Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 8535
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det kan hende jeg er veldig sensitiv til melkeprodukter, men kan noen andre her prøvde dette på tom mage for å teste ordentlig dosering av casein? Spis 2-3 greske yoghurter på 0-4timer eller helst på rappen og rapporter tilbake hvordan effekt dere har iløpet av det de neste 12-24 timene
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som du _leter_ etter grunner for at melk skal være avhengighetsskapende. Og velger kilder ut ifra det.
La oss da begynne med å avkrefte en kjent myte: Står det på Internet, betyr det IKKE at det automatisk er fakta.
Jeg synes du høres veldig obsessed angående dette med melkeprodukter. Tar jeg meg selv som et eksempel så får jeg god effekt av alle opiater jeg har prøvd. Jeg har også i perioder drukket en liter med melk om dagen, gjerne sammen med middagen. Det har ikke gitt meg noen opiatrus, og jeg kan fint kjøre etterpå. I trange tider har jeg gått fra en liter melk om dagen + yoghurter osv... til ingenting. Jeg ble ikke syk, slik jeg ville blitt om jeg var avhengig av opiatene i melken.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Om jeg sjønner rett er flytende melk bare 2-3% casein og ost/yoghurt er visst full av casein.

Jeg leter kanskje etter grunner til hvorfor jeg sliter så med å slutte med dette tullet som er melk og hvorfor jeg føler at jeg er så groggy når jeg er på melk
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Du kan kanskje si jeg virker obsessed, men er jeg egentlig mer obsessed enn andre her på forumet er om andre typer rusmidler?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg leter kanskje etter grunner til hvorfor jeg sliter så med å slutte med dette tullet som er melk og hvorfor jeg føler at jeg er så groggy når jeg er på melk
Vis hele sitatet...
Hvis du føler deg dårlig av melk, så er det mere sansynlig en allergi/inntollersanse, ikke som følge av abstinenser.
Syns du syter noe voldsomt nå.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja unger som drikker melk er kjent for å syte når de ikke får melka si (Litt useriøs spøk)
Men sånn alvorlig prøv du å avvenne degselv fra ALLE melkeprodukter å kjenn litt på den da prøv en uke eller 2 å kom tilbake å si at jeg syter da
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men sånn alvorlig prøv du å avvenne degselv fra ALLE melkeprodukter å kjenn litt på den da prøv en uke eller 2 å kom tilbake å si at jeg syter da
Vis hele sitatet...
Eg har gjort det. Det har vore uker og måneder der eg har inntatt melkeprodukter svært sporadisk. Eg har aldri merka det du omtaler.

All argumentasjonen din her er svært tynn, og baserer seg grunnleggande sett på ei navnelikhet.

Det er ingen grunn til å anta at det du opplever ikkje er meir eller mindre utelukkande psykisk.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Somatic cells are the white blood cells that are the defence against bacteria that invade the udder and can cause mastitis. Cow's milk can legally contain up to 400 million pus cells/litre

Pus is made up of dead white blood cells, bacteria and dead skin cells. ... There are white blood cells in milk, In the dairy industry we closely monitor what we call the somatic cell count (SCC) of our cows and our milk. Somatic cell count (SCC) is a measurement of how many white blood cells are present in the milk

Så dette høres ganske ekkelt ut da i mine øyne, melk er visst delvis livløst kublod
Folk som kan noe om dette har tidligere i denne tråden slått fast att dette ikke er snakk om noen fysisk avhengighet/abstinenser.
Alikevell har du kverna rundt på dette i snart 10 timer nå. Det syns jeg er syting.
Slutt med melk, prøv ett vegitabilsk allternativ, gå å legg deg!
Tror du skal være mer bekymra for speeden enn melka..
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Om det ikke er noe avhengihet i dette og som du sier folk som kan noe har fastslått dette hvor er de på forumet som er melkefri i dag da?
Sjønner at det er vanskelig når man føler sine gamle troer og vaner er under angrep av noen man ikke kjenner og at man holder fast i det kjente å trygge til siste slutt noen ganger men bli nå ikke sinna over dette da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Så dette høres ganske ekkelt ut da i mine øyne, melk er visst delvis livløst kublod
Vis hele sitatet...
Ja, og omeletten din er laga av ubefrukta kyllinger. Mat frå dyr er mat frå dyr. Du står jo fritt til å verte veganer om du ikkje liker det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det du har lest er typisk kvasimedisinsk tull fra veganere som enten har misforstått vitenskapen litt på samme måte som du gjør når du har lest medisinske tekster: uten å helt forstå helheten av det man leser og har selektivt plukket ut ting som man tror bekrefter teorien sin. Eller så har de med vel viten skrevet teksten som ren løgn for å få folk til å slutte å drikke melk.

