Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 8273
Hei

Har nå bestemt meg for å kjøpe meg en akustisk gitar, men siden jeg er helt blank på dette så hadde det vært kjekt med noen pointers.
Har aldrig spillt gitar før så er bare for å lære seg noen enkle sanger og for å se om dette er noe som faller i smak.


Så er det noen som kan anbefale en butikk/spesifikk gitar som er billig og lett spillt?
Er det bare tull å kjøpe en som koster under tusen-lappen?

Helt til slutt, angrer du på at du lærte deg å spille eller er det noe å anbefale?

Holmen
Første gitaren min var en Morgan. Ville ha gitar, så dro jeg og pappa til en musikkbutikk i sandefjord. Der så jeg denne grønne kassegitaren, som jeg absolutt ville ha. Hvis du føler at dette er noe du kan like, kjøp deg noe som er litt ordentlig. Sitt å prøv litt forskjellige gitarer i butikken, og se hvem du liker.

Og ja, jeg angrer ikke på at jeg starta med gitar, selv om jeg ikke er av de som spiller mest. Er koselig å sitte en kveld å spille å tralle for seg selv
Enig med FlipWare. Det er vansklig å anbefale en gitar, det handler mest om smak og behag.
Likevel så vil jeg anbefale deg å kjøpe en klassisk kasse gitar med nylonstrenger. Det er lettest å spille på for nybegynnere. (synes jeg ivertfal)
Når det gjelder pris så funker det fint med gitarer til under tusen lappen. Det beste er egentlig bare å ta deg en tur innom en musikkforetning og sette deg ned å plinge litt på de forskjellige gitarene der for å finne en du liker.

lykke til
Ja det er bare tull å kjøpe en gitar til under tusenlappen, det gjør det vanskeligere å mestre det simpleste helt i starten.

kjøp deg en god lettspilt nylonstreng kasse-gitar. Vil absolutt anbefale norske morgan-gitarer, helt sinnsykt god klang.

og nei, å lære seg noe nytt er aldri noe man angrer på =)=)
Takamine er som regel bra, ligger litt under prisen av en Ibanez og er en god begynner-gitar, digg å spille på.
Jeg driver å lærer meg å spille gitar, gitaren jeg kjøpte var en morgan som var lik de vi hadde på skolen, fyren i butikken sa at dette var en helt kurant girar for nybegynnere.

Edit: Kostet forresten 1000,-
Sist endret av Laxz0r; 21. november 2010 kl. 23:19.
Jeg er selvlært, og har kært grunnleggende med disse tingene:
-En morgang gitar, med fantastisk klang.
-Bjørn Schandy sine bøker.
-Tålmodighet og lyst.

Glemte å nevne dette over
Kan hende du finner røverkjøp på FINN!
Vil anbefalle deg å stikke til en instrument-sjappe og prøve deg fram. Personlig foretrekker jeg gitarer med forholdsvis smal hals.

Jeg er forresten uenig med de over i at du bør kjøpe med nylonstrenger. Før eller siden vil man over på stål-strenger og da mener jeg det er like greit å starte rett på disse. Det er litt pain i begynnelsen, men det kommer seg etterhvert!
Den beste nylonstrengeren du får for penga er en Yamaha C-40.
Den koster ca. 1500kr (varierer fra musikkforetning til musikkforetning) og er den desidert beste gitaren i den prisklassen. (Litt subjektivt men det er tilnærmet sannhet)

Startet selv med en slik en og den var mer enn grei nok, i ettertid så har jeg også spilt på en god del dyrere gitarer som faktisk har vært vondere å spille på. (10-20.000kr)

Alt i alt er det en knallgitar for den som starter å spille (p.g.a pris, kvalitet, spillbarhet og tone) å den som kanskje er litt mer viderekommen.
Anbefalte nylig kjæresten min å kjøpe seg en likedan og hun ble mer enn godt nok fornøyd.

Jeg er egentlig for at man skal kjøpe seg noe "dyrt og ordentlig" når man skal starte å lære seg noe fordi det da blir så mye lettere og ikke minst morsommere, men kjøper du en slik gitar så får du alt dette til en liten pris.

