? Hvor mye vann drikker man? Er det vann og kun vann? Hva med kaffe? Vitamintabletter? Sukkerfri saft? Pepsi Max?
Det å spise flere ganger om dagen er et moderne fenomen.
Man har fett på kroppen for å klare seg, når man ikke har tilgang til mat.
Det finnes urbefolkninger som ikke alltid vet når de får mat(de som fortsatt følger tradisjonene).
For de har ikke kjøleskap og full tilgang til mat 24 timer i døgnet.

Fasting aktiverer noe som heter Autophagy. Det er resirkulering av ødelagte celler.
Derfor kan man faste seg til bedre helse.
Schrodingers-katt hadde en interessant episode om dette, den er ikke lengre tilgjengelig hos NRK (https://tv.nrk.no/serie/schrodingers...2112/avspiller), men kanskje den finnes andre steder.

Jeg har ikke erfaring selv, men en bekjent har gode resultater med intermittent fasting, riktignok noe litt annet. både på vekt, sult og energi, men det er naturligvis rent anekdotisk.
Effektene av IF er ihvertfall ganske omdiskutert og anbefales ihvertfall ikke alle.
https://www.nrk.no/norge/eksperter-a...ett-1.13934873
Jeg har erfaring med intermittent fasting. God erfaring!

Spiser mellom kl 14:00 og 22:00. 7 timers spisevindu.
Prøver så klart å spise mest mulig sunt disse timene. Det blir som regel to til tre måltider. To normale/store måltider og ett mindre ett. Jeg kjenner virkelig kroppen suge til seg den gode næringa.
Energien er upåklagelig, den er veldig stabil!
Humøret er også betraktelig mer stabilt.

Har i løpet av litt over ett år gått ned 32kg. Trener ikke i tillegg, men går en times lang tur hver kveld med hunden.
Jobber som kokk, så jeg har jo ganske aktive dager. Ikke mye sitting.

De første dagene kan være vanskelige, du kommer til å bli GODT kjent med sultfølelsen din. Kvalme kan også forekomme, pga. sultfølelsen.
Men så går det over, og du kommer inn i en flyt.

For meg fungerer det her helt kanon. Alle andre jeg anbefaler det trives også etter de første dagene.
Når man vannfaster over lengre perioder, er det smart å drikke vann med litt salt i.
Uvaksinert 👍
Snakket med en som drev med fasting som også innbefattet å ikke drikke noe på flere dager. Er vistnok ganske vanlig. Husker ikke hvor mange dager men tror han nevnte en 4-5 dager på vanlig faste også noen dager på dry fasting. Han gjorde det regelmessig.
Dry fasting gir flere helsefordeler over kortere tid.
Noen påstår at du tvinger nedbryting av fett-cellene for vann.
Gjør man det som kalles "Hard Dry Fast", så skal man heller ikke dusje, eller pusse tenner.
Gjort det over 7 dager en håndfull ganger.

Studier av blant annet Valter Longo var med på å inspirere.

Første gang avbrøt jeg etter dag 2 pga smerter i korsrygg. Leste et sted at en clean diett inn mot fasten, uten alkohol var å foretrekke. Forsøkte dette og klarte 7 dager uten problemer egentlig. Sulten var ikke det vanskeligste, men lysten på å kose seg med noe godt i sofaen var sterkere.
Varmt vann hjalp i tunge stunder.

Vil anbefale å teste det fordi det gir et interessant perspektiv. Man gjenoppdager det å faktisk være sulten. Luktesans blir kraftig forsterket og produktivitet øker (hos meg i hvert fall).


Helsefordeler er vel enda litt tidlig å uttale seg om da studier på mennesker er begrenset.
Episoden til schrødinger katt "sult" (ligger på YouTube) gir en fin innføring i emnet. Jeg har vannfastet et par ganger 7 dager. Dette går faktisk lekende lett. Det krever ikke ståldisiplin. Det er en svært fin mental "renselse". Fra dag 4-5 får man stabilt blodsukker og ketose og en zen følelse av ro og konsentrasjon. Man får frigjort ufattelige mengder tid (interessant nok å innse hvor mye tid det går hver dag til å spise, planlegge hva man skal spise, tilberede og rydde etter mat). Dette er i seg selv nok grunn til å forsøke vannfaste. Vi er tilpasset faste og kroppen klarer dette helt fint. Det er helt naturlig å faste og noe mennesker (og dyr) har gjort mer eller mindre frivillig til alle tider.. Rent fysisk er det også mange som har blitt mye bedre fra en rekke plager spesielt revmatiske, nevrologiske eller psykologiske. Men ideelt bør fasten da vare i iallefall 2 uker.
Har selv eksperimentert med fasting. Utført flere faster fra 1-5 dager. Som andre også nevner er det relativt uproblematisk med mindre man har helseplager fra før av.

