Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2649
Om et par uker skal jeg i 30-årslag til en bekjent jeg henger med typ 1 gang i året og snakker med nå og da på snapchat/messenger. Hvordan er normene rundt gave? Gir man gave i det hele tatt og i såfall, ca hvor dyr burde den være? Tenker å gi en whiskey eller noe i den duren men aner virkelig ikke hva som er innafor og ikke innafor da jeg ikke er så veldig sosial av meg og dermed ikke har vært i denne situasjonen før.

Hilsen sosial retard
Man gir gave når man er invitert i selskap, ja. En fin flaske er en bra gave til noen du ikke kjenner veldig godt. Hvor dyr varierer nok veldig etter miljø.
Hør med andre gjester om dere skal spleise, fikk sjøl en 1200kr cognac frabkompiserbunderntredveårslager mitt, ble jo da 200 ca på hver. Og har spleiset selv på dyr cognac og whiskeybutifra personens smak og hvor mange vi har vært så har vi endt opp på 150-400 per person.
Hadde det vært meg som skulle i det laget så hadde jeg funnet noe på polet for ca 200kr. Hvis det blir flere som legger penger i potten blir det bedre varer. Jeg hadde kjøpt en flaske vin eller noen artige pol øl hvis jeg skulle handlet alene.

Lykke til, håper det blir en fin feiring.
Om man er ugift til 30-årsdagen så hører jeg at det er vanlig å få en pepperbøsse eller to.
Har vært i 30 års lag hvor bare nærmeste venner hadde med gave og ikke resten av gjestene, og gått i 30 års lag både med og uten gave. Kommer litt an på hvor formell festen og invitasjonen er, er det så vagt bekjentskap som du sier syns folk det er hyggelig bare med oppmøte og å se igjen gamle kjente. Gave ikke nødvendig om det bare er fest men er det middag så ta med en flaske vin eller sprudlende.
Hvis du ikke kjøper en flaske med noe (alle setter nok pris på dét om de ikke er avholds), hva med
- skikkelig gode tøfler (kan jo hende hjemmekontor blir aktuelt igjen), som Shepherd eller noe
- en innbundet bok (manges bokhyller har mest pocket fordi det er billigere, og det er litt stas med innbundet)
- Korona-pakke med fin kaffe, et morsomt krus, antibac, håndkrem og masker
- finn ut om personen har en favorittfilm (spør moren, kjæresten, annen nær venn) og skaff special edition DVD (fare for at han eller hun allerede har den, kanskje
- palme
- mange par sokker i ulike farger
Tusen takk for råd alle sammen. Da blir det å kjøpe en whiskey til noen hundre kroner��
Hvor mange hundrelapper er "noen hundrelapper"?

Jeg kan anbefale "Nikka From The Barrel" på det sterkeste. 470,- for 50 cl japansk whisky på en fjong flaske. Drikkes bar, men prøv gjerne med 1-2 dråper vann for å åpne den.

Du må over 400,- for grimasefri whisky, blir det for dyrt ville jeg heller kjøpt noe godt poløl. Eventuelt et par småflasker (20cl) med 12 år gammel single malt. Kvalitet over kvantitet, rimelig whisky smaker rimelig ræva.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
er man så veldig fjong når man er tredve da? et par tre six packer er fetere enn en dyr flaske synes da nå jeg. Spørs jo veldig på personen da
Sitat av supercali Vis innlegg
Du må over 400,- for grimasefri whisky,
Vis hele sitatet...
Nei ærlig talt, hvis man som tredveåring ikke greier å hyle ned en helt vanlig blended uten å skjære grimaser så må man komme seg mer ut blant folk Men hvis man først skal snakke om favoritter så liker jeg Laphroaig.

Støtter ellers ideen om et utvalg litt spennende øl, hvis du ikke kjenner ham så godt. Ganske mange som ikke drikker whisky.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei ærlig talt, hvis man som tredveåring ikke greier å hyle ned en helt vanlig blended uten å skjære grimaser så må man komme seg mer ut blant folk Men hvis man først skal snakke om favoritter så liker jeg Laphroaig.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne hyle ned whiskyen din, hver sin preferanse. Det blir en kald dag i helvete før jeg tar med en 40 år gammel Glenfarclas ut blant folk. Forøvrig den beste investeringen jeg har gjort. Kostet 2500,- i 2010, nå går den for 11500,-

Hvis du liker Laphroaig kan jeg anbefale Octomore, den har enda kraftigere røyksmak.
Sitat av supercali Vis innlegg
Du må gjerne hyle ned whiskyen din, hver sin preferanse. Det blir en kald dag i helvete før jeg tar med en 40 år gammel Glenfarclas ut blant folk. Forøvrig den beste investeringen jeg har gjort. Kostet 2500,- i 2010, nå går den for 11500,-

Hvis du liker Laphroaig kan jeg anbefale Octomore, den har enda kraftigere røyksmak.
Vis hele sitatet...
Takk for tips!