Lykke til
Tusen takk for svar!

Da går turen til en musikk foretning i løpet av uken, Morgan, Ibanez eller Yamaha jeg skal se etter da.
Men er det noen grunn til å kjøpe seg gitar med stål strenger med en gang? Hvorfor vil jeg gå over til det med tiden?

Har en forholdsvis gammel gitar her med stål strenger, nå vet ikke jeg om det er fordi den er hjemme laga eller ustemt men den er bare snål å spille på, mulig strengene er for stramme men fint umulig å få til noe grep osv.

Så til slutt, er det noe vits å sjekke finn? Eller er det lurt å ha gitaren i hendene å sjekke hvordan den føles?

Holmen
Hadde jeg hatt råd ville jeg kjøpt en Martin gitar.
Det er typen Johnny Cash brukte store deler av sin karriære.

http://www.instrumentpro.com/P-MTNDC...871c36b8217930
Sitat av Holmen Vis innlegg
Tusen takk for svar!

Da går turen til en musikk foretning i løpet av uken, Morgan, Ibanez eller Yamaha jeg skal se etter da.
Men er det noen grunn til å kjøpe seg gitar med stål strenger med en gang? Hvorfor vil jeg gå over til det med tiden?

Har en forholdsvis gammel gitar her med stål strenger, nå vet ikke jeg om det er fordi den er hjemme laga eller ustemt men den er bare snål å spille på, mulig strengene er for stramme men fint umulig å få til noe grep osv.

Så til slutt, er det noe vits å sjekke finn? Eller er det lurt å ha gitaren i hendene å sjekke hvordan den føles?

Holmen
Vis hele sitatet...
Tja, bruktmarked er jo der du kan finne den desidert beste gitaren for penga men du risikerer også å ende opp med noe rammel hvis du ikke vet hva du skal se etter.

Hvilken type musikk du har tenkt å spille setter også andre krav til hvilken type gitar du vil ha.
Stålstrenger er generelt finere å kompe med, da det er en mye klårere lyd enn nylonstrenger.

Nylongitar (klassisk gitar) egner seg best til fingerspilll, type klassisk musikk og stålstrenger er mer country, pop osv. osv.


Når det gjelder hvilken gitar som er best å starte opp med så vil jeg si det varierer, jeg ville valgt en klassisk gitar p.g.a mykere strenger og en bredere hals noe som gjør at du må fokusere mer på hvordan du holder fingrene mens du slipper å få så forferdelig vondt.

Stålstrengsgitarer er også generellt dyrere. (for noe som er ordentlig å spille på)
Sist endret av M. Inconnus; 22. november 2010 kl. 16:34.
Jeg kjøpte min akustiske gitar her og er veldig fornøyd. Veldig rimelig også!
Musikken jeg hørte på når jeg fikk lyst til å lære meg gitar var Simple man av Lynyrd Skynyrd. Så rolig rock er vell det jeg har i tankene.

Da får jeg sjekke ut om jeg finner en klassisk gitar med nylon. Så får jeg heller bytte til stål strenger om dette er noe som faller i smak.

Tusen takk for all hjelp!!
Sitat av Holmen Vis innlegg
Musikken jeg hørte på når jeg fikk lyst til å lære meg gitar var Simple man av Lynyrd Skynyrd. Så rolig rock er vell det jeg har i tankene.

Da får jeg sjekke ut om jeg finner en klassisk gitar med nylon. Så får jeg heller bytte til stål strenger om dette er noe som faller i smak.

