Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3518
Hei, jeg har et lite dilemma, og det er hvordan jeg skal sove best om natta. Jeg har forskjellige sovestillinger, men hver av dem har sine egne gode og dårlige sider, og jeg lurte på om noen her sliter med det samme og/eller som kunne hjulpet meg.

Sovestilling 1: Sove med pute, ligge på ryggen og se opp mot taket. Denne er mest effektivt med tanke på å falle i søvn, og jeg sover godt i 8-9 timer, MEN ved denne sovestillingen drømmer jeg mye sykt/mareritt.

Sovestilling 2: Ligge på magen og sove. Denne funker "bedre" etter min mening da jeg sjeldent drømmer, MEN, når jeg først drømmer, så opplever jeg "lucid dreaming" som gir meg store pusteproblemer og noen ganger vokner i panikk.

Sovestilling 3: Sove uten pute. Dette er det beste som funker for meg, den lille ulempen med denne er at det kan ta lang tid før jeg faller i søvn (klokken 01.00 -02.00)

Er det flere som sliter med å sove? Noen som har tips til hva som kan gjøres?
Oi, litt overrasket jeg. Rart at det skal være så store forskjeller for deg. Jeg har aldri tenkt på hvilken sovestilling jeg har i forhold til mareritt! Jeg får ikke sove på ryggen eller magen. Jeg sovner noen ganger på ryggen kanskje men da er jeg kjempe sliten og trøtt. Jeg sovner bare med 1-2 puter enten på venstre siden eller høyre siden. Sovner best på venstre siden.

Jeg sliter med å sove men har liksom ikke satt meg så mye inn i hvordan stillinger jeg burde ligge i. Jeg ville prøvd å unngått å ligge på magen? Det skal ikke være spesielt bra for søvnen. Du sover best uten pute, har du prøvd å putte noe annet under hodet? Form for tøy eller pledd eller hva som helst som gir deg litt bedre støtte og kanskje lettere å falle i søvn. Eventuelt putte noe under madrassen som gjør at den stiger litt rett under nakke og hode. Har du prøvd sånne puter som former seg til hodet/kroppen osv?

Et annet tips er jo å prøve og finne ut hva som gjør at du sliter så mye med mareritt/drømmer? Beste hadde vel vært om du kunne ligge slik som passer deg best til vanlig og samtidig slippe så mye mareritt.
Har hatt søvnproblemer siden jeg var 3 år gammel, det er nå 20 år siden.
Jeg har alltid hatt det problemet med at jeg legger meg, finnes ikke trøtt og sovner ikke før jeg fysisk ikke klarer å holde øynene åpne lenger.
Kan fint legge meg klokken 21, forså å ligge våken til 10 neste morgen og sovne da.
Personelig synes jeg det er lettere å sovne om jeg har på serie/film eller musikk i bakgrunn, da jeg som regel får et uutholdelig tankekjør når jeg prøver å sove, da har jeg liksom noe som distraherer vekk tankekjøret.

De eneste gangene jeg ikke trenger bakgrunnstøy er når jeg er med ei dame eller at jeg er fullstendig utslitt.
Da kan jeg fort være i drømmeland før hodet treffer puta.
Har testet ut diverse sove og innsovningsmeds uten at det funker noe særlig, føler meg bare enda mer sliten og får fortere hodepine/migrene.

Merker også stor forskjell fra hvordan jeg sover, ligger jeg på høyre side får jeg sove lettere enn om jeg ligger på venstre side, ligger jeg på magen får jeg ikke sove og ligger jeg på ryggen tar det lang tid før jeg sovner men jeg sover bedre hva jeg gjør på de andre posisjonene.

Mine tips:

Ta en gåtur/joggetur eller trening før du legger deg ( så du blir mer sliten i kroppen og får frisk luft iforhold til det du gjør innendørs.)
Spis et heavy måltid (jeg pleier å bli trøtt etter å bli stappmett)
Bakgrunnstøy som tv, radio, musikk eller lignende.
Ha det kaldt og mørkt på rommet du sover på.
Bruk appen/programmet F.lux på pc, mobil og nettbrett så du slipper skarpt lys fra skjermer minst 1 time før sengetid.
Jeg vil bare nevne at selv om et "heavy" måltid kan hjelpe for innsovningen mange ganger så gir det en dårligere søvn kvalitet. Kroppen din vil jobbe mer med forbrenningen og håndteringen av fett og kalorier, det gir en dårligere søvn kvalitet. Om du skal spise rett før sengetid er det lurt å spise noe lett.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Jeg vil bare nevne at selv om et "heavy" måltid kan hjelpe for innsovningen mange ganger så gir det en dårligere søvn kvalitet. Kroppen din vil jobbe mer med forbrenningen og håndteringen av fett og kalorier, det gir en dårligere søvn kvalitet. Om du skal spise rett før sengetid er det lurt å spise noe lett.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men det er ikkenoe man tenker noe særlig over etter 14 timer søvn iløpet av en uke.
Da er ikke søvnkvaliteten like viktig som det å i det hele tatt få seg litt søvn
Nei det er jeg fullstendig enig med deg i. Sliter mest med innsovningen selv.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av cplpro Vis innlegg
Sovestilling 2: Ligge på magen og sove. Denne funker "bedre" etter min mening da jeg sjeldent drømmer, MEN, når jeg først drømmer, så opplever jeg "lucid dreaming" som gir meg store pusteproblemer og noen ganger vokner i panikk.
Vis hele sitatet...
Hvorfor får du pusteproblemer og panikk av lucid dreaming? Det er jo rett og slett bare at du innser at du drømmer mens du er i en drøm, og kan styre drømmen selv! Jeg kan ikke begripe hvordan det skal være ubehagelig.
Jeg tror det er på vei inn i (eller ut av? Husker ikke) en lucid drøm noen kan få søvnparalyse ganske lett. Jeg får ofte søvnparalyse ifb med lucid dreams, og det kan være ganske intenst og skremmende. Er kanskje det ts mener?
Sist endret av TroNnY; 4. mars 2017 kl. 02:07.
Hadde samme problem selv.
Hver gang jeg prøvde å sove på ryggen så endte jeg opp i en søvnparalyse. Ufattelig ekkelt og slitsomt i lengden.

For meg så hjalp det å ligge i fosterstilling. Lite drømmer, men slipper hvertfall søvnparalyser. Ender dog opp med at armen sovner litt for ofte, men er i grunn verdt det.
Har du prøvd å meditere? Det kan hjelpe deg med å stoppe tankekjøret.
Ellers, hvis du er den typen som ikke får sove når du ikke er trøtt, så er jo det heller ikke noe poeng i å legge seg da.
Hvis du for eksempel skal stå opp klokken 7, prøv å legg deg 01.45.
Antatt at du bruker 15 minutt på å falle i søvn, så har du 5 timer med skikkelig søvn.
5 timer er jo ikke akkurat aktuelt, men det er jo bedre enn å ikke få noe søvn i det hele tatt.

Ellers vil jeg nevne kosthold. Er du riktig ernært, vil jeg tro det er lettere å bruke energi.
Og bruker du mer energi, om det er mentalt eller fysisk. Så vil det også bli lettere å falle i søvn.