Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5828
Bestemte meg for 3 mnder siden å gjøre en forandring i livet mitt når det kom til kosthold og trening! Jeg veide da 80kg og var 177cm høy. Vil ikke direkte si jeg var feit, men følte meg heller ikke komfortabel med kroppen min. (Hadde en del fett rundt mage og bryst)

Så jeg begynte å trene 5ganger i uken, jeg kuttet også ut mye av den usunne maten. Jeg drakk mye cola før, nå drikker jeg vann eller cola zero visst jeg får veldig lyst på brus. Jeg har også kuttet ut fast food.

De 2-3 første månedene så jeg stoooor forandring på kroppen, og en stor forandring på vektene jeg klarer å løfte, gikk f.eks fra å trene med 25kg på biceps og triceps til å trene med 40-55kg. Føler den siste mnden at fremdriften har stoppet.

Er det vanlig at det stopper opp periodevis? Hva bør jeg gjøre for å presse musklene mine? Bør jeg løfte tungt med 8-10 reps per set, eller lettere løft med flere reps per set?

Vil egentlig bare få så mye muskelmasse som mulig før jeg begynner å cutte!

Takk for alle treningstips!
Sist endret av Keegasus; 9. juni 2017 kl. 22:52.
Hvis du skal drive med styrketrening, så skal du trene med tunge vekter og få reps. Hvis du primært vil bygge store muskler, så kjører du lettere vekter med flere repetisjoner.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Noobgains rett og slett. Helt normalt at man ser stor fremgang helt i starten.
Er du sikker på at du spiser nok mat? (ps: du spiser ikke nok mat)
Sist endret av FatMan; 9. juni 2017 kl. 23:12.
Er helt vanlig det stopper opp noen ganger, sånn er det bare. Det du kan gjøre er å skifte program eller øvelser.
Begynn å sjokk musklene dine kanskje. feks på biceps begynner du med 20kg manualer, så løfter du til du failer. Så tar du opp 18 kg å gjør det samme, så 16 så 14 osv. Uten pause eller veldig små pauser. pleide løfte tungt før men nå går jeg mer på reps å tempo å det funker fint for gains for min del
Happy training!
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Takk for svar folkens! Keep EM coming
Du må eta maten din skal du bli stor og sterk var det en klok mann som kom med for lenge lenge siden

Du må peise på med mer mat vil du gro muskler. Mat og hvile er alfa omega mtp. muskelvekst. Sunn ren mat. Styrkeløft er noe annet du kanskje kan vurdere? Melde deg inn i en klubb. Løfte på litt tunge vekter. Er som regel et meget godt miljø i styrkeløft.

KK 67. Nede i en mørk kjeller i Trondheim

Europas sterkeste kvinnelige styrkeløfter kommer derfra, i sin klasse, Marte Elverum.

http://www.t-a.no/incoming/article10935001.ece/bf6f29/BINARY/w980/11207302_593397200802639_5994781538999738287_n.jpg
Yep - etter rundt 3-4 måneder stopper noobgainsa som de så populært kaller det. Da må du bestemme deg: Bygge muskler (og legge på fett) eller bli strammere (redusere fettprosent). Går du for det siste må du spise færre kalorier, men du vil da også bygge minimalt med styrke og muskler.

Viktigste er å fortsette å trene - og tilegne seg mer informasjon rundt trening. Vil anbefale å lese boka Starting Strength av Mark Rippetoe. Et av de mest populære og anbefalte nybegynnerprogrammene har kommet ut av denne. Kjører man SS (program) + GOMAD (diet) kan man forvente å få utrolige styrkeresultater. Men da er du satt på å drikke nesten 4 liter melk om dagen, helt sjukt.
Når du stagnerer, er det på tide å endre på programmet. Variasjon er viktig for å opprettholde en viss progresjon.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis du skal drive med styrketrening, så skal du trene med tunge vekter og få reps. Hvis du primært vil bygge store muskler, så kjører du lettere vekter med flere repetisjoner.
Vis hele sitatet...
Bedre å la være å si noe, hvis man ikke har peiling.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 10. juni 2017 kl. 12:19.
Det går an å ha en lean bulk også, men mer krevende å balansere. Siden du har begynt å spise så sunt, TS, spiser du nok? Som nevnt er dette essensielt. En ting jeg legger merke til med folk som spiser "sunt" er at de styrer unna fett. Hvorfor det? Dersom du er seriøs og vil gjøre fremgang etter et platå, track alle kalorier og sørg for å ca følge 40/40/20 carb/protein/fett.
Sitat av Kamma Vis innlegg
Bedre å la være å si noe, hvis man ikke har peiling.
Vis hele sitatet...
Istedenfor å komme med totalt innholdsløse kommentarer, kan du ikke heller fortelle meg hva som er galt med det jeg sier?

