Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 8648
Når jeg ser på nyhetene på tv'en og norske unger blir intervjuet er det en ting som irriterer meg, og det er at norske unger, hovedsakelig barneskoleunger, er elendig til å snakke/formulere seg, og det hører nesten ut som de har fullt av vann i munnen mens de snakker, noe jeg mener får de til å fremstå som fullstendig dumme drittunger.

Men når jeg hører/ser f.eks Amerikanske unger som blir intervjuet på tv'en så er det omtrent som å se en norsk politiker bli intervjuet, og jeg blir nesten flau av å være norsk.

Er jeg alene om å mene dette, eller er det flere som mener det samme?
Kan det kanskje være det at jeg synes at ting høres bedre ut på engelsk enn på norsk?
Sist endret av Addiction; 30. august 2012 kl. 21:08.
Jeg er helt uenig. Mine anekdotiske bevis er at ungene til vennene mine er fullstendig oppegående, at jeg i løpet av de siste 4 dagene må ha møtt hver eneste forbanna barnehage-5-åring i hele Tromsø på vei til universitet (jeg går igjennom skauen, tydeligvis noe aktivitetsdag-greier) og at jeg underviste på VGS i Oslo en stund. De prater alle tydelig og fint, og er i gjennomsnitt gjennomsnittlige oppegående.

Uansett, jeg tror mange i alderen 16-22 sterkt undervurderer hvor forbanna ubrukelige dere var selv for 5-15 år siden.
Sist endret av DumDiDum; 30. august 2012 kl. 21:24.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det er veldig mye dårlig språk på unger nå.. og ungdumer. Både Fleff og nordboos er inne på fakte her.
Når jeg og samboeren snakker til dattra vår(3 år) snakker vi med normal stemme, og med normale ord. Vi forklarer ting på en enkel, men korrekt måte. Ho har ett evldig godt utviklet språk, og kan veldug mye for alderen.

Det er dette mange foreldre feiler på trur jeg...
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det er veldig mye dårlig språk på unger nå.. og ungdumer. Både Fleff og nordboos er inne på fakte her.
Når jeg og samboeren snakker til dattra vår(3 år) snakker vi med normal stemme, og med normale ord. Vi forklarer ting på en enkel, men korrekt måte. Ho har ett evldig godt utviklet språk, og kan veldug mye for alderen.

Det er dette mange foreldre feiler på trur jeg...
Vis hele sitatet...
og så er det vel at en evnt reporter kan velge og vrake i kids å interjuvè, dermed blir det en oppegående smart amerikansk kid på tv og så ser en mindre smart freak den smarte amerikanske kidden og tror at absolutt alle andre amrikanske kids er prikk like!
Jeg er bare stolt over at norske barn oppfører seg som jeg mener barn skal, og enda stoltere over at jeg ikke føler en flauhet eller en irritasjon over det barn sier på TV.

Vi snakker jo om barneskoleunger, gjør vi ikke?
Sist endret av Mofse; 30. august 2012 kl. 21:52.
Skole systemet fungere faen ikke når dem skal absolutt lage en sentrum med skoler, trur dem ikke har anelser på hva det betyr at noen sliter med det sosiale eller andre ting som vil og kan absolutt forstyrre skolegangen.

Kan si at jeg har slette med konsentrasjon og uro siden jeg ble født, men hva i faen gjorde skolen? dem sendte meg til en sånn spess klasse der vi ble introdusert til de latest kaffe drikkene som finnes, dem drakk kaffe og lest VG/DB og sov på kontoret mens vi slåss/krangla osv...

