Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4498
Hei og hopp!
Årets ferietur går til blandt annet Tyskland. Berlin for å være nøyaktig.
Så vidt jeg har skjønt det er det 16årsgrense på alkohol, og jeg er da 17 år når vi drar.
Må jeg som turist forholde meg til loven i hjemlandet mitt, eller kan jeg drikke alkohol der nede?
Og vet noen om det er 16årskgrense på kun kjøp i butikk, eller kan jeg kjøpe på en bar eller restaurant?
Du forholder deg naturligvis til reglene i landet du oppholder deg i.
Det er heldigvis ikke dødsstraff for og bli voldtatt i Norge.
Sitat av BloodDrunk14 Vis innlegg
Hei og hopp!
Årets ferietur går til blandt annet Tyskland. Berlin for å være nøyaktig.
Så vidt jeg har skjønt det er det 16årsgrense på alkohol, og jeg er da 17 år når vi drar.
Må jeg som turist forholde meg til loven i hjemlandet mitt, eller kan jeg drikke alkohol der nede?
Og vet noen om det er 16årskgrense på kun kjøp i butikk, eller kan jeg kjøpe på en bar eller restaurant?
Vis hele sitatet...
Jo, politiet sender egne folk til utlandet for å spionere på deg når du drikker. Ser de at du er full får du utsatt førekortet når du kommer hjem, pluss at faren din blir satt i fengsel.
Sitat av BloodDrunk14 Vis innlegg
Hei og hopp!
Årets ferietur går til blandt annet Tyskland. Berlin for å være nøyaktig.
Så vidt jeg har skjønt det er det 16årsgrense på alkohol, og jeg er da 17 år når vi drar.
Må jeg som turist forholde meg til loven i hjemlandet mitt, eller kan jeg drikke alkohol der nede?
Og vet noen om det er 16årskgrense på kun kjøp i butikk, eller kan jeg kjøpe på en bar eller restaurant?
Vis hele sitatet...
Ifølge norsk lov har du ikke lov til å drikke i Tyskland, men ingen bryr seg om det. Du kan bare drikke øl, anbefaler Becks Gold. Gjelder restauranter, butikker og drikke offentlig er tillatt. Sprit er 18, samme med noen klubber da man trenger en verge over 18år vis man skal inn. Lett å skaffe, bare spørre tilfeldige tyskere utenfor. De er veldig hyggelige som oftest.
Takker for seriøse svar!
Det har aldri vært ulovlig å drikke alkohol i Norge selv om du er under 18 og det er ikke ulovlig i Tyskland heller. Det som derimot er ulovlig i Norge er å kjøpe alkohol til noen som er under 18, samt å selge til disse.

Sitat av BloodDrunk14 Vis innlegg
Takker for seriøse svar!
Vis hele sitatet...
Seriøse, men feilaktige.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det har aldri vært ulovlig å drikke alkohol i Norge selv om du er under 18 og det er ikke ulovlig i Tyskland heller. Det som derimot er ulovlig i Norge er å kjøpe alkohol til noen som er under 18, samt å selge til disse.
Vis hele sitatet...
Ja, jo, men det er altså lov å selge til personer over 16 år i Tyskland, right? Og det gjelder på både butikk og restauranter?
Sitat av BloodDrunk14 Vis innlegg
Ja, jo, men det er altså lov å selge til personer over 16 år i Tyskland, right? Og det gjelder på både butikk og restauranter?
Vis hele sitatet...
Øl, ja. Brennevin har 18-årsgrense.
Som i Norge har også noen serveringssteder høyere aldersgrense enn andre, men det vil ikke være ett problem å få kjøpe øl til maten på restaurant.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Hvis reglene er dogen lunde like som de er i Østerrike så kan man drikke øl/cider/vin fra 16 år og brennevin etter 18. Men han bartenderen jeg snakket med sa det var helt vanlig å servere til ungdom bare de hadde stått til konfirmasjon.
Var du med foreldrene og de ga klarsignal så serverte dem gjerne yngre også.

Akkurat det med konfirmasjon var vel igrunn en gylden regel her i Norge også for endel år siden(type 30-40 år). Ihvertfall her på bygda så slapp man inn på bondefestene bare man hadde stått.
Den som bare er der
16 år på øl, men rusbrus er 18 år. Vi var på klassetur og da fikk vi ikke kjøpt (da var vi 15 år). Heldigvis fant vi en som var 16 og kjøpte til oss