Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 7162
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det var en god opplevelse, hadde aldri trodd at jeg skulle føle meg så letta i kroppen,glad og ingen bekymringer!

Men kan og føle at det kanskje er den følelsen man blir avhengi av? Så blir dumt med for ofte.

Flere med sånne opplevelser? Og tips hvor ofte man kan ta det for å beholde den gode følelsen?
Tips til å beholde følelsen er vell som med det meste annet. Ikke bruk det ofte
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen fasit, men det er en følelse du fort blir avhengig av eller vil ha mer av. For min del startet det med samme følelse som deg, var 18 år og vi var en gjeng som begynte og ta det på fester. Jeg elsket det og etter den gang tok jeg det så og si hver helg 1 års tid, mot slutten varte helgene fra torsdag til mandag. Fikk min første psykose som 19 åring som endte med at jeg stjal en bil og kjørte i elva for og unngå noen som ikke eksisterte..
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk min første speed psykose som 16åring. holdt på å ta livet av en fyr som jeg trodde angrep meg... Det var bestekompisen min så prøvdte å roe meg ned.
Først og fremst vil jeg si at speeden du får nå for tiden er som regel metamfetamin blandet med mindre mengder amfetamin. Dette gjør at virkningen for oppturen er heftigere og nedturen som du kommer til å få om du fortsetter å ta det blir også tøffere. Men greier du å kontrollere ditt forbruk så går det som regel greit. Prøv å ikke ta det mer enn max 1 gang i mnd.
Jeg ble også helt forelsket i speed fra første gang jeg tok en stripe, men etter 3,5år så sliter jeg med angst og depresjoner fordi jeg ikke greide å begrense meg og sniffet til det ikke var mer igjen i posen, eller til jeg tippet over i psykoser pga søvnmangel og ingen næring på flere dager.
Speed kan være veldig bra som rusmiddel men etter min mening er det også dette som knekker psyken din raskt hvis du ikke passer på å lytte til kroppen din. Prøv å spis noe frukt og drikk melk når du er på farten så slipper du kanskje bedre unna med bivirkningene!
Eller beste av alt, ikke ta det mer
Digital nomade
trippy's Avatar
Speed er noe av det letteste å bli avhengi på da du fortsatt kan være nogenlunde oppegående og få gjort ting selvom du er rusa. Jeg ble ekstreeemt forelska i speed første gangen jeg tok det og det var også grunnen til at jeg slutta å bruke det også da jeg ikke har viljestyrke til å ikke missbruke det. For å sitere meg selv for endte gang fra en annen tråd;

