Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 11485
Var på ferie i frankrike i sommer, og hadde leiebil. På en av motorveiene ble jeg tatt i en fotoboks (117kmt i 110-sone).

Jeg fikk boten i går, videresent fra leiebilfirmaet. Boten var datert 07. Juli, og det står at boten økes fra €45 til €68 om den ikke betales innen 15 dager, og den økes til €180 (!!) om den ikke betales innen 45 dager. Men det har allerede gått langt over 45 dager nå når jeg fikk den, fordi leiebilfirma ikke sendte den til meg før nå.

Og det blir værre... Nå nettopp fikk jeg en ny bot. Denne var visst for å kjøre på rødt lys, noe jeg ikke kan huske å ha gjort. Den boten er på €90, men økes til €135 etter 15 dager og €375(!!!!) etter 45 dager.

I tillegg vil leiebilfirmaet ha €35 for hver av bøtene i "administrasjonskostnader".

Hva gjør jeg her?? Jeg har ikke penger til å betale over €600. Det er da ikke min feil at jeg ikke fikk bøtene før nå. Har prøvd å legge inn informasjonen fra boten på www.antai.fr (står link til den siden på boten), men den finner ikke boten min der.

All hjelp mottas med STOR takk!
Sist endret av tiergdanip; 1. september 2016 kl. 20:18.
Pay your French speeding tickets online (and avoid scams)

The government’s latest innovation is a website where speeders can pay tickets online: amendes.gouv.fr/portail/index.jsp?lang=en You can browse the website in English.
Vis hele sitatet...
Om du ikke finner bota di der kan det være en scam.

In particular, does your letter contain an "e-payment" number or "No de Télépaiement" anywhere with a two digit authentication key ("Clé")? This code and key is apparently needed to pay the fine online so it should be somewhere in the bundle you were sent. The payment portal is here, amendes.gouv.fr/portail/paiement/saisienum.jsp , and it has a useful guide on how to find the the e-payment number and key here: amendes.gouv.fr/portail/paiement/popupAvisaco.jsp
Vis hele sitatet...
Kilde: Speeding Ticket from France
Sist endret av Turbolego; 1. september 2016 kl. 21:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror ikke det er scam. Fartsboten var i en fotoboks, og jeg husket at det blinket. Farten som står på boten stemmer også...

Men de kan da ikke kreve 4x beløp for sen betaling når jeg nettopp fikk bøtene? Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, er ikke så gira på å betale nesten 6k i bøter...
Sist endret av tiergdanip; 1. september 2016 kl. 21:15.
Det har vært tilfeller hvor personer som har leid en bil i frankrike og kjørt for fort har fått en belastning på kortet sitt fra utleiefirmaet med tilegg for "administrasjonskostnader"

About 10 days later Hertz put an administrative charge on my card. Since the charge was not explained I disputed it (and later won). I later found out that it may have been the administrative fee for providing my information to the French authorities, however, I never received a ticket. Since I disputed the charge, Hertz won't talk to me. I've called both the Consulate in Denver and San Francisco. They're no help. I've looked at their on-line link which is only usable if you have a ticket and are trying to pay it.
Vis hele sitatet...
Speeding Ticket in France?

Det kan hende at du kan klage til utleiefirmaet og be de kontakte politiet for å få bota redusert siden de ikke sendte deg den første bota eller trakk deg for den første bota. Aner ikke hvordan dette stiller seg juridisk tho, kan hende du bare må betale.

Men ut ifra innlegget jeg siterer kan du klage på administrasjonsgebyret ivertfall og betale bota på nettsiden og aldri bruke det utleiefirmaet igjen.
Enkelte leiebilfirmaer har egne skjema man fyller ut når man leverer tilbake kjøretøyet. Der krysser man av om man feks er tatt i fotoboks eller har fått parkeringsbot eller har sneket på bomveier e.l.
Om en gjør opp slikt der og da når en leverer slipper en ofte ekstra gebyrer.

Når du nå ikke gjorde firmaet oppmerksom på dette så tror jeg du kan se langt etter å slippe gebyrene. Gebyrene er jo for å veie opp tidsbruken firmaet har fått pga dine bøter. Nå har vel leiebilfirmaet muligens kortdetaljer i sine arkiver og kan således belaste kortet ditt om du ikke betaler.