Tusen takk for all hjelp!!
Vis hele sitatet...
Som sagt, Yamaha-C40 er et av de beste alternativene til en billig penge. Lykke til!
Enig med de fleste her, begynn på nylon og når du begynner å få til det så kan du prøve om el eller akustisk er tingen for deg. Jeg trives veldig godt med alle typene, til hvert sitt bruk. Du bør også ta deg en tur inn på http://www.ultimate-guitar.com
Der er det forskjellig tips og det ligger veldig mye tablaturer der.
Tablaturer er en måte å lære seg sanger på uten å kunne noter eller grep. Slik det fungerer er at det er seks streker med tall på hver strek.
Tallet representerer båndet(et bånd er der du skal legge fingeren mellom metalltrådene som ligger i halsen på gitaren) du skal holde på og hvilken streng og hvilken streng du skal slå på. Står tallene over hverandre så skal du slå på de strengene som har tall på seg samtidig som du holder på det båndet som tallt sier. Står det 0 så skal du slå på åpen streng


e--3-------------- Dette er den lyseste strengen
B--2--------------
G--3-------------- Dette er hvordan man skriver grepet D i en tablatur
D-----------------
A-----------------
E----------------- Dette er den mørkeste strengen

Hvis du teller deg oppover stammen fra at du ikke holder på noen ting som er 0 så vil du ligge på riktig bånd.

Hvis du skal lære deg fingerspill så står nummerene etter hverandre.

Dette er hvordan starten på nothing else mathers ser ut.
e-----------0--------------
B--------0-----0-----------
G-----0-----------0--------
D--------------------------
A--------------------------
E--0-----------------------
Som du ser så ska du bare slå på åpne strenger. Du begynner med den øverste basstrengen på gitaren, deretter den 4 strengen, så den 5 strengen og til sliutt den 6 strengen før du jobber deg nedover til start igjen.

Fingerspill med korden E
e----------------------------
B----------------------------
G-----------1-----------1----
D--------2-----------2-------
A-----2-----------2----------
E--0-----------0-------------
Her begynner du på den dypeste basstrengen og plukker en og en streng nedover til du kommer til den 4 strengen på gitaren, og begynner på toppen igjen når du har kommet til fjerde strengen.

hvis det står 4b5 i en tablatur så betyr det at du skal bende strengen til du får tonen som du får på 4 bånd til 5 bånd. Dette gjør du med å dra strengen perpendikulært med stammen nedover eller dytte strengen oppover.
står det 4h5 så skal du slå tonen på 4 bånd, deretter skal du bruke en av de andre fingrene på den samme hånden du holder på båndet med til å slå fort ned på båndet slik at du får lyden fra 5 bånd uten og plukke strengen.
5p4 er det motsatte av 4h5. De to teknikkene heter hammer on og pull off.

hvis det står en liten o over båndet så heter det palm mute. Da legger du håndbakken på hånden du plukker strengene med ned på strengene veldig nærme der strengene slutter. Dette gir en dempet lyd som ofte brukes i metal for å lage de tunge riffene med mye trøkk.

o o o o o
e------------------
B------------------
G------------------
D------------------
A------------------
E--5-5-5-5-5-5----

Håper dette hjelper deg til å få det mye morro med gitar i fremtiden

Hvis du lurer på noe kan du bare sende meg en pm. Søk opp bending, hammer on, pull of, slide og palm muting på youtube så får du se det i praksis.
Sist endret av The Rebel; 23. november 2010 kl. 13:09.
Spørsmålet om du vil ha stål eller nylon avhenger av hva du vil spille på. Det er ingenting som tilsier at klassisk gitar er for nybegynnere og at stålstrenger er for viderekomne. Jeg var aldri i tvil på at jeg ville ha stålstrenger.
Jeg startet med en slik: http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2702
Der følte jeg, og føler fremdeles, at jeg fikk utrolig mye for pengene! Den er helt ok å spille på og den låter egentlig ganske bra.
Men etterhvert ville jeg selvfølgelig ha noe bedre og da prøvde jeg martin- og taylorgitarer til langt over 40k, men jeg endte igjen opp med Takamine. Jeg finner ikke noen norsk pris på den, men jeg betalte rundt 20k NOK i USA. Det er den beste gitaren jeg har spilt på selv i alle fall. Så jeg ville hvertfall kunne anbefale deg Takamine.

Ett annet godt tips ville være å kikke på finn.
Da var det kommet gitar i hus, ble en nylonstrenger

The Rebel: Begynner sånn halveis å forstå tablatur nå, takk for hjelpa!

Noen som har en/flere gode nybegynner sanger?
Samme hvilken sjanger.

