Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 10164
Fkk lyst på juice nå, og det jeg hadde liggendes var ananas juice. (Jada.. skal innrømme at det er blandevann jeg trenger.)

Men denne gikk ut 11 november, og derfor stiller jeg meg spørsmålet om hvor glupt det er å drikke denne? Det er jo tross alt best før dato. Noen som vet?

Det leder meg jo til neste spørsmål. Hvor alvorlig skal man ta best før datoene på matartikler? Jeg vet man kan spise/drikke slike varer en tid etterpå, men hvor lang tid? Og hvilken forskjell er det på forskjellige varer når det gjelder best føre datoer?

Google var egentlig ikke min venn der, så håper dere har noen innspill.
Om den lukter og smaker ok er det ikke noe jeg hadde brydd meg om
Jeg liker å si holdbarhetsdato. Så lenge juicen lukter greit så ville jeg drukket den i trange tider.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Best før er kun at det smaker best før en viss dato, men er likevel mulig å innta etter denne datoen. Er det minst holdbar til dato, og den er over, så burde du ta forhåndsregler.

Det beste er å smake/lukte på varene før du bruker dem.

Relevant: http://freak.no/forum/showthread.php?t=236792
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Takk for svar. Den virker helt OK på lukta i allefall, så jeg gir den nok sjansen.

@Fleff: Takk for linken. Jeg burde ha visst bedre og søkt. (Eller edit: Den gjald ikke helt det samme, men likevel et greit pekepinn.)

Kan man da si dette om alt av matvarer ellers? Så lenge det står best før dato, så er det bare å ta det etter lukt og utseedet?

Jeg har tidligere vært svært nøye med å ikke spise gammel mat, men innser samtidig at mye bra mat faktisk går i søppla da. Det blir så unødvendig om det faktisk ikke er farlig i det hele tatt.
Sist endret av Fuzzybossen; 2. desember 2012 kl. 02:16.
Ikke bare lukt. Smak på den også først. Det dreper deg ikke om den er gammel og du smaker på den.
Best før betyr ikke at du ikke kan spise/drikke det etter datoen. Spesielt om pakken er uåpnet er sjansen stor for at varen er helt fin.

Om pakken er åpnet er jeg mer skeptisk. De fleste varer får langt kortere holdbarhet etter åpning.
Med juice er det verste som skjer at den har begynt å gjære. Smaker det vagt av sats er det ikke lurt å drikke mye av den, men du dør ikke akkurat.

Ris og pasta skal du være skikkelig forsiktig med, og krydra, oppmalte kjøttprodukter. Ellers er det for det meste å lukte og smake seg fram.
Lukter det OK så smaker du. Smaker det også ok, så spiser/drikker du. Stort sett kjøtt du skal vøre forsiktig med.
Stort sett hysteri rundt datomerking. Som andre sier lukter det ok og smaker ok spis og drikk.
Når mat er ødelagt så produseres det avgasser, mugg bakterier etc som både lukter og smaker vondt. En pølse smaker surt. Osten får hår og blir grønn. Feks en biff kan klare seg en uke eller mer over dato i kjøleskapet. Selv om biffen er blitt rar i fargen og har begynt blitt veldig mør er det bare å spise om det lukter normalt.
Så dette på FBI en gang, jo kortere navnet på utløpsdatoen er, altså "Best før", "Holdbarhetsdato" etc. jo lengre holder varen.
Smak og luktesansene våre har primært sett utviklet seg som de har for at vi skal kunne identifisere hva slags mat som er ok å spise (eller mer presist, de som var mindre begavet innen de områdene hadde større sjanse for å dø uten å spre genene sine), parallelt med at fordøyelsessystemet ble mer ømfintlig. Som andre her har sagt; Om noe lukter eller smaker "feil",- kast det, stol på sansene naturen har gitt oss. Personlig spiser jeg alt jeg har i kjøleskap og skap, så lenge det smaker og lukter ok. Om jeg er litt usikker på kjøttdeig, f.eks, steker jeg det bare litt ekstra. Har fortsatt til gode å bli dårlig.
Sist endret av Orph; 2. desember 2012 kl. 10:51.
Litt merkelig å tenke på men de aller fleste er langt mindre kritisk til hva de får i seg når det gjelder rus enn når det gjelder mat. Og vi er jo bedre til sortere ut dårlig mat enn bøffa pepper. Likevel er det altså maten folk bekymrer seg for
Sitat av random67489 Vis innlegg
Litt merkelig å tenke på men de aller fleste er langt mindre kritisk til hva de får i seg når det gjelder rus enn når det gjelder mat. Og vi er jo bedre til sortere ut dårlig mat enn bøffa pepper. Likevel er det altså maten folk bekymrer seg for
Vis hele sitatet...
"De aller fleste" ruser seg vel ikke på annet enn alkohol... Hvis du med "de aller fleste" mener folk som benytter seg av ulovlige rusmidler, blir saken en annen.
Men de aller fleste kjøper smuglersprit eller "heimert" om bare prisen er lav nok. Og de har null kontroll på hva de får i seg da, så gjelder ikke bare de som bruker illegale rusmidler.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Men de aller fleste kjøper smuglersprit eller "heimert" om bare prisen er lav nok. Og de har null kontroll på hva de får i seg da, så gjelder ikke bare de som bruker illegale rusmidler.
Vis hele sitatet...
Nå er da hjemmebrent også et illegalt rusmiddel.
Om det var vanskelig for deg Mandokir så skal jeg ta det en gang til.

