Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3782
Hei!
Går fortiden på folkehøgskole da jeg hadde lyst på et friår samtidig som jeg får bedre tid på å finne ut hva jeg vil gjøre i fremtiden.

Da jeg fullførte VG1 Service og samferdsel + VG2 Salg, service og sikkerhet fikk jeg veldig sansen for økonomi og ville studere dette, derfor tok jeg også VG3 Påbygging til generell studiekompetanse.

Nå som jeg holder på å søker på økonomi-studier til neste skoleår ser jeg at mulighetene er få med tanke på snittet mitt på 3,8.

Jeg har allerede ordnet meg med boplass i Trondheim, så ønsker helst å ende opp der.

Derfor er alternativet med mine karakterer å studere økonomi på BI. Dette er jeg svært lite interessert i fordi det koster mye.

En annen mulighet er å studere økonomi og administrasjon - nettbasert på UIT mens jeg bor i Trondheim.

Er veldig usikker på om jeg kommer til å klare nettstudier, og studier generelt med tanke på mine karakterer. Er spesielt bekymret av tanken på å måtte skrive en lang bachelor oppgave med mine skriveferdigheter…

Har derfor fått en tanke om at det kan være lurt for meg å rett og slett begynne som lærling innen kontor- og administrasjonsfaget. Da kan jeg begynne å tjene penger i stedet for å øke studielånet.

Tenker at det er en god mulighet til å praktisk erfaring innen økonomi. Kanskje blir jeg til og med tilbudt studier/kurs gratis av bedriften etter læretiden.

Regner uansett med at det kommer til å bli vanskelig å få læreplass når jeg ikke lenger har ungdomsretten.

Det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer/tips å dele med meg?

Tror egentlig at jeg nesten hadde trivdes i en hvilken som helst jobb bare jeg kan jobbe selvstendig for meg selv.
Sist endret av havhe00; 17. februar 2021 kl. 03:38. Grunn: Skrivefeil
χρωματικός
Chromatics's Avatar
En mulighet kan vel kanskje prøve å skaffe seg jobb i et firma eller avdeling som driver med økonomi og regnskap.
Kanskje begynne med en lettere administrativ kontorjobb, for å deretter bygge seg opp i firmaet og kanskje blir regnskapsfører
Også er det mange firmaer, spesielt de større som tilbyr kurs og utdanning på egen regning.

Så lenge du har stor interesse for regnskap og viser til at du hadde disse fagene på vgs, så er det vel bare å prøve?

Lykke til!
Har ikke så mye innspill når det gjelder studieretning, men vil kommentere på det du sa angående nettstudier. I omtrent ett år nå har vi kunn hatt nettstudier, og det krever mye disiplin - gikk svært trått i starten da senga var litt mer komfortabel enn å sitte og glo i en skjerm i to timer fra klokken åtte...

Tjene penger istedenfor å øke studielån er nok en god idé. Jeg som student synes allikevel at dette er en livsstil alle burde få muligheten til å oppleve! Bånde Red Bull til langt på natt for å få inn 500 ord til på en rapport som skal leveres om under syv timer - er noe eget med det. Dette er jo såklart litt romantisert, men man møter svært mange trivelige folk igjennom studiet når alt er som vanlig (aka. ikke råna-tilstander, hehe).

Mitt eneste råd til deg blir derfor å kanskje vente til Corona roer seg litt, og prøve å studere noe du interesserer deg for. Lærling imens er nok ingen dum plan!

Good luck