Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3454
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hatet fornuft leeeeeenge. Den bremser glder og stresser meg. Jeg er stort sett fornuftig. Men har hatt tilbakevennendr depresjon i mange år. Har vært fin i mange år, men ting trigger. Jeg har fått diagnoser.
Livet ble kjempe bra etter medisinering, men den første medisinen var ikke tilfredsstillende. Jegbhar aldri brukt narkotika eller andre rusmidler for å dempe noe. Jeg misbrukte alkohol, men det kan ikke kalles alkoholproblemer, for det varte ikke så lenge. Var langt imellom og skjedde kun en eneste ferie at jeg brukte det hver dag for å ikke kjede meg og å dempe vonde følelser. Det frister ikke å bruke, ikke engang til fest. Så jeg bruker ikke slik.

Jeg bruker Aduvanz og har gjort det 2 mnd. Vørt helt fin i 2 mnd, men har den siste uken merket at søvnen blir dårlig igjen. Jeg får tilbake tankekjøret tidligere om kvelden. Da jeg startet med medisin kunne jeg kegge neg og faktisk sovne. Nå er jeg trett igjen om morgenen, og i natt lå jeg søvnløs. Måtte møte oå jobb 10. Jobb gikk bra, ikke noe problem å ta seg sammen. Slik har alle det av og til. Så ikke noe mer synd på meg enn andre der.

Til hovedsaken. I går kvelf skjedde noe som trigget stresset og depresjonen.irrelevat hva. Jeg skal liksom mestre livrt. Jeg ble søvnløs. Ligget oppe og vært rasende i hele natt.i dag tok jeg Afuvanz 30mg som vanlig. Jeg tok litt Ritalin (20mg) litt senere på dagen. Merket ikke koen ting spesielt. Bsre eksperementerte litt. Tenker at en slik dritt dag er perfekt å teste ut enda mer. Har igjen fra resepten jeg hadde, så det er likevel begrenset hvor mye jeg har, kommrer selvfølgelig ikke til å spørre legen om mer Ritalin når jeg går tom. Jeg bare tenker, hva med å gi litt litt faen og ta 40 mg mer? Eller 80 for den saks skyld. Er så tildig på kvelden enda at søvne blir ikke problem. Jeg tok det kl 9 på kvelden før å ungå tandkjøret og drt holdt unns kjøret. Jeg fikk ikke sove i natt er trett. Bør ikke sovne nå for da våkner jeg i kveld/natt og får ikke sove igjen. Kan det bli fatalt å ta mer Ritalin?
Uten at jeg har noe særlig erfaring eller store tanker om rusmidler - jeg sitter egentlig og tenker at alt ikke løses ved å proppe i seg ymse stoffer. Selv om du sikkert har prøvd eller tenkt på det selv, hva med psykolog?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Hvis du sliter med å sove så tror jeg ikke løsningen er mer ritalin. Det er ikke dødelig, bare irriterende og kjipt på nedturen. Sikker på at du ikke er på nedtur nå? Har du eksperimentert med høyere eller ujevn dosering av stimulantene dine i det siste?
Sist endret av Bothrops; 30. juni 2020 kl. 17:02.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det vil jeg fraråde. Kjenner en som tok 80mg ritalin spredd utover og havnet i den værste psykosen jeg har sett og hørt om, tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling og kronisk schizofren etter det. Han hadde fra før høy toleranse og jeg var med på sykehuset de fikk helt hakeslipp når jeg sa mengden. En med lavere toleranse vil tåle enda mindre.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Psykose av Ritalin? Jeg forandret meg ikke til det verre av Ritalin. Fungerte på det enn uten, og hsr ikke brukt det på 2 mnd. Ble ikke verre. Ble satt over på Aduvanz. Fungerer bedre på enn uten. Ingen nedtur. Det er nok den manglende søvnen som bidrar til slik jeg er nå. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke fikk sove. Men opplevde noe i går kveld som trigget alt. Er ikke verre nå heller mot slik jeg var uten medisin. Gjør meditssjon nå. Har vondt i huet, men det e manglende søvn og været. Det er helt grusomt. Men været kontrollerer vi ikke. Snakket nettopp med en bekjent som også hadde forferdlig vondt i hodet i dag pgs drittværet. Så dette er ikke uvanlig.