En benefit som ikke er nevnt tidligere er at man får nullstilt metthetsfølelsen. Etter å ha fastet får man ett litt annerledes forhold til mat som varer avhengig av hvor mye man spiser i ettertid. Man kan også bli litt mer emosjonell under fasten.

Ellers er det bare å google de ulike fordelene, skal være bra for hjernen og gut flora bla.
mann's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg prøvde nettopp en 6-dagers selv, og merka bedringer på mange småplager jeg har hatt, samt mye bedre humør.
Skal sjekke ut Schrødingers katt-dokumentaren i dag, fant den på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=kH9GT-IrFQ4
HD-versjon på engelsk her: https://www.youtube.com/watch?v=t1b08X-GvRs

Det jeg savner i denne tråden er egentlig motargumenter.
Begynte med fasting for 3 år siden og kickstartet hele prosessen med en 72 timer, har etter det tatt sporadisk faste, men som oftest holdt meg til 2 dager eller 36 timer da jeg synes faste over lengre perioder enn dette fucker med søvnen min.

Kan ikke si jeg har merket noen helsemessige positive ting av det, men en ting er sikkert og det er at det aldri har vært lettere å gå ned i vekt.
Har drevet med trening og kosthold siden 2004 og prøvd så og si alt av dietter og ingen har vært så lette som fasting.

Alt fungerer jo selvsagt så lenge man klarer å følge det, men for min del handler det nå om å finne det som er enklest for meg å følge og ingenting er vel enklere enn å ikke spise noe?

Vanlige rutinen min mot sommeren er å spise 1 måltid om dagen og merker jeg at jeg stagnerer tar jeg 36-48 timers faste innimellom. Dersom man ønsker å forsøke seg på faste anbefaler jeg egentlig å prøve litt periodisk faste først (spise vindu på 8 timer). Klarer man det enkelt kan man øke til ett måltid om dagen og etter det forsøke seg på 48 timer.
Sitat av mann Vis innlegg
Det jeg savner i denne tråden er egentlig motargumenter.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde man lærte grunnleggende ernæring på barneskolen.

Tror ikke det er gjort så mye forskning på mennesker.

https://nhi.no/kosthold/forebyggende...abetes-type-2/
Har vannfastet i 5 døgn. Ble utrolig sulten. Tviler på at hormonene spilte opptimalt på lag. Det hele handler om hvor raskt kroppen klarer å utnytte sitt eget fettlager som energi. Noen opplever langt mindre sult følelse enn andre. Men som regel går sult følelsen over etter3-5 dager, noen tar det lenger tid.

Det som gjør meg skeptisk til lang faste er hvis du har en kropp som blir tydelig stresset av det. Feks hvis kortisolet skyter i været pga fastingen, så får du redusert helseeffekt.
Sitat av Påfugl Vis innlegg
Jeg trodde man lærte grunnleggende ernæring på barneskolen.

Tror ikke det er gjort så mye forskning på mennesker.

https://nhi.no/kosthold/forebyggende...abetes-type-2/
Vis hele sitatet...
Det er gjort masse på forsking på mennesker, er bare den du linker til som er gjort på dyr og ga ikke akkurat veldig mye konkret informasjon.

Reference: De Cabo R and Mattson MP. Effects of intermittent fasting on health, aging, and disease. New England Journal of Medicine. 2019;381(26):2541-2551. doi: 10.1056/NEJMra1905136.
Sitat av Picard Vis innlegg
Det er gjort masse på forsking på mennesker, er bare den du linker til som er gjort på dyr og ga ikke akkurat veldig mye konkret informasjon.

