Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1411
Hei!

Jeg har tegnet på litt noen PC-kabinetter en stund. Nå vil jeg gjerne lage en 3D-modell av et par av dem for å kunne legge det ut her for innspill og konstruktiv kritikk.

Finnes det noen enkle programmer, gjerne open source, som egner seg godt til formålet? Helst til OSX, men det er ikke et must.

Takker for hjelp.
Sist endret av apocalypse; 20. november 2011 kl. 12:34.
enkleste er vel Google SketchUp?
Blender og Google Sketchup er gratis.
Sitat av stetus Vis innlegg
enkleste er vel Google SketchUp?
Vis hele sitatet...
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Blender og Google Sketchup er gratis.
Vis hele sitatet...
Takk, skal sjekke ut disse. Kom gjerne med andre forslag om dere mener det finnes bedre alternativer.
scetchup er veldig bra til å designe kabinetter, i tilleg kan du laste end ting andre har lagd, som vifter, så slipper du å lage alt selv. jeg bruker solidedge en del i forbindelse med skole og jobb, og synes det er mye bedre, men det koster nok en del penger.
Sist endret av AdolfCartman; 20. november 2011 kl. 12:52.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
scetchup er veldig bra til å designe kabinetter, i tilleg kan du laste end ting andre har lagd, som vifter, så slipper du å lage alt selv. jeg bruker solidedge en del i forbindelse med skole og jobb, og synes det er mye bedre, men det koster nok en del penger.
Vis hele sitatet...
Ja, det virker å fungere ganske fint! Hvor laster man ned disse tingene (vifter osv.)? Jeg må ikke ha 'Pro'-versjonen for å gjøre dette?
nei, det går på gratisversjonen se øverst på verktøylinjen, ikonet er en pappeske med gul pil. håper det hjalp!
Sist endret av AdolfCartman; 20. november 2011 kl. 15:52.
Kan du legge ut noen bilder etterhvert?
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
nei, det går på gratisversjonen se øverst på verktøylinjen, ikonet er en pappeske med gul pil. håper det hjalp!
Vis hele sitatet...
Herlig. Takk så mye for all hjelp!

Sitat av ballestank Vis innlegg
Kan du legge ut noen bilder etterhvert?
Vis hele sitatet...
Absolutt! Blir spennende å høre kritikk. Får bare se hvor lang tid jeg bruker - må sette meg litt inn i hvordan programmet fungerer.
fordelen med programmet til google er at det er veldig enkelt å bruke og lære, også kan du jo laste opp modellen din til galleriet, slik at andre kan lage forslag til endringer. hva skal du lage kabinettet i?
Sist endret av AdolfCartman; 20. november 2011 kl. 18:01.
Hvis du vil bruke noe "skikkelig", kan du bruke solidworks. (Sketchup er dog ganske bra, bruker det ofte selv). Men i solidworks er det mer avanserte ting man kan gjøre.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
fordelen med programmet til google er at det er veldig enkelt å bruke og lære, også kan du jo laste opp modellen din til galleriet, slik at andre kan lage forslag til endringer. hva skal du lage kabinettet i?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte å lage det i aluminium, med elementer av stål, gummi, plastikk og plexi.

Jeg laster opp så snart jeg er ferdig - selv om jeg er usikker på hvor nøye jeg behøver gjøre det for å få god kritikk. Skal vise dere grunntankene ift. layout og luftflyt om ikke lenge ihvertfall.

Sitat av Glenni Vis innlegg
Hvis du vil bruke noe "skikkelig", kan du bruke solidworks. (Sketchup er dog ganske bra, bruker det ofte selv). Men i solidworks er det mer avanserte ting man kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Herlig! Takker!
jeg ville foreksempel farget der hvor det skal gå kald luft inn blått, og der det kommer varm luft ut rødt, slik at det blir lett å se luftflyten. ulempen med scetchup er jo at man ikke kan lage arbeidstegninger fra modellen, eller rendre.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
jeg ville foreksempel farget der hvor det skal gå kald luft inn blått, og der det kommer varm luft ut rødt, slik at det blir lett å se luftflyten. ulempen med scetchup er jo at man ikke kan lage arbeidstegninger fra modellen, eller rendre.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan man rendre. Bruk f.eks kerkythea.
Ikke skyt meg, jeg skal bli bedre på det her - hjelper ikke å ikke ha en mus tilgjengelig for øyeblikket heller... Men fikset vel å få fram grunntanken.

http://sketchup.google.com/3dwarehou...d7&prevstart=0
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Ikke skyt meg, jeg skal bli bedre på det her - hjelper ikke å ikke ha en mus tilgjengelig for øyeblikket heller... Men fikset vel å få fram grunntanken.

http://sketchup.google.com/3dwarehou...d7&prevstart=0
Vis hele sitatet...
Piler hadde gjort seg, ble litt uoversiktelig ville jeg sagt. Bruk større målestokk.
ja, jeg ville kanskje heller brukt piler ja. viste ikke at man kunne rendre i scetchup, dette må prøves!