Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2065
Jeg har en her som påstår at hvis banken jeg har lån i går konkurs så overføres gjelden min til en annen bank og jeg må betale ned resten til dem. Grunnen til at jeg ikke tror på dette er at jeg aldri har inngått en avtale med den andre banken. Hvordan kan de da isåfall kreve penger fra meg?
Så du blir gjeldsfri hvis banken går konk? Har jeg forstått det riktig?
Hvis en bank går konkurs så er det fordi den ikke kan betjene sin egen gjeld til andre. Dermed vil de kreditorene som ikke har blitt betalt fra banken kreve verdier som banken sitter på. Utestående gjeld til banken fra andre, vil derfor bli solgt og dermed overført til en annen bank. Dette i et forsøk på å dekke tapet til de kreditorene som ikke har fått betalt fra banken.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Så du blir gjeldsfri hvis banken går konk? Har jeg forstått det riktig?
Vis hele sitatet...
Det trodde jeg, men en kompis mente jeg tok feil.


Sitat av omba Vis innlegg
Hvis en bank går konkurs så er det fordi den ikke kan betjene sin egen gjeld til andre. Dermed vil de kreditorene som ikke har blitt betalt fra banken kreve verdier som banken sitter på. Utestående gjeld til banken fra andre, vil derfor bli solgt og dermed overført til en annen bank. Dette i et forsøk på å dekke tapet til de kreditorene som ikke har fått betalt fra banken.
Vis hele sitatet...
Den delen er grei, men jeg inngikk kun en avtale med bank A og vil ikke ha noe med bank B å gjøre. Har jeg loven på min side hvis jeg ikke sender bank B penger?
Nei, folk kan kjøpe og selge gjelden din stort sett som dei vil.

Samme gjelder fakturaer. Mange som selger det du skylder til ett innkassoselskap så dei tar over innkrevingen fra deg om du er en kjip betaler eller.l.

Selvsagt veldig forenklet, men nei du blir ikke gjeldsfri.
Den delen er grei, men jeg inngikk kun en avtale med bank A og vil ikke ha noe med bank B å gjøre.
Vis hele sitatet...
I avtalen står det nok noe om at gjelden kan overføres :-)

Dessuten går banker sjelden konkurs slik små bedrifter gjør det. I stedet settes de under administrasjon av staten og eventuelt slåes sammen med en annen bank.
Uvaksinert 👍
Du taper det du har som sparing i banken over det beløpet de har garantert for. Men gjelden din ned til minste øre blir ikke borte desverre.
I avtalen står det nok noe om at gjelden kan overføres :-)
Vis hele sitatet...
Mulig, men slett ikke sikkert.

Gjeld er et overførbart formuesgode i seg selv. Det er det motsatte, altså at det ikke kan overføres som trenger uttrykkelig avtale.

Som nevnt tidligere i tråden er det slett ikke uvanlig at all slags gjeld selges, f.eks. i factoring-avtaler eller enkeltstående inkassosaker.

Dessuten skal det fryktelig mye til før banker i Norge går konkurs uten at staten eller noen andre kjøper boet. I praksis skjer nok ikke det.
Sitat av daffe Vis innlegg
Du taper det du har som sparing i banken over det beløpet de har garantert for. Men gjelden din ned til minste øre blir ikke borte desverre.
Vis hele sitatet...
I Norge har vi heldigvis Bankenes Sikringsfond som sikrer opptil 2 mill per bankkunde, per bank (og dette gjelder alle Finansinstitusjoner, selv de som kaller seg Bank uten å tilby typiske banktjenester). Er du Nordmann og har pengene dine i en utenlandsk bank så har du sikkert råd til å miste verdiene banken holder for deg hvis banken går konk..