Har aldri kjent noe av Ritalin blandet med Aduvanz. Prøvde bare for å se om noe skjedde. Men bruker bare Aduvanz til vanlig. Det er heller ikke noe jeg får gjort resten av livet, for Ritalin vil jeg jo gå tom for siden jeg ikke lenger har fesept på det. Tenkte bare i dag, siden jeg ikke har sovet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det vil jeg fraråde. Kjenner en som tok 80mg ritalin spredd utover og havnet i den værste psykosen jeg har sett og hørt om, tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling og kronisk schizofren etter det. Han hadde fra før høy toleranse og jeg var med på sykehuset de fikk helt hakeslipp når jeg sa mengden. En med lavere toleranse vil tåle enda mindre.
Vis hele sitatet...
Hake slepp av 80mg, hahahhahaah
Du sliter psykisk å leker med tanken på å bruke medisinen din som rusmiddel. Du har ingen erfaring med "ulovlig" rus.

Dropp det. Å ja du kan gå i psykose av søvnmangel alene. Trenger ikke rus for å oppnå det. Bare gå våken i 3-5 dager. Så er kjangsen for psykose der i høyeste grad.

Du er ikke nærkis. Ikke begynn nå. Jeg vet at livet blir IKKE bedre av rus. Uansett om du har tid og penger. Det er ikke noe du vil..
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Psykose av Ritalin?
Vis hele sitatet...
Ja av ritalin. En evig en. Det med høy toleranse på amfetamin og kokain fra før.

Sitat av pikkoras Vis innlegg
Hake slepp av 80mg, hahahhahaah
Vis hele sitatet...
Det er virkelig ikke noe å le av. Jeg har møtt mange i psykose og har et par andre schizofrene venner, men den evige psykosen han fikk utløst av ritalin er det verste jeg har sett og han er i dag boende på tilsynsbolig, streng medisinering under overvåkning og for syk til å fungere som et normalt menneske. Antipsykotika hjelper selvsagt men de kommer ikke uten kjipe bivirkninger de heller. Le så mye du vil men det er virkelig ikke noe å le av å se bestekompisen sin legges i belter og gå fra å være normal til varig gal.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Psykose av Ritalin? Jeg forandret meg ikke til det verre av Ritalin. Fungerte på det enn uten, og hsr ikke brukt det på 2 mnd. Ble ikke verre.
Vis hele sitatet...
Folk blir ikke værre, helt til de blir det. Og det kommer som regel over en uten at man merker det.
Jeg tror du vil føle deg mye bedre etter litt søvn. Jeg ville spist, gått meg en tur, eller jogge/trent. For å prøve å få sove skikkelig.
Hvis du må, gå til legen å få deg en sykemelding. Og muligens noe å sove på.
Psykose og sånt er jo ikke noe man merker selv på det tidspunkt det inntreffer. Fleste blir bra igjen bare de får litt søvn. Men det er de rundt deg som merker en psykose. Selv kan du være langt ute på tur. Kjente ei som fikk psykose pga manglende søvn i forrige uke. Hadde brukt speed i noen dager. (som kan sammenlignes med ritalin) og plutselig når jeg var ute på butikken begynner hun å sende meldinger om at hun er kartellsjef for en meksikansk mafia. Og masse bullshit. Ingenting hang på greip. Jeg ble redd.

Jeg fikk mye kjeft den kvelden før Hu sovna, haha
Sist endret av Sondre; 30. juni 2020 kl. 18:09.
Selv om livet kan være dystert av og til så vil det bli bedre. Jeg heier på deg!
Håper du ikke tar mer rusmiddel for å døyve smertene, forklar heller situasjonen du er i nå til fastlegen din
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja av ritalin. En evig en. Det med høy toleranse på amfetamin og kokain fra før.



