Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4067
Hei freaks
Jeg solgte nettopp min stasjonære pc på lørdag, han ringte nå ikveld og sa at skjermkortet er ødelagt og han får artifacts. Han hadde visst hatt en datakyndig kompis til å prøve diverse ting.
Jeg ordnet det slikt at jeg kan skaffe retur adresse av komplett for å skjekke skjermkort etc..
Tingen er, at rett før han kom på døra så reformaterte jeg - deretter lasta jeg ned drivere til skjermkort, med andre ord fungerte pcn 100% før han kom.
Hva skjer nå? Hate slike situasjoner..
Om du selger et skjermkort med en feil, og ikke oppgir dette kan han kreve det reparert. Men siden denne feilen skjedde under hans eie har han ikke noen rettigheter. Det er jo risken med bruktkjøp.

Jeg hadde fortsatt vært grei og hjulpet han sende inn skjermkortet da, ekstra flaks for han om han får ett som er nyere tilbake.
Blixus's Avatar
Trådstarter
Takker for svar! Han påstår at han satt opp pcn først idag, selvom han virket ivrig til å begynne å "game" igjen. Men jeg hadde jo pcn i så og si nystand 2 timer før han kom..
Joda jeg skaffer han en retur adresse som han kan sende skjermkortet til, men greit å vite hvilke rettigheter jeg har.. blir ikke dette ord mot ord?
Og blir det kluss med tanke på at han sender inn åc og komplett tror jeg er eier?
Når du selger noe brukt selger du også med den garantien du hadde på produktet. så det er egentlig han som skal kontakte komplett. du skal bare levere han en kvitering.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Men siden denne feilen skjedde under hans eie har han ikke noen rettigheter. Det er jo risken med bruktkjøp.
Vis hele sitatet...
Det avhenger av hva du mener med "feilen skjedde". En mangel kan godt vise seg etter at risikoen har gått over på kjøperen (hvilket er temmelig vanlig). Det betyr ikke at kjøperen står uten rettigheter, jf. kjl. § 30 første ledd, jf. § 21 første ledd.

Sitat av Blixus Vis innlegg
[...] men greit å vite hvilke rettigheter jeg har.. blir ikke dette ord mot ord?
Og blir det kluss med tanke på at han sender inn åc og komplett tror jeg er eier?
Vis hele sitatet...
Dette beror på en tolkning av avtalen, og man må se på om det defekte skjermkortet utgjør en kjøpsrettslig mangel etter kjl. § 17 (eventuelt § 19 der det foreligger et "as is"-kjøp). Der annet ikke er avtalt, er det godt mulig at kjøper har fått berettigede forventninger om at skjermkortet skal virke en viss tid. Dette avhenger av alt fra pris og modell til alder på skjermkortet, og må vurderes konkret. Ettersom kjøperen i denne saken klart har holdt seg innenfor sine reklamasjonsfrister: Der mangel foreligger, og dette ikke skyldes kjøperen, vil kjøperen ha krav på retting, såfremt dette kan skje uten "urimelig kostnad eller ulempe" for deg. Ved "vesentlig" mangel, kan kjøper på visse vilkår kreve omlevering. Der retting eller omlevering ikke er mulig eller foretatt innen rimelig tid, kan kjøperen kreve prisavslag. Da er også heving en mulighet ved mangel som medfører et vesentlig kontraktsbrudd.

Det er juridisk uproblematisk at Komplett har deg registrert som eier. Kjøper kan uansett rette kravet sitt mot tidligere salgsledd etter kjl. § 84 annet ledd, jf. fkjl. § 35. At det er kjøper som retter sin reklamasjon mot Komplett, må Komplett med andre ord avfinne seg med.
Blixus's Avatar
Trådstarter
Takker for utfyllende svar! Til å begynne med; skjermkortet er et 970, og pcn er kjøpt forrige jul, og jeg hadde aldri noen problemer.
Jeg skal skaffe han en adresse å sende skjermkortet til, slikt at vi kan få fikset dette, hvor jeg bare forklarer til komplett situasjonen..