Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3493
Halla

Rett på sak, kan fastlegen min endre eller sette ny diagnose? Noen som har erfaring med det?

Jeg fikk diagnosen bipolar lidelse type 2 for en god stund tilbake. Gikk i behandling i ett år og er utskrevet nå.

Greia er at jeg er 99% sikker på at jeg har bipolar type 1. Før hadde jeg bare hypomani men føler det har utviklet seg til type 1 over tid. Symptomene har blitt mye verre på den maniske siden. Jeg har hatt flere full blown maniske episoder og blandende episoder nå. Det som var så teit er at jeg holdt tilbake på symptomer under utredning. Unngikk å krysse av på flere av punktene på mani fordi jeg synes det var så flaut. Ville ikke at psykiateren skulle tro jeg er helt crazy. Ganske dumt, jeg vet Jeg har innsett at jeg må få behandling for mani. Fucker opp ting helt under episoder.

Kan fastlegen min endre diagnosen fra type 2 til 1? Tenker at det ikke skal være noe hokus pokus siden jeg allerede har en bipolar lidelse på papiret. I tillegg til stemningsstabiliserende kan de bumpa opp mengden antipsykotika.

Hvis fastlegen ikke er kvalifisert til det, kan det vært aktuelt med en privat psykiater? De kan stille diagnoser, sant? Orker bare ikke å gå gjennom hele systemet igjen med ventetid på over ett halvt år.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Hvis fastlegen ikke er kvalifisert til det, kan det vært aktuelt med en privat psykiater?
Vis hele sitatet...
Fastlegen kan ha meninger om temaet men vil nok ikke stille en diagnose. Det er refusjonsordninger hos private psykiatere også.
Men det er mulig det avgjøres ved behov. At du er så dårlig fatt at du ikke kan vente på vanlig helsevesen.
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
De kan stille diagnoser, sant?
Vis hele sitatet...
Ja
Ed Is A Portal's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er refusjonsordninger hos private psykiatere også.
Men det er mulig det avgjøres ved behov. At du er så dårlig fatt at du ikke kan vente på vanlig helsevesen.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg er litt retardert. Mener du at man kan få dekket kostnader for privat psykiater her?

Så du tror dette kan ordnes ved å gå til en privat psykiater? Det holder vel å beskrive episodene? Når jeg er manisk er jeg jo kongen på Haugen og ville aldri bedt om hjelp.

Vil helst få ordnet det før det skjer igjen. Får daglige cringe attacks når jeg tenker på hva jeg gjorde under forrige episode.

Det er jo ikke sånn at jeg skal ha en helt ny diagnose. Ønsker bare å endre den. Symptomene er så og si helt like, bare at type 1 har verre maniske episoder.
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Beklager, jeg er litt retardert. Mener du at man kan få dekket kostnader for privat psykiater her?
Vis hele sitatet...
ja på de som har den ordningen, som er en del, da blir det som vanlig psykolog, aka 375 per gang eller noe til du rekker til frikortgrensen.

evt hvis du har cash så koster det ca 1200kr for de med uten for en time, mest sannsynelig trenger du ikke så mange, kommer litt ann på hvor godt dokumentert alt er
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Mener du at man kan få dekket kostnader for privat psykiater her?
Vis hele sitatet...
Hvorvidt du kvalifiserer til det kan ikke jeg si noe om. Det blir det fastlegen som må vurdere.
Men ja, man kan hvis man trenger det, slippe unna med vanlig egen andel hos privatpraktiserende.

Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Så du tror dette kan ordnes ved å gå til en privat psykiater? Det holder vel å beskrive episodene?
Vis hele sitatet...
Det er det bare psykiateren din som kan svare på.

Håper det ordener seg.
Oppklaring: Psykolog og psykiater er ikke det samme. En psykiater er en lege med spesialisering i psykiske lidelser. Både psykolog og lege, derunder selvsagt også psykiater, kan stille psykiatriske diagnoser. En psykolog kan derimot ikke skrive ut medisiner.

Fastlegen vil mest sannsynlig henvise deg til psykolog eller psykiater for å avklare om du har bipolar 1 eller 2. Det er bare å legge frem problemstillingen og be om henvisning.