Skolestyret trur det og lage klasse med 30 - 40stk fordelt med 1 til 2 lærer skal hjelpe så er dem jævlig korttenkt og kan like godt bli en AP politiker.....
Sist endret av justastonedhuman; 30. august 2012 kl. 22:02.
Sitat av Addiction Vis innlegg
Når jeg ser på nyhetene på tv'en og norske unger blir intervjuet er det en ting som irriterer meg, og det er at norske unger, hovedsakelig barneskoleunger, er elendig til å snakke/formulere seg, og det hører nesten ut som de har fullt av vann i munnen mens de snakker, noe jeg mener får de til å fremstå som fullstendig dumme drittunger.
:
Vis hele sitatet...
Hvis barneskoleunger irriterer deg og fremstår som fullstendig dumme drittunger, da burde ikke du få deg barn. Kan være mange grunner til at de ikke snakker flytende norsk, men det kommer seg? Dessuten er det mange barn som flytter rundt i landet og får det vanskelig med dialekt, så det blander seg.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Jeg tror at mye kan komme av dagens tv som barna ser på. Jeg har 2 lillesøstre selv som jeg ikke ser så ofte, så de få gangene jeg faktisk ser dem tilbringer jeg hele dagene med dem. Da blir det jo også til at jeg ser på tv sammen med dem også. Det er som regel NRK Super og Disney Channel det går i. Og jeg blir like forbanna sjokkert hver gang.

Jeg trodde da for faen at de som sitter å lager slike barneprogram skulle ta utgangspunkt i at det er hovedsaklig barn som ser på? For jeg skal banne på at brorparten av programmene som vises på NRK Super og DC ikke egner seg for barn, og skaperne bak har aldri hørt om pedagogikk. Det går ikke lenger på moral og hva som er riktig, men hvem som er tynnest, penest, frekkest og mest alpha.

Nå siterer jeg meg selv:
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Vel, NRK sjokkerte meg veldig for noen uker siden. Lillesøsteren min satt å så på nrk-super, og jeg satt meg og så på jeg også. Der var det fire unger/ungdommer. Temaet i programmet var hip-hop, og programlederen ga ungene oppgaver, som var relatert til hip-hop levestilen.

I den ene utfordringen, så sier programlederen: "okei, når man er hiphopper, så må man tagge. Og da spesielt på bad og doer. Så nå, for å bevise at dere er ekte hiphoppere, så skal dere tagge noe fint på den doen her". Det stod et klosett der, og den som hadde tegnet finest ble belønnet med at han var den beste hiphopperen.

Kjeven min lå og subbet i gulvet. Hip-hop er en "kul" stil, og noe som barn tyr mer og mer til. Er det ikke da bare helt på trynet at statskanalen oppfordrer barn som er opptatte av hip-hop, og gjør så mye for å bli som hiphoppere (dårlig ordvalg her, men greier ikke å formulere det annerledes), til å gjøre ulovlige ting?!
Når jeg så dette, så mistet jeg en god klump med respekt for NRK.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke det eneste som har fått meg til å stusse over hva som sendes på tv i dag. På DC er det like mye ekte skuespill som det er tegnefilm, og Hannah Montana og iCarly er blant favorittene til søstrene mine. Dette er da dubbet til norsk, og med dubbing kommer overspilling. Dette har gjort at mine søstre går rundt som to bitchy tegneseriefigurer i både måten de beveger seg på, kroppsspråk, tale og holdninger.

Jeg er overbevist om at tv har stor negativ påvirkning på barn i dag, med all dritten som sendes.
Sist endret av Buddapower; 30. august 2012 kl. 22:11. Grunn: div leifer og grammatikk
Vet jeg bare sprer kvalme i denne tråden, men jeg har vanskelig for å være saklig om dette emnet.

Det fungerer egentlig ikke å bry seg lenger. Folk flest i Norge er tilfreds med å være inkompetente. Om man ikke liker norsk kultur, så får man flytte vekk. Det skal heldigvis alle fall jeg om et år

Jeg er seriøs. Norge er så latterlig på dette området at det er håpløst.

Selv om USA har sikkert dritstore klasseskiller og særlig stor forskjell i kunnskap blant innbyggerne, så skal det gjøres mye til for å passere enkelte nordmenn. USA har tilbud om sommerleirer i vitenskap, math clubs osv. Dette fører enkelt til at USA produserer elitestudenter gjennom at disse har et miljø hvor de kan utvikle seg i. Det har vi lite av i Norge (egentlig ingenting).
Vel, denne tråden kan vel fungere som et slags bevis for det TS hevder. Amerikanske barn er like veltalende som norske politikere, MEN, amerikanere generelt er blandt de mest uintelligente i verden? Sant? Alle ANDRE barn klarer ikke formulere seg og er uintelligente, MEN datteren/søsteren/niesen/nevøen min har et veldig godt språk er veldig smart for alderen.