Reference: De Cabo R and Mattson MP. Effects of intermittent fasting on health, aging, and disease. New England Journal of Medicine. 2019;381(26):2541-2551. doi: 10.1056/NEJMra1905136.
Vis hele sitatet...

Furthermore, clinical studies have fo￾cused mainly on overweight young and middle￾age adults, and we cannot generalize to other
age groups the benefits and safety of intermit￾tent fasting that have been observed in these
studies.
Vis hele sitatet...
Tja, studien din er gjort på inaktive, overvektige amerikanere. Jeg er sjokkert over at de da fant at det er godt for helsa å spise mindre. Det er greit, dette visste vi fra før.

Det jeg er interessert i å vite, er om dette er godt for helsa til friske, raske, aktive mennesker. Mennesker som gjerne trener/belaster seg, som trenger energi og næring for å vedlikeholde kroppen før/under/etter belastning.

Jeg tror ikke det er sunt, for sunne mennesker, å faste.

Jeg tror også det finnes bedre måter å gå ned i vekt på, enn dette 5:2 regimet de snakker om i studien.
Enig med påfugl og sier som bestemor: "du må eta no".
har drevet med fasting i over 2 år nå, har gradvis bygget med opp fra 1 dag 9 dager vannfaste, så fant jeg ut om tørrfaste så nå har jeg sluttet med vann faste å begynt med det istedenfor da det føles mye bedre ut enn vannfaste,

under fasten føles det helt fantastisk angsten forsvinner blir glad mye energi og klar i hodet som om jeg er ungdom igjen er oppe i 3 dager tørrfaste nå målet er 9 dager da jeg har lest mye om andres opplevelser av helsefordelene med dette

: herding av kroppen balansering av hormoner, under en tørrfaste renser nyrene blodet i kroppen mer effektivt og siden betennelser må ha vann for å eksistere så forsvinner det også,de sterkeste cellene overlever og de svakeste blir spist opp av kroppen, svulser og annet som kroppen ikke har bruk for forsvinner. kroppen oversvømmes med imunceller og stamcelle produksjonen 3 dobles , siden de gammle cellene blir spist opp så er blir der flere friske nye celler i kroppen som formerer seg og man får en anti aging effekt under vanlige forhold klarer ikke kroppen å kvitte seg med gammle celler raskt nok så det samles opp i kroppen og skaper sykdom og tidlig alderdom og gi kroppen rom til å hvile fordøyelsen innimellom er det beste man kan gjøre om man vil bli friskere og øke levealderen

om man vil prøve tørrfaste så er det viktig å bli vant til vannfaste først da de fleste av oss har mye giftstoffer som må vaskes ut først og lese seg godt opp på temaet først er veldig viktig da det kan være livsfarlig og praktisere faste og spesielt tørrfaste uten og gjøre det på riktig måte, riktig forberedning og riktig avslutning er essensielt for suksess da kroppen går inn i dvalemodus og stappe i seg med feil drikke og feil mat kan skade nyrene,

man må gradvis introdusere lettførdøyelig mat veldig forsiktig over mange dager
jeg pleier å spise små mengder med kefirmelk med frukt til

for mer info så gav en av de ledene forskere på dette feltet fra russland nettopp ut en oversettelse til engelsk om akuratt dette

dette er helt ny kunnskap for hos i vesten men i russland har de praktisert dette i klinikker siden 1970 tallet med gode resultater på kroniske sykdomer

https://dryfasting.info/

glemte og nevne at tørrfaste er 3 ganger mer effektivt en vannfaste og går mye dypere inn i vevet i kroppen

når det er gått noen år så skal jeg poste før og etter bilder

jeg begynnte å faste av helsemessige årsaker, ondter rundt om i kroppen som jeg var bekymret for var kreft.

i lever/galle ,milten lymfeknuter i halsen, og testiklene
Sist endret av dekommeri2033; 14. april 2020 kl. 10:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Sitat av dekommeri2033 Vis innlegg
...
: herding av kroppen balansering av hormoner, under en tørrfaste renser nyrene blodet i kroppen mer effektivt og siden betennelser må ha vann for å eksistere så forsvinner det også,de sterkeste cellene overlever og de svakeste blir spist opp av kroppen, svulser og annet som kroppen ikke har bruk for forsvinner. kroppen oversvømmes med imunceller og stamcelle produksjonen 3 dobles , siden de gammle cellene blir spist opp så er blir der flere friske nye celler i kroppen som formerer seg og man får en anti aging effek...
Vis hele sitatet...
Foruten balansering av hormoner og til en viss grad reduksjon av inflammasjonsgrad, er mye av dette faktisk helt feil.