Av private behandlere så er det bare noen som har driftsavtale med helseforetakene, slik at du kun betaler egenandel. Det enkleste er å gå til fastlegen først og be om å bli henvist dit det er mest hensiktsmessig.

En behandler uten driftsavtale kan du bestille time hos direkte og betale for selv, hvis du av en eller annen grunn ikke får tilstrekkelig hjelp offentlig.
Sist endret av *pi; 16. mars 2021 kl. 16:02.
Ed Is A Portal's Avatar
Trådstarter
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
evt hvis du har cash så koster det ca 1200kr for de med uten for en time, mest sannsynelig trenger du ikke så mange, kommer litt ann på hvor godt dokumentert alt er
Vis hele sitatet...
Takk til alle. Har du noe formening om hvordan jeg kan dokumentere det bortsett fra det jeg forteller? Har en forleder med samme lidelse, så sjansen for at jeg har det samme er vel ganske stor.

Sitat av *pi Vis innlegg
En behandler uten driftsavtale kan du bestille time hos direkte og betale for selv, hvis du av en eller annen grunn ikke får tilstrekkelig hjelp offentlig.
Vis hele sitatet...
Takk *pi Jeg har egentlig mest lyst til det. Jeg har god nok økonomi for øyeblikket til å betale fra egen lomme, så lenge det går raskt. Jeg orker ikke gå gjennom det der igjen. Forrige gang kostet det meg studiene og kjæresten. Fant ut at studiene var unødvendige og at jeg ville flytte til en annet land Jeg har rapid cycling som betyr at jeg kan ha mange episoder i året.

De stemningsstabiliserende medisinene jeg går på nå har ingen effekt på mani, kun den depressive siden. Skulle økt dosen med antipsykotika eller byttet til lithium.
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Takk *pi Jeg har egentlig mest lyst til det. Jeg har god nok økonomi for øyeblikket til å betale fra egen lomme, så lenge det går raskt. Jeg orker ikke gå gjennom det der igjen. Forrige gang kostet det meg studiene og kjæresten. Fant ut at studiene var unødvendige og at jeg ville flytte til en annet land Jeg har rapid cycling som betyr at jeg kan ha mange episoder i året.

De stemningsstabiliserende medisinene jeg går på nå har ingen effekt på mani, kun den depressive siden. Skulle økt dosen med antipsykotika eller byttet til lithium.
Vis hele sitatet...
Ja, da ville jeg bare gjort det. Skal ikke nødvendigvis så mange timer til, hvis det bare er snakk om å få riktig diagnose og nye medisiner. Skal man ha terapi då går det jo fort en del mer. Men da er det altså psykiater du må til nå da, siden psykologer ikke skriver ut medisin.
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Takk til alle. Har du noe formening om hvordan jeg kan dokumentere det bortsett fra det jeg forteller? Har en forleder med samme lidelse, så sjansen for at jeg har det samme er vel ganske stor.
.
Vis hele sitatet...
evt inleggelser, journalnotater, muligens skrive på ett ark hvordan dagene dine er, men burde holde med å fortelle godt
Ed Is A Portal's Avatar
Trådstarter
Yo! forresten, folkens. Noen som vet om bipolar 1 kan lage trøbbel i forhold til lappen? Mener å ha hørt om folk som har mistet den av den grunn.
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Yo! forresten, folkens. Noen som vet om bipolar 1 kan lage trøbbel i forhold til lappen? Mener å ha hørt om folk som har mistet den av den grunn.
Vis hele sitatet...
Dette kan du lese om litt nede på siden her.

"Førerkort og flere sykluser med maniske episoder
Helsekravene til førerkortgruppe 1 kan oppfylles etter vurdering av en relevant spesialist dersom tilstanden din har vært stabil og uten maniske episoder i minst seks måneder, din etterlevelse og oppfølging av behandlingen er god, og medisinene du tar ikke har bivirkninger som kan påvirke trafikksikkerheten. I tillegg kreves det at du har god innsikt i sykdommen. Helseattesten kan deretter gis med anbefaling om førerrett for inntil ett år av gangen i to år, før førerrett kan gis med vanlig varighet."
Sist endret av SkammeligNykter; 22. mars 2021 kl. 18:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.