Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 947
∮ F dr = 0
Jeg valgte å skrive en artikkel fordi det er mange som sliter med å få lasta ned sanger, filmer og annet i linux. Og artikkelen handler om å legge inn dcgui-qt. Såfremt til at du bruker qt.
Det første du må gjøre er å laste ned clienten.

1. 'wget http://download.berlios.de/dcgui/dcgui-qt-0.3.2.tar.gz'
2. 'wget http://download.berlios.de/dcgui/dclib-0.3.2.tar.gz'

Nr 1 er selve clienten og nr 2 er nødvendige filer som får clienten til å fungere. "DLL filer" som noen sikkert velger og kalle det:P

3. 'tar xvfz dclib-0.3.2.tar.gz'
4. 'cd dclib-0.3.2'
5. './configure'
6. 'make && su -c "make install"'

Nå er de library filene installert i linux systemet ditt. Nå gjenstår det bare clienten.

7. 'tar xvfz dcgui-qt-0.3.2.tar.gz'
8. 'cd dcgui-qt-0.3.2'
9. './configure'
10. 'make && su -c "make install"'

Vis alt gikk som det skulle så er dcgui-qt installert. Så gjenstår bare oppsettet for clienten.
Start dcgui-qt, enkelt og greit ved å skrive dc-gui i en terminal
Når programmet var startet trykker du "CTRL + i", der setter du opp innstillingene til dine behov.
Obs: Sitter du bak en router eller firewall,
vær sikker på å sett opp det på Forbindelse >> Modus. Aktiv modus, da kan både du og 2. person sende request til og fra deg.
Er du i passiv modus så kan bare 2. person sende request til deg.
Altså clienten din må sende til den andre clienten at den skal sende filen til deg.
Den minsker sjansen for å ha full ytnyttelse av P2P.
Jeg velger å ikke går for mye inn på hele av innstillinger, det ville ta år og forklare alt.
Det burde være forståelig for de fleste
Når du var ferdig med det, trykker du "CTRL + T",
som spretter opp "Tjener liste" alså hvilke kilder du skal koble deg opp mot.
Den enkleste og beste måten(synes jeg) er å legge til egne bokmerker over gode huber.
Gode huper kan du finne her: http://www.hublist.org/?p=search&country=NO.

Tips: "Maximum-big.no-ip.com:411", Dette er en god hub med masse folk.
Obs: Noen av hubbene krever at du deler så og så mye for å kunne komme inn på huben.
Da må enten sette på mer deling eller få tak i flere ting som du kan dele med andre.
Er det livsviktig å komme inn på en hub.
Så kan du evt. jukse ved å skrive: 'cat /dev/urandom >> "Windows XP.iso"' til filen fyller opp resterende plass som du trenger og dele.
Når du har kommet inn og lastet ned nok, sletter du bare filen.

Koble deg opp mot hubene som du har lagt til i bokmerkene dine og start søk med: "CTRL + P".

Lykke til
Mvh Adrian.

Skulle det være noe feil under kompilering eller kjøring. Ikke blame meg. Send inn en bug report http://developer.berlios.de/bugs/?group_id=370 eller finn løsningen på feilen ved å:
1. Søk på google i gruppen "Groups".
2. Spør pent og forsiktig på #linuxhelp.no @ EFNet
3. Finn løsningen på problemet selv
Pen artikkel, men kanskje topicen skulle ha vært forandra til noe annet.
Håper denne haver til sticky thread.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
takk takk! ... har slitt lenge med å få det til sjikkelig
Jeg vil bare presisere at man helst bør legge inn dcgui-qt med pakkesystemet sitt i stedet for å kompilere selv. Det gjør det en hel del lettere å avinstallere og oppgradere programvaren, og i tillegg er det lettere.

Angående fakesharing, så er det sånne ting som gjør at p2p ikke fungerer sikkelig, ikke bruk opp noens båndbredde på falske filer. Du kan regne med å bli utestengt for evig og alltid fra en hub hvis du gjør noe slikt.
∮ F dr = 0
Trådstarter
jge liker å kompilere det selv, for da blir pakken tilpasset ditt eget system. Har du problemer med at programmet ofte kræsjer. Kanskje du burde å prøve og kompilere det selv.

Ja, jeg liker ikke fakesharing selv. For jeg fyller opp nok plass til å komme opp på de fleste hubber liksom.. Men om det sto på liv og død, så er det vel nyttig og ivertfall vite hvordan man skal gå frem
å kompilere slike programmer som dette fra kildekode er bare tull, dcgui-qt har binaries for mange distroer. Om du velger å kompilere selv, utenfor pakkesystemet ditt, bruk --prefix /usr/local for å holde orden.
Adrian: Det er smartest å bruke pakkesystemet til distroen, uansett. Det er mye lettere å fjerne/oppgradere pakken da.
Jeg har aldri hatt noen problemer med pakker som er installert via apt på Debian-boksen min. Men man får selvfølgelig et optimalisert system om man kompilerer alle kildekodene selv, som kanskje er en hundredel raskere enn maskina som baserer seg på pakker.
∮ F dr = 0
Trådstarter
Greit. Denne artikkelen gitt ut på installering av dcgui-qt fra source. Slutt og syt! :P