Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1966
Skal begynne å legge ut sanger på Youtube, for å se om det ikke bare er familie og nære venner som syntes jeg er flink til å synge(sjenert), og trenger tips til noe som er brukbart til rundt 3000-5000 kr. Synger og rapper så noe som kan omgå begge sjangere generelt bra hadde vært fett, men syngingen som jeg legger mest fokus på. ~
Hva har du av utstyr nå?

Det du trenger er vertfall:
-En god PC
-Høytalere (helst studiomonitorer)
-Lydkort/mikse bord (Anbefaler Focusrite Scarlet 2i2, ca 1200kr)
-Mikrofon (Røde NT1, ca 3000kr, men trenger ikke så dyr mix egentlig)
-DAW (Digital Audio Workstation) dette brukes til å ta opp lyd. Det er ikke nødvendig, men det programmet gir deg ALT av muligheter til å redigere og endre på sangen. I tilleg kan du produsere egne beats og melodier.
Anbefaler her, Fl Studio (Windows), Ableton (Mac og Windows), Logic pro x (Mac)
Bra tips det der, Scarlett 2i2 er bare å kjøre på.

Røde NT1 får du til 1800 i følge prisjakt.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Du bør gå for en kondensatormikrofon, da får du den dype fine bassen i stemmen. Slike mikrofoner har ikke jackplugger, men annen type kontakt med strømforsyning som passer inn i egne lydkort. Mikrofonen må ha et solid stativ som absorberer irriterende vibrasjoner fra dunk i bordet. Uten stativ er opptaktene nærmest verdiløse. Bakgrunnsstøy fra PC, vifter, etc fjernes effektivt ved å legge over en dyne som isolerer støyen. Når det kommer til programvare er Audiacity helt greit, her er det mye annet man også kan velge. Skriver ned oppsettet jeg sjøl bruker nedenfor, for 3500 kroner kan du gjøre gode lydopptak.

Mikrofon:
SE X1 - 1400 kroner

Lydkort:
Focusrite Scarlet 2i2 - 1300 kroner

Mikrofonstativ:
Supreme Broadcast MS23 - 550 kroner

Programvare:
Audiacity - 0 kroner
Sitat av Yalla Vis innlegg
Bra tips det der, Scarlett 2i2 er bare å kjøre på.

Røde NT1 får du til 1800 i følge prisjakt.
Vis hele sitatet...
Full støtte fra min side.

Har selv Røde NT1-A og er veldig fornøyd. Har den plugget i Maudio Fast Track interface, men skulle gjerne hatt Scarlett 2i2 istedet for litt mere fleksibilitet.

Edit: Røde har også et godt stativ du kan feste i en bordplate.
Legger også til at du får med shockmount og 10 års garanti med NT1-A.
Sist endret av Claryn; 6. mars 2016 kl. 17:09.
Trådstarter
17 1
PCen jeg bruker:
https://www.komplett.no/product/781361?noredirect=true#
Har en lydplanke, Razer Leviathan m/sub

takk for alle tips, får ikke kjøpt noe før neste lønning men da har jeg oversikten
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Cappy Vis innlegg
Slike mikrofoner har ikke jackplugger, men annen type kontakt med strømforsyning som passer inn i egne lydkort.
Vis hele sitatet...
Du snakker vel om XLR plugger, de er industristandard i alt som har med lyd å gjøre, fra studio til konserter.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Cappy Vis innlegg
Bakgrunnsstøy fra PC, vifter, etc fjernes effektivt ved å legge over en dyne som isolerer støyen.
Vis hele sitatet...
Hva legger man dynen over, pcen eller mikrofonen? Har slitt en del selv med bakgrunnsstøy når jeg spiller inn på rommet, men aner ikke hvordan jeg løser det og forklaringen din var litt vag.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Over støykilden selvfølgelig.

Å lydisolere studio er en kunst i seg selv, og krever endel arbeid, og med mindre du kan ha alt med viftestøy i et separat rom så vil du ha problemer.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Over støykilden selvfølgelig.

Å lydisolere studio er en kunst i seg selv, og krever endel arbeid, og med mindre du kan ha alt med viftestøy i et separat rom så vil du ha problemer.
Vis hele sitatet...
Den er roger, skal prøve det ut neste gang jeg spiller inn.

Man kan jo få fjernet litt støy med EQ og lignende, men det er vel ikke akkurat optimalt og kan fort ende opp med å måtte fjerne frekvenser man ikke vil fjerne.
Sitat av Cappy Vis innlegg
Bakgrunnsstøy fra PC, vifter, etc fjernes effektivt ved å legge over en dyne som isolerer støyen.
Vis hele sitatet...
Bare vær forsiktig med å legge dyne over en PC over lengre tid. Da ender det nok med overoppheting etc. etc.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du snakker vel om XLR plugger, de er industristandard i alt som har med lyd å gjøre, fra studio til konserter.
Vis hele sitatet...
Helt riktig, den kontakten jeg mente.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Den er roger, skal prøve det ut neste gang jeg spiller inn.

Man kan jo få fjernet litt støy med EQ og lignende, men det er vel ikke akkurat optimalt og kan fort ende opp med å måtte fjerne frekvenser man ikke vil fjerne.
Vis hele sitatet...
Å fjerne støy med programvare krever en del arbeid og gir ikke alltid helt optimale resultater. Det er lettere å fjerne en konstant summing enn mange variere lyder med forskjellig lydnivå. Den beste løsningen er å fjerne all bakgrunnsstøy slik at du slipper ekstraarbeidet med å fjerne den i redigeringa. Det er forferdelig irriterende å redigere bort støy og unødvendige lyder. Har kasta bort altfor mange timer på det.

Sitat av Claryn Vis innlegg
Bare vær forsiktig med å legge dyne over en PC over lengre tid. Da ender det nok med overoppheting etc. etc.
Vis hele sitatet...
Yeah! Har skjært meg på det et par ganger.