Som jeg alltid gjør når folk klager og syter over den yngre generasjon skal jeg nå sitere Platon
""The children now love luxury; they have bad manners, contempt for
authority; they show disrespect for elders and love chatter in place
of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their
households. They no longer rise when elders enter the room. They
contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties
at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers."

Folk har til enhver tid klaget over den yngre generasjon.
Det med formulering kjenner jeg igjen, og der gir jeg skylden til den elendige norskopplæringen i skolen. Vi begynte å mates med 1-2 timer engelsk hver dag fra første klasse, men å lære korrekt norsk grammatikk har vi aldri gjort.

Helt ærlig synes jeg det er jævlig skremmende å se hvor elendige noen er til å snakke, og særlig skrive norsk. Jeg føler at alt jeg leser på norsk, ser ut som noe mekket sammen av en heavy dyslektiker. Dette kan være alt fra reklamer, til debattinnlegg og til og med skriv vi får utdelt i skolen fra kommunen!
Enten er det skikkelig dårlig formulert, eller så er det fullt av skrive- og orddelingsfeil.
Jeg er selv 20 år, og blir stadig forbauset over hvor lite opplyst, og samfunnsengasjerte dagens ungdom er. For ikke å snakke om det språklige. Et av det morsomste eksemplene er SH istede for K lyd. Shino, Shylling, Shøtt and so on. Har tatt opp dette med flere faktisk. "Konfronterte" en i klassen min om dette på videregående. Svaret på hvorfor han sa Shino istede for Kino, var at han ikke gadd å si det skikkelig.

Da tenker jeg; Gadd? Jeg må anstrenge meg relativt mye mer for å si det slik han gjør, kontra å si det slik det skal. Dette har helt sikkert noe med vane å gjøre.


Og hvorfor er dagens ungdom så lite reflekterte? Jo, fordi samfunnet lar de bli og forbli slik. En ting er skolene, ingen tvil. Men andre ting som kanskje spiller inn er hvordan dagens system er lagt opp. Det er håp for alle! Og, det burde være en bra ting. Kanskje ikke alltid?
Har hvertfall 3-4 under 12 år i nærmeste familie jeg syntes snakker bedre, eller virker mer intelligente i pratemåten enn mange voksne. Nesten så jeg heller fører en sammtale med de når det er familiesammenkomster.

Er nok ikke bare "dumme unger" her i landet, er nok av av godt voksne som mumler værre å virker nesten dumme når jeg snakker med de.

Tror heller ikke dette bare er tilfelle i Norge, men mange andre steder også, om ikke alle steder.
Jeg tror det også har noe med TV-produksjon å gjøre. Har forøvrig sett en del unger på amerikanske unger som ikke er spesielt flinke til å formulere seg som du snakker om.

Amerikansk TV liker å fremstille amerikanere som flinke, og jeg vil tippe unger som opptrer på amerikansk TV i større grad er instruert enn hva norske barn er.

Tror rett og slett det ikke er noen form for belegg for det du sier TS. Er ikke akkurat stor empiri det her. "Har sett noen unger på amerikansk TV som snakker bra".

I tillegg må du tenke på at du er norsk selv, noe som lettere gjør at du legger merke til dårlig språk hos nordmenn, enn hos amerikanere. En amerikaner som flytter til Norge og som har lært seg noe norsk blir sikkert imponert over språknivået til norske barn på TV.
Helt enig med Buddapower når det kommer til tv-tittingen, da spesielt Disney Channel. Jeg har en søster på barneskolen, og jeg har lagt merke til at både hun og vennegjengen har den samme "Disney Channel humoren", og oppførselen som følger med.
Jaa, men - i usa prater de sånn som på amerikanske filmer. Spesielt unger. Alt er bare replikker og uttrykk, et jævla manus. De er dumme de. Men ja, irriterer meg selv på dumme norske barn. Vet egentlig ikke i hvilket land de smarte barna bor.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Jeg tror at mye kan komme av dagens tv som barna ser på. Jeg har 2 lillesøstre selv som jeg ikke ser så ofte, så de få gangene jeg faktisk ser dem tilbringer jeg hele dagene med dem. Da blir det jo også til at jeg ser på tv sammen med dem også. Det er som regel NRK Super og Disney Channel det går i. Og jeg blir like forbanna sjokkert hver gang.