Svært mange nordmenn vil kjøpe rusmidler som ikke er solgt eller produsert av eller gjennom statlige godkjente kanaler bare prisen er lav nok. Eksempler på dette er tildømes smuglersprit og sprit kokt på hjemmeprodusert sats laget av sukker, gjær og vann. Dermed så mener jeg at folk flest har et ukritisk forhold til hva de får i kroppen sin når det kommer til rusmidler. Enten de velger å ruse seg på hennahasj, kjemisk/syntetisk pepper eller smuglersprit som kan inneholde tresprit som jo kan være dødelig.

Det blir dermed et paradoks at de samme menneskene som gir blaffen når de ruser seg et halvt hysterisk når det gjelder stemplingsdato på mat og kaster feks litervis av melk fordi best før dato gikk ut dagen før uten å tørre å smake på melken.
Jeg kaster alltid ting som har gått ut på dato. Det lærte jeg den dagen jeg helte nedpå melk rett fra kartongen og det var gigantiske sure klumper oppi. Tror jeg tok personlig rekord i oppkast (tidligere var vel på 37 ganger en gang jeg var fyllesjuk, men jeg spydde og brakk meg sikkert 70 ganger etter den melka).

Ikke fullt så ille som å drikke fra ølflasker med sneiper & snus oppi da.
Igår spiste jeg 5 egg som gikk ut 3. november Oppdaget ikke holdbarhetsdatoen før etter jeg hadde spist, men eggene smakte godt og fikk ikke dårlig mage.
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Igår spiste jeg 5 egg som gikk ut 3. november Oppdaget ikke holdbarhetsdatoen før etter jeg hadde spist, men eggene smakte godt og fikk ikke dårlig mage.
Vis hele sitatet...
egg kan gjerne stå 1 år etter de har gått ut på dato. Så det er ikke noe problem. Før var vel holdbarheten på egg markert med rundt et halvt år, men grunnet et eu-direktiv måtte dette bli endret, så nå er det relativt kort dato-stempel på egg.

Slik jeg har forstått det er dette fordi mange land i EU ikke oppbevarer egg som kjølevare, og dermed i romtemperatur. Noe som gir drastisk kortere holdbarhet. Men står de i kjøleskapet holder de gjerne opp i mot et år.
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg kaster alltid ting som har gått ut på dato. Det lærte jeg den dagen jeg helte nedpå melk rett fra kartongen og det var gigantiske sure klumper oppi. Tror jeg tok personlig rekord i oppkast (tidligere var vel på 37 ganger en gang jeg var fyllesjuk, men jeg spydde og brakk meg sikkert 70 ganger etter den melka).

