Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2558
Hei,

Har ett anlegg med cls 215 og cxa 10 effektforsterker.

Har spilt musikk lenge nå uten noe problem, men plutselig kutta bassen.

Har ikke spilt særlig høyt, bare tatt det chill. Diskanten virker fint men de 15"'s basselementa spiller ikke.

Noen som vet hva dette kan komme av? Hver så snill å svar så fort dere kan! Takk for all hjelp!
Sikringen kan ha gått.. Sjekk bak høyttalerne og "skru" ut den skruen der det står "fuse" og sjekk om den er svidd/røket.
Sist endret av Oneblo; 13. august 2011 kl. 19:07.
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Sikringen?
Vis hele sitatet...
Ville ikke alt slutta å spille da? Tror sikringen skal sprette ut hvis den går, eller tar jeg feil?
Sitat av ballestank Vis innlegg
Ville ikke alt slutta å spille da? Tror sikringen skal sprette ut hvis den går, eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Nei, kun bassen som er koblet til sikringene.
Du tar feil. Har selv hatt utallige mengder med forskjellige CV høyttalere.
Sist endret av Oneblo; 13. august 2011 kl. 19:10.
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Nei, kun bassen som er koblet til sikringene.
Du tar feil. Har selv hatt utallige mengder med forskjellige CV høyttalere.
Vis hele sitatet...
Trodde du mente på forsterkeren.

Sjekka på høyttlera nå, og sikringene ser veldig fine ut egentlig.
Hvor svidd skal de være? helt svarte? Vil regne med at de har "røki" hvis det er ett helt brudd med uendelig motstand.

Kan man kjøpe sånne sikringer på statoil?

De skal helst være i bruk nå, da jeg har vors, hehe
Altså, det er ikke alltid de blir svidd, men du ser jo om den har røket eller ikke.

Jeg kjøper mine på Clas Ohlson (eller hvordan i faen det skrives)..
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Altså, det er ikke alltid de blir svidd, men du ser jo om den har røket eller ikke.

Jeg kjøper mine på Clas Ohlson (eller hvordan i faen det skrives)..
Vis hele sitatet...
Men skal ikke all lyd gå være borte om sikringa har gått av?
Nei, kun bassen som er koblet til sikringen.
prøv å ta ut den ene sikringen å pakk den lett inn i sølv papir før du setter den inn igjen... da finner du fort ut om sikringen er gått. hvis du er usikker...

Meen... har selv sprengt sikringene i cls-215. å da spillte jeg grise høyt... skal ganske mye til for å sprenge de. har hørt historier om at hifi klubben ikke har trodd folk som har kommet å spurt etter nye sikringer...

Skulle dine være ødelagt. så har de på biltema. jeg kjøpte 5 amp istede for 4 som sto i da jeg kjøpte dem... da klarte jeg ikke å sprenge annet en lyspærene på hybeln min...
Sist endret av Johnnyblaze85; 13. august 2011 kl. 19:48.
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Nei, kun bassen som er koblet til sikringen.
Vis hele sitatet...
meeeh, FML! da blir det gjøvik-tur på mandag -.-

Sitat av Johnnyblaze85 Vis innlegg
prøv å ta ut den ene sikringen å pakk den lett inn i sølv papir før du setter den inn igjen... da finner du fort ut om sikringen er gått. hvis du er usikker...

Meen... har selv sprengt sikringene i cls-215. å da spillte jeg grise høyt... skal ganske mye til for å sprenge de. har hørt historier om at hifi klubben ikke har trodd folk som har kommet å spurt etter nye sikringer...

Skulle dine være ødelagt. så har de på biltema. jeg kjøpte 5 amp istede for 4 som sto i da jeg kjøpte dem... da klarte jeg ikke å sprenge annet en lyspærene på hybeln min...
Vis hele sitatet...
haha, lyspæra mi er allerede sprengt x)
Men det var etter første gangen jeg prøvde disse.

Takk for tipset! Kjøper nye på mandag så får vorset holde seg med z5500 istedetfor:/
Jeg har sandsikringer, spiralsikringer, etc etc.(masse spesial shit)

Hvis det er ønskelig istedet for vanelige.

edit: er til MR maskiner etc, så er vel ikke så lurt, da ryker bassen istedetfor :P
Sist endret av Bundy; 13. august 2011 kl. 19:54.
Sitat av Bundy Vis innlegg
Jeg har sandsikringer, spiralsikringer, etc etc.(masse spesial shit)

Hvis det er ønskelig istedet for vanelige.
Vis hele sitatet...

Er vel liten forskjell på hvilke sikringer man bruker vel? jeg kjøpte 12v...
Abselutt alt jeg kan om det, motstrider det du sier :/
De sikringa her har en spiral rundt en tråd, vet ikke hva slags stoff disse er laget av, men det ihvertall en tråd med en spiral rundt.

En plass på hver sikring er det ett litt større mellomrom på spiralen, men den er jo samenhengende.
Sitat av Bundy Vis innlegg
Abselutt alt jeg kan om det, motstrider det du sier :/
Vis hele sitatet...
Okey... er sokkert bare jeg som ikke har peiling...
Sitat av ballestank Vis innlegg
De sikringa her har en spiral rundt en tråd, vet ikke hva slags stoff disse er laget av, men det ihvertall en tråd med en spiral rundt.