Jeg trodde da for faen at de som sitter å lager slike barneprogram skulle ta utgangspunkt i at det er hovedsaklig barn som ser på? For jeg skal banne på at brorparten av programmene som vises på NRK Super og DC ikke egner seg for barn, og skaperne bak har aldri hørt om pedagogikk. Det går ikke lenger på moral og hva som er riktig, men hvem som er tynnest, penest, frekkest og mest alpha.

Nå siterer jeg meg selv:


Dette er ikke det eneste som har fått meg til å stusse over hva som sendes på tv i dag. På DC er det like mye ekte skuespill som det er tegnefilm, og Hannah Montana og iCarly er blant favorittene til søstrene mine. Dette er da dubbet til norsk, og med dubbing kommer overspilling. Dette har gjort at mine søstre går rundt som to bitchy tegneseriefigurer i både måten de beveger seg på, kroppsspråk, tale og holdninger.

Jeg er overbevist om at tv har stor negativ påvirkning på barn i dag, med all dritten som sendes.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, Samme med mine søstre som syntes disse programmene er fantastiske! De er ikke mer enn 9-10 år og begynner å bli bitchy og krenkende mot personer som ikke stod først i køen, hvis man kan si det slik ..
Du mener virkelig at Amerikanske barn er mer klartenkte og begavet? Da tror jeg du bør gjøre litt mer grundige undersøkelser. Prøv Indiske kostskoler, du. Der er standarden av solid kvalitet, og reglene og retningslinjene er meget strenge. De ble slått/banket og måtte løpe mange, mange kilometer selv på lørdager. Det ble også forventet at de skulle oppnå karriere i livet. Hele familien til han jeg kjenner er leger (den ene kirurg). De ble altså sendt avgårde på kostskole i en alder av fem. Ikke rart de sliter litt med diverse ting i ettertid.
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Jaa, men - i usa prater de sånn som på amerikanske filmer. Spesielt unger. Alt er bare replikker og uttrykk, et jævla manus. De er dumme de. Men ja, irriterer meg selv på dumme norske barn. Vet egentlig ikke i hvilket land de smarte barna bor.
Vis hele sitatet...
Asia generelt har vel et veldig vellykket skolesystem med veldig mange smarte barn. Barna der er ikke like bortskjemte og må faktisk jobbe og gjøre det ordentlig bra på skolen for å overleve, unger her i Norge har det altfor lett.

Altså, jo dårligere du gjør det på skolen, jo mer hjelp får du! Huff, gjør man det dårlig og er slækk, bør dette få konsekvenser, ikke oppmerksomhet. Det er de skoleflinke og snille barna som fortjener oppmerksomhet og ros i mine øyne.
Egyptisk Tempelkatt
Det kan vel kanskje ha noe med at de sitter inne og spiller xbox dagen lang og døtter i seg godteri og energidrikker sponset av foreldrene. Og muligens ha noe å gjøre med at de sitter med iPhonen sin overalt når de er ute. Og at de generelt har fått fucked up konsentrasjon pågrunn av propaganda og junkfood. I dont know.

Var på en barne og ungdomskole i nærheten for litt siden siden de har en skate-rampe der. Der var det overflod av kids, fra 7-14 år. Noen av de skatet mens flesteparten fløy rundt som hyperaktive apekatter. De hadde kjøpt seg flere 0,5 l Redbull som de heiv nedpå, de jokka på hverandre og kalte hverandre for homoer and so on. Det var også en der som hadde knust sparegrisen sin og ga meg en 200-lapp fordi jeg var "kul", denne ga jeg selvfølgelig tilbake og sa han måtte ta med hjem igjen. Da jeg tok opp telefonen min (iPhone jeg har kjøpt selv..) Begynte alle å mase om å få prøve TempleRun og shit, for det var de visstnok proffesjonelle i.. for de fleste hadde iPod Touch / iPhone / Android mobiler.

De skreik hardt og brutalt og jeg ble mildt sjokkert over dette.