1. Nyrene er avhengig av vann for å effektivt kunne filtrere blodet for avfallstoffer. Det er en årsak til at man observerer nyresvikt ved alvorlig dehydrering, somoftest forårsaket av opphopning av bla. myoglobin i nyrene. Og hvordan skal egentlig nyrene kunne skille ut noe når all uringproduksjon etterhvert stopper opp? Det medfører også økt fare både for nyrestein og urinveisinfeksjoner.

2. At kroppen oversvømmes av immunceller kalles systemisk inflammasjonsrespons, dette står i sterk kontrast til din påstand om at inflammasjon reduseres.

3. Celledød (apoptose) er programmert i cellen og styres i liten grad av hormoner, med unntak av enkelte steroide-responderende celler. Men man vil kunne oppleve under alvorlig dehydrering økt celledød (av ellers friske celler) grunnet osmose og at den intracellulære væsken trekkes ut.

4. Blodtrykk og sirkulasjon. Under dehydrering vil blodet etterhvert tykne, dette fører til svært økt belastning på hjertet samt langt dårligere perifer sirkulasjon og oksygenering av vev noe som fører til opphopning av avfallstoffer perifert og de avfallstoffene som eventuelt skulle transporteres med blodet vil ikke ha noen steder å gå.

Vannfaste kan nok absolutt ha en effekt, men tørrfaste er galskap.
om man kommer fra en veldig usunn livsstil med masse kjøtt ,sukker og store måltider må man først legge om kostholdet da denne maten er veldig syredannende og kan skade nyrene om man kaster seg ut i faste uten å forberede kroppen først , vegetarisk kosthold er å ambefale og sterk reduksjon i kjøtt kunsum, hvit sukker bør kuttes helt ut, mat med mye fiber er bra for å dytte ut slagstoffer fra dårlig kosthold fra tarmen,

intermittent fasting er også bra og praktisere for å redusere belastningen på organer , det er spesielt viktig og ikke spise sene måltider om kvelden da det er den beste tiden for kroppen og hvile før legge tid om man skal spise sent er det best å spise lettfordøyelig mat, eller drikke en dose fiberhusk før man legger seg om man er plaget av slultfølelse , fiberhusk er nesten helt uten kalorier og bidrar til å dytte slagstoffer gjennom tarmen , før en lengre faste er det også verdt å nevne at det kan lønne seg og avgifte leveren med en lever rense kur

periodisk faste gjør kroppen mer følsom for næringstoffer , som en resett av fordøyelsen som er hovedgrunnlaget for imunsystemet, magen vil etter lengre faster bli mett av mindre mengder mat og kroppen blir flinkere til å utnytte seg av næringen i den maten som blir spist , overspisting fører til ufordøyd mat i tarmen og belastning på kroppen

Sitat av Bill_Gates Vis innlegg

1. Nyrene er avhengig av vann for å effektivt kunne filtrere blodet for avfallstoffer. Det er en årsak til at man observerer nyresvikt ved alvorlig dehydrering, somoftest forårsaket av opphopning av bla. myoglobin i nyrene. Og hvordan skal egentlig nyrene kunne skille ut noe når all uringproduksjon etterhvert stopper opp? Det medfører også økt fare både for nyrestein og urinveisinfeksjoner.

3. Celledød (apoptose) er programmert i cellen og styres i liten grad av hormoner, med unntak av enkelte steroide-responderende celler. Men man vil kunne oppleve under alvorlig dehydrering økt celledød (av ellers friske celler) grunnet osmose og at den intracellulære væsken trekkes ut.