Ikke fullt så ille som å drikke fra ølflasker med sneiper & snus oppi da.
Vis hele sitatet...
Trikset med melk er å helle litt av den i vasken eller mot siden av et glass og se om den klumper seg.
Sitat av etse Vis innlegg
egg kan gjerne stå 1 år etter de har gått ut på dato. Så det er ikke noe problem. Før var vel holdbarheten på egg markert med rundt et halvt år, men grunnet et eu-direktiv måtte dette bli endret, så nå er det relativt kort dato-stempel på egg.

Slik jeg har forstått det er dette fordi mange land i EU ikke oppbevarer egg som kjølevare, og dermed i romtemperatur. Noe som gir drastisk kortere holdbarhet. Men står de i kjøleskapet holder de gjerne opp i mot et år.
Vis hele sitatet...
Har du noe kilder på dette? For bare 10-15 år siden så var det ikke vanlig å ha egg i kjøleskap i norske butikker heller. De stod bare stablet i noen prior hyller i butikkene.

Nå er jo egg et lukket system så det trenger jo ikke noe inn i egget, så det er jo ikke umulig du har rett.
Vet forresten at noen også fryser ned egg som er på tur å bli gamle og lager feks omeletter eller bruker de til baking.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Har du noe kilder på dette? For bare 10-15 år siden så var det ikke vanlig å ha egg i kjøleskap i norske butikker heller. De stod bare stablet i noen prior hyller i butikkene.

Nå er jo egg et lukket system så det trenger jo ikke noe inn i egget, så det er jo ikke umulig du har rett.
Vet forresten at noen også fryser ned egg som er på tur å bli gamle og lager feks omeletter eller bruker de til baking.
Vis hele sitatet...
Ser ut som det var grunnet salmonelle - som ikke er noen trussel i Norge.
Egg: Egg stemples med 28 dagers holdbarhet fra egget er samlet i hønsehuset. Men har du eggene i kjøleskap så holder de mye lenger enn dette. Norske egg er like gode og like trygge å spise i flere måneder etter at de har «gått ut på dato». På grunn av faren for salmonella i andre land, har EØS en regel om at egg bare kan stemples med 28 dager fra verping, skriver egg.no.
Vis hele sitatet...
http://www.side2.no/helse/article2856746.ece
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Trikset med melk er å helle litt av den i vasken eller mot siden av et glass og se om den klumper seg.
Vis hele sitatet...
Ja, når man ser på datoen først ja og ser at det nærmer seg slutten. Men det er vel ikke vanlig å gjøre dette hver eneste gang man skal ha seg litt melk
Best før, men god etter
Best før datoen og alle de navnene det har, er bare så lenge produsenten garanterer at produktet skal holde så lenge du har oppbevart det sånn som det står på pakken. men på varer som poteter og sånt er det bare å droppe å se på datomerkingen, man ser om det er gått ut eller ikke. fult av gul/grønne "knupper" eller vassene så er de dårlige, ellers er det bare å spise. på melk er det bare å sjekke litt i vasken om melka renner fint og er hvit eller om den kommer i klumper og er blankere i starten fordi den har skilt seg. Folk idag er for skeptiske til at mat "har gått ut". Den kan stort sett spises selv om den er gått over tiden.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Om den mat er etter best før kan man bare smake å se hva man syntes
Hva med å fryse ned meieriprodukter? Noen som har hatt særlig hell med det? Forsøkt noen ganger å fryse ost men det blir alltid så kornete og rar konsistens etterpå. Virker også som den ikke smelter like bra på pizzaen om osten har vært frossen.

Eller melk? Kan man fryse melk? Drikker ikke melk men avogtil trenger man jo melk i en oppskrift og da er man alltid tom og må i butikk. Vet at i Sverige så får man tak i melk som er ultrapasteurisert og holder i et halvt år men slik melk har jeg aldri sett i Norge. Noen som vet om det finnes slik melk her?
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hva med å fryse ned meieriprodukter? Noen som har hatt særlig hell med det? Forsøkt noen ganger å fryse ost men det blir alltid så kornete og rar konsistens etterpå. Virker også som den ikke smelter like bra på pizzaen om osten har vært frossen.