Holmen
Knocking on heavens door er ett bra sted og starte.
Come as you are av Nirvana.
Et viktig element når det gjelder gitarspilling i begynnerfasen, er hvordan og hvor raskt fingrene dine tilpasser seg. Personlig vil jeg si at en får langt mer effektivt og sterkere utviklet fingre med stålstrenger, på kortere tid, enn man ville fått med nylon. Grunnen til dette er at det simpelthen er vanskeligere, fysisk sett, å spille på nylonstrenger - spesielt i begynnerfasen. Dette kan være en av grunnene som får nybegynnere til å velge nylon ovenfor stål, men jeg vil absolutt ikke anbefale det.

I tillegg hadde jeg en veldig effektv regel i min nybegynnerfase: gjør det vondt som faen, fortsett å spill til det ikke gjør vondt lengre - og gjør det ikke vondt, så gjør du noe feil.. to uker, og jeg hadde fingertupper som føltes som gråstein! (og har det enda)
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Jeg spiller gitar fast i band og er kjempe fornøyd med det, kunne ikke tenkt meg å slutte.

Når det komme til gitarer, så for all del, husk å sjekke hvordan avstanden mellom gitar-hals og strengen er! Det skjer veldig ofte hos billige gitarer, at avstanden er for stor, og da er det grusomt å spille på de!

Om du velger klassik gitar, gå får nylonstrenger. Om du velger rock, country og alt annet, gå får stålstrenger!

Av merker kan jeg anbefalle Yamaha, morgan og muligens takamine, ibanzen er også bra.

Om du noen gang vil begynne med el.gitar, og skal spille rock/metal, er ESP/Ibanez veien og gå, spiller selv på en ESP EC-CZ, den er digg, litt dyr dog.
Velg en nylonstrenger. De er lette å spille på, og veldig bra hvis
man skal lære seg å spille gitar. Som P-freak sier, så er det grusomt
å spille på gitarer som har for stor avstand mellom halsen og strengene,
så pass på det. Stagg, Yamaha og Morgan er gode "nybegynner-gitarer".

Spiller selv gitar (elgitar), har spillt i 3 år, har en Gibson SG (rød og med humbuckere) som er
helt himmelsk å spille på, kan anbefale den til alle el-gitarister der ute (litt stiv pris, 10'000,
men hvis du har så mye å bruke er den verdt penga)
Vil vel heller si, styr unna Morgan, generelt. De er verken gode å spille på eller noe spesielt bra for nybegynnere. Makan til drittgitarer.
Takk for responsen!

The Rebel: Notert, introen på "knocking on heaven's door" virker som en kul start!

loathsome: Altså, aldri vært noe vant til sånn "prikkel" opplegg, klovner til det meste for å si det sånn. Håper teknikken kommer seg fort!

P-freak, kilroy1995: Aner ikke hvordan avstanden på gitaren jeg kjøpte er, står den heter "Cataluna". Virker som en grei gitar enda vertfall.

brsbent: Noen liker datteren andre liker moren. Får prøve å styre unna morgan til jeg får litt mere peiling på gitar da

Bare å peise ut sang navn om det er noen sanger der ute som er greie å lære seg.

Holmen.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av Holmen Vis innlegg
P-freak, kilroy1995: Aner ikke hvordan avstanden på gitaren jeg kjøpte er, står den heter "Cataluna". Virker som en grei gitar enda vertfall.
Vis hele sitatet...
Om du føler at den er grei å spille på, og du klarer å ta fingen av strengen fort uten å komme borti den, så er den flott!
Jeg kjøpte en akkustisk Ibanez gitar til 2500 som min første gitar. Dette er en stålstrenggitar. Forskjellen med stålstreng og nylonstreng er at nylon er litt "mykere" og kanskje litt enklere å spille på, mens stålstreng har litt "hardere" strenger og mye røffere lyd. Jeg vil heller anbefalle stålstrenggitar en nylon! Men smaken er som baken. Tror nok også du kan finne en del greit utstyr til under 1000-lappen men ikke ikke ta det for gitt. Prøv den ordentlig ut før du investerer. Og hvis du vet du kommer til å vill lære deg noe litt rocka.. gå for stålstreng!
Alle som liker gitar elsker vell å kunne ein song frå Andy Mckee, som drifting eller Rylynn.
Desse er nydlige sanger som alle akustiske spillere burde lære seg.

