Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4560
God kveld folkens Jeg holder på med å spare opp litt penger, og etterhvert som jeg får solgt et hus jeg nå er deleier på, får jeg også litt penger derfra. Samtidig også når det er ferdig, har jeg ingenting mer å foreta meg til her i Norge. Jeg er ubeskrivelig lei av å bo i denne lille landsbygda som jeg har bodd i, i 20 år. Jeg har nesten aldri fått være utenlands grunnet dårlig økonomi igjennom hele livet. Og jeg trenger virkelig å komme meg vekk litt herfra, en av mine store drømmer jeg har lengtet etter lenge. Nå som økonomien endelig snart gjør det mulig for meg å flytte vekk et halvt år, til å begynne med, og om jeg trives så utsette det med å bo utenlands et fult år. Jeg vil ha nok penger for ihvertfall 2 måneders leie på forhånd, samt nød penger på kontoen.

Det vil i begynnelsen av neste år være mulig for meg å kunne flytte ned til Spania, Gran Canaria, som er den plassen jeg har bestemt meg for. Jobben jeg skal ha der ihvertfall, til å begynne med, vil bli telefonselger for et norsk firma. Ville blitt glad om noen har lyst til å svare meg på et par spørsmål og dele sine erfaringer. Tips er satt høy pris på.

Så mine spørsmål er:

For en 20 årig mann som er utadvent, glad i å treffe nye folk og har lyst til å oppleve mest mulig der... hvilke steder er de beste å anbefale meg å flytte til? Ser mest etter en plass hvor kriminaliteten ikke er så veldig høy, altså trygge omgivelser, masse turister og samtidig en del skandinaviske mennesker som også bor der. Helst mennesker i den yngre delen av livet da.

Hva er deres erfaring med å leie hus/leiligheter der? Dårlig/god service, standarden på leilighetene, innbyggere/naboer og generelt hvordan en vanlig hverdag er der nede.

Dette kan også være en tråd for folk som lurer på det samme, og interessant for andre som kanskje eventuelt også vurdere å flytte ned dit i fremtiden.
Deilig drøm som jeg også kunne tenkt meg å prøvd.. Er dritlei mitt liv her i Norge. Jeg har MASSE erfaring med It-Support så det kunne vært ideen for inntekt. Hva med å starte ett firma ilag?
Bartender på Kos eller liknende steder. Eller Dj på Ibiza. Dette er vel noe du hvertfall kan leve av der nede. Om det er noe igjen når du eventuelt kommer tilbake til Norge kan jeg ikke svare på. Er jo masse turister på de "faste" reisemålene. Gran Canaria, Kos, Ibiza, Magaluf etc.
Sånn angående leiligheter så er det vel som stort sett alt annet, du får hva du betaler for. Det som bor der av lokalbefolkning har jo råd til å bo der når de jobber der. Så burde ikke være for vanskelig å finne ett kryping hvor du kan bo.
wutsup's Avatar
Trådstarter
Sitat av thundercat Vis innlegg
Deilig drøm som jeg også kunne tenkt meg å prøvd.. Er dritlei mitt liv her i Norge. Jeg har MASSE erfaring med It-Support så det kunne vært ideen for inntekt. Hva med å starte ett firma ilag?
Vis hele sitatet...
sender deg pm med en gang

Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Bartender på Kos eller liknende steder. Eller Dj på Ibiza. Dette er vel noe du hvertfall kan leve av der nede. Om det er noe igjen når du eventuelt kommer tilbake til Norge kan jeg ikke svare på. Er jo masse turister på de "faste" reisemålene. Gran Canaria, Kos, Ibiza, Magaluf etc.
Sånn angående leiligheter så er det vel som stort sett alt annet, du får hva du betaler for. Det som bor der av lokalbefolkning har jo råd til å bo der når de jobber der. Så burde ikke være for vanskelig å finne ett kryping hvor du kan bo.
Vis hele sitatet...
Hehe ja =). Kostnadene på leie gjør meg ikke så mye, men maks 1200eur pr mnd da. Tenkte litt mer på om noen kan dele erfaringer i forhold til naboer der nede, og oppførselen til innbyggerne på gran canaria?
Ta et billigere sted, reis til Asia.
wutsup's Avatar
Trådstarter
noen andre innspill?
Vil anbefale Puerto Rico. Det har rykte på seg for å ha litt mye krimininalitet - men. Det virket på meg som noe man nærmest måtte oppsøke selv. Gikk mye rundt der alene og hadde ikke noe problem. Følte meg tryggere der enn i Oslo. Kommer lang vei med sunn fornuft. Snakket litt med med bartenderene der nede og de mente at det var null problem å få seg jobb når man er skandinavisk. Lønna er vel deretter ikke så mye å skilte av.

Sjekk ut gruppene: Nordmenn i Gran canaria, etc på face. Tror du vil få mye bedre svar der.

Mitt inntrykk er at Gran Canaria bare er en forlengelse av Danmark
Snakka nettopp med en kar jeg kjenner som bor der nå, jobber som selger. Trives veldig.
Begynnelsen av 20 åra, bor i villa, tjener bra med cash og varmt året rundt.
Finnes mange muligheter, men selger og bartender/hotell bransjen er vel de største plassene.
Jeg har bodd og jobbet der som telefonselger..
For min del så HATET jeg jobben men elsket å bo der..
Jobben har ikke noe for meg i det heletatt.
▼ ... flere år senere ... ▼
wutsup's Avatar
Trådstarter
Mange år senere: Reiste aldri ned til Spania. Har dog en kompis fra min kommune som har mindre enn 10k innbyggere. Han stor trives og jobber som selger. Gnisten i meg tente opp igjen og ser nå etter en ny mulighet. Økonomien er ok, gode referanser fra jobber. Hvordan er situasjonen i dag i Spania for en nordmann?


Har snakket med han som er der nå, men vil ha flere innspill enn bare fra en person
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
høy arbeidsledighet i Spania nå? Rammer sikkert noen bransjer mer enn andre. Hvis jobben ikke var fysisk knyttet til å være i Norge, og du kunne bo i Spania, så er det en bra løsning
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av wutsup Vis innlegg
Mange år senere: Reiste aldri ned til Spania. Har dog en kompis fra min kommune som har mindre enn 10k innbyggere. Han stor trives og jobber som selger. Gnisten i meg tente opp igjen og ser nå etter en ny mulighet. Økonomien er ok, gode referanser fra jobber. Hvordan er situasjonen i dag i Spania for en nordmann?


Har snakket med han som er der nå, men vil ha flere innspill enn bare fra en person
Vis hele sitatet...
Det er flere supportplasser som tilbyr jobber for nordmenn i utlandet. Hellas f.eks eller andre plasser. Er jo ikke veldig godt betalt, men du lever nå helt ok der borte. Kan være verdt å sjekke ut.
Akkurat nå er ikke Gran Canaria det helt store. Som følge av pandemien er det veldig høy arbeidsledighet, både for nordmenn og andre. Den offentlige økonomien der er også sterkt preget av all turismen, så de fleste områder er tydelig preget av sterke utgiftskutt på det offentlige nå. Så det er mye søppel i gatene og sånne ting.

Sikkert mye som bedrer seg raskt når de åpner for turister igjen.