Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1593
Anonym bruker
"Fortrolig Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Dette er vel ikke direkte rusrelatert kanskje, men jeg ønsker å poste anonymt. Håper det går greit

Jeg skulle gjerne gått til legen, men er usikker på om det blir prioritert i disse dager. Eller om det er grunn til bekymring. Derfor spør jeg dere først.

Litt bakgrunnsinfo først. Jeg ble født med to hull i hjertet. Tilstanden heter VSD (ventrikkelseptumdefekt) Ett av hullene grodde raskt mens det andre er så lite at det ikke skal ha noen konsekvenser for meg i voksen alder. Jeg har aldri hatt noen problemer med det. Har alltid vært i god fysisk form og har normal BMI.

Jeg bruker ingen rusmidler nå. Men har brukt cannabis sporadisk over noen år. Tatt MDMA rundt fem ganger og speed to ganger i løpet av livet.

Så til problemet. Føler ofte en slags smerte i brystet rundt hjertet. Smertene er svake, kan vel egentlig ikke kalles smerter heller. Mer som en slags ømhet. Av og til kan det føles som det stikker. Jeg har en liten bilyd som man kan høre hvis man vet hva man leter etter, men hjerterytmen min virker normal for meg. Det banker kanskje raskere enn normalt ofte pga. angst

Jeg går rundt å bekymrer meg for dette hele tiden. Det gjør jo også at jeg går å kjenner etter hele tiden. Har blitt sånn at jeg får angst av at det skal være noe galt, så begynner hjertet å slå raskere, som igjen gjør at jeg føler et trykk i hjertet eller at hjertet hopper over et slag. Det freaker meg helt ut.

For noen dager siden bar jeg et barn på 5 år opp en liten bakke. Noe som ikke burde være særlig slitsomt. Men jeg ble ble veldig sliten og kjente økt ømhet i brystregionen. Dette skremte meg veldig!

Går rundt å kjenner på dette hele tiden. Er livredd for at det er noe galt med meg. Tør ikke være fysisk aktiv lengre fordi jeg er redd for å få hjertestans å daue.

Mistenker at det er angst, men man vet jo aldri! Noen som har opplevd lignende symptomer?

Burde jeg være bekymret og eventuelt oppsøke lege?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
At det hopper over et slag er normalt. Med tanke på diagnosen du har ville jeg ha ringt fastlegen. Du får nok raskere svar der, forklar bare det du har skrevet her.
Først og fremst: Jeg er ingen lege. Med tanke på tidligere diagnose burde du kontakte lege så fort som mulig!

Jeg har opplevd lignende symptomer. Det var i sammenheng med da jeg begynte å løpe igjen, etter en lengre periode med null trim. Kjente på samme måte som deg ømhet og stikkende smerter i brystet (Det stikkende kan sammenlignes med "sting" i kassa i stedet for i siden). Etter intens googling fant jeg ut at jeg har pustet feil i mange mange år. Jeg pustet med den øvre delen av magen, og ikke med den nedre delen. Det er den nedre delen som skal brukes, og hvis man puster med den øvre delen stimulerer man muskulatur i brystregionen som ikke skal brukes til pusting, og slik fikk jeg den stikkende smerten. Ømheten varte i et par dager, og smertene var der bare når jeg drev med fysisik aktivitet som krevde at jeg pustet tungt.

https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/u...stveggsmerter/

Nok en gang, bare dra til legen. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du føler noe du opplever som en reell fare for kroppen din. Det er vanlig å bli stressa av sånt!
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sliter med det samme selv, som nevnt over meg så puster jeg også veldig feil og ved hard trening så får jeg ‘sting’ i det som skjennes ut som hjertet. Vært hos lege og sjekket det meste men alt er bra.

Det som har gjort underverker for min del er og trene mye, men rolig over tid. Og generelt få bedre kondisjon så kan vi håpe problemet blir borte
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Dette KAN jo absolutt være angstrelatert, særlig siden du nevner at du går mye rundt å tenker på det.
Symptomene du nevner KAN også høres ut som noe i retning av angina-pectoris, men dette blir bare synsing basert på veldig tynt grunnlag.
Men ville uansett anbefalt deg å gå til fastlegen, i ytterste konsekvens til ett privat legesenter, det første du kan gjøre er jo uansett å starte en e-konsultasjon med legen som nok absolutt vil kunne gi deg bedre råd enn en gjeng fremmede på nettet.

