Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3477
Hei alle samme, har drevet en god periode nå med electronica, vi snakker 8 måneder ish, har til nå produsert rundt 7 ferdige låter hvor jeg over tid egentlig har prøvd å finne min egen sound

Veldig morro, men har store problemer med å spre musikken mine for alle ører dær ute. Det er seriøst uendelig med producers og låter der ute, noe som gjør jobben med å være unik og dele det rundt blir umulig.

Jeg gjorde en remix av ellie goulding som fort ble spredt rundt omkring, men dette er ikke noe jeg vil gjøre, ikke noe glad i den EDM/Tropical House som går forbi akkurat nå.

Henger på soundcloud for det meste og youtube, men det er lite trafikk for å si det rett ut

Kommer hit for å søke etter tips på dette temaet.

Har av stor interesse å møte norske producers, så ikke nøl med å ta kontakt gjennom Soundcloud!

Du finner meg selvfølgelig på

www.soundcloud.com/muewpage

www.facebook.com/muewpage
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vær den som gjør det lille ekstra, at du kan fremføre musikken din som en dj, eller at du har en dj kompis som vil promotere deg kan også gå.
Du må rett å slett være pågående, bli kjent i miljøet og stå på og ikke gi opp.

Det hjelper jo selvsagt å være i en by der slike utesteder/miljøer eksisterer.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Ta kontakt med kjente Youtube og Twitch brukere, å gi de lov til å bruke musikken din i videoer og streams. Da vil de nå mange personer om de brukes.
Trådstarter
8 0
Meget gode tips hær, ja jobber jo sprenghardt med promotering.. bare sitter så mye timer bak det, men er ikke den som gir opp liksom heller..

Skal ta kontakt med litt små kjente Y og twitch brukere
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Betal for promotering. 90% av alle som får tonnevis med likes, plays osv har betalt for promotering, reposting osv. Det finnes tonnevis av kanaler som har feks "repost your song to 100k for 5$".

Jeg har aldri testet det ut selv, men kompiser har brukt det og fått et par millioner plays på låtene sine. Merk at dette ikke er det samme som å kjøpe plays/likes, da dette er faktiske folk som hører/liker låtene dine.

Det høres kjipt ut, ja. Men i dagens musikkmiljø er det nærmest umulig å bli lagt merke til uten å betale for promotering med mindre du har griseflaks.
Trådstarter
8 0
Ja har betalt litt for promo på facebook, en post når for 80 kr høvelig mange gjennom facebook, og det ser ut som i dag er det beste mulighet for å bli hørt!
Noe viktig og åpenbart som allerede ikke er nevnt er at det er noe som tar tid. Ikke forvent fame over natten. Ellers kan du analysere Aviici, Matoma, Kygo osv. De kom raskt på kartet når de begynte. Ville sagt at det er nesten random om noe slår igjennom eller ikke. Er dessverre ingen fasit svar.

Men vær annerledes!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Muew Vis innlegg
Ja har betalt litt for promo på facebook, en post når for 80 kr høvelig mange gjennom facebook, og det ser ut som i dag er det beste mulighet for å bli hørt!
Vis hele sitatet...
Soundcloud har også som sagt repost-kanaler som kompiser har hatt suksess med. Facebook-reklamering kan også være supert! Det lureste er kanskje å reklamere litt overalt, og faktisk gi ut skikkelige releases. Få de beste låtene dine ut på Spotify, iTunes osv, ikke bare ha de på Soundcloud. Lag litt hype opp til release og markedsfør og promoter gjerne i 2-4 uker før release.

Det er ihvertfall en liten del av min strategi (har ikke brukt Soundcloud-repost-channels da). Det har ikke gjort meg verdenskjent, men det har definitivt gitt meg bedre resultater enn tidligere når jeg ikke har promotert aktivt.

Men med nok penger så kan du lett bli kjent, kjipt men sant.
Sist endret av Dongerino; 18. desember 2015 kl. 01:51.
Trådstarter
8 0
Har begynt på et electronica "Album" Som på en måte skal være det store for meg. For jeg har en fin mix fra start til slutt med et tema, inkluderende piano biter og melodiske greier. Vil nok bruke endel penger sjøl på promo ja, og prøve å hype det opp mest mulig.

@Theexpat, takk for svar. men for å være helt ærlig, så er det en annen dans med EDM. Da handler det om å lage hits for at folk skal danse.. høres kanskje cocky ut nå men, føler det kanskje er en enklere rute?

