Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2560
Dette er bare et tankeeksperiment jeg har tenkt på


Jeg har lenge drømt om å ha en ekstra identitet, altså enda et personummer som kan brukes hvis man av ulike årsaker trenger det.

Det kan jo være kjekt å ha hvis man må begynne helt på nytt i livet med blanke ark.

Ideen min går derfor ut på følgende:

1. Melde flytting til Sverige og på sikt få svensk statsborgerskap.
Jeg bor i nærheten av svenskegrensa, så jeg er ofte i Sverige...dvs. før koronaen vel å merke. Å flytte over grensen er derfor ikke et stort hinder for meg, da jeg lett kan fortsette i samme jobb og vennekrets som før.

2. Etter at jeg har fått svensk statsborgerskap. Skifter jeg navn i Sverige, og beholder mitt gamle navn i Norge

3. Jeg vil da etter planen ha norske identitetspapirer med mitt vanlige navn, samt svenske identitetspapirer med mitt nye dekknavn.

Så da er spørsmålet mitt, vil dette faktisk fungere?

ADMIN får flytte denne tråden hvis det er postet i feil forum
BRAND ∞ STRONG
Jeg vet ikke, men:

Det er ett utvidet samarbeide mellom EØS-landene som bla. muliggør
att man lett kan flytte, reise og jobbe. Hvis det skal fungere må man vel også
ha opplysninger om en person lett tilgjengelig, att Svenske myndigheter lett kan finne ut
hvem du er og visa verse.

Så selv om du kan få Svensk statsborgerskap tror jeg tror dette kan stoppe deg i fra å ha to separate identiteter.
Sist endret av vindaloo; 28. april 2021 kl. 16:34.
Sitat av Raffen Vis innlegg
Dette er bare et tankeeksperiment jeg har tenkt på


Jeg har lenge drømt om å ha en ekstra identitet, altså enda et personummer som kan brukes hvis man av ulike årsaker trenger det.

Det kan jo være kjekt å ha hvis man må begynne helt på nytt i livet med blanke ark.

Ideen min går derfor ut på følgende:

1. Melde flytting til Sverige og på sikt få svensk statsborgerskap.
Jeg bor i nærheten av svenskegrensa, så jeg er ofte i Sverige...dvs. før koronaen vel å merke. Å flytte over grensen er derfor ikke et stort hinder for meg, da jeg lett kan fortsette i samme jobb og vennekrets som før.

2. Etter at jeg har fått svensk statsborgerskap. Skifter jeg navn i Sverige, og beholder mitt gamle navn i Norge

3. Jeg vil da etter planen ha norske identitetspapirer med mitt vanlige navn, samt svenske identitetspapirer med mitt nye dekknavn.

Så da er spørsmålet mitt, vil dette faktisk fungere?

ADMIN får flytte denne tråden hvis det er postet i feil forum
Vis hele sitatet...
Det høres litt naivt ut, uten at jeg er noen ekspert.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Som en som har flyttet mye, blandt annet mellom Norge og Sverige opptil flere ganger: Nei, ingenting av dette vil fungere.
BRAND ∞ STRONG
Har du nok cash så kan du sikkert kjøpe deg nye identitetspapirer på Dark Web.
Mener at det i en kriminalsak ble avdekket noe slikt for noen årtilbake. Klarer ikke huske saken akkurat nå, men det jeg erindrer er at det ble operert med 2 forskjellige ID'er muligens også 2 forskjellige pass for et par av de dømte. De hadde altså ID fra både norge og sverige. Om jeg kommer på mer skal jeg poste så kan det sikkert googles for mer info. Siden jeg ikke husker noe mer så kan det jo ha dreid seg om falsk ID eller kanskje en form for statlig trygdesvindel, lånebedrageri eller kriminelle som ønsket å skape et alias om noe gikk galt. Kanskje noen husker dette?

men for å gjøre det du ønsker så trenger du vel å kjøre den helt ut å faktisk få et svensk pass? Det er vel uansett ikke veldig vanntett. Om du faktisk har legitimert deg feks ved flyreise eller på annet vis så vil de nok raskt avdekke navneendring og ditt norske personnummer om det først gjøres en sjekk?