Jeg hevder ikke å være noen ekspert, men påstanden min er rimelig godt backet opp hvis man kikker litt rundt.

https://www.google.no/search?q=strength+vs+mass
Sist endret av mentalmelt; 10. juni 2017 kl. 13:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bestemte meg selv i Januar for å gå ned i vekt. På mitt tyngste var jeg 116KG nå etter ca 4,5 måneder så veier jeg 97KG. Sluttet med usunn mat, og trening hver dag (om jeg ikke har andre planer) Noen som vet om Norske youtubere som handler om temaet "Fitness" Ser på mange engelse eks Rez & Ivan, Obese to Beast Bodybuilding.com etc etc
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis du skal drive med styrketrening, så skal du trene med tunge vekter og få reps. Hvis du primært vil bygge store muskler, så kjører du lettere vekter med flere repetisjoner.
Vis hele sitatet...
Det er riktig det du sier, men det tolkes fort feil av de som driver på med styrketrening. Skal du bygge muskler bør du trene til utmattelse ligger på rundt 8-12 repitisjoner pr set, mens om du hovedsakelig ønsker å bli sterkere bør utmattelsen på rundt 2-4 repitisjoner.

Du skriver lettere vekter med flere repitisjoner, det høres fort ut som 15-20+ repitisjoner, som ikke er optimalt for verken muskelbygging eller styrkeøkning, da det heller trener opp musklenes utholdenhetsevne.

Få i deg nok protein og ligg i kalorioverskudd, TS. Kreatintilskudd er også å anbefale.
Sitat av En deling Vis innlegg

Du skriver lettere vekter med flere repitisjoner, det høres fort ut som 15-20+ repitisjoner, som ikke er optimalt for verken muskelbygging eller styrkeøkning, da det heller trener opp musklenes utholdenhetsevne.
Vis hele sitatet...
Ja, ok. Med "flere repetisjoner" mente jeg altså flere enn når man trener for styrke. Med referanse til min egen setning, ikke OP's tall. Men jeg ser at det kan tolkes annerledes. Burde forklart meg mer presist. =)
Sist endret av mentalmelt; 10. juni 2017 kl. 16:55.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Du må skifte ut treningsprogrammet ditt helt hver eller hver andre måned så ikke musklene rett og slett blir for vant til det du kjører på med. Du må sjokke de litt.
Ja det er veldig vanlig å stoppe opp periodevis.
Og plutselig har du en dag der det løsner.

Etter 5-6 uker er det veldig lurt å ta en "deload" uke. Da går du ned på vektene og repetisjonene og bare trener teknikk uten å pushe deg.
Når ting stopper opp, så er det ofte lurt å fokusere på restitusjon, ikke svare med å blæste kroppen med masse mer nedbryting.
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Endret treningesprogrammet mitt i dag, får se om det hjelper på!
Visst jeg vil ha mer synlige muskler og blodårer, så må vel fettprosenten ned. Bør jeg da bare som de sier over her tracke innskudd av kalorier og bare gå i underskudd? Vil gjerne ha mer synlige muskler til russetiden neste år, visst det er mulig å forandre seg veldig frem til det.

Igjen, takk for alle svar!
Da vil jeg anbefale å gå i kalorioverskudd (med nok protein) til ut desember, kanskje til og med januar. Fokuser på baseøvelser: Knebøy, Markløft, Benk, Skulderpress og pull-ups. Fortsett med styrketreningen, men vær i kaloriunderskudd frem til russetiden. Unngå store mengder alkohol i disse månedene.
Som nevnt over, kjør på med en skikkelig bulk.
Når russetiden nærmer seg så er det bare å cuttecom det faktisk er et behov for det.

Masse mat og god trening tar deg langt innen mai!
This is bat country!
gregory's Avatar
Sitat av Keegasus Vis innlegg
Endret treningesprogrammet mitt i dag, får se om det hjelper på!
Visst jeg vil ha mer synlige muskler og blodårer, så må vel fettprosenten ned. Bør jeg da bare som de sier over her tracke innskudd av kalorier og bare gå i underskudd? Vil gjerne ha mer synlige muskler til russetiden neste år, visst det er mulig å forandre seg veldig frem til det.

Igjen, takk for alle svar!
Vis hele sitatet...
Ikke sett deg mål basert på utseende ditt. Sett deg mer "fornuftige" mål. Kortsiktige og langsiktige. F.eks 100kg i knebøy innen en måned. 150kg i knebøy innen seks måneder. osv. Finn dine max RM.

Pyramide-trening på baseløft er genialt om du vil ha volum og styrke samtidig.

