Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 874
hei jeg poster for første gang på forum. jeg er ikke så skarp når det gjelder innmaten til data men har bygd den selv for halvt år siden, så jeg har litt erfaring.

jeg har er problem med overheat på CPU. jeg skjekka på BIOS og den er faktisk oppi 100 grader celsius og dette er jo ALT for mye. Men CPU det er power sypply ikke sant?? eller prosessor? (dumt spm jeg veit). jeg bare skriver opp noe info om pcen jeg =)

corsair powersupply 750w bulk, black ATX/EPS, 120mm FAN, 4x Sata, SLI

INTEL CORE 2 duo E8500 3,16GHz, socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan
erre no mer dere trenger og vite så spørr tror heatsinksa mine er i orden, vis det er de cobber fargede tingene rundt CPU, jeg kjenner personlig ikke varmen når jeg tar på komponentene men jeg får støt av kabinettet, men det problemet har jeg hatt en stund. alt dette begynnte med en error som sa at usbene var overloaded, men det fiksa jeg med at keg tok ut alt av datan rensa det for støv og diverse og satt det inn igjen så kan hende ikke alt er som det skal vere med cpu men har ikke sett noe som ikke er koblet til.
JEG ER MEGET TAKKMENLIG FOR ALL HJELP JEG KAN FÅ! =) MVH Andrè
Du har sannsynligvis tatt av kjøleren til cpu (den store metallklumpen med vifte), og dermed ødelagt det tynne laget med termisk pasta som ligger imellom der.

Du må isåfall skaffe ny pasta, og påføre den (det skal være et TYNT lag)
Trådstarter
6 0
jeg har ikke tatt av vifta fra CPU. jeg tok ut hovedkortet MED ALT på
Så du husket kjølepasta den gangen du bygde den, har ikke tatt av vifta siden den gang og rensa den for støv nylig? Kan du ha knekt et viftefeste når du hadde den ute? Koble fra strømmen og prøv å forsiktig rikke på vifta. Sitter den helt dønn fast? Hva slags rpm (sjekk bios) holder vifta når temperaturen på cpu er 100C?
Trådstarter
6 0
ja hadde pasta når jeg bygde den og ja den sitter dønn fast pluss at jeg har ikke tatt cpu'en helt fra hværandre siden jeg bygde den jeg har latt den henge på hoved korte når jeg renset for støv. kommer ikke inn på BIOS nå pga tastaturet ikke blir gjenkjent og dermed ikke kobler til. men det var i rolig modus den hadde 100 grader. har ikke tatt opp vifta siden den ble bygd
er ikke sikkert vifta sitter i rett hakk? kammerat hadde problem med det, hvor vi trodde vifta satt orgentlig...
Trådstarter
6 0
muligheter for det jeg tok den ut nå, men finner det svært vanskelig og få den på plass med de hakke til beina på vifta... får den ikke til og sitte men ingen er knekt
Hvis du har en slik boxed vifte med en svart tapp som gjennomborer og utvider en gjennomsiktig plastdel i bånn så er det en fair sjanse for at du aldri får den til å sitte ordentlig igjen når du først har tatt den av. Mulig det kan gå med litt kreativitet og en god del jobb.
Trådstarter
6 0
kunne du sendt meg et bilde av en sånn vifte??
http://www.supremelaw.org/systems/heatsinks/warning_files/image001.jpg
Sitat av Bjornix Vis innlegg
Hvis du har en slik boxed vifte med en svart tapp som gjennomborer og utvider en gjennomsiktig plastdel i bånn så er det en fair sjanse for at du aldri får den til å sitte ordentlig igjen når du først har tatt den av. Mulig det kan gå med litt kreativitet og en god del jobb.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg plukket av slike saker på maskiner og gjenbrukt de ved behov på noen 40talls maskiner opp gjennom årene, og det du sier er helt feil. Tar man de av korrekt kan man bruke de så mange ganger som man måtte ønske.
Da tar du de av på en annen måte enn meg. Når man vrir den sorte tappen tilbake forblir enden av den gjennomsiktige delen i en utvidet tilstand (den er splittet i tre eller fire deler som spriker i hver sin retning). Å få presset disse ned igjen i de små hullene på hovedkortet på alle fire hjørner samtidig er i beste fall en veldig fin utfordring, men at det var helt umulig har jeg ikke påstått.
Sist endret av Bjornix; 1. august 2010 kl. 15:25.
Skjønner ikke at produsentene ikke skjønner at det er en sykt dårlig patent. Greit nok at det funker om man gjør det rett. Men så er det sykt vanskelig om man ikke har funnet rett teknikk. Man må også ta ut hele ovedkorte igjen om man har klart å løsne den...
Sitat av Bjornix Vis innlegg
Da tar du de av på en annen måte enn meg. Når man vrir den sorte tappen tilbake forblir enden av den gjennomsiktige delen i en utvidet tilstand (den er splittet i tre eller fire deler som spriker i hver sin retning). Å få presset disse ned igjen i de små hullene på hovedkortet på alle fire hjørner samtidig er i beste fall en veldig fin utfordring, men at det var helt umulig har jeg ikke påstått.
Vis hele sitatet...
Der er det du gjør feil. Du skal også dra de opp når du har skrudd de rundt. Da løsner alt veldig enkelt.

Sitat av The Edge Vis innlegg
Skjønner ikke at produsentene ikke skjønner at det er en sykt dårlig patent. Greit nok at det funker om man gjør det rett. Men så er det sykt vanskelig om man ikke har funnet rett teknikk. Man må også ta ut hele ovedkorte igjen om man har klart å løsne den...
Vis hele sitatet...
På 775? Jeg tror noen her gjør noe galt. 775 har det beste festesystemet (ihvertfall til stock kjølere) jeg har hilst på.
jeg knak min hk pga sånn der cpu kjøler, jeg sendte inn en klage til både intel + komplett der jeg kjøpte hk, og fikk erstatning fra intel, og nytt hk fra komplett, og aldri mere jeg kjøpe sånn der dritt cpu kjøler !
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kjøper ikke den Stock (drittkjøler som du sier) kjøleren, den følger med, om dere klarer å knekke, bøye eller ødelegge denne forstår jeg ikke, da må dere gjøre noe VELDIG galt.

Det finnes som sagt bedre kjølere, men det er en helt OK kjøler når det gjelder festing.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Der er det du gjør feil. Du skal også dra de opp når du har skrudd de rundt. Da løsner alt veldig enkelt.
Vis hele sitatet...
Nå snakker du om å få viften av og det har jeg aldri sagt er noe annet enn enkelt. Men etter den er løsnet og de sorte tappene er trukket tilbake har du fire stk gjennomsiktig plasttupper som er splittet (og dermed utvidet) slik at de nå er større enn hullene på hovedkortet de skal passe i.

Sitat av The Edge Vis innlegg
Skjønner ikke at produsentene ikke skjønner at det er en sykt dårlig patent. Greit nok at det funker om man gjør det rett. Men så er det sykt vanskelig om man ikke har funnet rett teknikk. Man må også ta ut hele ovedkorte igjen om man har klart å løsne den...
Vis hele sitatet...
Angående dårlig konstruksjon er dette et greit regnestykke for produsentene. De er muligens billigere og lage og de som ikke får den på igjen må kjøpe ny = mer penger.
Sist endret av Bjornix; 1. august 2010 kl. 15:52.