Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1414
Keen på å prøve, se om smaksforskjellen er stor.

EDIT: biodynamisk også for så vidt
Sist endret av desp1512; 18. april 2021 kl. 21:45. Grunn: glemte å nevne biodynamisk
Kan du utdype litt? Jeg er keen på vin generelt jeg
BRAND ∞ STRONG
Vinmonopolets magasin Vinbladet har en artikkel om naturvin.
Betjeningen på polet er som regel også gode på hjelp å anbefalinger.
Trådstarter
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Kan du utdype litt? Jeg er keen på vin generelt jeg
Vis hele sitatet...
Definisjonen er litt uklar, men slik jeg forstår det så er naturvin lagd med ultra fokus på at det skal være økologisk. Det skal blant annet ikke være noen tilsatte stoffer (sukker, syre, svovel) eller fjernede (vann, syre, alkohol), i tillegg til at det skal være uten sprøytemidler.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vinmonopolets magasin Vinbladet har en artikkel om naturvin.
Betjeningen på polet er som regel også gode på hjelp å anbefalinger.
Vis hele sitatet...
Takk sjef, mange fine anbefalinger der! Hører med folka på polet også
Smaker det bedre? Eller er det av prinsipp du ønsker denne type vin?
Med tanke på smak så tror jeg ikke det går an å kjenne forskjell. Hellstrøm slet jo fælt med å smake forskjell på hvit- og rødvin i en blindtest. Selv om han ikke er en profesjonell vinsmaker så vil jeg tro at han har et bedre utgangspunkt enn de fleste lekmenn.
Trådstarter
Hovedsakelig prinsipp. Deilig å vite at vinen er nærmest helt naturlig, og produksjonen av den ikke har gått på bekostning av det lokale økosystemet gjennom sprøyting og annen drit.

Men er selvsagt også interessert i smaken! Er da ingen vin-connoisseur, men eksperimentering med ulike viner og smaker er spennende.
Sitat av desp1512 Vis innlegg
Hovedsakelig prinsipp. Deilig å vite at vinen er nærmest helt naturlig, og produksjonen av den ikke har gått på bekostning av det lokale økosystemet gjennom sprøyting og annen drit.

Men er selvsagt også interessert i smaken! Er da ingen vin-connoisseur, men eksperimentering med ulike viner og smaker er spennende.
Vis hele sitatet...
Sånn ideologisk sett så er det jo en fin tanke og fint å støtte saken.
BRAND ∞ STRONG
Tror naturvin/økologisk vin frir til to grupper:
-Folk som tenker att dette er sunnere (lagd uten sprøytemidler)
-Folk som drikker det fordi det er trendy.

Angående sistnevnte så vet jeg ikke hvor hipt dette er lengre.
Husker det var mye buzz om dette for noen år siden.

Med tanke på sprøytemidler så skal man vel bælme en
del vin før det blir veldig problematisk.
Om du laster ned Vivino kan du sortere på naturvin. Vivino bør du uansett ha om du drikker vin og handler på polet.
Biokult har en del grei starter-vin. Weiße Blumen for eksempel er ganske chill.
Casa Belfi Naturalmentefrizzante er digg.
Frank Cornelissen lager naturvin uten å reklamere for det, Susucaru Rosso er jævlig trendy og godt, men prøv deg på Magma eller Munjebel for wow-opplevelsen.
Pittenauer Blonde By Nature, dette er min favoritt om dagen. Skikkelig skikkelig digg. Her får du også full naturvin-opplevelse. Tåkete, orransje, ufiltrert og juicy.
Lioco Mendocino County Pinot Noir; noe av det beste jeg har drukket ever. Litt usikker på om de er 100% natur, men de følger i hvert fall prinsippene tett.

Ellers så anbefaler jeg podcasten Lise+Vin=Sant. Hu jenta som står bak Esiaias kjører naturvin-podcast og inviterer en rekke andre profiler innen bevegelsen og snakker naturvin. Mye namedropping av gode viner, og mye interessante samtaler.

Og når det kommer til hvorfor man drikker naturvin, det er jo personlig og opp til enhver, men det er jo klart at en noen av de mer grove naturvinene har et annet smaksbilde og en annen munnfølelse enn tradisjonelt laget vin. Så det er absolutt smak involvert.
Du har eplejuice fra Egge Gård eller Ringi, og du har eplejuice fra Lerum; det er jo helt klart en forskjell. Sånn er det også med vin.

