Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2166
jeg hadde tenkt på å male en ps3 kontroller men alle videoene jeg har sett så bruker de spray boks maling og andre greier. så jeg lurte på hva jeg trenger til å male kontrollen. og hvor jeg kan få i take det (helst ikke nettbutikk). sånn at jeg kan male kontrollen
Maling og pensel!
Eller bare kjøp en sprayboks på biltema...
Sist endret av SanderKulen; 16. september 2012 kl. 20:57.
Sitat av SanderKulen Vis innlegg
Maling og pensel!
Eller bare kjøp en sprayboks på biltema...
Vis hele sitatet...
jeg har tenkt på pensel metoden men da kan kontrollen bli ujevn. også har jeg hørt at man på ha på primer og crystal clear coating.

1. hva er primer og crystal clear coating?

2. hvor får jeg i tak crystal clear coating, primer og maling på sprayboks
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
kan jeg spørre hvorfor du skal male kontrolleren?
Sitat av uzen Vis innlegg
kan jeg spørre hvorfor du skal male kontrolleren?
Vis hele sitatet...
Noen synes det er dritkult med "rosa" kontroller etc. Når det er sagt skjønner jeg ikke hvorfor de ikke bare kjøper andre farger med det første

http://cdn100.iofferphoto.com/img3/i...olors-e051.jpg
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Noen synes det er dritkult med "rosa" kontroller etc. Når det er sagt skjønner jeg ikke hvorfor de ikke bare kjøper andre farger med det første

http://cdn100.iofferphoto.com/img3/i...olors-e051.jpg
Vis hele sitatet...
vel jeg skal gjøre kontrollen min ENDA kulere ved å lage mønster. (før noen spør så sier jeg bare at jeg skal bruke teip for å lake strek mønster eller hva enn det er jeg kan gjøre.
Sitat av seekerstrike Vis innlegg
vel jeg skal gjøre kontrollen min ENDA kulere ved å lage mønster. (før noen spør så sier jeg bare at jeg skal bruke teip for å lake strek mønster eller hva enn det er jeg kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Du kan kjøpe drøssevis av mønster også.
Et eksempel:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41vr8umkedL.jpg

Må da være bedre og gjøre det en å risikere og ende opp med en helt for jævlig stygg kontroller (om ditt mission skulle faile). Men for all del...bare et tips Sikkert kjekt å fikle på med slike ting også
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Du kan kjøpe drøssevis av mønster også.
Et eksempel:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41vr8umkedL.jpg

Må da være bedre og gjøre det en å risikere og ende opp med en helt for jævlig stygg kontroller (om ditt mission skulle faile). Men for all del...bare et tips Sikkert kjekt å fikle på med slike ting også
Vis hele sitatet...
ja så klart men hvis jeg gjør det selv så kan jeg lage mine egne mønster OG hvis jeg failer så kan jeg jo bare male den svart igjen. men nå synes jeg at vi går litt vekk fr hva tråden handler om
Sitat av seekerstrike Vis innlegg
jeg har tenkt på pensel metoden men da kan kontrollen bli ujevn. også har jeg hørt at man på ha på primer og crystal clear coating.

1. hva er primer og crystal clear coating?
Vis hele sitatet...
Grunning og klarlakk.

Sitat av seekerstrike Vis innlegg
2. hvor får jeg i tak crystal clear coating, primer og maling på sprayboks
Vis hele sitatet...
Dette finner du i en hver jernvareforhandler, hos Mekk eller slike typiske butikker.
Butikker som selger RC-biller har som regel et godt utvalg av spraylakk med disse knalske fargene som ungdommen liker så fryktelig godt.
Div. Skrujern siden du bør demontere hele kontrolleren før du starter. Dette gjør det enklere å ikke male div. knapper osv.

Så trenger du sandpapir ( 800 ) så du kan pusse vekk div. smuss og lakk så når du maler / lakkerer den så har du godt feste for den nye malingen / lakken.

Renser med Aceton før du starter å male / lakkere.

Så grunner du du kontrolleren med en basisfarge eller hvitfarge. Tenker du å ha en farge som virkelig skal "poppe" ut litt så legger du en grunnfarge med hvit først, siden er det svart under så blir skjelden resultatet så slående.
Når du har grunnet og dette har tørket så kan du legge fargen som du vil ha. Denne bør du legge 2 ganger om du ikke har tenkt å ha klarlakk over det ferdige resultatet. Velger du å lakkere den fremfor å male så bør du ha 2 lag med lakk, og avslutte med minimum 1-2 lag med klarlakk.