Vannfaste kan nok absolutt ha en effekt, men tørrfaste er galskap.
Vis hele sitatet...

under en tørrfaste vil nyrene filtrere vannet som er i kroppen fra før og produsere metabolsk vann som er mye renere enn vann man drikker og uten mat er ikke kroppen så belastet

dette metabolske vannet er av veldig høy kvalitet

denne prossesen filtrerer ut dødt vann fra kroppen som er en årsak til sykdom

etter en stund vil kroppen begynne å hente vann fra reserve lagre i kroppen som fett vev,

selv under en tørrfaste urineres det ut ca halv liter vann hver dag

den kunnskapen vi har i vesten er i stor grad preget av farmasøyt industrien som derfor ikke er til å stole på etter min mening

jeg velger å stole på russiske forskere som har drevet med dette i over 25 år som har oppnåd oppsiktsvekkene resultater
Sist endret av dekommeri2033; 14. april 2020 kl. 12:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Ja du får produksjon at ADH for å bremse urinproduksjon som vil gjøre at du holder på vannet du har tatt inn.
Det metabolske vannet, hvis du mener vannet som er "fanget" i fettvevet er på ingen måte renere enn vannet du eventuelt får fra springen.
Svært mange av toksinene som vi får i oss gjennom blant annet maten vi spiser og ting vi drikker ut er fettløselige og vil derfor følge med vannet under metaboliseringen av kroppsfettet.
Vann er av en kvalitet uansett, hvis du mener at vannet har færre toksiner i seg enn vann du drikker fra springen stemmer nok ikke dette.
Så under en vannfaste, vil mengden av toksiner i blodet øke, da toksinene som er "fanget" i fettvevet skilles ut og iom. at du har et lavere blodvolum grunnet redusert væskeinntak, vil du få en økning.

Dødt vann?
Vannet i seg selv vil aldri kunne føre til sykdom, men eventuelle bakterier/virus etc. som man kan få gjennom vann vil kunne føre til sykdom.
Vannet som er lagret i kroppen i fett og annet vev er i stor grad fritt for bakterier og virus sålenge det befinner seg i celler og fettvev, men vil blande seg med alt annet i blodbanen (som bakterier, virus, avfallstoffer mm.) så snart det kommer dit og vil da være like blandet med det "levende" vannet.
Så dette er usant.


Forutsatt at du forbrenner ca. 2500kcal per dag, tsv. (0.3kg kroppsfett), du trenger da eventuelt å få tilført ca. 1.5kg oksygen, vil du i teorien kunne produsere ca. 0.9kg H2O og 0.9kg CO2 + energi gjennom oksideringen av triglyserider.
Ut fra dette mister man ca. 0.25kg gjennom utånding og ca 0.5l til svette (dog under dehydrering vil svetteproduksjonen kunne minske).
Hvis du ønsker å forbrenne mer må dette gjøres gjennom økt aktivitet, men dette vil føre til økt svetteproduksjon, økt utånding av vann og surere blod både grunnet økt mengde ketoner samt laktat, Slik at netto vann du får igjen vil kunne bli mindre enn ved lite aktivitet.

MEN:
1. Dette er gitt utifra en perfekt verden hvor du kun forbrenner fett, dette skjer aldri, kroppen vil i første omgang bryte ned musklene.
2. Ved ren fettforbrenning vil man etterhvert havne i metabolsk acidose, dette vil grunnet økt osmotisk trykk føre til økt mengde av vann i lungene, samtidig vil respirasjonsfrekvensen øke for å kompensere for lavere blod pH.

Det at du nevner farmasøytisk industri som fruits of the poisoned tree sier jo en del, men jeg vil være den første til å nevne at denne industrien har mange svin på skogen og det gjøres mye svært slett forskning som publiseres i avisen. Samtidig har de stått bak oppdagelser og innovasjoner som idag redder svært mange menneskeliv.
Samtidig er jo ikke akkurat naturmedisin og mirakelkur industrien noe særlig bedre.

Vitenskapen om kroppens virkemåte og funksjon er noe den farmasøytiske industrien så absolutt har nytte av, uten at det nødvnedigvis er de som har stått bak revolusjonerende oppdagelsene innenfor anatomi, fysiologi og patofysiologi.