Satt også å så på hjernedød TV med kusina mi på 3 år, det er en synd og en skam at TV-kanalene sender det dritet som de gjør.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Siden når ble vi idioter? Jeg må medgi at de fleste ungdommer både i vennegjengen og rundt omkring kanskje ikke er de smarteste, men de fleste her er ihvertfall ganske smarte.

Dersom unger er idioter ville jeg heller sett på foreldrene, dere kan selv se hva feks. jeg som brukte mine barneår på Cartoon Network og Disney channel (da før, når det var animasjonsshow og ikke slike idiotiske show som nå) endte opp som.

Jeg vil medgi en ting, mange unger blir ganske ufyselige, men gå litt dypere og få en prat med foreldrene så ser dere fort hvor de har det fra.

(Og til dere lengre opp som klager på unger som ser på hjernedød Tv, hvorfor ikke da bare vise dem litt andre ting, som gode gamle Donald Duck/Mikke mus animasjoner, litt sunn gammeldags Pompel og Pilt, kombinert med diverse annet?

Det er da deres egen feil om dere lar ungen sitte og se på det, og om ungen tar inn ting de blir vist fra Tven, lær dem at det ikke stemmer, og samtidig, kast ungen ut av huset litt og få han til og leke ute, om han ikke ha no venner som vil være ute kan dere ta en preik med de andre foreldrene.)
Kan noen fortelle meg hvorfor det er så fryktelig og flaut at norske unger/ungdomer er dumme? Jeg kunne erligtalt ikke brydd meg mindre om inteligensen til folk. Jeg har værre og tenke på enn inteligensen til folk rundt meg.
Jeg har også tenkt på dette fenomenet med at norske unger snakker dårligere enn amerikanske unger. Tror det kommer av at amerikanske preschools satser langt hardere på språkopplæring, og tror også presset for å yte er større i det amerikanske utdanningssystemet. Der er som kjent alle sin egen lykkes smed, så det er et hardt press for å skille seg ut i konkurransen så tidlig som mulig.
Jeg kjenner flere foreldre med barn som er langt over gjennomsnittet gode til å formulere seg og har generelt god forståelse for alt som skjer rundt dem, nærmest skremmende til tider. Fellesnevneren for alle foreldrene er at de har enten prøvd å få barn lenge pga dårlig fruktbarhet eller det er eldre foreldre, typisk opp mot 40 år. Opplever foreldrene som overbeskyttende og så sterkt knyttet til barna at det blir dårlig med vanlig sosialisering. Resultatet er 6/7/8/9/10-åringer som snakker og formulerer seg bedre enn de fleste vennene mine på 24+++ år, men de sliter med å få seg venner på skolen fordi dem er på totalt forskjellige nivåer, på alle punkter. Medfølgende konsenstrasjonsproblemer i timen pga kjedelig stoff som ikke stimulerer. Foreldrene skryter over intelligensnivået på barna deres og tror dem har gjort det stort, mens barna sliter i en verden dem ikke passer inn i. Før dem kommer hjem på ettermiddagen, så klart.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Om du snakker til meg har jeg for tiden litt feber og hodepine, og innlegget ble skrevet mens jeg satt i en time og arbeidet på en oppgave angående den kalde krigen, så jeg var ikke helt fokusert på å skrive ett innlegg. se også mine tidligere innlegg på dette forumet, og du vil fort finne ut at min forståelse av norsk er grei.

(og samtidig, snittet mitt er 4.5, og IQ ligger på 140)

Kunne du forresten peke ut feilene på innlegget? Jeg leste kjapt igjennom og fant ingen feil som kunne ledet til den konklusjonen.
Vis hele sitatet...
siktet til tårdstarteren

gikk ut av us. med et snitt på 5.1 og begynte på medier og kommunikasjon nå i august. Som er noe av det vanskeligste å komme inn på i Østfold. Har ikke tatt IQ test da, dessverre.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
(Og til dere lengre opp som klager på unger som ser på hjernedød Tv, hvorfor ikke da bare vise dem litt andre ting, som gode gamle Donald Duck/Mikke mus animasjoner, litt sunn gammeldags Pompel og Pilt, kombinert med diverse annet?