Opiater (Opioids på Engelsk) er en stor gruppe forskjellige stoffer som påvirker opiatreseptorene i kroppen vår og når de aktiveres, så vil effektene vise seg: Smertestillende samt forstoppende på tarmsystemet. Men det er mange grader av aktivering, et stoff som aktiverer en nervereseptor kalles en Agonist, og man har såkalte "delvis agonister".

Så selv om noe kalles et Opiat så betyr det ikke at man blir ruset av det. Mange har kanskje fått med seg at man kan få falsk positiv på en stoffprøve om man har spist bakeverk i det siste: På mange bakeverk brukes valmuefrø, de kan ha fått litt av sevjen fra planten på seg.
Det er ikke nok til å bli ruset, men det er nok til at man kan teste positivt for Opiater. Du vil derimot ikke teste positivt for Opiater etter å ha drukket melk, fordi casein (et protein) brytes ned til flere peptider (mindre bestanddeler av proteiner, blandt annet casomorfin) som så brytes ned til aminosyrer (byggesteinene til proteiner) som kroppen selv bruker til å lage sine proteiner.

Faktisk så er det helt andre helseproblemer man har hatt i tankene angående caseiner og casomorfin: Kroniske sykdommer som Diabetes og Autisme.
Det finnes to genetiske varianter av beta-casein: A1 og A2. A1 er vanligst i melk i europa (utenom Frankrike) og i 1990 begynte de å produsere A2 melk i New Zealand, da mistanker om koblingen mellom A1 melk og kroniske sykdommer som diabetes.
les mer her.

EFSA fant heller ikke noe bevis for det som du kan se i denne rapporten.

De fant ingen sterke koblinger mellom A1 beta-casein melk kroniske sykdommer til slutt.

Jeg finner INGENTING om morfinavhengighet i forhold til melk i seriøse kildedatabaser, og disse anekdotiske bevisene du konstant nevner er ubrukelige. At DU føler et sug for melkeprodukter kan like godt være en placeboeffekt du selv står for.
Jeg har selv reist i Asia der meieriprodukter nesten ikke eksisterer og levd på lokal mat og drikke lenge uten å følt noe som helst sug.

EDIT: Interessant nok så fant jeg en journal som snakker om casomorphin som en bidragsyter til å stoppe veksten på prostatkreftceller: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9369381
Så drikk masse melk, så slipper du å få kreft i rompa.
Sist endret av Dodecha; 12. juli 2018 kl. 10:58.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei, takker for bra svar! Jeg har egentlig ikke noe mer å gå på enn egen erfaring. Alle folk er forsjellige å reagerer forsjellig på alt. Jeg er kanskje litt spesiell i og med at jeg er utenkelig sensitiv til rusmidler å hvordan stoffer påvirker meg. Jeg kan ikke drikke kaffe engang for da er jeg våken 1-2 dager så kanskje kroppen og hjernen min er litt rar da siden dere rapporterer at dere ikke har noen effekt av dette
jamen yolo da.
luni's Avatar
Kanskje du skal droppe å stappe i deg baguetter og sjokolade midt på natta, hvis du virkelig er opptatt av egen helse?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Somatic cells are the white blood cells that are the defence against bacteria that invade the udder and can cause mastitis. Cow's milk can legally contain up to 400 million pus cells/litre

Pus is made up of dead white blood cells, bacteria and dead skin cells. ... There are white blood cells in milk, In the dairy industry we closely monitor what we call the somatic cell count (SCC) of our cows and our milk. Somatic cell count (SCC) is a measurement of how many white blood cells are present in the milk

Så dette høres ganske ekkelt ut da i mine øyne, melk er visst delvis livløst kublod
Vis hele sitatet...
Nå har jeg faktisk jobbet på en gård med bl.a. melkekuer i en del år. Jeg har også gått på landbruksskolen, så jeg vil si jeg har relevant utdannelse.