Ville kontaktet de og forsøkt å få delt opp i feks 3 avdrag.
Kan det tenkes at leiebilfirmaet allerede har betalt bøtene, slik at ikke ytterligere gebyr påløper, slik at om du betaler bøtene med beløpet som står på, pluss administrasjonsgebyret leiebilfirmaet krever, så er saken ute av verden?
Jeg ville forsøkt med en telefon til leiebilfirmaet og hørt med de så fort som mulig
Sist endret av Veggen; 2. september 2016 kl. 01:42.
Vi måtte ikke krysse av noe slikt når vi leverte bilen. Vi bare leverte nøklene og fikk beskjed om at alt var i orden. De ekstra gebyrene er det myndighetene som er ansvarlig for, ikke utleieselskapet. Bøtene skal betales til myndighetene, så de har ikke trukket noe fra leiebilselskapet. Jeg skal ta en ringerunde i morgen, mener det er uhørt at beløpet skal firedobles pga. sen betaling når jeg ikke har fått beskjed om bøtene før 56 dager etter leiebilselskapet fikk dem.
Rent praktisk spørsmål, som jeg ikke vet svaret på eller har sjekket opp: Hvordan skal de i siste instans klare å innkreve pengene dersom du ikke betaler? Kreves da avtaler for å utlevere personer som har gjort store forbrytelser, så hva med penger? Mulig bøter er verdt mer enn personer, men det har i alle fall tidligere vært saker hvor folk har kjørt for fort i et utland, og latt være å betale bøtene, og ingenting har skjedd.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Rent praktisk spørsmål, som jeg ikke vet svaret på eller har sjekket opp: Hvordan skal de i siste instans klare å innkreve pengene dersom du ikke betaler? Kreves da avtaler for å utlevere personer som har gjort store forbrytelser, så hva med penger? Mulig bøter er verdt mer enn personer, men det har i alle fall tidligere vært saker hvor folk har kjørt for fort i et utland, og latt være å betale bøtene, og ingenting har skjedd.
Vis hele sitatet...
De har sikkert avtale med statensinnkrevningssentral, alternativt kanskje bare via et inkassoselskap i Norge, men man vet jo aldri kan være beløpet er så lavt at de ikke gjør noe med det.
Sitat av dggr Vis innlegg
De har sikkert avtale med statensinnkrevningssentral, alternativt kanskje bare via et inkassoselskap i Norge, men man vet jo aldri kan være beløpet er så lavt at de ikke gjør noe med det.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du være så sikker på dette? Jeg er ingen ekspert på området, men det er faktisk ikke bare for private aktører (som inkassoselskaper) å ta seg til rette på vegne av andre statsmakter på tvers av landegrenser. Dersom du kan dokumentere denne påstanden, så er jeg veldiginteressert i å lese om det. Hvis det derimot bare er innholdsløs synsing bør du tenke deg om litt før du poster.

EDIT: Also - uten å ha finlest saken eller noe... Dette med krav som dukker opp ut av intet, med trusler om at beløpene skal eksplodere hvis du ikke betaler innen en veldig kort tidsfrist og jaddah jaddah stinker av scam. Sier ikke at det nødvendigvis er scam, men et leiebilselskap som oppfører seg som pengeinnkrever på vegne av La Republique er jo litt... Snodig?
Sist endret av Myoxocephalus; 2. september 2016 kl. 09:58.
Første som dukket opp i mitt hodet var svindel. Har lest litt saker om dette da jeg selv lånte bil i Spania for en stund tilbake. Leste et par "skrekk" historier fra mennesker som har leid bil. Det viktigste og tenke på er at du bør leie bil av et godt kjent utleieselskap, og ikke av de mindre kjente da det er de som mest kjent for å svindle stakkarslige turister med dyre bøter på ting som ikke har skjedd, eller som i ditt tilfelle at boten har økt betraktelig.

http://www.tv2.no/a/5622646/ : Nordmann som ble svindlet av et av de mindre kjente utleiefirmaene.

