Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1380
Jeg lurer på om ansatte ved sykehusavdelinger med gjestenett har mulighet til å overvåke brukeres skjerm og/eller sjekke logg?

Bor for tiden på en psykiatrisk behandlingspost, og jeg søker ofte opp og leser mye om ulovlig rus på nettet (fordi det er basically det eneste som er interessant å lese om). Vil helst unngå at det rapporteres inn mistanker om at jeg bruker narkotika, for da blir det urinprøver, og det ville vært ganske krise.
Vel, ingen har nevnt noe så langt så det kan hende jeg bare er litt paranoid.

Ooog for et par dager siden klikka tastaturet mitt, som om noen andre fucka med det. Spurte en kompis og han mente at siden det er gjestenett på et sykehus så ville personalet kunne se og styre min(og alle andres) pc skjerm fra kontoret, og at det mest sannsynlig var de som hadde det litt morsomt. Dere kan kanskje forestille dere angsten og panikken jeg fikk der jeg satt griseruset på gudene vet hva mens jeg skrev rusrapport og plutselig fikk vite at skjermen blir overvåka av sykepleierene :p Laptopen smalt fort og godt igjen ihvertfall.

Men nå er jeg ganske skeptisk til denne teorien hans. Samtidig virker det litt logisk at de vil ha kontroll på hva pasientene driver med på nettet. Det vil f.eks være enklere å oppdage suicidalfare dersom de kontrollerer loggen. Et «How to kill yourself» søk på google, liksom.
Bare at hos meg er det «Hvordan skjule rusbruk», «Lsd triprapport» blabla. Haha

Kan noen bekrefte/avkrefte om dette stemmer?
Sist endret av VividReality; 6. november 2017 kl. 06:12.
Denne siden er https sikret. Dersom det er noen form for overvåkning så vil de i de fleste tilfeller se hvilket domene du er på, ikke hva du skriver eller trykker på inne her. Nå finnes det riktig nok flere måter å sjekke hva en person er inne på og gjør på en nettside, men tror ikke at det er noe problem. Du mister plutselig ikke alle rettigheter om personvern dersom du er innlagt og du har lov til å ha en laptop I første omgang.

Dersom du virkelig er paranoid, er det vel to ting du kan gjøre. Du kan sjekke hvordan man åpner oppgavebehandling og sjekke etter sketchy prosesser som kjører i bakgrunnen, må må du riktig nok ikke gå bananas og avslutte alt som ikke er på Norsk, kan ødelegge noe der. Et alternativ ville vært å laste ned Tails, er et eksternt operativsystem som du kjører på en minnepinne. Må riktig nok kunne litt, men ikke noe du ikke kan lese deg opp på i løpet av en time. Ha en fortreffelig morgen!

M
Nei, det kan de ikke. Men det som vil være av spor, logger og etc i deres system vil kunne utleveres til politiet dersom det er grunnlag for det. DVS at du er trygg til å surfe rus om du vil. De vil derimot kunne sperre sider og domener å således begrense adgangen din til enkelte deler av nettet.
Det er nok ingen av pleierne som har tilgang til å se hva som skjer på gjestenettet. Teknikere og de som hoster tjenesten vil jo ha større oversikt, men de overvåker neppe nettet. Det ville helt sikkert vært brudd på endel lover. Som DonP sier så er det jo det med logger, det kan du jo løse med VPN så er det ingen logger som er verdt noe.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Kompisen din har ikke peiling. Man styrer ikke automatisk en hel maskin ved at den er koblet til et bestemt nettverk.
urokråke
VividReality's Avatar
Trådstarter
Hahaha godt å høre, tusen takk folkens. Da kan jeg med trygghet fortsette fordypningen i faget :-D