Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3013
Jeg har brukt explorer som nettleser i alle mine år og synes den kan være rimelig treig noen ganger. Lurer derfor på om noen kan gi meg noen anbefalinger om hva slags nettleser som fungerer best (raskest).


Takker så meget for svar.
Den raskeste er vel Google Chrome.
Last ned forskjellige og prøv selv
For min del så liker jeg Google Chrome og Firefox, Chrome er raskest men jeg liker Firefox bedre pga plugins.
Sist endret av DikkeDikk; 7. desember 2011 kl. 17:42. Grunn: leif
FireFox <3 Eneste som er noe dritt med FF er at adobe flash krasjer hele tiden... Har ikke opplevd det med Google Chrome eller Opera
Skal prøve ut!
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Jeg bruker Mozilla Nightly og Opera. Opera er best IMO, men Nightly (basically firefox, men oppdateres hver natt) er også veldig bra, og har mange bra plugins.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg vil påstå at Opera er den browseren som "føles" mest snappy. Jeg bruker Firefox til daglig nå og har "luktet" litt på Chrome. De loader vel neppe sider i forskjellig tempo, men Opera har et noe mer responsivt grensesnitt, i hvert fall fra det jeg husker.
Ser ikke ut som om Chrome er så rask som man skulle tro. Sjekke ut denne testen, så kanskje valget blir litt lettere. Jeg syns Chrome veier opp for farten ved å bl.a. tilby synkronisering med Google-konto, og det finnes vel andre finesser i andre nettlesere som også kan veie opp for ting de skorter på.
Foretrekker FireFox personlig, men Google Chrome er også grei
Jeg bruker Firefox og synes den funker bedre enn chrome på min maskin. (Nyeste firefox) Alle nettlesere har jo begynt å skjerpe seg med at de fjerner alt tillegget som ingen bruker, her har IE også gjort det stor til W8 kommer ut. (har hørt at de skal ha det enkelt også)
Opera med turbo = rask nettleser.
Sitat av moret Vis innlegg
Opera med turbo = rask nettleser.
Vis hele sitatet...
Hvordan skaffes det?
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Hvordan skaffes det?
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg brukt opera på en stund, men det velger du nede på menyen som er nederst. eller øverst.. er ikke sikker
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Chrome

titegn
Opera for min del.
Jeg har brukt Opera en god stund nå, og den siste Opera-versjonen som kom ut, vil jeg si er raskere enn Chrome. Og etter min erfaring, så er Chrome alltid raskere enn Firefox.

Opera: Veldig Rask - Du kan ha noen plugins
Google Chrome - Rask
Firefox: Treg - Mulighet for mange plugins

Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Hvordan skaffes det?
Vis hele sitatet...
Du laster ned Opera, også kan du bare trykke på Turbo-knappen.
OBS: Turbo-knappen egner seg egentlig ikke for normal hastighet på internett. Den funker rett og slett bare bedre, om du har dårlig nett fra før av, ved at den komprimerer. Men hvis du har greit nok internett, er det ikke vits.
Annet spørsmål relatert til dette: Hvilken nettleser krever minst ram under bruk? Bruker selv Firefox - syns dette er en god nettleser, men jeg opplever ofte at den kan dra opptil 400-500 mb RAM under bruk. Er dette normalt eller er det noe høyt kontra andre nettlesere?
Har brukt opera helt siden jeg skjønte at det gikk an å bruke noe annet enn IE. Nå er det stort sett personlig preferanse, men både chrome, safari og FF har foreløpig litt bedre støtte for de nye webstandardene.

Opera har en innebygget turbo funksjon som reduserer komprimerer websidene på opera sine servere før den sender siden videre til din nettleser. Mer her
Chrome er raskast. I tillegg meiner eg at Chrome er den mest solide, og ser ut og er veldig oversiktleg og god. I tillegg kan ein bruke Adblock Plus, for å skjule all reklame på nettsider, noko som igjen gir raskare innlasting av nettsider (også på Firefox). I tillegg samarbeider Chrome veldig godt med andre Google-produkt på nett!
Utifrå dette er jo Chrome et enkelt valg!
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Selv foretrekker jeg Chrome pga synkroniseringen av bokmerker og utvidelser, bruker flere maskiner relativt ofte og det er da meget kjekt å få alt synkronisert. Chrome takler også mange tabs mye bedre enn det Firefox gjorde før ihvertfall. Vet ikke om Firefox har implementert det med å kjøre hver tab i en egen prosess, så om en av tabsene kræsjer drar den ikke med seg hele nettleseren i kræsjet.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
jeg bruker chrome av flere grunner,

- den er rask
- den er pålitlig, crasjer den er det som regel en fane som gjør det, og da kan du lukke bare den ene fanen.
- den er "enkel", ikke en url bar som tar halve skjermen, for og ikke nevne navn,"host host IE"
- veldig enkel installasjon av plugins
Prøver ut Firefox nå. Lenge sia jeg har brukt den. Har brukt Google chrome veldig lenge, og merker godt at den har blitt tregere og kræsjer oftere.

Mitt førsteintrykk av firefox nå er ihvertfall:

Raskere (ikke særlig merkverdig egentlig)
Mindre minnebruk (noe jeg virkelig ville ha).
Bedre "look" enn det den hadde før. Veldig lignende Chrome igrunn.
Er litt upresis i viderekoblinga.
Dårlig bokmarkering (i forhold til det jeg er vant med ihvertfall).
Sist endret av Tfan; 7. desember 2011 kl. 18:41.
Anbefaler Firefox pga god standard og en haug av gode plug-ins.