Er dog vanskleg, men heilt konge å spille det.
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Knocking on heavens door er ett bra sted og starte.
Come as you are av Nirvana.
Vis hele sitatet...
Come as you are er stemt ned til drop d da .. Også høres det litt rart ut uten elektrisk gitar og chorus pedal .. :P
Come As You Are funker da utmerket akustisk også: http://www.youtube.com/watch?v=CS4Oo3sx-YY

Med stemmeboks og internet er det for øvrig null stress for en nybegynner å stemme gitaren i drop D.
Sist endret av King Ink; 4. desember 2010 kl. 02:55.
Begynte umiddelbart på stålgitar og det ganske bra ganske fort. Kjøpte en Morgan gitar til 3-4 tusen.
Sitat av hammett95 Vis innlegg
Come as you are er stemt ned til drop d da .. Også høres det litt rart ut uten elektrisk gitar og chorus pedal .. :P
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å stemme ned gitaren for å spille det, kan bare spille den litt lysere vettu. Og den høres relativt bra ut på kasse synes jeg da
aaah, første gitaren! Alltid kos. Ang sanger så vil vel det første å lære seg er de viktigste grepene, kan du A, C, D, E og F (og moll versjonen av disse) så kommer du veldig langt. Så er det bare å finne sanger du liker, de fleste finner du med lette akkordere. Målet først bør være å få "flyt" mellom grepene, at du ikke må stoppe å stokke om fingerne mellom hvert grep. Når det er i boks kan du kanskje lære deg litt fingerspill, tabulatur og litt basic gitarteori som feks hvordan en dur akkord er bygd opp og hvordan en moll akkord er bygd opp. Alt er matematikk, kan du dette vil du med engang skjønne hva A7b5 betyr eller hva Cmaj7 osv.

Lykke til, håper du drar noen damer på nasch med gitaren
Sitat av Holmen Vis innlegg
Tusen takk for svar!

Da går turen til en musikk foretning i løpet av uken, Morgan, Ibanez eller Yamaha jeg skal se etter da.
Men er det noen grunn til å kjøpe seg gitar med stål strenger med en gang? Hvorfor vil jeg gå over til det med tiden?

Har en forholdsvis gammel gitar her med stål strenger, nå vet ikke jeg om det er fordi den er hjemme laga eller ustemt men den er bare snål å spille på, mulig strengene er for stramme men fint umulig å få til noe grep osv.

Så til slutt, er det noe vits å sjekke finn? Eller er det lurt å ha gitaren i hendene å sjekke hvordan den føles?

Holmen
Vis hele sitatet...
Stålstrenger gir en helt annen lyd, og er mye enklere og drive fingerspill og at det du spiller generelt låter mye bedre. (Hvertfall min mening..)

Jeg har spilt i bændibænd i snart 6 år, og begynte med en billig billig Morgan jeg kjøpte over nettet. Er ikke vitsi å invistere mye i en førstegangsgitar.
Sitat av Holmen Vis innlegg
Takk for responsen!

Bare å peise ut sang navn om det er noen sanger der ute som er greie å lære seg.

Holmen.
Vis hele sitatet...
Vil anbefale deg å søke på YourGuitarSage på youtube, han lager utrolige gode tutorials!

Lykke til med gitarspillingen
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Holmen Vis innlegg
Da var det kommet gitar i hus, ble en nylonstrenger

The Rebel: Begynner sånn halveis å forstå tablatur nå, takk for hjelpa!

Noen som har en/flere gode nybegynner sanger?
Samme hvilken sjanger.

Holmen
Vis hele sitatet...
Radiohead - Reckoner (her kan man begynne lett med enkel strenger og gradvis avansere det. Veldig behaglig låt er det også)
johnny cash - Hurt (også ganske lett)