Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2639
Det er allerede flust av videoer på youtube om hvordan man kan bruke eksempelvis arduino til å bygge LED displays osv, problemet med det er at controllerboardet til arduino er for stort, jeg vil egentlig bare ha et LED display som er så lite som overhodet mulig.

Digitale klokker f.eks. er mer i den retningen jeg tenker. Jeg er egentlig ute etter å lage et LED display som kun har én liten knapp som styrer displayet, hvor hver gang jeg trykker på knappen så skal LED displayet telle 1, 2, 3 osv. Dersom jeg holder knappen inne i 3 sekunder så skal den resettes til 0.

Det jeg lurer på er hvordan jeg gjør dette? Hvor kan jeg kjøpe et LED display som jeg kan programmere, hvor instruksene for hvordan displayet skal fungere er lagret i selve display-komponenten? Er helt fersk i dette, så tar gledelig imot alt av tips
Å bruke en Arduino vil være blant de enklere løsningene, så fremt du ikke leter etter et fiks ferdig produkt. Du har nok sett på noen av de større kortene til Arduino, som Uno og Mega.

Arduino lager langt mindre kort også, som f.eks Pro mini og Gemma.

Om du skal ha det enda mindre, kan du kjøpe kontrollerene Arduino bruker på kortene sine i løsvekt, og tilpasse det som du ønsker.

Ellers kan Attiny benyttes. Eks. http://www.instructables.com/id/2-Wi...ino-or-Attiny/
Tusen takk for svar Jeg hadde egentlig håpet på en enda mindre løsning, skulle ha likt å vite hvordan de lagde de enkle digitale klokkene.
Sitat av simchris Vis innlegg
Tusen takk for svar Jeg hadde egentlig håpet på en enda mindre løsning, skulle ha likt å vite hvordan de lagde de enkle digitale klokkene.
Vis hele sitatet...
De aller enkleste klokkene har segment-display, som har en innebygd dekoder. Her trenger du bare påtrykke riktig signal som input så gir det et tall. Et vanlig 7-segments display har 4 bits som input, så du kan kode det binære tallet 0b0100 ved å la strøm flyte gjennom pinne 3, men ikke gjennom 1+2+4.

Så spørsmålet er hva du ser for deg å vise med displayet ditt. Skal du ha noen avansert grafikk trenger du et LCD-panel, mens enkle bokstaver eller tall kan klare seg med langt enklere komponenter. Et annet spørsmål er hvor stort du ønsker at dette skal være. Skal du ha et stort og strømslukende array av LED-pærer, så kan det hende det faktisk blir enklere for deg å gjøre det med mer tradisjonelle mikrokontrollere i en separert krets.

Hvordan et display/segmentdisplay virker er listet i databladet for den aktuelle komponenten. Kvaliteten på disse varierer veldig, men du har muligheten til å sjekke opp dette før du kjøper. Er det totalt umulig å forstå hvordan du bruker det, så kan du velge en med bedre dokumentasjon. Viktige ting å se etter er hvor mye spenning/strøm som skal til for å drive det, for dette kan fort komplisere bruken av andre komponenter.
Jeg tror dette kan være noe for deg:
https://www.sparkfun.com/products/12923

Prisen er litt dum.. Akkurat på moms grensa men alikevell.
"Øko-Terrorist"
Søk litt på følgende "arduino, oled, i2c" så finner du ganske mye.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Så spørsmålet er hva du ser for deg å vise med displayet ditt. Skal du ha noen avansert grafikk trenger du et LCD-panel, mens enkle bokstaver eller tall kan klare seg med langt enklere komponenter. Et annet spørsmål er hvor stort du ønsker at dette skal være. Skal du ha et stort og strømslukende array av LED-pærer, så kan det hende det faktisk blir enklere for deg å gjøre det med mer tradisjonelle mikrokontrollere i en separert krets.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for utfyllende svar I første omgang så er det kun tall jeg skal vise, og det skal fungere som beskrevet i første post ved at jeg kan "telle" ved å trykke på en knapp.

Jeg ser for meg en størrelse på ca. 2x1cm, altså veldig lite. Jeg har lagt ved et bilde av en skritteller, på disse så har de et ekstremt lite display, og batterikapasiteten er utrolig bra. Er forresten dette et LCD display? Har du noen tips til hvordan jeg bør gå frem for å lage noe alá displayet i denne skrittelleren?
http://fitnafit.com/wp-content/uploads/2014/04/soleus-unisex-sf002-001-go-fitness-band-digital-display-quartz-black-watch-picture-1.jpg