Eller melk? Kan man fryse melk? Drikker ikke melk men avogtil trenger man jo melk i en oppskrift og da er man alltid tom og må i butikk. Vet at i Sverige så får man tak i melk som er ultrapasteurisert og holder i et halvt år men slik melk har jeg aldri sett i Norge. Noen som vet om det finnes slik melk her?
Vis hele sitatet...
Det står i allefall om det på melk.no, så regner med det blir solgt her ja. En e-post til Tine eller melk.no kan nok gi svar på hvor du får tak i det.
Sist endret av Fuzzybossen; 3. desember 2012 kl. 01:17.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hva med å fryse ned meieriprodukter? Noen som har hatt særlig hell med det? Forsøkt noen ganger å fryse ost men det blir alltid så kornete og rar konsistens etterpå. Virker også som den ikke smelter like bra på pizzaen om osten har vært frossen.

Eller melk? Kan man fryse melk? Drikker ikke melk men avogtil trenger man jo melk i en oppskrift og da er man alltid tom og må i butikk. Vet at i Sverige så får man tak i melk som er ultrapasteurisert og holder i et halvt år men slik melk har jeg aldri sett i Norge. Noen som vet om det finnes slik melk her?
Vis hele sitatet...
Langtidsholdbar melk fra tine
Laktosefrimelk har også rimelig lang holdbarhetsdato. Selv pleier jeg alltid å ha laktosefri melk i kjøleskapet siden jeg ikke drikker mye melk og den holder en god stund. Du kan og fint bruke den til baking - men har litt søtere smak enn vanlig melk. Så bruk litt mindre sukker om du trenger det i oppskriften.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hva med å fryse ned meieriprodukter? Noen som har hatt særlig hell med det? Forsøkt noen ganger å fryse ost men det blir alltid så kornete og rar konsistens etterpå. Virker også som den ikke smelter like bra på pizzaen om osten har vært frossen.

Eller melk? Kan man fryse melk? Drikker ikke melk men avogtil trenger man jo melk i en oppskrift og da er man alltid tom og må i butikk. Vet at i Sverige så får man tak i melk som er ultrapasteurisert og holder i et halvt år men slik melk har jeg aldri sett i Norge. Noen som vet om det finnes slik melk her?
Vis hele sitatet...
Man har jo Vikingmelk på hermetikkboks, de holder jo i mange år.

http://www.matvareguiden.no/bilder/6930.jpg
Sist endret av TinnSoldat; 3. desember 2012 kl. 09:20.
Går helt fint å fryse melk, ikke noe problem det. Gjort det et par ganger og merker ikke stor forskjell når jeg tiner den igjen. Nå bruker jeg stort sett den fryste melka når jeg lager mat, selv om den er helt fin å drikke.

Pro-tip med smålig sur/gammel-melk: bruk det i ting som vafler og lapper og whatnot, blir veldig god smak av det
Sitat av Tawon Vis innlegg
Jeg liker å si holdbarhetsdato. Så lenge juicen lukter greit så ville jeg drukket den i trange tider.
Vis hele sitatet...
men det er to helt forskjellige ting.
Best før dato (sitert fra toro):
"Best før" betyr at produktet kan endre smak og/eller farge etter den angitte dato. Produsenten går god for smaken fram til datoen. Etter det kan det skje endringer i form av tapt aroma eller harskning, men produktet er fortsatt helsemessig trygt.
Vis hele sitatet...
Holdbarhetsdato (sitert fra toro):
"Holdbar til" eller "Må brukes innen" benyttes på matvarer som er ferske eller har kort holdbarhet.
Vis hele sitatet...
***
TS, det er stor forskjell på matvarer og hvor lenge de holder etter best før datoen har gått ut. dette kan tilogmed variere veldig fra gang til gang. noen ganger går det fint å drikke en melk som gikk ut på dato for 2uker siden, andre ganger ikke.
Er produktet åpnet blir holdbarheten sterkt redusert, spesielt om det ligger fremme.
tørrmat som kjeks, knekkebrød, posesupper, og egentlig det meste som inneholder kun sukker og mel holder seg lenge etter best før datoen har gått ut.
ferskvareprodukter som, melk, ost, alt du finner i kjøledisken holder seg ikke like godt.
Når det er melk og juice, pleier jeg og lukte/smake også helle littegrann i vasken for og se om det har bynt og dele seg
Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
Man har jo Vikingmelk på hermetikkboks, de holder jo i mange år.
Vis hele sitatet...

