Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2721
Ble frastjålet MacBook Proen min i går. Har fått penger tilbake fra forsikringa allerede, men siden den var gammel var det begrenset hva jeg fikk igjen.

Begynner med budsjett. Opp til 11-12 000. Ja, jeg veit en Macbook på finn er mulig, men jeg vil teste Windows. Og jo billigere jo bedre, MÅ ikke bruke hele summen.

Skal hovedsaklig brukes til Lightroom og Photoshop, BITTELITT redigering av 1080 i Premiere, men utover det er det kun litt blu-ray (via eksternt optisk drev) og scrolling på nettet. I tillegg må jeg hekte på en DAC/hodetelefonforsterker så den må ha USB-A.

14-15" aller helst, ikke større og foretrekker ikke mindre enn 14. 13 kan til nød gå men da skal god hardware ellers veie opp for mindre skjerm.


Hva anbefaler folket? Asus Vivobook S-serien (som jeg ser har kurante tester) har jeg kikka litt på og liker formfaktoren, tar liten plass i fotosekken. Vil en gaminlaptop være bedre?
En gaming laptop er satt opp til å rendre spill, så du får ikke fullt potensiale for penga da det er en annen type process på foto redigering. Det er absolutt mulig men vis du skal bruke penga bare til foto så sparer du mer på mer spesifikk dedikerte pc. Men alt er mulig. Bare penga som stopper en
Tror dette er noe av det beste du får tak i med tanke på pris/ytelse. Den har siste generasjon Ryzen prosessor. Du får undersøke om skjermen er tilfredstillende nok mtp. fargegjengivelse og oppløsning. Legg i 300 kroner ekstra og du får 144Hz skjerm. Du kan prismatche Proshop sin pris hos Komplett. Benchmark video.
Sist endret av Fekillix; 29. juli 2020 kl. 14:19.
BRAND ∞ STRONG
Jeg har VELDIG stramt budsjett

Kjøpte en Lenovo W520 Thinkpad brukt, for 800 kr. Den hadde 8GB RAM og en eldre i7 Processor.
Kjøpte 8GB til fra komplett til ca 700. Bytta også ut DVD rom med en SSD disk jeg hadde liggende.
Til det trengte jeg en "Bay Dings" kjøpte en i fra Kina ti 70kr med frakt.
Totalt 1570 Kr

Nyeste Versjon Photoshop går som en lek.
Med Plugins i fra DxO og Topaz, ingen problem.
Man får det til hvis man vil.
Hobby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Tror dette er noe av det beste du får tak i med tanke på pris/ytelse. Den har siste generasjon Ryzen prosessor. Du får undersøke om skjermen er tilfredstillende nok mtp. fargegjengivelse og oppløsning. Legg i 300 kroner ekstra og du får 144Hz skjerm. Du kan prismatche Proshop sin pris hos Komplett. Benchmark video.
Vis hele sitatet...
Har faktisk kikka litt på storebroren der (505DV) med Ryzen og 2060. På tilbud nå, men bittelitt over hva jeg ønsker å bruke. Hadde aldri hørt om den serien før så var VELDIG usikker Takker for svar!
Sist endret av Hobby; 29. juli 2020 kl. 16:59.