Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2401
Ta deg et skikkelig hit. For nå skal du få høre. Verden har vært gjennom mye den. Til nå så har vi faen i meg opplevd det meste. Livet oppsto for ca 3 milliarder år siden. Illustrert vitenskap slapp ut tre teorier om hvordan livets opprinnelse oppsto. Var det et lynnedslag, varmegang i vannet eller noe annet. Jeg har en finger på varmegang. At det var varme kilder dypt nedi havet med en kjemisk konsentrasjon og varme blandet med vann for å danne en prosess som så blir til aminosyrer, som vi vet finnes i alt liv. Det ble så til svært enkle amøber så plankton. Så fikk vi nok bakterier. Som ga utspring i forskjellige artsgrener. Som tilslutt ble til et rikeligere og rikelogere mangfold. Det ble så planter og dyr som ble mer eller mindre avhengig av hverandre. Tilslutt står vi der med klubba i hånda. Tidens løp må ha vært beintøft. Man skal ha mat og væske hele tiden. For at alt dette skal skje må svært mange ting klaffe. Og det er ikke så mye som er bestemt her i verden. Alt beror på tilfeldigheter. Hvertfall inntil en art er så godt utviklet at den ikke dør ut. Dette har så ørliten sannsynlighet at det faktisk må være nærmest lik null sjanse for liv noe annet sted i universet. Men så er universet usannsynlig stort det også. Så hva kan man si. Intelligent liv er også enda mer krevende enn simple amøber. Så neimen vet jeg. Men uansett så er vi svært heldige også, som har fått dette. Det er rikdom i seg selv bare å leve.

Mennesket er det høyeste nivået man kan få av evner. Vi er generelt like oppbygd og har mye av den samme intelligensen. Men vi har avvik som har ekstra begaveser noen ganger i rå kraft eller spesielle evner som er forsterket eller forbedret. En av mine favoritter er William Shakespeare, han oppdaget 6000 nyord. Og grunnla moderne romantikk, lyrikk og poesi. Så har vi f.eks visdom, dyphet, forståelse. De få vise menn er det noe som heter. Det er ofte en som man burde lytte til fordi de har en lære og innsikt som kan stimulere deg til noe bedre. Men man har omvendt av dette, de som ikke klarer å oppfatte noe også. Men de fleste har heldigvis en form for visdom. Generel visdom. Vi har så mye evner at det er helt utrolig fascinerende og spennende. Alt som er i bevegelse i universet er komplekst. Men å gjøre en bevisst handling er da kompleks. Opp mot et nivå som blir superkompleks og supersofistikert. Bevisstheten er unik, den er et resultat av hva vi er laget av som utgjør sansene våre som blir bevisste tanker, som er kraften vår. Buddha sa

Tanken går forut for alle ting,
tanken styrer dem, tanken skaper dem.
Som hjulet følger oksens fot
vil smerten alltid følge den
som taler og handler med onde tanker.
Tanken går forut for alle ting,
tanken styrer dem, tanken skaper dem.
Så trofast som hans egen skygge
vil lykken alltid følge den
som taler og handler med gode tanker.

Det der er good shit anbefaler å lese Dhammapada. En god favoritt.

Men det jeg helst vil si er at, verden er ikke bare god og rund. Den er firkantet, stiv, utrygg, ustabil, igjengrodd i mennesker, konflikter, bråk, mangelfull, i stor nød ikke bare kuler og krutt, våpen og børser. Men et stort mangfold av utfordringer. Men vi har tid til rådighet før det smeller skikkelig, og vi er tilbake i steinalderen igjen. Det heller vel imot en litt mer fredelig verden. Men alt kan skje, det må man ta med.

Jeg husker jeg så Løvenes Konge sikkert minst ti ganger da jeg var liten om løven Simba som var født prins og var en gjennomboret god skapning. Han har det fint inntil den hevngjerrige, grådige og misunnelige Skar fordriver ham vekk og tar makten over kongeriket. Da blir det rot, katastrofer, missnøye og tilslutt sulter de. Mens Simba farer inn i jungelen der møter han en mårkatt og et villsvin. De følger filosofien hakuna matata. Vi glemmer sorgen som vi møter på jord det er en problemfri filosofi. Dette lærer han. Han får det bra, men savner likevel røttene sine i kongerike. Sin tapperhet, verdighet, bragd, stolthet og ære. Han vokser seg stor og sterk og skaper tapperhet og mot. Og vender tilbake og fordriver det onde og tar tilbake makten, med sin ære. Og skaper balanse igjen. Det blir trivsel. Og kongeriket blir mangfoldig og bra. Alle har vel egentlig sett Løvenes Konge det var vel ikke det jeg skulle si helt. Men tok det med fordet. Disney gjorde det virkelig bra med Løvenes Konge. Den ble legendarisk.