Liten moralpreken fra egen erfaring: Det er JÆVLIG lett å drite på draget når det kommer til speed. Det er fryktelig lett å ta en bitteliten stripe før du skal gjøre ting og så plutselig har det gått en uke og du har vært rusa hver jævla dag og begynner å crave mere. Jeg har kjøpt speed 4 ganger i mitt liv og alle gangene har jeg brukt det kronisk til det var tomt, så for min del rører jeg det ikke da jeg veit jeg ikke klarer å kontrollere cravingsa til å ta mere. Plis vær jævla forsiktig, alle sier de har kontroll helt til de plutselig ikke har det og da er det gjort.
Vis hele sitatet...
Ergo; Hvis du veit du har dårllig viljestyrke når det kommer til rus er det best å holde seg unna kraftige stimulanter. Hvis du fortsatt vil bruke det så må du være meeeget bestemt på hvor ofte du skal bruke det og faktisk holde de reglene. Jeg personlig bruker ikke speed mer, men hvis du føler du kan bruke det så bør du ikke ta det noe mer enn maks en gang i måneden, selv det kan bli mye i lengden. Lykke til, ikke gjør noe dumt
Jeg ble også helt sinnsykt forelska i speed etter jeg prøvde det første gang. Men som andre over her sier, så går det fort ut av kontroll. Jeg hadde første psykosen min når jeg var 15 og ikke hadde spist eller hvilt på en uke, prøvde å klatre ned en fjellvegg for å komme unna ting som ikke var der. Har også blitt noen sykehusopphold, og nedturen ble bare værre og værre for hver gang. Vidunderlig stoff hvis du faktisk greier å ha kontrollen på det, men det skal godt gjøres!
Digget det første gang jeg prøvde det på fest
Etter det måtte jeg ha det hver gang jeg drakk. Jeg kunne holde det gående i fra 1-4 døgn. Holdt på slik i 10 år. Oppturene ble kortere og kortere og nedturene lengre og lengre. Ble veldig paranoid og de siste årene måtte jeg justere med piller og tequila visst jeg var på byn. Var jeg hjemme måtte jeg ha full kontroll på hvilke folk som skulle være der. Kom det noen med dårlige vibber ble jeg fikk jeg drit noia. De første årene berørte ingenting meg, og jeg elsket formen. Endte opp som nervevrak og gjeldsslave. Jeg hadde mange i omgangskretsen som tok seg noen striper visst det var tilgjengelig. Også hadde du oss som elsket det og måtte ha det. Det er veldig individuelt hvem som klarer å ta det innimellom og de som altid må ha. Jeg hadde veldig god psyke i utgangspunktet, så derfor kunne jeg kjøre på i mange år før det gikk gale. Men jeg var vitne til flere som ble ødelagt fort. Så du må egentlig bare finne ut om det er du som styrer eller amfetaminen som bestemmer. Hver forsiktig.
Prøvd speed 1 gang på fest i et mc lokale sammen med noen kompiser.
Tok et par linere og festa på, ble veldig pratsom og tålte mye mer alkohol.
Kom hjem og det var umulig å sove så jeg døgna til dagen etter.
Hadde en nedtur som varte i en uke og var stiv i hvert eneste ledd i kroppen, klarte nesten ikke å røre på kroppen i det hele tatt, innsiden av kinnene mine var tygd i filler og det var umulig å spise.
Da bestemte jeg meg rett og slett for å aldri prøve amfetamin igjen.

Eneste jeg likte med det var at jeg ble mer pratsom da jeg til vanlig er av typen som holder kjeft ved mindre jeg blir snakket til eller jeg snakker om noe jeg faktisk bryr meg veldig om.
Men det finnes jo andre stoffer som hjelper til med slikt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Første gang jeg selv prøvde speed tidlig i 20 årene så fikk jeg selv den følelsen av eureka, hvorfor har jeg ikke oppdaget dette stoffet før. Dette var helt til nedturen kom. Jeg hadde knekt psyke i minst en uke i ettertid og lovet meg selv å aldri gjøre det igjen. Det var lett og si, men så snart jeg havnet på en ny fest med mye alkohol og kompiser som dro frem noen linjer repeterte historien seg. Plutselig var det gått mange år, hvor jeg levde med en kronisk knekt psyke uten og i det hele tatt være klar over det selv. Ikke var helgene hvor jeg ruset meg noe spesielt morsomme heller, det var bare en evig gjentagende bla,bla,bla,bla,bla helt til man ble utmattet. Heldigvis kom jeg meg bort til en annen by og klarte og løsrive meg fra vanemønstet, og det var med og observere venneflokken på avstand jeg så hvor ille det sto til. Stoffer som heroin var tabu så det ble alldrig benyttet i min vennekret. Nå er det vel omtrent 20 år siden, og flertallet bruker fremeles amfetamin.

UT i fra en stor venneflokk på ca 25 mennesker, så har flertallet vært innom psykriatrien og blitt vanekrimminelle. Venner man før kunne stole 100% på, kan man ikke legge lommeboken sin i nærheten av før den forsvinner. De lever et liv med massevis av drama hver eneste dag og ser ut som spøkelser. Omtrent 3-4 personer har sluttet helt med amfetamin og lever vanlige liv, mens kun en av dem som fortsatt tar stoffet vil jeg si har klart seg "rimelig greit" som periodebruker. Jeg kommer i tillegg på i farten at flere har død av selvmord, hjerneblødning, grov vold, eller andre ting man kan relatere til amfetamin.

