Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9424
Hei!


Må kjøpe meg mobilt bredbånd til førstegangstjenesten, og har planer om å spille League of Legends på fritiden.

Har trua på at nettkvaliteten varierer sterkt hos de forskjellige operatørene.

Er det noen som har et mobilt bredbånd som er å anbefale?
Generelt sett er ikke mobilnett egnet til gaming. Det er en delt ressurs og kapasiteten på cellen man er tilkoblet deles på alle brukerne. I en militærleir hvor mange tjenestegjør og de fleste har fritidsproblemer på kvelden vil man nesten uten unntak oppleve kapasitetsproblemer og dårlig hastighet
Vet at det ikke i seg selv er egnet til gaming, men jeg ser etter det mobile bredbåndet som egner seg MEST til gaming.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Om det er dekning for 4G der du skal, så blir det vel NetCom sitt mobile bredbånd som jeg kan komme på.
https://netcom.no/mobilt-bredband-oversikt-privat
Med tanken på at alle mobile bredbånd mister kapasitet etter x antall gigabytes med trafikk så er det ikke noe som er bedre enn de andre, du kan jo ta en runde i leiren å sjekke hva de andre har å gå for det av abb med minst brukere i området. Men det er noe som kalles ice som er ideelt til ditt bruk å det er ikke så mange som bruker det siden de fleeste ikke har hørt om det.
Sitat av M72 Vis innlegg
Om det er dekning for 4G der du skal, så blir det vel NetCom sitt mobile bredbånd som jeg kan komme på.
https://netcom.no/mobilt-bredband-oversikt-privat
Vis hele sitatet...
er vel bare oslo bergen stavanger og trondheim som har den dekningen pr.idag?
Sitat av imba Vis innlegg
Vet at det ikke i seg selv er egnet til gaming, men jeg ser etter det mobile bredbåndet som egner seg MEST til gaming.
Vis hele sitatet...
poenget er at det ikke finnes ...

ingen løsninger for internett via mobilnettet er egnet til gaming.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av moridin Vis innlegg
poenget er at det ikke finnes ...

ingen løsninger for internett via mobilnettet er egnet til gaming.
Vis hele sitatet...
er faktisk bedre og game fra mobilnettet en fra nettet til en kamerat av meg, så jeg får ta intiativ og ANBEFALE NOE: selv bruker jeg telenor og er fornøyd. eneste negative er at det halverer hastigheten min etter 1gb bruk så ikke ver logga på skype eller torrent mens du bruker det, kjører foresten via telefornen

Edit: klarer fint og game på det, pingen ligger på alt fra 10 til 70. altså akseptabelt. det dårligste resultaet jeg har målt i opp/ned hastighet er 1mb ned og 0,5 mb opp, og det var på hytta på fjellet hjemme får jeg ca 5mb
Sist endret av Frufsa; 2. oktober 2011 kl. 17:37.
Takker for svar! Jeg skal etter rekrutten på Huseby leir i oslo så 4G er vel kanskje aktuelt!
3G var bra nok til å spille wow på. Når jeg var nede i sør hadde jeg ofte 1mb ned/s om jeg lastet ned noe. Hadde mobilt bredbånd fra Telenor.
Sist endret av mo3; 2. oktober 2011 kl. 19:38.
Etter alt fra tre til seks gb så reduseres hastigheten til 100kb så gaming blir veldig midlertidig. Kilde div leverandører.
▼ ... flere år senere ... ▼
Tenkte eg skulle vekke opp tråden her. Skal inn i eit hybel hus til neste år der det blir opp til 8 stk som skal bu. Per dags dato er det ADSL på 10Mb/s. Fire av oss lurer da på om vi skal investere i mobilt breiband frå Netcom. Vi dette er spesielt i forhold til å kunne spele. Planen er at MB blir brukt til speling, mens ADSL blir brukt til anna. Da er spørsmålet om vi skal gå for 30GB eller 100. 100GB kostar 599kr/mnd, mens 30GB kostar 399/mnd.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Tenkte eg skulle vekke opp tråden her. Skal inn i eit hybel hus til neste år der det blir opp til 8 stk som skal bu. Per dags dato er det ADSL på 10Mb/s. Fire av oss lurer da på om vi skal investere i mobilt breiband frå Netcom. Vi dette er spesielt i forhold til å kunne spele. Planen er at MB blir brukt til speling, mens ADSL blir brukt til anna. Da er spørsmålet om vi skal gå for 30GB eller 100. 100GB kostar 599kr/mnd, mens 30GB kostar 399/mnd.
Vis hele sitatet...
Jeg ville gjort motsatt, slik at kablet nett blir brukt til spilling, siden det sannsynligvis gir dere bedre stabilitet og ping/respons.