Hvis man tukler for mye med ilden kan dette gå galt. Det lærer de fleste tidlig. Vi har også lært noe av oss selv oppigjennom tidene. Sånne som Hitler kommer nok ikke til makten igjen og går total haywire igjen heller. Se India det har i praksis kastesystemet men de har færrest fengsel per innbygger i verden. Folk er fornøyde med bare primærbehov som mat og drikke. Så har du vesten med 80 prosent av alle pengene i verden om det ikke var mer. Og vi utgjør 5 prosent av verdens befolkning. Hva vil det si, jo det er et makthierarki som pågår. Resten skulle bare visst hvor godt vi har det iforhold. Vi har det vesentlig bedren resten. Vi har så mye at det blir nesten for mye. Mye vil ha mer, men noen vil bare ha fred. Europa før andre verdenskrig, vakker. Europa etter andre verdenskrig, herjet men fortsatt vakker. Vi måtte bøte litt med livet før vi tok til fornuften. Idag er verden mye bedre. Så demokrati er en dårlig styreform men det beste vi har, var det en som sa. Og kommunismens høyeste nivå er demokrati. Men det var litt usikkerhet fordi det er for lett for å bli diktatorisk. Ca disse tre varianter vi i praksis har å velge mellom. De kan vel på hver sin måte fungere. Samtidig ikke. Med litt usikkerhet så vil jeg si at kommunisme ville fungert best. Men da måtte hele verden vært det. Vet det er teorier på fornyede stryreformer. Som skal være langt bedren det vi har idag. Vet det var noen ingeniører som lagde noe sånt der de kom frem til at bare 5 prosent trengte å jobbe. Men jeg vet ikke helt. Mye rart man hører som bare er helt høl i hue å. Verden er ikke perfekt og ting er ikke helt bra. Vi lager jo bare fler og fler barn. Men de får jo ikke nok næring eller sunne forhold inn i sinnet sitt til at det blir sunt for noe. Da blir jo verden enda mer lidende og det koster. Det er faen ikke alt vi lærer som er bra heller. Det skader ikke å filosofere heller. Jeg husker jeg hadde jævli dårlige lærere på skolen. De de ødela hele begrepet. Men har i ettertid funnet ut en del selv. Stanford University Encyklopedia er bra saker om du vil få inn skikkelig god lærdom ang. Filosofi. Du har nøkkelen jeg har svaret. En professor i psykologi sa til meg at det finnes ikke noe fasit på livet. Men det kan ikke stemme. Da kan man jo bare dø da. Filosofene kom frem til noe så enkelt å ha det godt. Finner man svaret på det så vil jo hvert eneste skritt man tar ha mening og er viktig for noe. Da får det jo en betydning og en hensikt. Ellers så kunne man bare vært nihilist og ikke brydd seg. Men jeg tror ikke man har skjønt nihilisme heller da. Fasit på livet ja. Han sier noe. Han var ikke helt dum heller. Han kunne jo heller sagt tenk grundig gjennom hva medlidenhet er istedet. For der ligger det nemlig en fasit som betyr noe. En tyngde, en dyphet og en kraft. Ikke minst hva som er rettferdig. Men man lærer å tilgi alt om du vil. På en måte gjør man det. You got one shot one oppertunity people. Don't fuck it up. Blaze
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Aztalon Vis innlegg
At det var varme kilder dypt nedi havet med en kjemisk konsentrasjon og varme blandet med vann for å danne en prosess som så blir til aminosyrer, som vi vet finnes i alt liv.
Vis hele sitatet...
Dette er gobbelidock. Det er resten av innlegget og, for all del. Men eg gidd ikkje forklare deg at heile innlegget er det i detalj, så eg tar for meg ei setning, også får du sjølv finne ut av resten.