Tenag: Den var veldig kul, men den er ikke så flat som jeg skulle ønske, så var den også ganske dyr

tr80r: Oi, dette så veldig interessant ut! Alle bildene jeg ser er koblet opp til et breadboard, men disse kan programmeres og kobles opp med et batteri? Slik at man kun har selve displayet og batteriet?
"Øko-Terrorist"
Sitat av simchris Vis innlegg
tr80r: Oi, dette så veldig interessant ut! Alle bildene jeg ser er koblet opp til et breadboard, men disse kan programmeres og kobles opp med et batteri? Slik at man kun har selve displayet og batteriet?
Vis hele sitatet...
Du trenger også en mikrokontroller(Arduino) Disse kan fås i mindre formfaktorer, f.eks Arduino pro mini, arduino nano, og picoduino. Alt kan fint kjøres fra batteri(med en 5v regulator)
Sist endret av tr80r; 8. mars 2016 kl. 02:21.
Arduino er bare en oversetter mellom pc og mikrokontroller. Selve Arduinoen trengs ikke i et ferdig prosjekt.

På arduino brukes ATmega mikrokontrollere og de koster ikke mange kronene, og blir så liten man får de.

Til mine prosjekter har jeg en arduino jeg bruker til programmering, så tar jeg av mikrokontrolleren og bygger denne inn i prosjektet.

https://www.sparkfun.com/products/9061
Sitat av simchris Vis innlegg
Jeg ser for meg en størrelse på ca. 2x1cm, altså veldig lite. Jeg har lagt ved et bilde av en skritteller, på disse så har de et ekstremt lite display, og batterikapasiteten er utrolig bra. Er forresten dette et LCD display? Har du noen tips til hvordan jeg bør gå frem for å lage noe alá displayet i denne skrittelleren?
http://fitnafit.com/wp-content/uploads/2014/04/soleus-unisex-sf002-001-go-fitness-band-digital-display-quartz-black-watch-picture-1.jpg
Vis hele sitatet...
Dette er et 1" OLED-display. For å skrive til det må du bruke protokoller som SPI eller I2C. Selv om det sikkert er mulig å bit-bange protokollene med avansert kretslogikk, så tror jeg nok en mikrokontroller er veien å gå her. Husk at Arduino-settene du ser på nett er hele kretskort rundt f.eks. en ATMega-chip. Disse er grei å ha til å begynne med, siden de gjerne kommer med muligheter for debugging. Men etterhvert er det mulig å skalere ned kretsen.

Akkurat den klokken du linket er nok en rebrandet greie, for jeg klarte ikke finne listingene. Men jeg vet at Fitbit sine varianter gjerne har en STM32L for å drive displayet, og en nRF8001/nRF51822 for Bluetooth. Kjøpes slike brikker som SMD-format, så får du helt flat brikke på noen kvadratmillimeter. Problemet med disse er de gjerne selges på reels på ganske mange enheter, og er ment til å plukkes/festes/loddes av roboter.

Siden spørsmålene dine er på et ganske elementært nivå, så anbefaler jeg deg å starte med en mikrokontroller og heller leve med at ting er litt stort i starten. Det er viktigere å få logikken i orden før du introduserer masse støy og potensielle feil i oppkobling. Etterhvert kan du kjøpe mindre mikrokontrollere, eller få hjelp til å lage et minimalt kretskort med de tingene du trenger.
Tusen takk for fantastiske svar folkens! Da har et et utgangspunkt jeg kan starte med, gleder med til å endelig ha noen konkret å leke meg med når jeg omsider skal få lekt meg litt med arduino
"Øko-Terrorist"
Sitat av stnistad Vis innlegg
Arduino er bare en oversetter mellom pc og mikrokontroller. Selve Arduinoen trengs ikke i et ferdig prosjekt.

På arduino brukes ATmega mikrokontrollere og de koster ikke mange kronene, og blir så liten man får de.

Til mine prosjekter har jeg en arduino jeg bruker til programmering, så tar jeg av mikrokontrolleren og bygger denne inn i prosjektet.

https://www.sparkfun.com/products/9061
Vis hele sitatet...
Joda, det stemmer det, men tenkte at på et nybegynner nivå er det enkleste å bruke en "hel" arduino...
Arduino er vel og bra, men forstår at du vil lage en dings som er liten og sexy, et par ting å tenke på :

Størrelse: når du har funnet ut hva slags display du ønsker, vil dette ha mye å si på størrelsen.
datamaskin: om du bare ønsker en "teller" med 1 kansje 2 knapper vil en attiny gjøre susen, de kan du få i latterlig små forpakninger, ingenting å si omtrent på størrelsen.
STRØM: hvordan ser du for deg å forsyne denne med strøm?, batteri? hva slags batteri ? oppladbart ?

et par ting å tenke på, om du har produktideen i hodet og sånn ca hvor mye penger du vil bruker på dette er det sikkert mange her som kan hjelpe deg videre.

/Z