Men trenger dere virkelig noe i tillegg til ADSL-linja som er der fra før?
Om alle legger inn et program som låser hastigheten til hver enkelt, så burde det gå an å dele linja i like deler, slik at alle får tilgang på maks 2 MB/s hver.
Men det er mulig dere trenger mer for å gjøre det dere skal. Det vet dere best selv.
Eksempler på nevnte program er NetLimiter og NetBalancer.
Hvis du har tilgang til routeren kan du evt. bare sette det opp der, en del har støtte for å dele linjen derfra. Eventuelt kan dere bare si at man laster ned mellom x og y, resten av døgnet skal nettet være fritt for slikt.
Banzai har ganske gode priser. De bruker Netcom, så sjekk at du har 4g-dekning med dem først.
Sitat av RaiserTeos Vis innlegg
er vel bare oslo bergen stavanger og trondheim som har den dekningen pr.idag?
Vis hele sitatet...
De stedene med mange personer samlet har 4G som oftest, se dekningskartet til Netcom her: https://netcom.no/dekningskart
Flere skisteder som har 4G virker det som, men ellers så er det veldig dårlig 4G dekning her til lands, spesilt om du skal nordover.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Settoz Vis innlegg
De stedene med mange personer samlet har 4G som oftest, se dekningskartet til Netcom her: https://netcom.no/dekningskart
Flere skisteder som har 4G virker det som, men ellers så er det veldig dårlig 4G dekning her til lands, spesilt om du skal nordover.
Vis hele sitatet...
Du svarte på et tre år gammelt innlegg btw.

R0fl: Netcom4G hadde grei latency, men så absolutt ikke egnet for online spilling.
Sitat av PyroFisH Vis innlegg
Banzai har ganske gode priser. De bruker Netcom, så sjekk at du har 4g-dekning med dem først.
Vis hele sitatet...
De har dei same prisene som Netcom.

Skal å begrense først og sjå korleis det går. 2Mb/s blir dog meget lite dersom ein må laste ned eit kvart... :/

:EDIT:
Etter litt meir research har vi funnet ut at vi kan få 25Mb/s. Hybelverten skal ringe i morgon og prøve å ordne det til!
Sist endret av R0flcopter; 12. august 2014 kl. 19:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
:EDIT:
Har eit par spørsmål ang. netbalancer/netlimiter. Må dette vere installert på alle datamaskinene for å begrense nettrafikken deira?
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
:EDIT:
Har eit par spørsmål ang. netbalancer/netlimiter. Må dette vere installert på alle datamaskinene for å begrense nettrafikken deira?
Vis hele sitatet...
Ja, det må det.
Programmet begrenser kun hastigheten for maskinen det er installert på.
Jeg spiller en del med mobilen min her i Oslo, en iphone 4, så jeg benytter meg da av 3g-nettet. Har opplevd lenger perioder med gode forhold og stabil ping på mellom 80-90, noe som i min verden er godt nok for spilling. Har opplevd 2 perioder med ustabilt nett og veldig variabel ping (den ene gangen ringte jeg telenor å klaget/forhørte meg om de visste om problemer med antennene i mitt område). Av en eller annen grunn ble pingen min stabil igjen etter at jeg hadde ringt, vet ikke om det var tilfeldig. Nå er jeg inne i en treg periode igjen, og irriterer meg ganske mye over det. Har derfor begynt å vurdere Netcom sitt mobile bredbånd ettersom prisen er svært god 239,- mnd. 1,- for router. Også får jeg da 4g. Det eneste som holder meg tilbake er usikkerheten på om pingen vil være stabil, om mobilt bredbånd med router er mer "reliable" enn å bruke mobiltelefon og personlig hotspot.
Forøvrig trenger man ikke å¨tenke noe særlig på datamengde om man kun skal bruke nettet til spilling. Jeg spiller wow/battlefield/csgo - og alle spillene drar ca. 25-30mb i timen. Altså kan du spille ca.7-8 timer daglig på en 6gb datapakke.

Kommer evt. tilbake med mer om jeg tester ut netcoms 4g mobile bredbånd.
Hadde ikke internett på hybelen min i starten og da brukte jeg 4g på mobilen, den fungerte veldig bra. 40-80 ping, men når det var mye trafikk så ble det ganske ustabilt.
Kult! Det lover godt, for det var jo med mobil og man skulle tro at en router vil ha mer stabile signaler. Skal ringe netcom imorra å undersøke om det er mulig å bryte bindingstiden på deres mobile bredbånd og evt. hva straffegebyren for dét er, for isåfall er det jo bare å gønne på og teste hvordan det fungerer i praksis. Hadde vært DIGG med stabile spilleforhold nå som jeg nettopp har skaffa meg ny rigg :-D

Now we're talking! Kan du fortelle meg noe spesifikt om gjennomsnittlig ping...ish? Spilte du på servere i europa? Ikke alle de spillene jeg spiller har god nok community i norge/sverige, så vanligvis spiller jeg på tyske/engelske servere. Har forsåvidt ikke opplevd at det er nevneverdig mye høyere ping, muligens bortimot 20-30 tallet.
Sist endret av Lozgar; 25. august 2014 kl. 23:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
vi fikk oppgradert til 25/5! så no er alt heilt golden Gutta for spelt LoL og CS:GO omtrent uten problem