Konge!

Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Går helt fint å fryse melk, ikke noe problem det. Gjort det et par ganger og merker ikke stor forskjell når jeg tiner den igjen. Nå bruker jeg stort sett den fryste melka når jeg lager mat, selv om den er helt fin å drikke.

Pro-tip med smålig sur/gammel-melk: bruk det i ting som vafler og lapper og whatnot, blir veldig god smak av det
Vis hele sitatet...
Vel da blir nedfryst melk nå og viking melk neste gang jeg handler
Sist endret av random67489; 3. desember 2012 kl. 16:48.
Sitat av random67489 Vis innlegg

Nå er jo egg et lukket system så det trenger jo ikke noe inn i egget, så det er jo ikke umulig du har rett.
Vet forresten at noen også fryser ned egg som er på tur å bli gamle og lager feks omeletter eller bruker de til baking.
Vis hele sitatet...
Et egg er absolutt ikke et lukket system. Om du skulle finne på å prøve og ruge ut en kylling ved å legge et befruktet egg i vann med rett temperatur over lengre tid, så vil du finne ut hva jeg mener
Sist endret av Orph; 3. desember 2012 kl. 22:01.
Vel det er jo lukket i den forstand at ingen bakterier eller dritt trenger inn gjennom skallet. At en kan ruge befruktede egg er da ingen overraskelse for noen. Det du snakker om er jo kun basis forplantningslære.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Går helt fint å fryse melk, ikke noe problem det. Gjort det et par ganger og merker ikke stor forskjell når jeg tiner den igjen. Nå bruker jeg stort sett den fryste melka når jeg lager mat, selv om den er helt fin å drikke.

Pro-tip med smålig sur/gammel-melk: bruk det i ting som vafler og lapper og whatnot, blir veldig god smak av det
Vis hele sitatet...
hadde matlaging på ungdomskolen, vi brukte 1,5 år gammel fryst melk. var litt skeptisk, men ingen ble syke.
Sitat av zeicko Vis innlegg
hadde matlaging på ungdomskolen, vi brukte 1,5 år gammel fryst melk. var litt skeptisk, men ingen ble syke.
Vis hele sitatet...
Melk har den fordelen at melkesyrebakterier fortrenger det meste anna som kan gjøre deg syk. Ulempen er at sur nok melk smaker så dårlig at du blir kvalm av smaken...
Sitat av random67489 Vis innlegg
Vel det er jo lukket i den forstand at ingen bakterier eller dritt trenger inn gjennom skallet. At en kan ruge befruktede egg er da ingen overraskelse for noen. Det du snakker om er jo kun basis forplantningslære.
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg mente. Eggeskallet er perforert av mikroporer som trekker inn luft. Om man prøver å ruge ut et egg ved å oppbevare det i vann med rett temperatur vil kyllingfosteret dø pga. oksygenmangel. Du kan jo prøve å veie et egg, koke det, og veie det igjen når det er ferdigkokt, og se vektforskjellen om du ikke tror meg. Bakterier "og annen dritt" kan med letthet trenge inn i et egg.