Du skal se at det blir mye gøyere å trene slikt masse lykke til!
som det blir nevnt her oppfor så må du sjokke musklene dine, grunnen til at du noobgainer i begynnelsen er fordi du sjokker muskulaturen med oppgaver den ikke er vandt til, tidenes beste kropsbygger (arnold schwarzenegger) varierte hele tiden samtidig som han altid siktet etter "the pump" noe man oppnår gjennom supersett, dropsett eller "runnintg the rack" teorien bak "the pump" er at man ved og fylle musklene med blod og derved skape hevelse river flere muskelfibre en man ville kun ved og trene normalt, og sist men ikke minst, antall reps, antall sett og hvor lenge man skal ha pause avhenger av hvilken muskelgruppe man trener og om man trener for volum eller styrke, dette kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke innehar kompetansen til og sette opp treningsprogram
Kom igjen a, Freebird. Du kan ikke mene Gouvernator er tidenes beste kroppsbygger? Veldig viktig å huske på at nesten alle de store kroppsbyggerne på den tiden brukte anabole steroider. Håper TS ikke tyr til dette.

Som begynner er det ikke å anbefale å kjøre supersets - dette kan en begynne med når en er mer avansert. Å følge programmet til noen som har holdt på i 3+ år, når du selv har holdt på i noen måneder, er ren galskap.

Fokuser på å utføre øvelsene riktig, ha nok hvile mellom settene, og bygg et solid styrkefundament. Det finnes utallige program som er effektive - og ingen er like. Det er ikke mulig å svare på hva som er "det beste programmet", men det finnes mange programmer med gode dokumenterte resultater.

Fokuser heller på progressiv overbelastning. Dette er treningsvariasjon - altså "å ikke trene likt". Øk antall reps, øk antall sets, øk antall kilo. Målet er å hele tiden sette stress på muskelen ved å løfte mer enn du gjorde forrige trening.
Sist endret av nehmZ; 13. juni 2017 kl. 21:07.
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Kom igjen a, Freebird. Du kan ikke mene Gouvernator er tidenes beste kroppsbygger? Veldig viktig å huske på at nesten alle de store kroppsbyggerne på den tiden brukte anabole steroider. Håper TS ikke tyr til dette.

Som begynner er det ikke å anbefale å kjøre supersets - dette kan en begynne med når en er mer avansert. Å følge programmet til noen som har holdt på i 3+ år, når du selv har holdt på i noen måneder, er ren galskap.


Fokuser på å utføre øvelsene riktig, ha nok hvile mellom settene, og bygg et solid styrkefundament. Det finnes utallige program som er effektive - og ingen er like. Det er ikke mulig å svare på hva som er "det beste programmet", men det finnes mange programmer med gode dokumenterte resultater.
Vis hele sitatet...
jo bassert på kunskapen de hadde for 40 år siden kontra i dag, arnold hadde en sprø fysikk og symetri og steroider bruker de i dag også, eneste forskjellen er at man har fått mer kunnskap og utvalg på den fronten :P

ingenting i veien for og kjøre et supersett på trening for og få opp trykket litt selv om man er nybegynner, om det er overtrening du tenker på så er det uhyre skjeldent
Og for en noob som meg da, som egentlig passer på å få løftet litt hver dag hjemme. Er det superviktig å alltid bli skikkelig kjei? Eller kan det ha positiv effekt selv om jeg ikke kjører meg i kjelleren?
Tenker litt på at sånn kjør som youtubere viser (så en med 11 løft med noe ketterball og deretter 11 jumping jacks, reduser med 1 pr runde from til 0 uten pause), det er litt for heftig for meg første 2 ukene i trening. Kaster en da bort tiden? Målet er ikke å bli ole bole uten steroider, men mer god helse og bort med pondus.

30 om dagen som de sier, hvor sliten burde en bli?
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Og for en noob som meg da, som egentlig passer på å få løftet litt hver dag hjemme. Er det superviktig å alltid bli skikkelig kjei? Eller kan det ha positiv effekt selv om jeg ikke kjører meg i kjelleren?
Tenker litt på at sånn kjør som youtubere viser (så en med 11 løft med noe ketterball og deretter 11 jumping jacks, reduser med 1 pr runde from til 0 uten pause), det er litt for heftig for meg første 2 ukene i trening. Kaster en da bort tiden? Målet er ikke å bli ole bole uten steroider, men mer god helse og bort med pondus.

30 om dagen som de sier, hvor sliten burde en bli?
Vis hele sitatet...
jeg tror ikke jeg ville gjort det samme hver dag, nå er det jo bare 2 øvelser men alikevell, dersom du skal ha fremgang så må du kjøre deg slik at du blir sliten, vil anbefale deg og teste ut tabata trening, det er noe jeg har hatt god glede av når jeg har hviledager fra styrketreningen