Hvor jeg konsentrerer meg på Melodic electronica som er så ubegripelig langt nede på hit listen haha, EDM blir for målløst og kjedelig for min del. og ja, så klart tar dette tid, har drevet med musikk i mange år og tolmod har jeg haha.. det må man nesten ha. Men søren.. herlige svar folkens. Har utforsket litt Promo greier nå som jeg ikke visste var der ute pga dere. TAKK!
Jeg leste en masteroppgave om dette her. Det var om Kaziers Orchestra. Mye artig info der. Prosjektet jeg og en kompis satser veldig tungt på prøver å bruke litt "triks" fra den masteroppgaven. Vi har laget litt "blest" om at det kommer en EP, og laget en teaser med musikk klipp og bilder av diverse. Den har p.t 1400 views på face, og det er langt over hva vi trodde. Vi tippa 2-300. Vi er i en helt anne sjanger. Vi lager akustiske låter som er dystre/melankolske med litt strykere, men poenget er uansett det samme. Og vi gjør jobben skikkelig. Dvs at opptak og miksing gjøres skikkelig. Jeg har lært et par ting. Det hjelper ikke å lage bra musikk, du MÅ spre det og bruke mye tid på å få alt så bra det kan gjøres. Nå har ikke jeg hørt dine låter enda, men dette er i alle fall litt av min erfaring. Skal ikke bruke denne tråden til å promotere egen EP som kommer, men hvis noen vil se/høre teaseren så si fra. Syns teaseren ble bra, så da er det noe å kopiere tanken på. (å slippe låt for låt på soundcloud er ikke nok. Desverre. Selv om han sitter på bra låter).
Såpekoker av rang
Sitat av pettersent Vis innlegg
Jeg leste en masteroppgave om dette her. Det var om Kaziers Orchestra. Mye artig info der. Prosjektet jeg og en kompis satser veldig tungt på prøver å bruke litt "triks" fra den masteroppgaven. Vi har laget litt "blest" om at det kommer en EP, og laget en teaser med musikk klipp og bilder av diverse. Den har p.t 1400 views på face, og det er langt over hva vi trodde. Vi tippa 2-300. Vi er i en helt anne sjanger. Vi lager akustiske låter som er dystre/melankolske med litt strykere, men poenget er uansett det samme. Og vi gjør jobben skikkelig. Dvs at opptak og miksing gjøres skikkelig. Jeg har lært et par ting. Det hjelper ikke å lage bra musikk, du MÅ spre det og bruke mye tid på å få alt så bra det kan gjøres. Nå har ikke jeg hørt dine låter enda, men dette er i alle fall litt av min erfaring. Skal ikke bruke denne tråden til å promotere egen EP som kommer, men hvis noen vil se/høre teaseren så si fra. Syns teaseren ble bra, så da er det noe å kopiere tanken på. (å slippe låt for låt på soundcloud er ikke nok. Desverre. Selv om han sitter på bra låter).
Vis hele sitatet...
Eneste du mangler nå er å si når den faktisk kommer. Og hvor vi kan kjøpe den.
Sist endret av monoid; 19. desember 2015 kl. 06:20.
Trådstarter
8 0
Ja ikke sant, har funne mange utrolige låter på soundcloud fks, men som ikke har noen views i det hele og det store.. antagelivis pga dårlige promotering.
Legg den ut på Youtube, da kan hele verden se den!
Trådstarter
8 0
Enklere sagt en gjort har allerede mitt verk på youtube
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fins mange måter du kan komme deg ut på. Men lett er det ikke, det er fordi EDM miljøet er så sinnsykt stort og det er veldig mange flinke produsenter.
En ting som sier seg selv er å lage bra musikk. 8 mnd med produsering er ikke lenge, det tar flere år og bli en dreven produsent, men nok om det.
Søk opp "Cymatics.FM" på facebook. Det er en lukket gruppe for et firma som lever av å lage presets/sample-packs osv, men en annen ting de har startet med er å lære folk om markedsføring.

Siden du ikke har holdt på så lenge så syns jeg du skal bare kose deg med å produsere. Lag så mye du orker. Sitt mange timer og aldri slutt. Til slutt så finner du din egen sound når du minst venter det.
Ikke stress så mye med å bli hørt ennå.
Men hva vet jeg? Hehe, det fins ingen fasit.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Muew, jeg ville gjort det det snakkes om her med promotering og sånt først. En annen måte å få mer "cred" kan være å høre med film/tv-produksjonscrew, om de trenger musikk. Da får du penger OG cred (dersom prod.selskapet er stort nok) i stedet for å betale for å få cred. Jeg vet ikke hvor mange uferdige låter du har, men sju låter er ikke så veldig mye, lag flere du! Det er også slik at de fleste band sier at det ikke er penger i plater/singler lenger, du må ut blant folk. Hør om diverse nattklubber trenger DJ og snikspill eget materiale.
Sist endret av Duckie; 15. januar 2016 kl. 22:55.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Et par gode tips kan være å sørge for god tilstedeværelse i sosiale medier. Instagram vokser, og med muligheten til å legge ut videosnutter på 15 sek kan du vise frem deler av musikken du lager. Lag deg en konto, sørg for å ha en fengende "bio". Legg så ut en del bilder og videoer slik at du har en innholdsrik konto. Så kan du begynne å for eksempel søke opp de som har hastgagget EDM, Electronica osv. Hvis du begynner å like/følge de er det store sjanser for at de følger tilbake hvis de liker det du legger ut. Husk også å hashtagge relevant på dine innlegg slik at de som også søker opp hashtagger finner deg. Du kan også koble dette opp mot andre sosiale medier for eksempel engasjere deg i diskusjoner på Twitter om elektronisk musikk og legge ut en del på Facebook.