Uansett vil fastlegene ikke ta imot personer med mistenkt coronasmitte, disse blir henvist til legevakt eller sykehus for testing.
Om du snakker om stikkende smerter "over hjerte" som i venstre side av brystet er det sannsynligvis ikke hjerterelatert. Hjerte ligger midt i brystet, under brystbenet. Stikkende smerter ve side av brystet er typisk for kostokondritt. Men ta en tur til legen. Dette er en vanlig problemstilling og du blir sikkert beroliget.
Sist endret av Bearass; 26. mars 2020 kl. 19:01.
Hvor gammel er du? Alder er veldig relevant når det kommer til hjerteproblemer.

Ellers kan jeg bekrefte det som ble sagt over meg vedr. hjertets plassering. Ofte når smertene blir omtalt som over hjertet på venstre side så er det andre årsaker som feks. muskel smerter, hjertet ligger ca midt i brystet.

Uansett, ta deg en tur til lege om det så er kun for å avkrefte og roe ned angsten. Når en klager på slike smerter vil det alltid bli undersøkt med EKG og evt langtidsmåling. Det er langt fra sunt å gå rundt med slike bekymringer.

God bedring
Kontakt lege. Hjerte er fortsatt prioritert idag. Skal selv til hjerte-undersøkelse på sykehus neste torsdag, den timen er ikke avlyst til tross for virus-problematikken.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Har du penger til egenandelen, så gå å sjekk. Kjenner ikke kjønnet ditt men vi menn kan noen ganger være litt for glade i å vente med å gå til fastlege, tannlege, psykolog whatever. Det er jo ikke noe stigmatiserende eller farlig å gå å spørre om hjertehelsen din. Du får garantert en viss undersøkelse og noen beroligende ord minimum. Det er jo ikke noe nytt at en pasient kommer inn til en lege med en vag, lite vag, eller ikke vag bekymring. Bisnis as usual
Anonym bruker
"Fortrolig Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for svar alle sammen.

Mrty33: Takk for linken. Det kan absolutt være brystveggsmerter. Ble litt beroliget av å lese det. Det kan godt hende at jeg puster feil også!

Bill Gates: Ja, det blir en ond sirkel. Jo mer man tenker på det jo verre blir det. I tillegg har jeg den hjertefeilen og bestefaren min døde av hjertestans i femtiårene.

Stemmer at smertene er verst oppe på venstre side. Veldig greit å vite dette, takk! Jeg er 28 år forresten.

Som alle sier tenker jeg også at det er lurt å få sjekket det ut for sikkerhets skyld

Godt å høre Ivar Oslo!
Dette som du skriver TS, er noe jeg opplevde veldig mye av fra mai ifjor til september/oktober. Det var et år jeg spiste mye usunt, røyket en del(vanlig cigg) og generelt sett levde et usunt liv selv om jeg trente.

Det var for alvor når jeg mistet en kompis av meg og min onkel av kreft(postet en tråd om dette i mai ifjor: https://freak.no/forum/showthread.php?t=310751 ) At jeg fikk veldig hypokonder, og jeg følte også en slags ømhet i hjertet, og var sikker på at nå var det noe galt med meg og det var min tur til å bli tatt av kreften.

Jeg gikk til og med til legen og tok blodprøver osv, og fikk beskjed om at alt var bra, og det hjalp litt.
Men så fort etterpå jeg tok meg en vanlig cigg(røyka mye på denne tiden ifjor), at "smertene" plutselig kom tilbake.

En kompis av meg og legen sa det bare var angst, men jeg trodde ikke på dem, men det viste seg i ettertid at de hadde rett.

Så var det en som sa til meg: "Hvorfor gidder du dette? Hvorfor spise usunt og røyke også sitte med denne følelsen etterpå?" "Hvorfor heller ikke bare spise sunt og leve sunt også få bedre samvittighet og føle deg bedre etterpå?" sa han. Dette fikk meg til å vokne, og jeg endret om livsstilen min helt.

Nå er ciggen stumpa helt, tar kanskje en snus en sjelden gang, jeg spiser sunn hjemmelaget mat med masse grønnsaker, drikker mye vann osv, føler meg mye bedre trent og generelt sett veldig bra og denne "Angsten i hjertet" er helt borte

Ikke noe å være redd for.
Sist endret av random512377; 26. mars 2020 kl. 20:38.