Kjemisk konsentrasjon høyrest kanskje fint ut. Men det er blotta for meining. Konsentrasjon av kva? Reint vatn er som kjent 100% konsentrert vatn... Viare er det jo eit kjempehopp mellom aminosyrer og liv. Klart, du kan ikkje ha liv slik vi kjenner det utan aminosyrer, men det er omtrent som å sei at ein kunne bygd Empire State Building i jernalderen - for den bærande konstruksjonen i Empire State Building består av jern... Det er misvisande.

Viare så trur du, basert på ei (i beste fall) teritær kjelde som Illustrert vitenskap. Har du grunnlag for antakelsane dine?

Du har og med referanse til ein feel-good tegnefilm frå Disney - på eit vis som antyder at den skulle formidle Sanninga. Det er spesielt, for å sei det pent. Det du poster her er rabling som verkar fornuftig for deg, i ein meir eller mindre rusa, og meir eller mindre psykotisk tilstand. Det er ikkje store eller revolusjonerande tanker. Stortsett er det vissvass, som ikkje er verdt å bruke tid på. For all del, det er ingenting galt i å la tankane vandre om ting som er i ytterkanten av det ein kan. Men det er gjerne lurt å vite at det er i ytterkanten av det ein kan, og ikkje framstille det som absoulutte sanninger, slik du gjer...
Sist endret av vidarlo; 6. februar 2018 kl. 08:21.
Hei. Nøkkelen til suksess vettu. Sitter du med oppskriften til selve livet du eller. Siden du nesten brøyter over meg med liv og lemmer hver gang jeg lager litt prosa. Det er faktisk helt ferskt at det er gassbeholdere i sjøen som slipper ut gass og varme som reagerer med vann som omdannes til aminosyrer. Hvordan det ble liv med arvbarhet som omgjordes til tRNA er et kunststykke som er såpass forbløffende å forstå at det er ikke helt godt å vite. Blir vel for nytt for deg det da vel. Sinnataggen. Bless you.

Don't be a dick.
Sist endret av Aztalon; 6. februar 2018 kl. 10:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg klarer ikke helt å skjønne hva du vil med den teksten din, er det noe du vil fram til noe sluttpoeng etc?

Virker bare som vås for min del og veldig forvirrende, først begynner du å snakke om evolusjon, så kommer ett dikt så hopper du plutselig til dine refleksjoner om Løvenes Konge. Det virker som 4-5 forskjellige tekster som ikke har noen relasjon til hverandre. Er du helt på tur eller?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Spørsmålet er jo hva er det du egentlig vil frem til? Dette er et diskusjonsfora, ikke en plass der du bare kan peise ut prosa uten noe mål og mening.

Teksten ser ut til å skulle være et sammendrag av verdenshistorien men hva godt har vi av en veldig generell verdenshistorie gjenfortalt av tredjeperson uten noe særlig håndfast?
I tillegg kommer det påstander jeg har vanskelig med å være enig i, jeg kan gre litt ut om det:
Sitat av Aztalon Vis innlegg
Mennesket er det høyeste nivået man kan få av evner.
Vis hele sitatet...
Dette er en feil antagelse, et produkt av tilstanden vår: at vi selv er mennesker og ikke har observert noe vi kan klassifisere som i nærheten av vår egen intelligens, universet er hodeknakende stort, bare i vår egen galakse kan det være tusener av planeter med liv og vi befinner oss i bare en av utallige galakser i universet.
Det er med andre ord en særdeles egosentrisk uttalelse og mangel på fantasi å påstå at mennesker er det ultimate resultatet av evolusjon, litt på lik linje som når man før trodde jorden var sentrum for universet og alt kretset rundt oss.

Sitat av Aztalon Vis innlegg
En professor i psykologi sa til meg at det finnes ikke noe fasit på livet. Men det kan ikke stemme. Da kan man jo bare dø da.
Vis hele sitatet...
Hva om meningen med livet er nettopp det at det ikke kan kondenseres ned i et eller annen kvasifilosofisk setning, hva om livet ikke kan kategoriseres i våre enkle konsepter, det er for mange variabler involvert: Hva om meningen er at vi, hver for oss, og sammen, må finne ut av denne tilstanden selv? Hva om vi selv må strebe litt igjennom denne tilstanden og lage våre egne verdier og lærdom? For om du har "svaret" hva er vitsen med å leve da?
Dodecha. Takk for at du leste. Teksten var jo litt krasj. Men hvis du hadde røyka en bønne før lesing så ville det nok gitt en mer wtf det blir lættis bare. Istedet. Ja vi har jo flere av oss forskjellig levesett. Men å ha det godt er jo nevnt siden middelalderen og opp til nå. Også det å bare ha noe å gjøre. Være sysselsatt med noe. Den er blitt ganske gylden. Så har vel ikke filosofien kommet lengre enn det den gjorde i opplysningstiden. Da Descartes omtalte telos etter og svært nøye omtale om sannhet. Telos stammer fra oldtidens Hellas. Så er det Buddha som ga opphav til den edle sannhet. Så filosofene kom frem til å ha det godt. Buddha med den edle åttedelte middelveien. Og de fire edle sannheter.