Det er da deres egen feil om dere lar ungen sitte og se på det, og om ungen tar inn ting de blir vist fra Tven, lær dem at det ikke stemmer, og samtidig, kast ungen ut av huset litt og få han til og leke ute, om han ikke ha no venner som vil være ute kan dere ta en preik med de andre foreldrene.)
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det foreldre/verges feil at barn sitter å ser på (dummende) tv. Men det som er merkverdig er jo at man må passe på hva som sendes på statskanalen. Det har jo alltid vært den "safeste" kanalen, hvor alle fra 0-125 år kan se på.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Selvfølgelig er det foreldre/verges feil at barn sitter å ser på (dummende) tv. Men det som er merkverdig er jo at man må passe på hva som sendes på statskanalen. Det har jo alltid vært den "safeste" kanalen, hvor alle fra 0-125 år kan se på.
Vis hele sitatet...
Har forøvrig aldri sett på NRK som liten, så der kan jeg faktisk ikke si noe.

Ble oppdratt med show som løvebakken, monthy Python og pokemon

Sitat av BareAnders Vis innlegg
siktet til tårdstarteren

gikk ut av us. med et snitt på 5.1 og begynte på medier og kommunikasjon nå i august. Som er noe av det vanskeligste å komme inn på i Østfold. Har ikke tatt IQ test da, dessverre.
Vis hele sitatet...
Da beklager jeg den halvbruske tonen til innlegget

Medier og kommunikasjon gikk faktisk søstera mi på, hu hadde ca. Samme snitt som deg, tok dog ikke lang tid før hun flyttet til England for studier der.

Lykke til ^_^
Sist endret av Freddy_fred5; 31. august 2012 kl. 13:56.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Jeg er selv 20 år, og blir stadig forbauset over hvor lite opplyst, og samfunnsengasjerte dagens ungdom er. For ikke å snakke om det språklige. Et av det morsomste eksemplene er SH istede for K lyd. Shino, Shylling, Shøtt and so on.
Vis hele sitatet...
Jeg sier shino/shylling/sjøtt etc, vil det da si at jeg er lite opplyst, og samfunnsengasjert?

Er også 20.
Sist endret av Edited; 31. august 2012 kl. 14:35.
Sitat av Edited Vis innlegg
Jeg sier shino/shylling/sjøtt etc, vil det da si at jeg er lite opplyst, og samfunnsengasjert?

Er også 20.
Vis hele sitatet...
Hehe, nei, det har med det språklige å gjøre. Det sto jo i teksten du siterte, så der slo du vel spikeren i kista en gang for alle, om man kan si det slik :P
Det å uttale KJ som SH er noe de fleste vokser av seg, så (nesten) uansett hva som er grunnen til at du ikke klarer å uttale en klar KJ-lyd så framstår det veldig barnslig, noe som kanskje ikke er det største komplementet å få når man er ferdig på barneskolen.
Sist endret av Mith; 31. august 2012 kl. 15:27.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det å uttale KJ som SH er noe de fleste vokser av seg, så uansett hva som er grunnen til at du ikke klarer å uttale en klar KJ-lyd så framstår det veldig barnslig, noe som kanskje ikke er det største komplementet å få når man er ferdig på barneskolen.
Vis hele sitatet...
Noe som er enda verre er ungdommer i 20 årene som sier og skriver:

Hvordan klokka da?
Hvordan bil?

Hører de ikke selv at det er helt feil? Har lyst å smekke slike folk på pungen
Det avhenger mye av foreldrene vil jeg tro. Foreldrene mine er skilt og jeg har to halvsøsken. Søsteren min er datteren til moren min som er utdannet, samfunnsengasjert og opptatt av ting som respekt, kunnskap og rettferdighet. Dette ser jeg også i søsteren min som er veloppdragen og ganske smart, alderen til tross (14). Broren min derimot er sønnen til faren min som droppet ut av videregående og er gift med ei som også droppet ut. Han har et særdeles dårlig språk, både skriftlig og muntlig, da dette aldri har vært prioritert i hjemmet, og er mer interessert i biler, motorsykler og sånne ting. Spør jeg han om noe som skjer i verden trekker han på skuldrene. På en annen side er han sosial, snill og omgjengelig, så det er ikke bare krise. Jeg tør påstå jeg er midt i mellom, jeg er ikke veldig flink i norsk eller matematikk, men er flink til å tilegne meg kunnskap, spesielt praktisk kunnskap.