Det er virkelig ikke noe å le av. Jeg har møtt mange i psykose og har et par andre schizofrene venner, men den evige psykosen han fikk utløst av ritalin er det verste jeg har sett og han er i dag boende på tilsynsbolig, streng medisinering under overvåkning og for syk til å fungere som et normalt menneske. Antipsykotika hjelper selvsagt men de kommer ikke uten kjipe bivirkninger de heller. Le så mye du vil men det er virkelig ikke noe å le av å se bestekompisen sin legges i belter og gå fra å være normal til varig gal.
Vis hele sitatet...
Lo jo ikke av saken, men å få hake slipp på 80MG er rart, folk får jo utskrevet 60MG daglig, har selv tatt over 150MG.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har hatet fornuft leeeeeenge. Den bremser glder og stresser meg. Jeg er stort sett fornuftig. Men har hatt tilbakevennendr depresjon i mange år. Har vært fin i mange år, men ting trigger. Jeg har fått diagnoser.
Livet ble kjempe bra etter medisinering, men den første medisinen var ikke tilfredsstillende. Jegbhar aldri brukt narkotika eller andre rusmidler for å dempe noe. Jeg misbrukte alkohol, men det kan ikke kalles alkoholproblemer, for det varte ikke så lenge. Var langt imellom og skjedde kun en eneste ferie at jeg brukte det hver dag for å ikke kjede meg og å dempe vonde følelser. Det frister ikke å bruke, ikke engang til fest. Så jeg bruker ikke slik.

Jeg bruker Aduvanz og har gjort det 2 mnd. Vørt helt fin i 2 mnd, men har den siste uken merket at søvnen blir dårlig igjen. Jeg får tilbake tankekjøret tidligere om kvelden. Da jeg startet med medisin kunne jeg kegge neg og faktisk sovne. Nå er jeg trett igjen om morgenen, og i natt lå jeg søvnløs. Måtte møte oå jobb 10. Jobb gikk bra, ikke noe problem å ta seg sammen. Slik har alle det av og til. Så ikke noe mer synd på meg enn andre der.

Til hovedsaken. I går kvelf skjedde noe som trigget stresset og depresjonen.irrelevat hva. Jeg skal liksom mestre livrt. Jeg ble søvnløs. Ligget oppe og vært rasende i hele natt.i dag tok jeg Afuvanz 30mg som vanlig. Jeg tok litt Ritalin (20mg) litt senere på dagen. Merket ikke koen ting spesielt. Bsre eksperementerte litt. Tenker at en slik dritt dag er perfekt å teste ut enda mer. Har igjen fra resepten jeg hadde, så det er likevel begrenset hvor mye jeg har, kommrer selvfølgelig ikke til å spørre legen om mer Ritalin når jeg går tom. Jeg bare tenker, hva med å gi litt litt faen og ta 40 mg mer? Eller 80 for den saks skyld. Er så tildig på kvelden enda at søvne blir ikke problem. Jeg tok det kl 9 på kvelden før å ungå tandkjøret og drt holdt unns kjøret. Jeg fikk ikke sove i natt er trett. Bør ikke sovne nå for da våkner jeg i kveld/natt og får ikke sove igjen. Kan det bli fatalt å ta mer Ritalin?
Vis hele sitatet...
Tror jeg Skjønner hvordan du har det!.. Å putte i seg mer er ikke en langsiktig løsning..går fort veldig galt,evt ting blir værre..det sagt,det kan godt hjelpe i perioder! Vet selv etter jeg fikk ødelagt livet tilbake i 2012-2013, å har siden da bare prøvd å leve livet å gjørebdet jeg liker best siden..ikle at det er lett,da detber triggere overalt,som utløser destruktive tanker,som over tid er uutholdelig,å ender opp med alkohol å gjerne en pille eller to ekstra..eneste jeg vet for min del(værtfall siden det nå er en utløser hjemme...) erbå gå ut,gå lange turer langsvei,i skog å mark å helst langt til fjels! Tar med hunden å helst noen øl så bare går...langt..prøve tenke på alt annet,for kommer ingen vei med å tenke på saker og en situasjon som ingen kan/vil gjøre noe med..bruker lage musikk inni hodet eller plystre/evt musikk i øreplugger..ellers hobbyen som er bilmekker,men ikke ofte nokkbjeg har energi eller ork så..håper du finner glede(") i noe,som gjør live lettere kompiss! Du er ikke alene om å føle slik..
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svarene. Jeg tok ingen. Jeg la meg heller tidlig of fikk sovet godt. Hodet brenner ikke slik som i går isåfall. Men jeg er plutselig "deprimert" igjen. Manglende gledesføelse. Men ikke så på bunn som jeg har vært. Hjernen sovner liksom litt igjen. Betyr det at medisinen ikke virker lenger? Kan jeg prøve å få økt dose hos legen? 2 mnd snart med 30mg aduvanz. Hvor mye ca bør jeg øke? 40 eller til 50?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Betyr det at medisinen ikke virker lenger? Kan jeg prøve å få økt dose hos legen? 2 mnd snart med 30mg aduvanz. Hvor mye ca bør jeg øke? 40 eller til 50?
Vis hele sitatet...
Det betyr du trenger medisinsk hjelp, og det får du ikke her. Snakk med legen din ASAP.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg får medisnsk hjelp. Aduvanz 30mg (minstedose). Snart brukt i 2 mnd. Denne har holdt seg stabil lenger enn Ritalin. Ritalin virket bra bare første dagen, noe mer stabilt neste uken. Deretter startet alle negative bivirkningene, som apati, dårlig konsrntrasjon igjen og opp ned i humør.