En plass på hver sikring er det ett litt større mellomrom på spiralen, men den er jo samenhengende.
Vis hele sitatet...
Hvor stor er den? Kan være jeg har i samme størrelse, v og amp
Sitat av ballestank Vis innlegg
De sikringa her har en spiral rundt en tråd, vet ikke hva slags stoff disse er laget av, men det ihvertall en tråd med en spiral rundt.

En plass på hver sikring er det ett litt større mellomrom på spiralen, men den er jo samenhengende.
Vis hele sitatet...
Jeg kjører "spiraltråd" i sikringene uten problem. Men pass på å ikke sett i en sikring som tåler så mye at bassen ryker istedet for sikringen.

Du kan allikevel redde kvelden med å pakke inn - som sagt ovenfor - sikringene i sølvfolie.
Det er 5ampers sikringer.

Skal pakke de inn i sølvfolie nå. Hva skjer når jeg gjøre det?

edit: Ser ikke noe forskjell etter at jeg pakket de inn i sølvfolie, regner med at det er det samme som aluminiumsfolie?
Sist endret av ballestank; 13. august 2011 kl. 20:17.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det som skjer er at folien leder strømmen, og du vil ikke ha noe sikring.

Noe som er litt bra, for da kan du spille, men om sikringen egentlig skulle ryke, så er det vel heller subben som ryker
Sitat av ballestank Vis innlegg
Det er 5ampers sikringer.

Skal pakke de inn i sølvfolie nå. Hva skjer når jeg gjøre det?

edit: Ser ikke noe forskjell etter at jeg pakket de inn i sølvfolie, regner med at det er det samme som aluminiumsfolie?
Vis hele sitatet...
Det som skjer er at folien leder strømmen slik at bassen "starter" igjen. Bruk dog dette KUN som et alternativ før du har skaffet deg skikkelige sikringer, og vil absolutt anbefale deg å ikke skru opp så altfor høyt (du kjenner nok begrensningene)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Et vors med falske sikringer på høyttalere er dømt til å ikke gå bra!

Annbefaler å bruke dette med stor forsiktighet, egentlig bare for å se om det var det som var feilen, ikke spill noe mye med de.
Jeg tviler litt på om cxa 10 er kraftig nok til å sprenge bassene... Men er vel egentli bare synsing...
Sitat av Johnnyblaze85 Vis innlegg
Jeg tviler litt på om cxa 10 er kraftig nok til å sprenge bassene... Men er vel egentli bare synsing...
Vis hele sitatet...
Det er den største effektforsteren til cerwin vega, og han i hifi-klubben sa at det var mulig å sprenge de med cxa-10.

Uansett, jeg hadde ikke volumet så mye jeg kunne, kanskje litt over midt på tre'et.

Så jeg tror ikke jeg har sprengt de.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Betviler ikke at cxa 10 kan svi spoler eller sprenge membram

Sikringen ryker lenge før du sprenger/svir spolen på subben, test det med folie, funker det, så skrur du av med en gang, og bruker ikke anlegget før du har sikringer

Kan ha vært tilfeldig at sikringen røk, en liten klump i strømmen, eller den begynte å bli litt morken, kanskje den var defekt fra før av?
Haha, ja, det var sikringa so har gått. Takk for aluminiumsfolie-tipset!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
"Og TS er lykkelig, aner fred og ingen fare, spiller på anlegget sitt i timer... Helt til det skjer en liten overbelasting, men det tar jo sikringen seg av?? Men vent, det er jo ingen sikring der!"

Du kommer ikke til å bruke den før du har fått sikring? Det er jo tross alt sjansespill
Sitat av Fleff Vis innlegg
"Og TS er lykkelig, aner fred og ingen fare, spiller på anlegget sitt i timer... Helt til det skjer en liten overbelasting, men det tar jo sikringen seg av?? Men vent, det er jo ingen sikring der!"

Du kommer ikke til å bruke den før du har fått sikring? Det er jo tross alt sjansespill
Vis hele sitatet...
Hehe, gidder ikke spille høyere enn det er nå, jeg lukta til ett nivå der det lukta svidd og daskrudde jeg ned. Nå luker det ingenting og vi er ferdig med vorset som vart driiiitfett!! TUSEN TAKK FOR ALL HJELP!!!
Sitat av ballestank Vis innlegg
Hehe, gidder ikke spille høyere enn det er nå, jeg lukta til ett nivå der det lukta svidd og daskrudde jeg ned. Nå luker det ingenting og vi er ferdig med vorset som vart driiiitfett!! TUSEN TAKK FOR ALL HJELP!!!
Vis hele sitatet...
Enjoy your night
Sitat av Bundy Vis innlegg
Enjoy your night
Vis hele sitatet...
Thanks, will do!


Love you nFF! Have a good night yourself!

Og der røk det av 215'a. Talaaaaas. Satser på at det går bra med dom, haha
▼ ... over en måned senere ... ▼
Låner denne litt :P fikk en nad c275bee som ikke virket (lagde tråd før i dag) Fant ut at den ikke hadde sikring når jeg fikk den :/ og pappa var på hifi klubben og spurte men de hadde ikke :/ Kan man bruke folie til sikring forsterkere også?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Man kan, men anbefaler å bruke det KUN til å teste med. Hvis ikke kan forsterkeren lide en smertefull død