Det sagt så er det svært svært mange tradisjonelle vinprodusenter som har en naturlig, eller tilnærmet naturlig, måte å lage vin på, men det er ikke noe man reklamerer for. Det trenger ikke være fargerike etiketter som ser ut som en blanding av tattooveringer og abstrakt kunst, namedropping av ord som "bio", "nature", "juice" for at en vin skal være naturlig.
Trådstarter
Sitat av voktern Vis innlegg
Om du laster ned Vivino kan du sortere på naturvin. Vivino bør du uansett ha om du drikker vin og handler på polet.
Vis hele sitatet...
Kan ikke tro at jeg har gått glipp av denne appen. Takk for info!

Sitat av moret Vis innlegg
Biokult har en del grei starter-vin. Weiße Blumen for eksempel er ganske chill.
Casa Belfi Naturalmentefrizzante er digg.
Frank Cornelissen lager naturvin uten å reklamere for det, Susucaru Rosso er jævlig trendy og godt, men prøv deg på Magma eller Munjebel for wow-opplevelsen.
Pittenauer Blonde By Nature, dette er min favoritt om dagen. Skikkelig skikkelig digg. Her får du også full naturvin-opplevelse. Tåkete, orransje, ufiltrert og juicy.
Lioco Mendocino County Pinot Noir; noe av det beste jeg har drukket ever. Litt usikker på om de er 100% natur, men de følger i hvert fall prinsippene tett.

Ellers så anbefaler jeg podcasten Lise+Vin=Sant. Hu jenta som står bak Esiaias kjører naturvin-podcast og inviterer en rekke andre profiler innen bevegelsen og snakker naturvin. Mye namedropping av gode viner, og mye interessante samtaler.
Vis hele sitatet...
Takk for svært innspill Har en lang liste med viner å komme meg igjennom nå . Du virker erfaren; en simpel vinelsker, eller jobber du med det?
Sitat av desp1512 Vis innlegg
Takk for svært innspill Har en lang liste med viner å komme meg igjennom nå . Du virker erfaren; en simpel vinelsker, eller jobber du med det?
Vis hele sitatet...
Har jobbet i serveringsbransjen i over 10 år, og har servert og drukket meg gjennom noen tusen flasker. Men jeg skal ikke si at jeg har noe mer peiling på vin enn hvermansen, jeg har bare drukket nok til å vite hva jeg synes er digg. Så en simpel erfaren vinelsker er en passende beskrivelse

Et par til jeg glemte i stad:
Krásná Hora Herr Gewurtz (Denne, sammen med Blonde By Nature er kanskje den beste inngangsbilletten til naturvin jeg kan tenke meg. Der har du liksom alt som er sært og kult med naturvin. Bunnfall, ufiltrert, tåke, masse juicy smaker, space'a etiketter, og det at råvarepreget er så annerledes enn man forventer fra druen gjør disse superkule mine øyne)
Krásná Hora Pinot Noir
Azul y Garanza Naturaleza Salvaje Garnacha Blanca (spesielt opplegg, men kult hvis den klaffer for deg)
Riffault Sancerre Raudonas
Casa Belfi Colfòndo Anfora
Stekar Pinot Draga
Sist endret av moret; 19. april 2021 kl. 12:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Vinkongen! Tusen takk! Blir en gøyal sommer dette
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Tror naturvin/økologisk vin frir til to grupper:
-Folk som tenker att dette er sunnere (lagd uten sprøytemidler)
-Folk som drikker det fordi det er trendy.

Angående sistnevnte så vet jeg ikke hvor hipt dette er lengre.
Husker det var mye buzz om dette for noen år siden.

Med tanke på sprøytemidler så skal man vel bælme en
del vin før det blir veldig problematisk.
Vis hele sitatet...

Dette kan jeg avvise; jeg drikker naturvin fordi det er digg. Sånn jeg forstår er en PetNat en type naturvin, og dette er i mine øyne en ganske egen opplevelse
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Door145 Vis innlegg
Dette kan jeg avvise; jeg drikker naturvin fordi det er digg.
Vis hele sitatet...
At de som drikker det liker det tok jeg for gitt.
I tillegg var/er det altså mange som drikker det også fordi det er trendy
+
noen som tenker at det er bedre for kroppen