Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2127
Har flere uåpnede pakker med flere år gamle sigarer. Jeg vet det er mulig å fukte dem opp igjen, og Google gir noen tips men det er for det meste ved bruk av humidor, noe jeg ikke har. Jeg vet gamlekara pleide å legge ei potetskive nedi rullingspakka når den ble tørr, smakte fortsatt høgg men litt bedre. Finnes det noen lignende, eller mer avanserte triks jeg kan prøve for å gjøre disse sigarene brukanes igjen?
Du kan prøve med en boveda pakke i ziplock pose, men som erfaren cigar-røyker, så skal det litt til å få samme smak som når de var ferske.

Har du humidor? Det er et «must» når du skal ha gode og ferske cigarer, eller lagre de over tid.
Takk Junkhouse, den svarer jo egentlig på det meste jeg lurte på.

ronniba: Hva er boveda pakke? Hva må jeg gi for en OK humidor? Sett for meg at det er svindyrt, men ligger en del på finn til rundt tusenlappen. Er det forskjell på hvordan de fungerer eller hva? Hva er riktig luftfuktighet for sigarer?

Ser denne er billig, hva får jeg om jeg betaler mer? En penere en, eller vil sigarene holde lenger? De fungerer sånn at man må fylle på med vann, så regulerer den til riktig luftfuktighet, regner jeg med?
Sist endret av UncleSam; 23. mai 2021 kl. 21:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En humidor er bare ei trekasse som holder fuktigheten "innestengt" så du ikke må kontinuerlig fylle på med vann. Boveda brukes for å kalibrere fuktighetsmålere (hygrometer) slik at du vet at din måler korrekt fuktighet (mao er det et rimelig passivt produkt som kun slipper ut fuktighet hvis luftfuktigheten i samme miljø (pose, humidor, whatever) er under det som står på pakken (og du får kjøpt de i forskjellige luftfuktighetsprosenter). Siden mange av produktene har nøyaktig prosentandel som er ønskelig for sigarer i humidorer så er det mange som bruker Boveda nettopp for å holde en humidor den perfekte luftfuktigheten. Så ja, du kan kjøpe en pose og en Boveda pakke og la sigarene ligge i den lenge nok til at de tar til seg nøyaktig perfekt mengde fuktighet.

Til dyrere du går til bedre holder de på fuktighet og temperatur, til mer mikkmakk får du med av hygrometer, fuktelement, plass, adskillere etc, men til syvende og sist er humidor bare en kasse (som oftest i tre) som skal hjelpe deg å holde fuktigheten rundt det samme som de tropiske områdene sigarene kommer ifra. Til nærmere du kommer samme temperatur og fuktighet som området sigaren er laget i, til lenger holder de seg.
Sist endret av bashfoo; 23. mai 2021 kl. 22:27.
Boveda er en fuktighetsregulerende pose som holder produktet ditt til en gitt fuktighetsprosent.
Det er en liten pose med en saltløsning inni som avgir og absorberer fuktighet alt ettersom hvor vått eller tørt produktet ditt er.
Du putter posen inni en lufttett beholder sammen med sigarene dine.

https://bovedainc.com/how-to-use-for-tobacco/
Du har ikke prøvd en brødpose og f.eks. en halv rå skrelt potet?
prøvd å fukte dem med å ha dem i en pose og hold dem over tuten av en vannkoker en stund dog går veldig fort, funker veldig bra med tobakk som har blitt tørr
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Takk Junkhouse, den svarer jo egentlig på det meste jeg lurte på.

ronniba: Hva er boveda pakke? Hva må jeg gi for en OK humidor? Sett for meg at det er svindyrt, men ligger en del på finn til rundt tusenlappen. Er det forskjell på hvordan de fungerer eller hva? Hva er riktig luftfuktighet for sigarer?

Ser denne er billig, hva får jeg om jeg betaler mer? En penere en, eller vil sigarene holde lenger? De fungerer sånn at man må fylle på med vann, så regulerer den til riktig luftfuktighet, regner jeg med?
Vis hele sitatet...

Jeg ville ikke kjøpt brukt, usett. Kan være sprekker du ikke ser på bildet. Hvis dette blir en hobby for deg, så blir det dyrt uansett, for sigarer er ikke billig i lengden. Spesielt ikke hvis det går 1-3 om dagen. I så fall ville jeg virkelig investert i en ordentlig humidor, ubrukt.

Det finnes gode grupper på Facebook som kan hjelpe deg med alt du måtte lure på.

De som har svart over her har forklart veldig godt hva en humidor og boveda er, så jeg sparer deg for å lese det en gang til
Sist endret av ronniba; 24. mai 2021 kl. 17:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke bruk potetskiver... Kan bli mugg av slikt. Om du har en blomsterpotte av sånn rød leire, så knus den, legg noen biter ligge i vann en stund(noen timer?) Og legg de sammen med sigaren(e) du ønsker å rehydrere i en lufttett beholder. Sjekk etter en dag om du er fornøyd, om ikke vent lengre��
Sist endret av raakken; 24. mai 2021 kl. 18:13.