Konkluksjonen er at Amfetamin er et møkkastoff, og jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor det skal være så mye mer sosialt akseptabelt en heroin selv om jeg ikke har prøvd det sistnevnte. I dag ville jeg ikke en gang tatt stoffet om jeg fikk godt betalt for det, og jeg spyr og blir kvalm av bare og tenke på hvor dårlig jeg ble.
Anonym bruker
"Overtalt Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her var det mange skrekkhistorier gett. Får man i seg mat og søvn er det vel ikke så fryktelig usunt? Synes amfetamin alene er dritkjedelig, men bruker det av og til for å få mer energi når jeg drikker, feks. på festival er det kjempefint. Hatt suksess med å blande det med lave doser sopp, men dette anbefales ikke for alle. Amf har lang halveringstid, så det holder med ei lita stripe tidlig på kvelden. Aldri opplevd noe problem med å la det ligge etterpå. Jævlig monoman og hjernedød rus om man tar mye, selv om man føler seg subjektivt oppegående. Hvis speed kjennes så utrolig kjempedigg ut kan det være en indikasjon på at du har dypere problemer i edru tilstand.
[quote=Anonym bruker;3396257]Her var det mange skrekkhistorier gett. Får man i seg mat og søvn er det vel ikke så fryktelig usunt?

Det er ingen regel uten unntak, og det finnes selvsagt folk som greier og ha et "moderat" forbruk uten at det nødvendigvis forekommer noen særlig stor skade. Likevel er det alltid en klassiker at de som selv bruker et stoff har en tendens til og rettferdiggjøre bruken. F.eks" jeg holder meg nå borte fra nåla, ergo er dette veggit bruk", eller at "jeg liker ikke alkohol, så derfor tar jeg speed i steden" , og "det er bare litt jeg tar" osv. Det har og med hvor glad man risikerer og bli i dette stoffet, og sjansen for det er langt større om man er i et miljø hvor det festes mye i helgene. Er man i en possisjon hvor man enten har en solid utdannelse eller trygg jobb, så har man mer og tape av og havne utpå og vice versa.

Uansett så er det beste tipset jeg kan gi om man absolutt skal velge og bruke speed, er og aldrig la det bli en vane. Noe helsekost er det oerhodet ikke, spesielt speed og benzodiazepiner ødelegger den naturlig kjemiske ballansen i hjernen.
Sist endret av pipestilk; 25. august 2017 kl. 17:37.
Anonym bruker
"Overtalt Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil tro det er mangle flere uregelmessige brukere enn speednarkomane, akkurat som med de fleste andre stoffer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
å skyte det var heeelt sykt

savner den feelingen
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var en god opplevelse, hadde aldri trodd at jeg skulle føle meg så letta i kroppen,glad og ingen bekymringer!
Vis hele sitatet...
Ja, det er nettopp dette som gjør speed såpass avhengighetsskapende. Det er en stimulant som stimulerer endorfinsystemet som vil få deg til å føle deg jævlig digg, uten at du nødvendigvis vet hvorfor. Husk at selv om du blir pratsom av det er det ikke sikkert det du sier egentlig er så veldig mye å prate om.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men kan og føle at det kanskje er den følelsen man blir avhengi av? Så blir dumt med for ofte.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det. Og "for ofte" burde du forte deg litt å finne ut av, før det er cravinga etter den digge følelsen igjen som bestemmer hva som er for ofte og ikke.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Flere med sånne opplevelser? Og tips hvor ofte man kan ta det for å beholde den gode følelsen?
Vis hele sitatet...
Tror de fleste som har prøvd sitter med litt like oppelevelser, i og med at amfetamin går rett på belønningssystemet i hjernen.(Noen blir kvalt i sitt eget oppkast mens andre stortrives med sitt livs kveld på byen)

Det er ingen måte å bruke dette ofte på og samtidig "beholde den gode følelsen" på. For hyppig bruk vil føre til at du sover for lite, spiser for lite og blir paranoid.
Det er vel som andre her også sier; godfølelsen varer kortere, og nedturene blir lenger fordi mange "går på det" og sliter ut kroppen fordi avhengigheten tar overhånd.