Det er vel fortsatt et marked for falske pass?
Sist endret av _abc_; 28. april 2021 kl. 23:19.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
men for å gjøre det du ønsker så trenger du vel å kjøre den helt ut å faktisk få et svensk pass? Det er vel uansett ikke veldig vanntett. Om du faktisk har legitimert deg feks ved flyreise eller på annet vis så vil de nok raskt avdekke navneendring og ditt norske personnummer om det først gjøres en sjekk?
Vis hele sitatet...
Sånn jeg har skjønt det tror jeg du får Svensk personnummer hvis du skal bo der lenge
eller blir statsborger. Sånn er det i hvert fall når folk flytter hit. Man trenger det til alt mulig,
sykehus, kontakt med staten etc.

Men jeg jeg tror att man da blir såkalt utmeldt i folkeregisteret i Norge, at man ikke lengre har sitt
Norske person nr. og da er man jo like langt.
Sist endret av vindaloo; 28. april 2021 kl. 23:38.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Sånn jeg har skjønt det tror jeg du får Svensk personnummer hvis du skal bo der lenge
eller blir statsborger. Sånn er det i hvert fall når folk flytter hit. Man trenger det til alt mulig,
sykehus, kontakt med staten etc.

Men jeg jeg tror att man da blir såkalt utmeldt i folkeregisteret i Norge, at man ikke lengre har sitt
Norske person nr. og da er man jo like langt.
Vis hele sitatet...
Fra 1.januar 2020 så ble det mulig å ha dobbelt statsborgerskap i Norge, så det skal gå fint
Jeg bor like ved grensa og for en del år tilbake bodde jeg på svensk side siden jeg fikk meg jobb der. Noe av det første jeg fikk beskjed om å gjøre var å ordne meg svensk personnummer, det måtte jeg ha for å åpne bankkonto, betale skatt, bestille tv og Internettabonnement osvosv. Så personnummer kan du få tildelt.
Statsborgerskap kan du søke om etter 5 år mener jeg å huske, var hvertfall slik den gang.

Jeg har faktisk mitt gamle svenske id-kort med personnummeret mitt enda.

Har også et såkalt internasjonalt førerkort som jeg ordnet da jeg bodde der borte, tror det var for å unngå kluss med å kjøre min svenskregistrerte bil hjemme i Norge i friperioder. Så jeg hadde 2 id-kort med svensk personnr på. Men altså ikke svensk pass da jeg aldri søkte statsborgerskap, grunnen var at jeg ønsket å beholde mitt norske og den gang fikk man ikke ha doble.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Astennu Vis innlegg
Jeg bor like ved grensa og for en del år tilbake bodde jeg på svensk side siden jeg fikk meg jobb der. Noe av det første jeg fikk beskjed om å gjøre var å ordne meg svensk personnummer, det måtte jeg ha for å åpne bankkonto, betale skatt, bestille tv og Internettabonnement osvosv. Så personnummer kan du få tildelt.
Vis hele sitatet...
Hvordan legitimasjonskrav var det for å få Svensk ID?
Måtte du vise ditt Norske pass?

For det TS prøver å oppnå er jo å bli to forskjellige personer og det blir jo litt anderledes.
Da må han jo i så fall først skaffe et falsk Norsk pass med den identiteten han ønsker å ha i Sverige.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Overta identiteten til en svensk person du utseendemessig er lik som har utvandret. Så "returnerer" du til Sverige, etter å ha grundig gjort "hjemmeleksa" di på bakgrunnen till din nye personlighet.

Tror dette funket noen år for russer som "returnerte" til Sverige en gang på 40-50-tallet.
Meld deg inn i fremed legionen. krever noe jævlig med innsats å mulighet for å bli skutt, men asså måru så måru.