Sitat av Orph Vis innlegg
Det var ikke det jeg mente. Eggeskallet er perforert av mikroporer som trekker inn luft. Om man prøver å ruge ut et egg ved å oppbevare det i vann med rett temperatur vil kyllingfosteret dø pga. oksygenmangel. Du kan jo prøve å veie et egg, koke det, og veie det igjen når det er ferdigkokt, og se vektforskjellen om du ikke tror meg. Bakterier "og annen dritt" kan med letthet trenge inn i et egg.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg tenkte meg ikke om. Egget beskytter sånn høvelig mot bakterier og fremmedpartikler (porene er svært små, og slipper inn svært få større legemer), men i og med at det slipper inn luft, så vil bakterier kunne forplante seg inne i egget.
Sist endret av Orph; 3. desember 2012 kl. 22:48.
Nå veit ikke jeg hvordan kjøleskapet ditt ser ut Orph men hjemme hos meg er det ingen voldsom bakterieflora i kjøleskapet. Neppe nok bakterier, virus eller andre uhumskheter til at de klarer å trenge inn i egget å formere seg i voldsom fart i et kjøleskap med 2-3 grader. Så selv om du får mugg på gulosten om den ligger åpen så tror jeg nok at eggeskallet beskytter innholdet godt nok til at det ikke blir et pestbefengt klekkeri for pest og kolera. I normalt rene hjem går det nå veldig bra.
Ja, nå vet ikke jeg om dette burde brukes som en generell regel, men natt til i går drakk jeg, og ble sulten. Alt kompisen min hadde i kjøleskapet var bacon som gikk ut på dato i oktober en gang, jeg stekte hele pakken og spiste det meste (den eneste utenom meg som turte og smake på det var KaiN), smakte unormalt salt, men godt og fint bacon.
Hehe hungersnød i magen etter en bytur må stilles.

Bacon er vel rimelig safe. Det er jo saltet og ofte røkt også. Siden det mye fett harskner det vel før det blir surt?
Hadde nok joinet kjøkkengruppa di
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hehe hungersnød i magen etter en bytur må stilles.

Bacon er vel rimelig safe. Det er jo saltet og ofte røkt også. Siden det mye fett harskner det vel før det blir surt?
Hadde nok joinet kjøkkengruppa di
Vis hele sitatet...
Alt jeg forøvrig husker var at baconet bare smakte salt, noe som var himmelsk i fylla
Men ellers spis jeg ofte utgåtte matvarer hehe
På kjøtt merked du stor forskjell når det er for gammelt, og da er det bare å kaste det. Marinert kjøtt er jeg alltid mer skeptisk til, da man ikke merker lukt/konsistens like lett da.

"Best før" er for meg bare en garanti produsenten har gitt på at det ikke skal være noen forringelse i kvaliteten før denne datoen.
Norske egg kan ligge minst 1mnd etter at best før datoen har gått ut.
når du kakker egg i stekepanna kan du se hvor fersk det er, helt ferske sprer seg ikke, egga sprer seg hvor eldre dem blir
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
når du kakker egg i stekepanna kan du se hvor fersk det er, helt ferske sprer seg ikke, egga sprer seg hvor eldre dem blir
Vis hele sitatet...
Godt og vite, spiser ikke egg så veldig ofte så hender seg at de går ut på dato...

Noen som har flere lignende tips for og sjekke om ting er gammelt/dårlig utenom og lukte/smake på det? Hadde vert kjekt og vite slike ting for de som ikke har veldig god luktesans.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Godt og vite, spiser ikke egg så veldig ofte så hender seg at de går ut på dato...

Noen som har flere lignende tips for og sjekke om ting er gammelt/dårlig utenom og lukte/smake på det? Hadde vert kjekt og vite slike ting for de som ikke har veldig god luktesans.
Vis hele sitatet...
Egg flyter i vann når de er gamle (det er ikke så sikkert at du ikke kan ete det, men det bør knekken i en kopp og luktes på, lukta av råtne egg merker du med mindre du har mista luktesansen helt).
Som sagt tidligere vil melk og juice klumpe seg.
Kjøtt får gjerne er slimete belegg når det et dårlig (helt kjøtt, farse ville jeg vært forsiktig med over dato om du ikke har god luktesans.

Ellers: synlig muggel, grønnfarge på ting som ikke skal være grønn, feil konsistens o.l.

Vær forsiktig med kokt stivelse (ris, grøt, pasta).