Alle har nok et potensiale til å bli flinke, men når de begrenses og påvirkes av foreldre, venner, populærkultur og skolepolitikk er det fort gjort å fremstå som dum.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Jeg har også tenkt på dette fenomenet med at norske unger snakker dårligere enn amerikanske unger. Tror det kommer av at amerikanske preschools satser langt hardere på språkopplæring, og tror også presset for å yte er større i det amerikanske utdanningssystemet. Der er som kjent alle sin egen lykkes smed, så det er et hardt press for å skille seg ut i konkurransen så tidlig som mulig.
Vis hele sitatet...
Kan også være noe på grunn av at man i Norge lærer norsk/nynorsk/engelsk samt et "3." språk. Blir fryktelig mange gloser og regler som tidvis går helt og totalt på tvers av hverandre. Ikke rart det blir litt krøll ^^


Sitat av Liverbird Vis innlegg
Noe som er enda verre er ungdommer i 20 årene som sier og skriver:

Hvordan klokka da?
Hvordan bil?

Hører de ikke selv at det er helt feil? Har lyst å smekke slike folk på pungen
Vis hele sitatet...
Værste jeg ser er "hvem bil", det skjærer i hjerterota. Èn ting er nå hvordan folk prater, vi har jo såpass med dialekter i dette landet at enkelte sånne "bastardiseringer" bare må aksepteres, men å skrive det? Det er å gå for langt...
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Kan jo være at det at det Norske skole vesnet har blitt dårligere i løpt av åra som gjør at dagens ungdom har blitt "dummere". Kanskje det er det som har skylde. For mine erfaring med det norske skolevesnet har ikke vært noe positivt. Ble mye mobbet på barneskolen og skole gjore ikke noe med det. Så jeg mener at det ikke er foreldre eller ungdommer sin skyld heller at skolen har blitt så dårlig at det er dems sin skyld.
Sist endret av Radium93; 31. august 2012 kl. 15:53. Grunn: Kom på mer :)
Norge er jo et av de landa der barn er friest, jeg er mer stolt av Norge enn flau,
Hobby-lingvist.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Noe som er enda verre er ungdommer i 20 årene som sier og skriver:

Hvordan klokka da?
Hvordan bil?

Hører de ikke selv at det er helt feil? Har lyst å smekke slike folk på pungen
Vis hele sitatet...
Noe som er vanlig i området mitt er å si "hvem bil, hvem skole" osv. Det og K/KJ/SKJ feil, irriterer meg.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det å uttale KJ som SH er noe de fleste vokser av seg, så (nesten) uansett hva som er grunnen til at du ikke klarer å uttale en klar KJ-lyd så framstår det veldig barnslig, noe som kanskje ikke er det største komplementet å få når man er ferdig på barneskolen.
Vis hele sitatet...
Klarer fint å uttale alle de ordene Kjøtt, Kino etc etc.

Men for meg blir det på lik linje som det her i Vennesla sies:

Mi, for vi.

