Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2726
Hei, skal prøve meg på linux verdenen og vil installere Ubuntu, da jeg har hørt at dette er et godt OS for å bli kjent med Linux.
Hvordan skal jeg gå frem for å installere Ubuntu uten USB eller CD?
I tillegg, har jeg sett på Unetbooting, men usikker på hvilken versjon av Ubuntu som blir den riktige.
Hadde satt skikkelig pris på veiledning, da jeg er nysgjerrig på OS'et
Enkleste løsning som ikke krever CD/DVD eller USB blir vel å kjøre virtuelt i VMware/VirtualBox. Virtuell installasjon er forholdsvis smertefritt og lar deg kjøre inni Ubuntu "inni" Windows, men funker dårlig på spill og tung grafikk. Skal du installere via unetbootin eller lignende er det litt styr med partisjoner og sånt, slikt slipper man med en virtuell installasjon.
Versjonen du bør installere blir 14.04 LTS 64 bit (om du har en OK maskin, har du lite RAM velger du 32 bit).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Få tak i en 4 eller 8GB usb-minnepinne. Det koster ein hundrelapp på clasern. Det er mogeleg utan, men det er langt enklare med.

15.10 er nyaste versjon, og stortsett den du vil ha. Du vil nokså garantert ha AMD64-utgåve.

Yoloswag: kvifor gå for 32-bit om du har lite RAM? Gå for 64-bit uansett, med mindre du veit du har ein 32-bits CPU. Og kvifor gå for LTS?
Sist endret av vidarlo; 14. februar 2016 kl. 23:06.
Men er det mulig og installere uten? Ønsker egentlig bare å få installert det i kveld
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av infexxion Vis innlegg
Men er det mulig og installere uten? Ønsker egentlig bare å få installert det i kveld
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje umulig. Du kan enten virtualisere det, eller du kan bruke litt magi for det.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1779430 lister eit par metoder. I tillegg burde pxe-booting funke, men det er gjerne litt vel mykje svart magi for folk som ikkje er stø i Linux i utgangspunktet
Sitat av infexxion Vis innlegg
Men er det mulig og installere uten? Ønsker egentlig bare å få installert det i kveld
Vis hele sitatet...
Om du har en ekstra harddisk, kan du bruke den som installasjonsmedium, men tror jeg ville valgt virtualbox med nedlastet iso, også debootstrappet derfra. Dersom jeg på død og liv skulle installert uten USB eller CDVD.
Sist endret av nudo; 15. februar 2016 kl. 00:14.
Du kan som sagt kjøre en PXE boot, men dette krever at du har en annen PC tilgjengelig som kan være en PXE Boot Server.
http://tftpd32.jounin.net
http://cdimage.ubuntu.com/netboot/
Hvis du ønsker å gjøre dette ganske kjapt uten å ha usb \ dvd og ikke gidder å sette opp en "pxe" server fra bunn av kan du jo alltids prøve å sette opp FOG : https://fogproject.org/
Prøvde meg litt frem i går, men gikk i innkjøp av USB stick på clashern i dag. 32 gb for 149,- :P Might as well have one
Da blir det Linux verden på meg også, gleder meg til å lære det Noen som har guides eller no startpunkt for meg?

Får ikke Wi-Fi til å fungere, bruker BCM43142 802.11b/g/n fra Broadcom...
Kjører ubuntu 64 bit, 14.04 LTS
Sist endret av infexxion; 15. februar 2016 kl. 15:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Finner du nettverks kortene dine hvis du kjørerer følgende komandoer:

lspci | egrep -i --color 'network|ethernet'

og

lshw -class network
Sitat av knutazz Vis innlegg
Finner du nettverks kortene dine hvis du kjørerer følgende komandoer:

lspci | egrep -i --color 'network|ethernet'

og

lshw -class network
Vis hele sitatet...
Har ikke kabel så måtte dy til å laste ned drivere og kjøre det via USB. Gikk fint og har nå trådløs

Oppdaterer systemet og alle drivers

Er det slik at alt man gjør i Linux går gjennom terminal? Eller finnes det faktisk drag and drop installasjoner?

Dersom jeg må skrive ned "hacker codes" så virker jo det slitsomt å måtte lære seg et helt nytt språk...
Sitat av vidarlo
kvifor gå for 32-bit om du har lite RAM? Gå for 64-bit uansett, med mindre du veit du har ein 32-bits CPU. Og kvifor gå for LTS?
Vis hele sitatet...
Canonical selv anbefaler ikke installasjon av 64-bit ubuntu på maskiner med lite RAM. Noen god forklaring på hvorfor har jeg ikke, men jeg velger å tro på at de har en god begrunnelse bak det de sier.

Har selv lært opp flere ikke-nerder i ubuntu, og erfaringen har vært at LTS har flere guider og ressurser på nettet enn mellomversjonene. Ingen garanti for at dette stemmer på 14.04 og 15.10, men det er ihvertfall min erfaring med ubuntu de siste 5-6 årene.
ja du kan kjøre dra og slipp metoden hvis du bruker GUI men å lære seg kommandoer til terminal så er det ofte raskere

samme går egentlig for windows og cmd.exe også, kan du kommandoen så går det raskere å justere \ få infoen du vill derifra en å lete etter riktig program

du kan jo starte med å lære deg:

sudo = admin rettigheter
apt-get = installere \ installer programmer og oppdateringer

eksempler:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Sitat av yoloswag Vis innlegg
Canonical selv anbefaler ikke installasjon av 64-bit ubuntu på maskiner med lite RAM. Noen god forklaring på hvorfor har jeg ikke, men jeg velger å tro på at de har en god begrunnelse bak det de sier.
Vis hele sitatet...
Dette har med ressursbruken å gjøre 32 og 64 bits systemer allokerer minne forskjellig.

Kan legge til apt-cache search aurora
Sist endret av nudo; 15. februar 2016 kl. 16:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Dette har med ressursbruken å gjøre 32 og 64 bits systemer allokerer minne forskjellig.
Vis hele sitatet...
Den må du nesten utdjupe grundig.
http://www.altova.com/64-bit.html
Memory Requirements
A 64-bit application will require more memory to open any particular file than a 32-bit application, because the address sizes of memory pointers and other structures automatically become larger. A rule of thumb for XML files is that memory consumption grows by about 50 to 60%. This means a user should have a minimum of 4 GB of memory installed to benefit from a 64-bit application.
Vis hele sitatet...
Fant denne forklaringen på internettet; og lever i håpet om at det ikke er siden til en kjent konspirasjonsteoretiker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
http://www.altova.com/64-bit.html
Fant denne forklaringen på internettet; og lever i håpet om at det ikke er siden til en kjent konspirasjonsteoretiker.
Vis hele sitatet...
Vil påstå at meir djuptgåande skilnader er at 64-bits CPUer har ein del register ekstra, som aukar ytelsen ein del. Det er rett at du vil ha litt auka overhead til minneaddressering, men til gjengjeld har du ekstra register som gjer ting kjappare.