Det stemmer, at kuer kan få mastitt. Altså mastitt er jurbetennelse. Mastitt kan også ammende mødre få. Det er ikke mer mystisk, at det kommer bakterier opp spenekanalen. Og som ellers i kroppen, så skal det ikke være bakterier på slike plasser, så kroppen kommer med mottiltak. Mottiltak er da å øke antallet med hvite blodlegmer kraftig, og kanskje øke kroppstemperaturen (feber). En ser fort om kua er infisert, for da er det mye melkeproteinslintrer i melka, og hun melkes med melkespann istedet for i rørsystemet, som ender i tanken.
For dette foregår på denne måten. Etter en har skrapt møkka, og gjort rent i båsene (hvis det er båsfjøs), så blir det kjørt ut fôr til kuene. Så klargjøres melkesystemet for melking med bl.a. skylling av hele systemet i varmt vann, klargjøring av jurkluter og annet utstyr.
Så vasker en den første kua, som skal melkes. Det er mange teknikker en kan bruke, men poenget er å få rent juret, og masere juret så kua gir ned melka. Når kua gir ned melka, så skilles det ut oksytokin fra hjernen (husker ikke hvilken kjertel), og melka klemmes ut ifra bitte små kjertler inne i juret til en større blære nærmere spenen. Å melke ei ku, som ikke har gitt ned melka er skadelig for kua i det lange løp.
Etter kua er vasket, så prøvemelkes hun i en kopp med svart bakgrunn (bare noen få sprut). Dette er for å få ut en liten naturlig propp i spenen vi ikke vil ha i melka, og vi ser om melka ser frisk ut. Ser en noen feil, så melkes kua i melkespann, og den melka blir ikke levert. Er alt helt ok, så går det til melketanken, som har røring og kjøling (2-4 grader C) av melka. Med faste mellomrom kommer melkebilen og tapper melka fra tanken. Der blir det fortløpende målt celletall, temperatur, innhold av eddik, smørsyre og propionsyre sjekkes også, noe som er tegn på dårlig fôr. og en del annet. Celletallet er et direkte tall på antall hvite blodlegmer. Dette antallet skal være lavest mulig i frisk melk. Er det for høyt, så blir melka kassert. Når melka kommer til meieriet, så sjekkes melka også for antibiotika (som er forbudt da den kan gi allergiske reaksjoner hos noen, og er en dårlig ting når en skal lage ost, yoghurt, rømme o.s.v.). Smørsyre vil også ødelegge osten, hvis det er smørsyre i melka. Da blir det sprekker i midten av osten. Ikke smaker melka godt da heller. Etter denne testingen, så går melka rett i en pasteuriseringsmaskin, som dreper alle bakterier i melka.

Så det, at du drar frem, at det er en haug hvite blodlegmer o.l. i drikkemelk er rett ut tøv! Mye av det andre du har skrevet, som jeg har lest, ser også ut som tøv! Ellers så er det en god del koffein i sjokolade. Ikke bra om du skal sove.

For å forstå forskning, så bør en først ha kunnskap innen naturfag. Ellers så trenger en en viss skeptisk sans (det er også en tull som skrives der). På meg så virker det som om du har mangler innen begge.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har ingen forskning eller lignende å henvise til, men jeg er søren så sikker på at melk er kraftig avhengighetsskapende uansett hvor rart det høres ut. Jeg klarer faen ikke slutte å drikke melk, og jeg drikker rundt 4 (!!!) vanlige firkanta kartonger med melk om dagen. Og jeg får det sjukeste suget når jeg begynner å tenke på melk uten å ha drukket på lenge, eller litt før jeg skal ta et glass så føles det nesten om da jeg skulle til å trekke opp et bongtrekk når jeg smoka. Akkurat nå sitter jeg i et land de neste månedene, hvor de seriøst ikke drikker melk, og den melken som faktisk selges smaker helt forjævlig.. så.. fml.. Mange ting man trodde man skulle bli, men melkeavhengig liksom??

Jeg er serriøs...
Hvis du med det mener 4l pr. dag, 28l i uka og 112l i mnd så blir det ca 5kg sukker. Riktig nok ikke vanlig hvit raffinert sukker, men nok til att du bør daue om ikke alt for lenge.
Altså om du tror du blir avhengig av melk så burde du jo også tro følgende:

Du blir avhengig av gluten exorphin i hvete.
Så du bør da være avhengig av brød og hveteprodukter.