Sier ikke nødvendigvis at det er det som er tilfellet her da du faktisk har brutt en lov som du selv er klar over, men utover det så hadde jeg blitt veldig mistenkelig på denne kraftige økningen av boten.
Sist endret av MasterOfNone; 2. september 2016 kl. 10:09.
Tror ikke dette er svindel nei. Jeg husker veldig godt når fotoboksen blinket, det var midt på natten. At jeg hadde 117 i en 110-sone er også helt korrekt, så jeg ser ikke helt hvordan det kan være svindel da. Dessuten står det på boten at den må betales på www.antai.fr, en som etter mye googling osv viser seg å være legit

Men jeg snakket nettopp med kundeservicen til Antai, og fikk der beskjed om at leiebilselskapet har angitt meg som sjåfør, og at en ny fartsbot med ny dato og forlengede tidsfrister (for internasjonale) kommer til meg i posten ila kort tid. Så da slipper jeg å betale 4x beløpene vertfall, med mindre de ikke dukker opp i posten før påske...

Takk for alle svar though, nå gjenstår bare krangelen om hvorvidt jeg kjørte på rødt lys eller ikke.
Sitat av tiergdanip Vis innlegg

Takk for alle svar though, nå gjenstår bare krangelen om hvorvidt jeg kjørte på rødt lys eller ikke.
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke ble stoppet i etterkant av det aktuelle rødlyset må det jo finnes et bilde- eller videobevis et eller annet sted.
Sitat av SuperT Vis innlegg
Så lenge du ikke ble stoppet i etterkant av det aktuelle rødlyset må det jo finnes et bilde- eller videobevis et eller annet sted.
Vis hele sitatet...
Spurte dama på kundeservicen om dette, men hun var ganske bestemt på at det ikke kunne være en feil. Hun kunne ikke sjekke det opp før jeg fikk den nye boten i posten. Jeg kommert til å klage på den med en gang og kreve bildebevis, så det blir spennende å se hva som skjer. Men uansett slipper jeg unna med totale utgifter under 2000kr, kontra nesten 6000kr, så jeg ser uansett på dette som en seier
Til andre som leser tråden, om du vet eller har grunn til å tro at du har gjort noe som vil få konsekvenser så kan det være like greit å bare være ærlig når leiebil leveres.
Alternativt så kan en jo gi bængen, tidligere så "trengte" man ikke betale parkeringsbøter i sverige da det ikke fantes noe system for å kreve inn over landegrenser. og ble selv tatt i å kjøre for fort i Sverige. Fikk noen tusenlapper i bot og lot være å betale. Hørte aldri noe mer. Slik er det ikke lengre. Nå overføres slikt til ditt lokale politikammer, eller direkte til SI. Om nå kjører for fort i sverige så kommer boten til deg i Norge. Har fått innkallelse til avhør pga det, og da måtte jeg bare betale. Det var en slik mobil fotoboks jeg ble tatt i på svensketur for et par år siden.
Hadde gitt faen i å betale å satset på det beste, fikk noen bøter i Tyrkia for noen år siden. Ga blanke i å betale å hørte ikke særlig mye fra dem
Jeg tviler sterkt på at franske veimyndigheter har noen måte å inndrive disse pengene på. Jeg tror det eneste de kan gjøre er å true med økte beløper og håpe på det beste. I Norge har man aldri gjort noe forsøk engang på å inndrive penger fra turister/ ikke fastboende utlendinger, så vidt jeg vet. Hvordan skal man få til dette da? Jeg ville skrevet i et svar at det er noe feil med fotoboksen og at du gjerne tar en rettsak in absentia, så skal du se at voila: det var det siste du hørte fra franske veimyndigheter.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Opplevde omlag det samme som TS i Frankrike.
Største problemet var at jeg skjønte ikke filla av de 3 sidene med fransk tekst, annet enn at det åpenbart var en fartsbot. Det var også uklart for meg hvor stort beløpet var. Siden jeg ikke kjørte bilen, ikke skjønte teksten og boten ble sendt til feil! land lot jeg være å betale.

Det er nå 500 dager siden, ikke hørt noe mer.

Men jeg er klar over at dersom jeg kjører bil i Frankrike risikerer jeg at bilen blir beslaglagt på stedet. Så må nok vente til jeg bytter pass (endrer pass nummer) før jeg har bil i Frankrike igjen... (Har også passert passkontrollen i Frankrike flere ganger, og en gang så de veldig rart på meg... Så mulig det er et "rødt" flagg på meg)