Noe særlig over 72-timers "tørr-fasting" ville jeg aldri begitt meg ut på da fordelene man får iløpet av disse 72 timene hvor tentativ forskning her hentydet at kan føre til bla.:
- Økt autofagi
- Lavere andel inflammasjonsmarkører
- Bedre insulinrespons
Sist endret av Bill_Gates; 14. april 2020 kl. 16:11.
Sitat av Påfugl Vis innlegg
Jeg har ikke prøvd. Jeg har ekstremt begrenset kunnskap om denne sinnslidelsen.

Jeg vet at for de som er sunne og aktive (meg), så må man ha inn energi og næringsstoffer. Hvis man ikke får inn noe over lengere tid, så vil man ødelegge kroppen sin.

For disse inaktive rekene som evt. driver med denne galskapen, til lykke med det.
Vis hele sitatet...

Vel aktiv eller ei, så er det faktisk ingen ja kanskje bortsett fra noen kronisk syke eller olympiske utøver som trenger energi hver eneste dag. Rent medisinsk. At du føler du blir veik, doven og svakelig om du ikke spiser er noe annet. Men det det at du føler det slik, betyr jo ikke at du faktisk trenger mat hver tredje time.

De som driver med faste går jo heller ikke på faste uendelig lenge. Det er forskjellige varianter. Noen del-faster i løpet av døgnet. Andre strekker fasten til 3 dager, en uke og enkelte faster en hel måned.

Det er jo også et område der det ikke er enormt med forskning, men som det faktisk forskes ganske mye på nå. Fordi det viser seg at det ER mange fordeler med faste.

At du så bombastisk slår fast at dette med fasting er en sinnslidelse for tullinger viser vel bare at du er lite åpen for nye ideer og tanker.

Mange rapporterer at de faktisk får økt energi og utholdenhet i en fasteperiode. Kanskje du skulle prøve en tredagers faste bare for å teste? Det er ikke farlig for normalt friske folk, du dauer ikke av å kjenne litt på sulten og du må heller ikke gi etter for suget etter mat selv om det kan virke sånn.

Historisk sett så har faste vært brukt medisinsk for mange lidelser. Og i endel land i øst-europa er det fortsatt fasteklinikker. Tror både polen og litauen har slike klinikker hvor forlk kan få dekket opphold via folkehelsen ved enkelte lidelser. De kjører opptil 3 ukers faste. med kun vann og te. Og de er ikke stillesittende men i grei aktivitet og holder kroppen igang og det er ikke entydig forskning som jeg har lest som sier at slikt er skadelig. Hverken i forhold til metabolisme, muskelsvinn, nedgang i styrke eller prestasjonsnivåer.

Nå er kanskje 3 ukers faste uten legeoppfølging ikke noe som folk bør starte helt selv. Men en tredagers fasting eller kanskje en uke går nok helt fint for de aller fleste. Og det fine er jo at fasting er jo ikke ugjenkallelig. Skulle du plutselig kjenne at dette fikser du ikke så er det jo bare å ta til seg næring og spise et måltid
mann's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bill_Gates Vis innlegg
Ja du får produksjon at ADH for å bremse urinproduksjon som vil gjøre at du holder på vannet du har tatt inn.
Det metabolske vannet, hvis du mener vannet som er "fanget" i fettvevet er på ingen måte renere enn vannet du eventuelt får fra springen.
Svært mange av toksinene som vi får i oss gjennom blant annet maten vi spiser og ting vi drikker ut er fettløselige og vil derfor følge med vannet under metaboliseringen av kroppsfettet.
Vann er av en kvalitet uansett, hvis du mener at vannet har færre toksiner i seg enn vann du drikker fra springen stemmer nok ikke dette.
Så under en vannfaste, vil mengden av toksiner i blodet øke, da toksinene som er "fanget" i fettvevet skilles ut og iom. at du har et lavere blodvolum grunnet redusert væskeinntak, vil du få en økning.

Dødt vann?
Vannet i seg selv vil aldri kunne føre til sykdom, men eventuelle bakterier/virus etc. som man kan få gjennom vann vil kunne føre til sykdom.
Vannet som er lagret i kroppen i fett og annet vev er i stor grad fritt for bakterier og virus sålenge det befinner seg i celler og fettvev, men vil blande seg med alt annet i blodbanen (som bakterier, virus, avfallstoffer mm.) så snart det kommer dit og vil da være like blandet med det "levende" vannet.
Så dette er usant.