Du blir avhengig av Soymorphin fra soya.
Så du burde være avhengig av soyaprodukter.

Du blir avhengig av Rubiscolin fra spinat.
Så du burde være avhengig av spinat.


https://www.zmescience.com/other/sci...ddiction-real/'

"Literally ANY food that is sweet, fatty, or salty has the potential to be addicting, which is why these three food types are such an issue to anybody suffering from Binge Eating Disorder, otherwise known as a Food Addiction."

"Tons of food can be addictive, but I can safely say that casomorphin, or food opioids at all, do not play any role in that."
Sist endret av Soletti; 12. juli 2018 kl. 16:31.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Hvis du med det mener 4l pr. dag, 28l i uka og 112l i mnd så blir det ca 5kg sukker. Riktig nok ikke vanlig hvit raffinert sukker, men nok til att du bør daue om ikke alt for lenge.
Vis hele sitatet...
Så med din logikk der, så dauer du av å spise noe særlig av kålrot, gulrot, selerirot, pastinakk, jordbær, epler, pærer, bananer, mango, sharon, poteter, korn, søtpoteter, mais, sukkererter, jordskokk og mye annet også. Det er jo sukker i dette også direkte eller indirekte. Karbohydrater, som sukker er, er en av hovedformene av næring/energi vi har. De andre er proteiner og fett. Et energiinntak som er mye større enn et forbruk er ikke bra. Men det vet verken jeg eller du noe om her. Men 4 l melk om dagen er i overkant mye. Melkefett er bl.a. ikke helt bra i slike mengder (hvis det da er snakk om H-melk).
Les deg litt opp på biologi og fordøyelse!..

Ellers så blir du ikke mer hekta på melk, enn annen mat som aktiviserer belønningssenteret i hjernen. En del søppelmat er også kjent for å aktivisere dette senteret. Mye fett og karbohydrater. Kanskje da heller lite med mineraler og vitaminer, sammenlignet med mengden energi.
Kanskje litt overdrevet, men jeg mener fortsatt att ett sukker inntak på 60kg årlig kan bli fatalt. Og dette er jo, om det stemmer kun fra melke delen av dietten hans. Han får vel i seg en god del mer når vi tar med resten av maten.

Om vi tar utgangspunkt i att daglig inntak for en mann ikke bør overstige 70g sukker *28 =1960 så er han 3kg over pr. mnd bare på melka alene. Hva han ellers dytter i seg er jo uklart.
Sist endret av Antimatter08; 12. juli 2018 kl. 18:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har ingen forskning eller lignende å henvise til, men jeg er søren så sikker på at melk er kraftig avhengighetsskapende uansett hvor rart det høres ut.

Jeg er serriøs...
Vis hele sitatet...
"Jeg har ingen beviser men hør på meg"... om du ikke innser at dette er mest sannsynlig noe du selv innbiller deg så burde du kanskje ta kontakt med en terapeut e.l.?

Jeg mener ikke å påstå at du ikke er helt god, men når slike tanker blir så invasive at du sitter der å har "melkeabstinenser" så burde du kanskje se om noen kunne hjelpe deg?
Er det ikke slik at nesten hele asia er allergisk mot melk eller no?
Uansett så er det lett å slutte med melk, finnes en hel haug med alternativer, kan anbefale alle produktene til Oatly!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Er det ikke slik at nesten hele asia er allergisk mot melk eller no?
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Lactos...e#Epidemiology

Kort sagt geografisk betinga. I Nord-Europa er omtrent ingen laktoseintolerante. I delar av Asia er >90% det.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Er det ikke slik at nesten hele asia er allergisk mot melk eller no?
!
Vis hele sitatet...
Det skulle en ikke tro når en er i et sørost-asiatisk supermarked. Dem har like mye melk som her. Da snakker jeg om Thailand, Malaysia og Indonesia. Og det er i storbyer, ikke spesielle turistsjapper.
Det du må gjøre om du virkelig vil slutte med melk er å virkelig innstille hjernen din på at du ikke trenger det, og du ikke har behov for det. Finn andre substanser om nødvendig. Gå inn i deg selv å prøv å se etter mønster til når du får disse cravingene. Er du understimulert på andre områder? Hva er det med melkeproduktene som gjør de så gode, og hvilken effekt får du av det?