Ber deg også prøve noe som heter "Pale Moon". Palemoonn er identisk med firefox, bare at det skal være raskere enn firefox(firefox på steroider, altså).
Er nok av nettlesere å velge mellom og utvalget av tester å gå etter er noe ymse... men kom over denne testen som virker grei nok (fra 27 sept).

Cold Boot-Up—Winner: Opera!
Tab Loading—Winner: Opera!
JavaScript—Winner: Chrome!
DOM/CSS—Winner: Opera!
Memory Use (No Extensions)—Winners: Opera and Firefox!
Memory Use (Five Extensions)—Winners: Opera and Firefox!

1. Opera 11.51: 83%
2. Firefox 7: 76%
3. Internet Explorer 9: 50%%
4. Chrome 14: 43%

Grunnen til at denne er grei nok er selvfølgelig at den kårer Opera til vinner... som er min favoritt xD

I bunn og grunn er det vel bare å forsøke ut de forskjellige og selv følge på hva man liker best og foretrekker :-).
Sist endret av Ezukiel; 7. desember 2011 kl. 18:58.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Opera all the way! \m/
Vil bare slenge ut en til nettleser som ingen har nevnt.

Rockmelt!

Den er VELDIG bra hvis du er facebook avhengig, siden du kan ha facebook chat åpen uansett hvilken side du er på.
Så la oss du lager en ny fane og går inn på NFF mens Face er åpent i en annen fane, da vil facebook chat være akkurat som den er på face bare at den er på NFF, hvis noen skjønte xD

Vet ikke hvor rask den er, men den har mange morsomme plugins og den ser ganske bra ut.
Sitat av Zetta Vis innlegg
Vil bare slenge ut en til nettleser som ingen har nevnt.

Rockmelt!

Den er VELDIG bra hvis du er facebook avhengig, siden du kan ha facebook chat åpen uansett hvilken side du er på.
Så la oss du lager en ny fane og går inn på NFF mens Face er åpent i en annen fane, da vil facebook chat være akkurat som den er på face bare at den er på NFF, hvis noen skjønte xD

Vet ikke hvor rask den er, men den har mange morsomme plugins og den ser ganske bra ut.
Vis hele sitatet...
RockMelt er vel bare en Chrome-extention? Eller er jeg på bærtur her?
Rockmelt er en egen nettleser, lastes ivartfall ned som en egen, jeg har kun kjørt rockmelt på en gammel pc jeg har stående - og det var utrivelig treg oppstart av nettleseren .. men var den startet opp var det en grei nettleser
Firefox 3,6!
Så bruker det minimalt med CPU også.
Her er en liste :

1. Google Chrome

2.Mozilla Firefox

3.Opera

4.Internett Explorer
Epiphany og UZBL er latterlig mye raskere enn alt som er nevt i tråden hittil.
1. Installer de populære nettleserene.
2. Prøv deg frem på de forskjellige.
3. Finn din favoritt.
4. Avinstaller de du ikke vil bruke.

Du får ikke virus av å prøve programmene før du avinstaller igjen liksom....ikke tar det lang tid å laste ned programmene heller.

Siste versjon av Google Chrome: http://filehippo.com/download_google...5713cb83d9141/

Siste versjon av Opera:
http://filehippo.com/download_opera/...035ec15ad887d/

Siste versjon av Firefox:
http://filehippo.com/download_firefo...f9d75d9a83d9f/

kos deg!
Chrome er raskest synes jeg
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har et spørsmål angående Opera (som jeg lastet ned). Hvis jeg prøver å se videoer fra f.eks NRK.no, så får jeg beskjed om at jeg må laste ned videoen til Windows media player, deretter skjer det ingenting. Hvis jeg prøver det samme i IE, så funker alt helt fint.


Noen som har svaret?
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Har et spørsmål angående Opera (som jeg lastet ned). Hvis jeg prøver å se videoer fra f.eks NRK.no, så får jeg beskjed om at jeg må laste ned videoen til Windows media player, deretter skjer det ingenting. Hvis jeg prøver det samme i IE, så funker alt helt fint.


Noen som har svaret?
Vis hele sitatet...
Regner med at det er formatet som fucker seg til. NRK bruker wmv(eller hvordan det nå skrives) og du må kjøre en plugin for at det skal funke; IE kommer med denne native da Microsoft faktisk sørger for at sine egne programmer kan kjøre sine egne formater.

Nå sitter jeg på Crunch Bang atm, så har ikke mulighet til å kjøre Opera eller wmv(Linux er ikke kompis) uten heftige problemer; så desverre blir det ingen løsning fra meg som jeg vet funker. Prøv å se om det finnes en Opera-plugin som støtter formatet.
Bumper denne, irriterer meg grenseløst over det problemet selv! ..
- Har etter mye googling og grubling endt opp med og bruke NRKnettTV i en annen nettleser, så KP til den som kommer med en løsning!
Google Chrome ble min favoritt ved første øyekast, å har ikke byttet siden jeg prøvde. VELDIG enkel browser + at du slipper alt tullet med plugins og 5 meter med bokmerker i toppen. Rask er den også.
Google Chrome ftw !