Når du er fornøyd med maler / lakkeringsjobben så kan du starte å fjerne div. maskeringer osv. som du har vært så forutsende å bruke så du slipper å pusse og slipe bort hauger med maling / lakk for å få kontrolleren sammen igjen.
Uansett så trenger du nok en skarpell til å trimme rundt div. knappehull og annet slik at alle knapper passer, og di to halvdelene til kontrolleren smekker fint sammen. Så når alt prikearbeid er ferdig så er det bare å skru sammen kontrolleren igjen å nyte arbeidet med å gi den en god prøvekveld i sofaen ved at du tester den ut i ditt fav. spill.

Vist du maler den så er det enklere å lage mønster osv, men det er fort gjort å få et resultat som ikke ser så veldig bra ut. Skal du bare ha en enkelt farge så anbefaler jeg å lakkere den. Lakkerer du den så krever det litt flere lag med lakk og litt mere tid, men man kan få et veldig bra resultat og det ser som oftest mye bedre ut enn vist du maler den, og det er enklere å få det til å se bra ut med lakk enn med maling. Men lakkerer du den å skal ha lyse farger, ALLTID legg grunnlakk som er hvit først, og gjerne 2 lag. Om du vil ha glossy look så legg et eller to lag med klarlakk.

Ting som kan gjøre at det blir seende ræva ut er støv, så fiks deg et avlukke eller noe som er tørt og støvfritt. Dette kan være så enkelt som en litt stor pappeske som du har dekslene liggende i mens du lakkerer eller tørker dem, for å så legge en plastpose / søppelsekk over slik at ikke noe smuss, støv, småfluer, dritt sniker seg på den våte maling / lakken å gjør at resultatet blir "ræva". Husk også å gi "kunststykke" den tørketiden det krever før du legger neste lag med lakk / maling. Er laget tykt så kan maling / lakk starte å renne, så ikke legg for tykt, da er det bedre å nesten legge for lite, for å så lekke et ekstra lag. Er laget tykt så er tørketiden også lengere, så er alltid lurt å la ting tørke litt lengere enn det som er nødvendig.

Good Luck
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Div. Skrujern siden du bør demontere hele kontrolleren før du starter. Dette gjør det enklere å ikke male div. knapper osv.

Så trenger du sandpapir ( 800 ) så du kan pusse vekk div. smuss og lakk så når du maler / lakkerer den så har du godt feste for den nye malingen / lakken.

Renser med Aceton før du starter å male / lakkere.

Så grunner du du kontrolleren med en basisfarge eller hvitfarge. Tenker du å ha en farge som virkelig skal "poppe" ut litt så legger du en grunnfarge med hvit først, siden er det svart under så blir skjelden resultatet så slående.
Når du har grunnet og dette har tørket så kan du legge fargen som du vil ha. Denne bør du legge 2 ganger om du ikke har tenkt å ha klarlakk over det ferdige resultatet. Velger du å lakkere den fremfor å male så bør du ha 2 lag med lakk, og avslutte med minimum 1-2 lag med klarlakk.

Når du er fornøyd med maler / lakkeringsjobben så kan du starte å fjerne div. maskeringer osv. som du har vært så forutsende å bruke så du slipper å pusse og slipe bort hauger med maling / lakk for å få kontrolleren sammen igjen.
Uansett så trenger du nok en skarpell til å trimme rundt div. knappehull og annet slik at alle knapper passer, og di to halvdelene til kontrolleren smekker fint sammen. Så når alt prikearbeid er ferdig så er det bare å skru sammen kontrolleren igjen å nyte arbeidet med å gi den en god prøvekveld i sofaen ved at du tester den ut i ditt fav. spill.

Vist du maler den så er det enklere å lage mønster osv, men det er fort gjort å få et resultat som ikke ser så veldig bra ut. Skal du bare ha en enkelt farge så anbefaler jeg å lakkere den. Lakkerer du den så krever det litt flere lag med lakk og litt mere tid, men man kan få et veldig bra resultat og det ser som oftest mye bedre ut enn vist du maler den, og det er enklere å få det til å se bra ut med lakk enn med maling. Men lakkerer du den å skal ha lyse farger, ALLTID legg grunnlakk som er hvit først, og gjerne 2 lag. Om du vil ha glossy look så legg et eller to lag med klarlakk.

Ting som kan gjøre at det blir seende ræva ut er støv, så fiks deg et avlukke eller noe som er tørt og støvfritt. Dette kan være så enkelt som en litt stor pappeske som du har dekslene liggende i mens du lakkerer eller tørker dem, for å så legge en plastpose / søppelsekk over slik at ikke noe smuss, støv, småfluer, dritt sniker seg på den våte maling / lakken å gjør at resultatet blir "ræva". Husk også å gi "kunststykke" den tørketiden det krever før du legger neste lag med lakk / maling. Er laget tykt så kan maling / lakk starte å renne, så ikke legg for tykt, da er det bedre å nesten legge for lite, for å så lekke et ekstra lag. Er laget tykt så er tørketiden også lengere, så er alltid lurt å la ting tørke litt lengere enn det som er nødvendig.