Her er en link, er ikke sikkert det er noe "bra" kilde, men det står litt langtids- og korttids virkninger av amfetamin som stemmer ganske bra(bare å motbevise meg hvis du kan ), så slipper du å være i tvil om hva som er hva. http://amphetamines.com/effects/
Denne kilden er i midlertid ikke 100% nøytral, men det er ikke jeg heller, så skitt au!

Update? Har du funnet ut hva som er "for ofte"?
Vet nøyaktig hva du prater om.
Er vel slik med hver eneste tupe nytt rusmiddel som man konekter med. Desverre på mange måter.

Da var pluss/fort-fort/sentralstimulerende-osv... noe for deg.
(Bra kola er sykt kult men finnes ikke i skandinavia)
Det er to like men så forskjellige sentral stimulerende typer pulver.

Men tilbake til spm ditt.
Hvis jeg hadde vært fasiten så hadde jeg sakt det samme som sikkert de andre har sakt.
Hold deg til kun helger. Og gjerne la det gå flere mnd i mellom. Ta en ganske stor dropper før du vill det ska kikke, gjør det bare ved store anledninger f.eks. Og ikke i dager i strekk.

Begynner du med det oftere og oftere så blir den feelingen du snakker om bare fjernere og fjernere.
Posta nettop en tråd sjøl om nesten samme sak. Bare det å skyte speeden. Alt har en ende.
Eneste som kan gi en som er innkjørt, en slik «ny» lykke rus tilstsnd er å få en ny type f.eks meta amf eller å skyte det (som jeg kommer på i farta). Jeg var heldig. Da jeg prøvde nåla første gang. Meta og treff på første. Var heeeelt syk feeling. Glemmer det aldri.
Men grunnen for at jeg da ikke ble hooka var at jeg hadde testa speed i mange år fførst. Og var lei hele greia.

Var nykter i mange år etter det. Så ble det mye fest og kola (kokain liksom) en periode. Nå i senere tid.
Men man blir fort tollerang/uanfekta av detta utblanda liksom greian Så da gikk jeg tilbake til noe jeg
Hadde testa før og hadde en posetiv avskjed med.
Bare for å prøve en gang til å få den auforiske tilstanden.
Men ble så syyykt skuffa. Da jeg regna med det var vartfall nesten som første fangen.
Men var ingen ting liksom.
Vet ikke hva jeg kan sammenligne med, men man må bare innfinne seg i at livet er og forblir minner av det
Som liggee foran oss som ingen vet på forhånd.
Ingen ting blir som man håper og ingen ting står i evig tid.

Nyt det mens du har det. Og ikke la deg bli dratt med i den evige kjiipe kampen om å bare føle det gode bare eeeen gang til.
������

Plutselig har du fått din dose fornøyelse, og sitter igjen med angst depresjon, personlighets forandring, psykoser, mindre venner, bekymmera familie. Og en dårlig vane du ikke blir kvitt som du bare verker for å prøve en gang til, i håpet om den første gangen og godfølelsen. Men om du er svak og faller for fristelsen
Og man kjører på. Er kanskje de første timene kule og i samme gata som det du huska, men blir beseiret av den slue og sikkre paranoiaen som sniker seg innpå deg når du ikke er på vakt
Men koser deg med gammle gode tider.
Tar rotta på deg og føkker nok en gang opp livet, hverdag og rutiner.
All drugs er kynisk og egoistisk. Den tar ikke hensyn til deg i det heletatt.
Pass på deg sjøl. Nyt nuet. Og stopp før andre sier det til deg. Da er du sansynelig vis strekt strikken nokk