Nikola Tesla nevnte dette på sin måte. For ages this idea has been proclaimed in the consummately wise teachings of religion, probably not alone as a means of insuring peace and harmony among men, but as a deeply founded truth. The Buddhist expresses it in one way, the Christian in another, but both say the same: We are all one. Metaphysical proofs are, however, not the only ones which we are able to bring forth in support of this idea. Science, too, recognizes this connectedness of separate individuals, though not quite in the same sense as it admits that the suns, planets, and moons of a constellation are one body, and there can be no doubt that it will be experimentally confirmed in times to come, when our means and methods for investigating psychical and other states and phenomena shall have been brought to great perfection. Still more: this one human being lives on and on. The individual is ephemeral, races and nations come and pass away, but man remains. Therein lies the profound difference between the individual and the whole.

Så han deler det slik, hva er sannhet for jeget, og hva er sannhet for samfunnet. Verden har jo blitt sammensveiset til én enhet i større grad nå enn før. Så det er majoriteten som råder. Og levesettet er mye likt overalt. Men det er få som går i jungelen og blir buddhaer fortsatt. Østen har en skala på fullkommenhet. Vesten har lavest til høyest orden. Tesla sier dette er så si likt. Men nevner i My Inventions den østlige skalaen der han liģger i rundt 7-8 av i alt 9. Noe som er svært høyt. Når det gjelder samfunnet kan det nevnes slik rett, kort, lange linjer osv. I tur og orden. Lenge men litt. Altså alt har utgangspunkt i tilfeldigheter mer eller mindre. Vi kan således styre dette med bevisste valg. Jeg stoler ikke ethundre prosent på dette. Da vi kan ta feil og går bukken og ut en eller annen gang. Jeg stoler rett å slett ikke på den generelle befolkningen. Bare noen få. Jeg elsker mennesket høyt. Men samfunnet er på en måte korrupt. Og mange er besatt av denne ilden. Lett påvirkelige og så lett tilbøylige. Vi lar oss så lett lure. Og er ikke riktig kritiske til at det blir fornuftig. Man brenner seg bare én gang. Resten handler om medlidenhet.
Hei Aztalon,

Så fint at du leser om ting og tilsynelatende interesserer deg for mye forskjellig. Det er tydelig at du liker å tilegne deg en del informasjon, men det virker som at denne informasjonen ikke er helt strukturert i hodet ditt - den svever litt omkring i alle retninger, og du sprer tankene dine rundt med for brede og diskontinuerlige strøk. Tekstene dine er ikke sammenhengende, mangler en rød tråd og faktiske konklusjoner. Det er kanskje ikke så rart, da jeg mistenker du er ganske høy når du legger ut tekster her. Har du vurdert å prøve å lese og skrive om ting som opptar deg i edru tilstand? Det er nok ikke til å skyve under en stein at edruelighet konsekvent fungerer bedre enn å være ruset, både for tilegnelse av kunnskap og formidling/diskusjon av denne.

Den kritiske sansen din er tilnærmet lik null i cannabis tåken, og det du tenker på og skriver om virker så utrolig mye mer formidabelt, meningsfullt og dypt enn det egentlig er. Dessverre når du ikke ut av tåken for å treffe det bredere publikum som befinner seg her på forumet, bestående av edru, kunnskapsrike og oppegående folk med lite tålmodighet for vissvass (eller "gobbelidock", som vidarlo kalte det). Hvis dette ikke er målet så er det greit nok det, men da er det kanskje ikke noe vits i å poste steine innlegg i dette underforumet? Hvis det imidlertid er målet, så stemmer jeg for å legge bort røyken, rette seg opp i ryggen og strukturere seg selv litt =)
Sist endret av Sky; 7. februar 2018 kl. 11:58.