Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4116
Hei!

Jeg har drevet med musikkproduksjon i et par år, men har ikke helt kontroll over hvordan man sampler andre sanger. Jeg har prøvd å følge litt tutorials, men sampelen blir konstant 'off beat'. Noen som kunne gitt meg noen tips evt gjort det for meg? Ser for meg en beat mellom 55 og 70 bpm.

Hadde satt utroooolig stor pris på litt hjelp!

https://www.youtube.com/watch?v=5qkfAc_6dv0
Hvis den blir off-beat, har du satt feil tempo. Finn ut tempo i sangen du skal sample og sett ditt eget tempo deretter. Hvis du vil komme rundt dette, så kan du klippe samplene på en sånn måte at du selv setter alt i takt. Da må du klippe alle anslagene i samplet slik at du får brukt det nøyaktig.
Husk at tempo ofte ikke er 100% statisk i løpet av en låt, og derfor må du følge litt med på dette og evt kutte det opp slik at du får korrigert det når det begynner å skli ut...

Ellers er det også mulig å pitche opp eller ned på samplet, slik at tempo øker eller synker deretter.
Trådstarter
6 0
Takk for svar. Merker at tempoet forandres fra anslag til anslag, så dette er nok en grad over mitt ferdighetsnivå når det gjelder sampling
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Hermes Vis innlegg
Takk for svar. Merker at tempoet forandres fra anslag til anslag, så dette er nok en grad over mitt ferdighetsnivå når det gjelder sampling
Vis hele sitatet...


Svært sjeldent at musikk skifter tempo i så små variasjoner, er det live musikk du sampler så er det jo mulig de ikke spiller så veldig tight og at tempoet varierer.
Flere veier til Rom, men kan nevne noen metoder jeg bruker. Er FL studio jeg kommer til å bruke som eksempel. Det første jeg ofte prøver å gjøre er å legge lydfilen direkte inn i playlist vinduet, zoome inn og se om jeg får matchet skarptrommeslag o.l med takt-rutenettet. Bruk metronomen så er det enklere å finne takten.

I innstillingene til lydfilen har du brytere som pitch, mul, og time. Spessielt mul bryteren bruker jeg mye. Vri og skru på disse til du får til steget over.

Har du noen gang forsøkt tap to tempo funksjonen? Klikk i takt med sangen du vil sample også finner du enkelt BPM til sangen