Forutsatt at du forbrenner ca. 2500kcal per dag, tsv. (0.3kg kroppsfett), du trenger da eventuelt å få tilført ca. 1.5kg oksygen, vil du i teorien kunne produsere ca. 0.9kg H2O og 0.9kg CO2 + energi gjennom oksideringen av triglyserider.
Ut fra dette mister man ca. 0.25kg gjennom utånding og ca 0.5l til svette (dog under dehydrering vil svetteproduksjonen kunne minske).
Hvis du ønsker å forbrenne mer må dette gjøres gjennom økt aktivitet, men dette vil føre til økt svetteproduksjon, økt utånding av vann og surere blod både grunnet økt mengde ketoner samt laktat, Slik at netto vann du får igjen vil kunne bli mindre enn ved lite aktivitet.

MEN:
1. Dette er gitt utifra en perfekt verden hvor du kun forbrenner fett, dette skjer aldri, kroppen vil i første omgang bryte ned musklene.
2. Ved ren fettforbrenning vil man etterhvert havne i metabolsk acidose, dette vil grunnet økt osmotisk trykk føre til økt mengde av vann i lungene, samtidig vil respirasjonsfrekvensen øke for å kompensere for lavere blod pH.

Det at du nevner farmasøytisk industri som fruits of the poisoned tree sier jo en del, men jeg vil være den første til å nevne at denne industrien har mange svin på skogen og det gjøres mye svært slett forskning som publiseres i avisen. Samtidig har de stått bak oppdagelser og innovasjoner som idag redder svært mange menneskeliv.
Samtidig er jo ikke akkurat naturmedisin og mirakelkur industrien noe særlig bedre.

Vitenskapen om kroppens virkemåte og funksjon er noe den farmasøytiske industrien så absolutt har nytte av, uten at det nødvnedigvis er de som har stått bak revolusjonerende oppdagelsene innenfor anatomi, fysiologi og patofysiologi.

Noe særlig over 72-timers "tørr-fasting" ville jeg aldri begitt meg ut på da fordelene man får iløpet av disse 72 timene hvor tentativ forskning her hentydet at kan føre til bla.:
- Økt autofagi
- Lavere andel inflammasjonsmarkører
- Bedre insulinrespons
Vis hele sitatet...
KP for godt og utfyllende svar!

Hva slags bakgrunn har du, det ser ut som du vet mye om dette!

Du sier at musklene brytes ned først. Hvor lenge fortsetter isåfall dette? Det går jo over til fett, eller i hvert fall til en kombinasjon, etterhvert.

Jeg har også lest at produksjonen av veksthormon øker, for å beskytte musklene. Og at de økte nivåene av veksthormon også leder til raskere restitusjon andre steder i kroppen. Er det noe i dette?

Så har jeg også lest om at fasting etterhvert også øker stamcelle-produksjon, som videre leger kroppen. Vet du noe om det?
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Beklager litt sent svar.
Jeg har kun grunnleggende helsefaglig utdanning (Ambulasefag), men har alltid hatt interesse for feltet. Den ene broren min er snart ferdig lege og har allerede en master i biomedisin, mens den andre broren min er tannlege (mye av samme teoretiske utdanningsløp som leger her i Norge). Begge to er også svært opptatt av trening og kosthold og sistnevnte er tidligere toppiddrettsutøver i friidrett.

Kroppen vil som elektristeten velge minste motstands vei, så helt i begynnelsen vil du bryte ned muskler.
Helt når du går fra nedbryting av muskler til nedbryting av fett er individuelt, men mye tyder på at du til en viss grad kan "trene" kroppen til å bruke fett som primær energikilde.

Kort om fettforbrenning (Lipolyse) (veldig forenklet, men trenger jo ikke gå så veldig i dybden)
Kroppsfettet er lagret som triglyserider, vha. enzymet lipase, brytes dette ned til hhv. glycerol og fettsyrer.
Dette går så over i blodet og blir transportert rundt vha. Albumin til cellene.
Det neste steget i prosessen kalles beta-oksidering hvor fettet blir gjort om til energi cellen kan bruke ATP (adenosin tri-fosfat)
De blir så lagret i cytoplasmaet i cellen (cellevæsken), men for å bli benyttet må det transporteres videre til mitokondriene, gjennom sitronsyresyklusen (hvis du vil følge deg dum google den), ett av de viktigste stoffene for å fremme denne er karnitin.
Hormoner som fremmer denne prosessen er bla. Adrenalin og Glucagon, men den bremses av blant annet Insulin.