Hører ingen klage på det, men å si Sjøtt og ikke Kjøtt har jeg hørte mange ganger er "feil". Noe som irriterer meg.
Not a real gamer
retovio's Avatar
var hos tannlegen i dag ble jeg snakket og behandlet som om jeg var 5 år er 14.
menn jeg lå i stolen så snakket de to som var inne på kontoret snakket om private ting akkurat som om jeg ikke eksisterte.
Sitat av Edited Vis innlegg
Hører ingen klage på det, men å si Sjøtt og ikke Kjøtt har jeg hørte mange ganger er "feil". Noe som irriterer meg.
Vis hele sitatet...
At ingen påpeker at du har en talefeil assosiert med barneskolen betyr jo ikke at du uttaler ordene korrekt.
http://ndla.no/nb/node/67737
Sist endret av Mith; 31. august 2012 kl. 16:46.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
At ingen påpeker at du har en talefeil assosiert med barneskolen betyr jo ikke at du uttaler ordene korrekt.
http://ndla.no/nb/node/67737
Vis hele sitatet...
Herregud, hør på deg. Jeg sier SH istedenfor KJ, samme gjør så og si alle jeg kjenner fra samme sted som meg. Har jeg møtt på noen problemer på grunn av dette? Nei.
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Sitat av retovio Vis innlegg
var hos tannlegen i dag ble jeg snakket og behandlet som om jeg var 5 år er 14.
menn jeg lå i stolen så snakket de to som var inne på kontoret snakket om private ting akkurat som om jeg ikke eksisterte.
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke språket ditt det beste?
Sist endret av KSF; 31. august 2012 kl. 16:56.
Sitat av Widow Vis innlegg
Herregud, hør på deg. Jeg sier SH istedenfor KJ, samme gjør så og si alle jeg kjenner fra samme sted som meg. Har jeg møtt på noen problemer på grunn av dette? Nei.
Vis hele sitatet...
Og hva er poenget ditt? Det er en talefeil uansett hvor utbredt og problemfritt det er. Det er spesielt utbredt blant barn, men de fleste vokser det av seg. Det har nok neppe noe med IQ eller hvor dumme norske barn er, men det er en vanskelig lyd å uttale.
Sist endret av Mith; 31. august 2012 kl. 17:02.
Sitat av Mith Vis innlegg
Og hva er poenget ditt? Det er en talefeil uansett hvor utbredt og problemfritt det er. Det er spesielt utbredt blant barn, men de fleste vokser det av seg. Det har nok neppe noe med IQ eller hvor dumme norske barn er, men det er en vanskelig lyd å uttale.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke så mye om språk, men språk utvikler seg, gjør de ikke? Jeg forstår bare ikke folk som blir så butthurt over dette.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Jeg synes forskjellene er ganske like både hos unger og voksne. Noen er dumme, andre er verken dumme eller smarte og noen er virkelig smarte. Men å være "dum" som unge er annerledes enn som voksen.
Sitat av Widow Vis innlegg
Herregud, hør på deg. Jeg sier SH istedenfor KJ, samme gjør så og si alle jeg kjenner fra samme sted som meg. Har jeg møtt på noen problemer på grunn av dette? Nei.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ut en tur på byen og kjøpe meg shede, jeg.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Jeg kan ikke så mye om språk, men språk utvikler seg, gjør de ikke? Jeg forstår bare ikke folk som blir så butthurt over dette.
Vis hele sitatet...
Språk utvikler seg ja, men utviklingen må fortsatt følge visse regler. Selv om det har blitt vanligere å uttale disse ordene feil så er det ikke nødvendigvis at det er en utvikling som er ønskelig. Utviklingen må være konsekvent, utbredt og det må gå relativt lang tid før man kan si at det er en varig endring. Inntil da er det en talefeil som en logoped kan hjelpe med.

På norsk er det spesielt viktig å ha fokus på uttale siden ord kan ha forskjellig mening utifra hvordan man uttaler det.
Sist endret av Mith; 31. august 2012 kl. 17:14.
Sitat av Edited Vis innlegg
Klarer fint å uttale alle de ordene Kjøtt, Kino etc etc.

Men for meg blir det på lik linje som det her i Vennesla sies:

Mi, for vi.

Hører ingen klage på det, men å si Sjøtt og ikke Kjøtt har jeg hørte mange ganger er "feil". Noe som irriterer meg.
Vis hele sitatet...
Hvis du fint klarer å uttale ordene riktig, hvorfor skal du da går rundt å uttale dem feil slik at det høres ut som du har en meget irriterende talefeil ?
Hobby-lingvist.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg skal ut en tur på byen og kjøpe meg shede, jeg.
Vis hele sitatet...
Espen Eckbo - Gjengleder

"De 500 spenna må være rana fra en kar som heter Shetil."

Måtte bare kaste inn dette klippet.
Sitat av Mith Vis innlegg
At ingen påpeker at du har en talefeil assosiert med barneskolen betyr jo ikke at du uttaler ordene korrekt.
Vis hele sitatet...
Hvor går grensen mellom talefeil og dialekt da ?

Som jeg sier, finnes utallige forskjellig måter å uttale et ord på.