Jeg har selv (litt sånn ufrivillig) klart å bli melkeintollerant etter ett tiårs tid med nesten vegansk forhold til melkeprodukter.
Sjokolade spiser jeg sjeldent, yoghurt har jeg alltid vært glad i, også ost, men melk i seg selv har jeg byttet med andre alternativer som mandelmelk, rismelk og soyamelk. Jeg ble bevist på at jeg spiste litt for mye ost, og fikk alltid vondt i magen når jeg hadde spist pizza, lasagne eller noe som er overvelmet av ost. Bestemte meg da for å kutte ned på osteinntaket mitt og gikk over til veganske alternativer. Det er noen gode ferdigprodukter der ute, men det er også fint mulig å lage selv. Pga av alle nedkuttingene i mitt kosthold har jeg nok bidratt til at jeg nå har blitt komplett melkeintollerant, laktosefrie produkter fungerer heller ikke.

Tro meg, når du utvikler melkeintolleranse blir det fysisk umulig for deg å skulle spise melkeprodukter. Kroppen din klarer rett og slett ikke å prosessere det. Om du ønsker å gå complete avholds, bare slutt helt med melkeprodukter, eller gradevis slutt med det og erstatt produktene med veganske alternativer. Jeg er på en måte glad for at jeg ikke tåler melk lengre, ettersom det var en stor "synd" i mitt kosthold.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om jeg sjønner rett er flytende melk bare 2-3% casein og ost/yoghurt er visst full av casein.

Jeg leter kanskje etter grunner til hvorfor jeg sliter så med å slutte med dette tullet som er melk og hvorfor jeg føler at jeg er så groggy når jeg er på melk
Vis hele sitatet...
Matintoleranse kan slå ut ganske merkelig noen ganger. Ei jeg kjenner blir helt slått av en type mel. Slapp og sliten. Men det rare var at hun hadde craving på feks pasta etter at hun fant ut om allergien. Kanskje er det en type allergi du har? Er vist ikke uvanlig å crave ting som en er allergisk mot.
Det er hundrevis av blogger og nyhetssider som har kastet seg over casomorfin-hysteriet de siste årene. Med et kjapt søk kan man lett bli overbevist, gitt det store antallet sider som fremmer disse påstandene. Ser man litt nærmere på det derimot, så ser man at det stammer fra de samme tvilsomme kildene, og at artiklene stort sett bare er dårlige kloner av hverandre. De fleste har en av to agendaer. Enten å tjene penger på sensasjonalisme, eller å promotere fordelene med et plantebasert kosthold. Det finnes riktignok mange gode grunner til å velge bort animalske næringskilder, men casomorfin ser foreløpig ikke ut til å være en av dem. Denne artikkelen oppsummerer det ganske godt:

https://www.huffingtonpost.com/entry...1?guccounter=1

Hvorfor er det vanskelig å kutte ut melkeprodukter? Vel, det er jo godt, og det er en hjørnestein i kostholdet vårt fra vi er små. Det kommer i utallige varianter og forpakninger, og inneholder ofte mye fett og sukker. Mat med mye fett, sukker og salt kan føre til en form for avhengighet gjennom hjernens belønningssystem, ved frigjøring av dopamin. At du bruker akkurat melkeprodukter for å tilfredsstille dine cravings kan være så enkelt som at du liker det. Alle har jo sine preferanser i matveien.

At du føler deg groggy nesten morgen kan være pga. høyt sukkerinntak. Kanskje det påvirker søvnkvaliteten din for eksempel.

https://sleep.org/articles/sugar-impacts-sleep/
Sist endret av mentalmelt; 14. juli 2018 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://en.wikipedia.org/wiki/Lactos...e#Epidemiology

Kort sagt geografisk betinga. I Nord-Europa er omtrent ingen laktoseintolerante. I delar av Asia er >90% det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke biologisk fremfor geografisk?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor ikke biologisk fremfor geografisk?
Vis hele sitatet...
Det er sjølvsagt biologisk betinga - men med klare geografiske mønster. Det kjem delvis av mindre sol i nord, og behov for D-vitamin, og antakeleg delvis kulturelt betinga og.

Geografi er kort sagt god markør for om folk kan drikke melk. Er dei frå Noreg kan dei det; er dei frå Italia er det meir tvilsomt.
Her er en bok som beskriver problemet ditt jo:
https://www.amazon.com/Cheese-Trap-B.../dp/1455594687

Kanskje sjekke den ut?