Og det er insulinet og hvordan dette påvirkes av ulike dietter som ligger som "kjernen" i tankegangen bak de ulike diettene, (ukomplekse) karbohydrater er jo de som i all hovedsak fører til økte insulin-nivåer, proteiner fører også til insulin-respons men i langt mindre grad. Dog er jo ikke alle karbohydrater like, så det viktigste er å holde insulinnivået lavt, for å prometere fettforbrenning fremfor forbrenning av karbohydrater og muskelvev.

Det stemmer absolutt at periodevis-fasting har en positiv effekt på konsentrasjonen av HGH, dette styres av hypofysen og øker som en repons på fallende blodsukker. Dette metaboliseres til ulike vekstfaktorer i leveren bla. IGI-1, som bidrar til å vedlikeholde beinstyrke samt beskytte/repaere/øke musklene. Selvfølgelig er det jo mange andre faktorer som spiller inn her, men lavt insulinnivå samt høyere nivå av glucagon og HGH, vil bidra til fokus på fettforbrening og muskelvekst.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tenkte å prøve dette en uke nå, men tilfører elektrolytter gjennom «snake juice». Natron, salt, magnesium og kalium. Motivasjonen er å gå ned i vekt, se hvor mye viljestyrke jeg har, samt å teste teorien om at kroppen selv gjennom autofagi kan fikse på lett forhøyede leververdier. Tenker imidlertid å ta en kopp kaffe om dagen, samt begrenset inntak av nikotin. Hva tenker dere om dette?
Vel for ren vektnedgang ville jeg nok valgt andre metoder enn en ukes faste. Du vil jo miste vekt fra 0 til dag 7 naturligvis, men det vil jo være svært mye veske. Karbohydrater binder jo veske. Og det første du forbrenner uten inntak av mat er karbohydrater.

Om faste hjelper mot forhøyede leververdier vet jeg ikke noe om. Og siden levra vår er så viktig så bør du kanske sjekke med fastlegen før du kaster deg på faste? Elektrolytter trenger ikke være veldig fancy greier. En halv teskje ordinær salt om dagen el dobbelt om du du blir saltsugen. For mye magnesium virker som lakserolje.....

Kaffe (svart kaffe uten sukker) trenger du neppe begrense inntaket av. Sålenge du også drikker vann da kaffe er vanndrivende.

Autofagi bør inntreffe fra 2-3 døgn. For at du skal få sikre verdier og resultater bør du jo ha leververdier både rett før og etter fasten. Så da kan du like godt nevne fasten for legen. 1 uke faste klarer du glatt. Men du må nok finne på noe for å avlede tankene, spesielt de første dagene. Du vil bli utrolig sulten, og du vil tenke helt sykt mye på mat i alle varianter. Etter et par dager forsvinner mye av sult følelsen. Og det blir enklere.
Har sjekket med legen, men der er det begrenset kunnskap. Har også tatt leverprøver, så er spent på resultatet i etterkant. I dokumentaren det linkes til lenger opp i tråden er det eksempel med en tysker som faster 12 dager på institusjon, og på denne måten blir kvitt fettlevertilstanden sin. Ferdig med dag 1, og det går greit. Dag 2 skal være verre!
Grønn på. Men fasting gir ikke varig vektnedgang med mindre du også forandrer kosten i etterkant. I etterkant av faste er det 2 - 3 uker med velvære og god apetitt. Enkelte som går over til lavkarbo etter faste beholder vekttap. Uansett bør du forsøke faste av alle andre grunner.
Planen er egentlig å gå over til carnivore etter fasten. Selvsagt etter reintroduksjon mat gjennom å drikke kraft, og spise noen lette måltider uten for mye fett og uten karbs. Har prøvd meg på carnivore før, men sjelden holdt mer enn noen uker. Tror det blir lettere når jeg har startet med en ukes faste. Da blir det ikke så kjedelig å spise bare kjøtt.