Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2434
Jeg fikk diagnosen AD/HD i 2007, og brukte medisin mot dette i ca 5 år. Så sluttet jeg på medisinene da jeg ble utredet for annen psykisk sykdom. Dette var innen voksenpsykiatrien og hadde ingenting med AD/HD diagnosen å gjøre.
Nå kunne jeg tenke meg til å prøve medisin igjen, da jeg studerer og merker utfordringer knyttet til de plagene som jeg hadde på den tiden jeg gikk på medisin. noen som vet om jeg må ha full ny runde med utredning eller om det holder å bare kontakte psykiateren som diagnosterte meg? Min nåværende fastlege har ikke skrevet ut disse medisinene til meg før, så regner med jeg ikke bare kan be om resept?
Sjekket litt på minhelse og det er loggført at jeg har vært i kontakt med barne og ungdomspsykiatrien men finner ikke noe journalnotater som bekrefter diagnosen jeg hadde. Noen med lignende erfaringer?
Det er regnet som en kronisk sykdom, så det er nok bare å be legen lese i journalen. Hvis det ikke står noe der så har BUP alle papirene dine, og du må enten gi legen fullmakt til å hente de eller gjøre det selv. Jeg ville hentet de selv og kun gitt legen epikrise som skal inneholde diagnose og en kort oppsummering. Men det ville overrasket meg om legen ikke hadde fått en epikrise av BUP da diagnosen ble satt.

Legen kan skrive ut medisinen så lenge de mener du kan ha nytte av det. Jeg tror ikke du må ha en diagnose, men de fleste leger vil nok si nei til å skrive ut et A-preparat uten, spesielt fast over lengre tid.
Om du var over 18år når du blei utredet er jeg ganske sikker på at du slipper runda på nytt.
Om du var under 18 og nå "voksen" må du igjennom på nytt for å se at du ikke har vokst ifra diagnosen.
Værtfall var det sånn for meg
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er regnet som en kronisk sykdom, så det er nok bare å be legen lese i journalen. Hvis det ikke står noe der så har BUP alle papirene dine, og du må enten gi legen fullmakt til å hente de eller gjøre det selv. Jeg ville hentet de selv og kun gitt legen epikrise som skal inneholde diagnose og en kort oppsummering. Men det ville overrasket meg om legen ikke hadde fått en epikrise av BUP da diagnosen ble satt.

Legen kan skrive ut medisinen så lenge de mener du kan ha nytte av det. Jeg tror ikke du må ha en diagnose, men de fleste leger vil nok si nei til å skrive ut et A-preparat uten, spesielt fast over lengre tid.
Vis hele sitatet...
Enkelte A-preparater må du ha diagnose for, kompis med ADD sa at fastlege ikke kan skrive ut ADHD/ADD medisin uten videre. Og for at fastlege skal skrive ut medisin må han søke om det.
Fikk diagnosen når jeg var under 18 år men jeg sluttet på medisinene når jeg var ca 20 år.