Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1484
Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg nytt Headset. Steelseries 840.

Da bruker jeg funksjonen Livemix/chatmix som da trenger to lydoutputs..
( det gjør at jeg kan velge hvor høy lyden fra spillet og fra discord skal være )

jeg har koblet opp wireless recieveren slik
Optisk kabel for selve windows lyden (da får jeg dolby og diverse)
Usb for discord

Men jeg bruker veldig mye overwolf. Og da når jeg ser highlights vil jeg både høre Windows lyden og discord. Men du kan bare velge en output på overwolf...

Hvordan kan jeg da kombinere disse outputene til en som bare skal brukes til overwolf?
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår problemstillingen din, men det kan tenkes at Voicemeeter Banana kan løse dette. Hvis det er sånn at du vil ha 2 separate lydkilder inn til Overwolf, så bør det i alle fall la seg gjøre. Bare velg de to inputene du vil bruke lengst til venstre i programmet, og så mapper du dem til en felles output. Personlig bruker jeg en kombinasjon av Voicemeeter og Virtual Audio Cable, slik at jeg kan lage virtuelle inputs og outputs. Det gjør det enklere å sende lyd til andre programmer, fordi du da ikke er avhengig av å ha en fysisk lydenhet som du sender lyden til - du bruker bare en virtuell "dummy", og det er det Virtual Audio Cable kan lage for deg. VAC er ikke gratis, men det er Voicemeeter.
Jeg trenger å kombinere 2 outputs til en output som bare skal brukes til Overwolf... https://imma.gr/70048x82f98

Disse to skal bli en sammen... Og det må skje uten at jeg må konfigurere noe annet som standardenhet.

Og jeg har ikke helt forstått meg på de programmene heller ettersom voicemeeter vil ha inputs devices... ikke outputs devices

Jeg trenger at 2 individuelle outputs til å bli en individuell output
Sist endret av larsernlars; 18. februar 2018 kl. 02:57.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg tror kanskje vi forvirrer begrepene input og output. I Voicemeeter sin verden så er en "input" noe som lager lyd (mikrofon, Windows, Discord, et spill etc.), mens en output er noe som kan ta imot lyd (høyttalere, Overwolf, Discord etc.). Og legg merke til at Discord er notert begge steder, fordi dette programmet både kan lage lyd og ta imot lyd.



Dette er et bilde av mitt Voicemeeter-oppsett. Jeg bruker 3 kanaler inn og 3 kanaler ut. "Inputs" i Voicemeeter er de 5 store kolonnene til venstre. 3 av dem er vanlige inputs, og de 2 til høyre er virtuelle inputs (VAIO og AUX). Jeg har merket 3 ting med tall på bildet. "1" og "2" er inputene du skal bruke. Her trykker du på den store teksten, og da skal du få en dropdown med alle tilgjengelige lydkilder. Velg disse to:

WDM: SteelSeries Siberia 840
WDM: Realtek High Definition Audio

Mulig de heter noe annet hos deg, det er maskinavhengig. Som regel har du også valg mellom WDM, MME og KS. Kort fortalt så er WDM den som gir best latency, men om du opplever problemer med lyden, slik som skurring, robotstemmer, hakking og så videre, så kan du prøve å skifte til MME i stedet. Latency er et begrep for forsinkelse, så høy latency kan gjøre at lyden "henger etter", og det er ikke alltid like heldig.

Der hvor jeg har merket "3" så har du 3 små knapper for å velge outputs. Her kan du velge fysiske outputs om du ønsker å høre på lyden selv, for eksempel høyttalere eller headset. Hvis du imidlertid ikke vil høre på, så trenger du ikke velge noe her.

For å få lyden bort til Overwolf, så må du be Overwolf om å lytte på en av Voicemeeter sine outputs. Voicemeeter lager som sagt 2 virtuelle kanaler inn, men den lager også to virtuelle kanaler ut. Disse skal dukke opp som alternativer i Overwolf på samme måte som alle andre lydkilder. Du skal også kunne se dem når du åpner Windows sin meny for lydenheter - det skal være 2 Voicemeeter-enheter både på avspilling og på innspilling.

De to outputene som hører til Voicemeeter kontrolleres av de to kanalene lengst til høyre i bildet ovenfor. Hvis du ser helt nederst i høyre hjørne på bildet så står det "Virtual" under de to kanalene som det er snakk om. Disse heter B1 og B2 (det står skrevet rett over volumkontrollen, over der det står "Virtual").

Det du gjør da er å velge for eksempel B1, og sørger for at input-kanalene lengst til venstre er merket med B1. På bildet mitt så ser du at kanalen lengst til venstre sender til A1 og A2, mens kanalen bortenfor sender til A3. Her skal du altså bare ha B1 på begge to, slik at lyden havner hos Overwolf (eller andre programmer som lytter på Voicemeeter sin output).

Hvis du setter deg fast, send gjerne et skjermbilde av hvordan det ser ut.

Ninjaedit:

Etter å ha lest teksten et par ganger til, så tror jeg at jeg nå forstår hva det er du prøver å gjøre. Diagrammet må justeres litt:



Du må la Voicemeeter ta over lyd-mappingen, slik at du får mikset ting korrekt. Dette eksempelbildet er ikke 100% korrekt, fordi du sannsynligvis vil ha mer enn én input. Jeg har skrevet "Discord?" som en mulig kandidat, men du sette det opp akkurat slik du ønsker å ha det. Hvis du for eksempel vil holde Discord separat, så sender du lyden inn på en egen kanal, for eksempel AUX-en. Derfra sørger du for at AUX-kanalen kun sender lyd til for eksempel A2 og B1 eller A1 og B1. På den måten vil Discord-lyd bli sendt til både Overwolf og én av de andre output-ene, men du kan samtidig holde en av A-kanalene utenfor slik at lyden fra Discord ikke havner overalt.

Igjen, last gjerne opp et bilde av oppsettet hvis jeg har mistforstått igjen.
Sist endret av Moff; 18. februar 2018 kl. 20:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så du mener slik?
Limited edition
Moff's Avatar
Ja, mer eller mindre. Jeg tror kanskje at output-en til Overwolf er feil; den står på AUX på bildet. Jeg mener å huske at B1 er den nederste av innspillingsenhetene, den som ikke har AUX i navnet sitt. B2, som er kanalen helt til høyre i Voicemeeter, er den som har AUX i navnet sitt (som også er valgt som Overwolf sin input på bildet). Hvis bytter om disse enhetene, fungerer det slik du har tenkt da?