Nå begynner det å skli ut igjen.. jeg kommer ikke i gang med ting. Suget etter nikotn (snus) er helt enormt.
Svar til trådtittelen er at det ville være fryktelig dumt.... Var godt å lese lenger ned at du droppa det...!
At du syns medisinen din fungerer dårligere nå er nok bare fordi du fortsatt er i stabiliseringsfasen. Man får flere bivirkninger de første månedene også stabiliserer det seg så det er sannsynligvis ikke medisinens virkning du kjenner mindre nå men bivirkningene, kanskje sammen med at andre bivirkninger har økt eller blitt mer utpreget men det går over etterhvert det og den triste følelsen du har så hold ut... Om du ønsker å forsøke å trappe opp skal det gjøres i samråd med lege!
Antar det er Dreamliner som er trådstarter? Hvis ikke beklager jeg. Du har i liten grad villet lytte til råd du har fått tidligere, men jeg kan prøve igjen.

Det kan hende du bør ha høyere dose, jeg endte på 50mg etter å ha prøvd 20, 30 og 40, først på 40 fikk jeg noe særlig effekt, mer enn 50 gav for mye bivirkninger og ikke mer effekt. Evt dosere 2 mindre doser hver dag om det varer for kort, snakk med legen din. Det kan og hende at andre medisiner er mer riktige. Strattera fungerer veldig bra for noen jeg kjenner, jevnere effekt over lengre tid, men mange på freak snakker den ned da den ikke har ruspotensiale da du må bruke den noen uker før den får full effekt og ikke virker på en time eller 2 som ritalin og aduvanz. Det skal ikke du bry deg om, det er hvordan det virker på deg som betyr noe. Wellbutrin depot kan og fungere bra for endel, den brukes og ved røyke/snuseavvenning og som antidepressiva. I og med at du sier du har niktonsug og er kronisk deprimert kan det og være et mulig alternativ da den ofte hjelper på ADHD symptomer.

Ut ifra problemstilinger du har beskrevet før har du nok mest å hente på trening på sosial interaksjon. Folk med autismespekterdiagnoser vil aldri bli helt som andre, men lærer man å kopiere de rundt seg selv om endel strider mot ens indre kompass kan livet bli mye bedre. Tenkt Dexter om du har sett den serien, han omtaler seg som psykopat, men måten han lever på minner mye mer om f.eks Aspergers. Kanskje vil du bli mindre deprimert/frustrert om du passer inn? Jeg vet ikke hvordan det er å ha AS, men ADD kan komplisere ting rundt meg med at jeg blir for utolmodig, har lite filter for hva jeg sier, impulsiv etc, jeg må jobbe mye med å holde ting inni meg, bremser mye, medisin hjelper endel i så måte da det gir meg et filter som gjør det lettere å holde kontroll på hva jeg gjør/sier, men mye handler om læring, kjempe mot seg selv, motstå trangen.

Ikke sikkert du bryr deg en døyt om hva jeg skriver, men håper du kan prøve å ta til deg litt, jeg både kjenner og har jobba med flere med AS og de som greier seg best er copycat-ene, verden er desverre litt for liten til at alle kan være seg selv :/
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det vil jeg fraråde. Kjenner en som tok 80mg ritalin spredd utover og havnet i den værste psykosen jeg har sett og hørt om, tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling og kronisk schizofren etter det. Han hadde fra før høy toleranse og jeg var med på sykehuset de fikk helt hakeslipp når jeg sa mengden. En med lavere toleranse vil tåle enda mindre.
Vis hele sitatet...
80 mg er ikke nok til psykose for en vanlig person. Sikker på at det ikke mangler en 0 ekstra? Vennen din hadde blitt Schizofren uansett ritalin eller ikke.