Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1258
Bestilte bestillingsvare til butikk og har ikke lengre lyst på varen. Er jeg forpliktet til å kjøpe varen? Har ikke signert eller inngått noe kontrakt bare kort telefonsamtale.
Skulle ikke tro det. I noen tilfeller hvor varen er kostbar gjøres det vel kanskje annerledes. Jeg bestilte inn en t-skjorte til butikk en gang, kjøpte den aldri. Skjedde ingenting. Kan vel hende de kommer til å ringe deg ned en del siden de har nummeret ditt.
Mest sannsynlig ikke. Sjekk om angreretten gjelder i ditt tilfelle.
Bestilte noe inn en gang, og de sa de skulle få det inn om to uker. Angret meg, men heldigvis ringte de heller aldri.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av anon7618 Vis innlegg
Bestilte bestillingsvare til butikk og har ikke lengre lyst på varen. Er jeg forpliktet til å kjøpe varen? Har ikke signert eller inngått noe kontrakt bare kort telefonsamtale.
Vis hele sitatet...
At du bestilte via telefon tilseier at du kan ha angrerett. I så fall må du gi melding til seljar om at du vil bruke angreretten.

Elles er i utgangspunktet avtaler bindande, uavhengig av form.
Sist endret av vidarlo; 23. juli 2018 kl. 19:18.
Som vidarlo sier så har dere inngått en avtale og selv om den kun er muntlig er den allikevel bindende. Men om det får noen følger for deg er avhengig av hvor mye kostnaden er for butikken og hvor enkelt det evnt er å selge den til noen andre. Butikken kan kreve at du holder din del av avtalen og betaler for varen du har bestilt. Butikken vil så ha krav mot deg dersom du ikke kjøper varen og dette går for det meste ut på at du må dekke tapet butikken har med å ha bestilt varen(og kanskje sendt i retur til leverandør) eller med å måtte selge den til en lavere pris til noen andre.

Et unntak her kan være angrerettloven. Men vær obs på at den ikke gjelder for varer som er spesialbestilt, skreddersydd eller har fått ditt personlige preg på seg. For eks vil man kunne ha angrett på en vare(en grå treseters sofa for eks) man ringer og bestiller som det ellers går mye av, men du vil ikke ha angrerett dersom du bestiller den i en uvanlig farge(lilla treseters sofa for eks) eller lignende, ref §22 punkt e) i angrerettloven:
"levering av varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg,"

Så spørsmålet grunner egentlig ut i hvor mye koster varen du bestilte og hva var det du spesifikt bestilte?