Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5575
Yo søtinger.
Jeg har et hoverboard som er IP54-sertifisert.

Det er godt nok i utgangspunktet, men en tulling som meg kjører på det hele tiden, uansett vær og føre. For et par uker siden fikk dessverre hoverboardet nok, og døde av vannskader. Jeg får nye interne komponenter i posten om ikke lenge, og har lyst til å prøve å gjøre det litt mer "vanntett", noe sånt som å legge de elektriske komponentene i en plastpose eller lignende. Neida, jeg kommer selvfølgelig ikke til å legge de i en plastpose, det tror jeg nok er en dum ide.

Med dette etterlyser jeg og takker for eventuelle tips til hva jeg eventuelt kan gjøre for å nå mitt mål. Legge en vaskeklut oppå komponentene, eller noe som kommer til å fungere.... Jeg gjør det klart at jeg ikke mener IP67-vanntett, men slik at det tåler bittelitt mer enn det har gjort hittil
Sist endret av Stingray; 28. mars 2020 kl. 00:41.
Tec 7 i alle sprekker du ser og eventuelt Gel rundt alt av koblinger, sånn gjennomsiktig silikon som enten kommer i bokser eller man barre fyller opp hele greia med. Byggskum er og aktuelt men tenkt deg godt om du skal ha det fra hverandre igjen kan du bare glemme med skum overalt.
Spray en haug med plastidip på alt sammen før du monterer. Biltema sin gjør sikkert jobben.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Potting og conformal coating er to stikkord.

Conformal coating er tynt epoxylag på printkortet. Det forhindrer korrosjon. Å legge det på i etterkant er krevjande, men gjennomførbart. Du får sikkert kjøpt det på ebay. Det går litt utover kjølinga.

Potting vil sei å fylle alle holrom med noko som ikkje er skadeleg, f.eks. vaselin. Det går i stor grad ut over kjøling, men rett gjennomført kan det føre til at du har elektronikk som tåler veldig mykje, ettersom det kan redusere vibrasjon også viare.
Potting kan også gjøres med feks epoxy, det er mye elektronikk som er fylt med epoxy eller andre kjemikalier som "fyller opp" plassen der fukt og vann kan trenge inn. Det kjedelige med fukt og vannskader er jo at på et hoverboard så har du elmotor som sikkert blir varm, kontroller og batterier. Når det blir varmt på innsiden og du parkerer så kjøles jo luften inne i hoverboardet gradvis ned og skaper nærsagt et vacuum som suger inn fuktig luft. (vet ikke om jeg dette er faglig korrekt, men det er nå i praksis det som skjer at du kan få fuktskader selv uten direkte kontakt med vann)

Du kan berge deg med coating men skal du være sikkert så potting veien å gå. Noen produsenter bruker en slags epoxy som er mulig å løse opp med løsemidler om en feks trenger å lodde på en ny FET eller HAL.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for svar Nå lurer jeg på noe, hvis jeg velger for eksempel plastidip, og dekker hele kretskortet med det, samt. selve sensorene som reagerer når noe kommer midt mellom sensorene (begge de svarte pinnene på begge sider av gyroene er sensorer), så lurer jeg på om sensorene da vil tro at noe ligger mellom dem hele tiden, og dermed vil hoverboardet tro at jeg står på det hele tiden? Isåfall unngår jeg å legge på noe på akkurat den delen. Med andre ord lurer jeg på om gjennomsiktigheten er bra nok til at sensorene ikke oppfatter at plastidipen er der.
Sist endret av Stingray; 28. mars 2020 kl. 14:14.
Tror du heller skal tenke på lysbrytningen. Strålen treffer kanskje ikke sensoren lenger.
Mener wurth har en spray som en kan bruke på kretskort. Må tørkes før en setter strøm på.
Brukte det d sjøl på en viftekonvektor som sto i en vaskehall. Fungerer knall.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei!
Da har jeg kjøpt gummilakk fra Biltema. Det var dette som dukket opp som alternativ da jeg søkte på "plastidip".
Kan noen bekrefte at dette er riktig produkt, og at dette ikke leder strøm / skaper kortslutning?