Good Luck
Vis hele sitatet...
ææææh...takk for det VELDIG detaljerte måten å gjøre det. men når man bruker spray kanne maling så blir det enkelt å male men vanskeligere å lage mønster men jeg har tenkt til å følge tipset jeg får i denne videoen

http://www.youtube.com/watch?v=VNez48j47RA
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Div. Skrujern siden du bør demontere hele kontrolleren før du starter. Dette gjør det enklere å ikke male div. knapper osv.

Så trenger du sandpapir ( 800 ) så du kan pusse vekk div. smuss og lakk så når du maler / lakkerer den så har du godt feste for den nye malingen / lakken.

Renser med Aceton før du starter å male / lakkere.
Vis hele sitatet...
tåler plasten på kontrollene Aceton da?
ville heller brukt blårens eller rødspit
Anbefaler deg å ikke gjøre dette.

Jeg prøvde nemlig å gjøre dette på en xbox kontroll, og endte opp med en klissete og jævlig sak som var umulig å bruke.
Det kan være den type lakk jeg brukte (vanlig biltema spraylakk).
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Du må legge ut bilde av ferdig produkt da
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av happy violence Vis innlegg
Anbefaler deg å ikke gjøre dette.

Jeg prøvde nemlig å gjøre dette på en xbox kontroll, og endte opp med en klissete og jævlig sak som var umulig å bruke.
Det kan være den type lakk jeg brukte (vanlig biltema spraylakk).
Vis hele sitatet...
Protip: Lakker med klarlakk, så polerer du denne etterpå
Sitat av Fleff Vis innlegg
Protip: Lakker med klarlakk, så polerer du denne etterpå
Vis hele sitatet...
Gjorde dette, den ble bare grå og skikkelig klumpete. Pusset bare ned kontrollen igjen med veldig fint papir, da ble den i hvert fall brukende igjen.
Sist endret av happy violence; 18. september 2012 kl. 18:01.
Sitat av happy violence Vis innlegg
Gjorde dette, den ble bare grå og skikkelig klumpete. Pusset bare ned kontrollen igjen med veldig fint papir, da ble den i hvert fall brukende igjen.
Vis hele sitatet...
jeg holder på å male den nå. skal legge ferdig produktet ut på bilde (selvom jeg ikke vet hvordan) jeg må bare lakkere den med klarlakk. den ser fin ut så langt.
Sitat av happy violence Vis innlegg
Anbefaler deg å ikke gjøre dette.

Jeg prøvde nemlig å gjøre dette på en xbox kontroll, og endte opp med en klissete og jævlig sak som var umulig å bruke.
Det kan være den type lakk jeg brukte (vanlig biltema spraylakk).
Vis hele sitatet...
Da er det nok mulig at det feil type lakk, er noen som har litt mye fortynnende middler i seg slik at plasten under blir "soggy" slik at plasten som løses opp gjør at lakken ikke tørker. Nok en grunn til at man faktisk bruker en god grunner før man starter å lakkere.

En annen årsak kan være at du forsøkte å lakke kontrolleren i bare et lag, eller det laget du la på var alt for tykt. Da vlir det fort slik også. Det er ikke meningen med lakk at du skal gjøre det kun med et "strøk" lakk. Det skal legges tynt & jevnt, for å la det tørke godt og være helt tørt før du starter å legge på nytt lag. Sprayboksen kan gjerne si at det tørker på 20 min eller noe, men dette er vist det er lagt på helt optimalt og det er gode tørkeforhold, noe som du nesten garantert aldri vil ha med mere du har et proft lakk-kammer. Så la ting tørke 1 døgn før du legger neste lag og få fargen til å poppe og komme enda bedre fra.

Er man i tvil om lakken kan brukes så er det alltid lurt å spør dem på td. malerforetingen. Biltema & ClasOhlson har gjerne mye "tyggistyggende" kundebehandlere, så kunnskapen demmes kan jo være manglende noen ganger, men jeg skal jo ikke si det at det ikke eksisterer noen med faktiske erfaringer & kunnskaper slik at du kan få gode råd også der.

Ang. Aceton, joda aceton spiser plast, veldig fin å rense med, men på plast skal man være forsiktig og ikke overdrive. Men aceton er litt fin å bruke siden den renser og spiser plasten "litt" slik at evt. grunning og maling / lakk som er over har godt feste. Men Aceton må brukes med måte ... en rask rens og tørk med klut etterpå går nok fint. Selvsagt kan an bruke Sprit til slikt også.