Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1799
Er blitt fratatt førerretten i Norge i noen år. Forstår det sånn at i EU/EØS kreves det stort sett 6mnd opphold før man kan søke om førerkort, men hvordan er det i afrika/asia/midtøsten/mexico/sør amerika osv?

Vet jeg ikke får kjørt lovlig i Norge på en god stund men giret på å iallefall kunne kjøre nogenlunde lovlig utenfor Norge igjen.
Landene utenfor EU vil selvfølgelig kontakte norsk vegvesen for å sjekke om du har mistet førerkortet i Norge, helt sant.
Du må ha internasjonalt førerkort. Og for å få det må du vise førerkort. Men i sånne land kan du sikkert slippe unna ved å gi dem litt penger, kalt bestikkelse.
Mm. Da jeg jobbet utenlands vet jeg det var både svensker og nordmenn som ordnet seg lokale førerkort ganske raskt etter at de startet i jobben. Dvs de hadde ikke botid på et halvt år. Kjøreskolene spurte vist ikke om noe bekreftelse og der de kjørte opp hadde de bare vist frem en "alternativ" leiekontrakt som var datert tilbake i tid. Tror ikke de trengte å betale bestikkelse.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Mm. Da jeg jobbet utenlands vet jeg det var både svensker og nordmenn som ordnet seg lokale førerkort ganske raskt etter at de startet i jobben. Dvs de hadde ikke botid på et halvt år. Kjøreskolene spurte vist ikke om noe bekreftelse og der de kjørte opp hadde de bare vist frem en "alternativ" leiekontrakt som var datert tilbake i tid. Tror ikke de trengte å betale bestikkelse.
Vis hele sitatet...
Hvor var dette? Generelt vil det gå helt fint å kjøre på et "inndratt" førerkort i Utlandet. Problemet er om du krasjer og forsikringsselskapet finner ut at du ikke har førerkort.
Trådstarter
10 0
Sitat av dggr Vis innlegg
Landene utenfor EU vil selvfølgelig kontakte norsk vegvesen for å sjekke om du har mistet førerkortet i Norge, helt sant.
Vis hele sitatet...
Tviler på at mange gidder det, kanskje i sverige/danmark, etter det dukket opp noen eksempler på nordmenn med inndratt førerkort som kjørte opp på nytt der.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du må ha internasjonalt førerkort. Og for å få det må du vise førerkort. Men i sånne land kan du sikkert slippe unna ved å gi dem litt penger, kalt bestikkelse.
Vis hele sitatet...
Nå nevnte jeg jo hele verden, og å ta hele den obligatoriske opplæringen der.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Mm. Da jeg jobbet utenlands vet jeg det var både svensker og nordmenn som ordnet seg lokale førerkort ganske raskt etter at de startet i jobben. Dvs de hadde ikke botid på et halvt år. Kjøreskolene spurte vist ikke om noe bekreftelse og der de kjørte opp hadde de bare vist frem en "alternativ" leiekontrakt som var datert tilbake i tid. Tror ikke de trengte å betale bestikkelse.
Vis hele sitatet...
Er noe sånt som blir planen.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du må ha internasjonalt førerkort. Og for å få det må du vise førerkort. Men i sånne land kan du sikkert slippe unna ved å gi dem litt penger, kalt bestikkelse.
Vis hele sitatet...
Liten avsporing, men tror ikke det er noe offisielt som heter internasjonalt førerkort.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dggr Vis innlegg
Liten avsporing, men tror ikke det er noe offisielt som heter internasjonalt førerkort.
Vis hele sitatet...
Det er det: https://en.wikipedia.org/wiki/Intern...Driving_Permit

Det er i praksis eit standardisert dokument som viser kva du kan køyre. Innan EU er det verdilaust; norsk førerkort er harmonisert med EU, men utanfor EU kan det vere påkrevd i enkelte land.

Statens Vegvesen har meir informasjon om det i Noreg.
Jeg har prøvd i naboland uten å mistet førerkortet i hjemland. De ville ikke la meg å sa jeg måtte ha enten arbeidstillatelse der eller personnr/fast adresse

Så jeg tror ikke du bare kan reise å starte på kjøreskole lix