Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1841
Vurderer å kjøpe meg en bmw 335i som er gjort endel med så er litt over 400hk.

Problemet er bare at den har gått langt. Nesten 270.000..
Alle servicer er godt fulgt opp å sånn sett så er ting greit.

Er det noen med litt bil erfaring her som kan hjelpe å svare på om dette er ett dårlig kjøp eller om det er noe å handle?

Send gjerne en melding til meg på pm så skal jeg sende over alt av info om den hvis det trengs
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
For min egen del om jeg skulle sett på en slik bil tror jeg i grunn ikke jeg nødvendigvis hadde sett på kilometerstanden som hovedpunkt alene, men heller gått i sømmene på selve ombyggingen og hva som er gjort. Er den godkjent? Holdt selv (for omtrent en dekade siden) på med effektøkning av en '99 520i med deler fra en 540 importert fra Tyskland. Kilometerstand på rundt 220k da den ble kjøpt, og var tight og fin, og alderen på bilen over ti år på veiene så effektregistreringa ikke tok livet av prosjektet. Kan du få bilen vurdert og sjekket før kjøpet uten at selgeren rynker på nesa?

Er dette ikke godkjent, frafaller alt av argumenter.

Mhv. forhenværende bmw-entusiast og ikke-mekaniker.
Sist endret av m0b; 27. april 2021 kl. 00:18.
Du sier ikke noe om pris f. eks, men som tidligere mekaniker hadde jeg vært skeptisk til en som har gått så langt. Endel problem har en tendens til å dukke opp oftere og oftere. Tipper motoren går langt enda, men biler blir slitn de også.
Men nå har ikke jeg sett bilen eller noe så dette er veldig generelt og jeg kan absolutt ta feil.
Trådstarter
69 4
Sitat av m0b Vis innlegg
For min egen del om jeg skulle sett på en slik bil tror jeg i grunn ikke jeg nødvendigvis hadde sett på kilometerstanden som hovedpunkt alene, men heller gått i sømmene på selve ombyggingen og hva som er gjort. Er den godkjent? Holdt selv (for omtrent en dekade siden) på med effektøkning av en '99 520i med deler fra en 540 importert fra Tyskland. Kilometerstand på rundt 220k da den ble kjøpt, og var tight og fin, og alderen på bilen over ti år på veiene så effektregistreringa ikke tok livet av prosjektet. Kan du få bilen vurdert og sjekket før kjøpet uten at selgeren rynker på nesa?

Mhv. forhenværende bmw-entusiast og ikke-mekaniker.
Vis hele sitatet...

Skal kikke på bilen imorgen så tenkte å få tatt en naf test for å sjekke om alt står bra til med bilen så da får jeg se hva selger sier til dette hehe

Dette er oppsettet på bilen værtfall.

'' Med Stage 2 pluss står det i programvaren at den leverer 420hk. Kan tunes mellom original og stage pluss 2 før salg.
-Bygd om til Injen kaldluft inntak.
-HKS bow, dumpventil 3,5bar map sensor. New charge pipe.
-Større intercooler
-XHP stage 3 på på girkasse for å gire fint.
-Downpipes
-WRSF 3"
Alt av kvitteringer som er gjort med bilen følger med og de typiske feilene med denne motoren er utbedret på Bavaria. ''

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Du sier ikke noe om pris f. eks, men som tidligere mekaniker hadde jeg vært skeptisk til en som har gått så langt. Endel problem har en tendens til å dukke opp oftere og oftere. Tipper motoren går langt enda, men biler blir slitn de også.
Men nå har ikke jeg sett bilen eller noe så dette er veldig generelt og jeg kan absolutt ta feil.
Vis hele sitatet...

Glemte jo dette...
189.000,-
Legger ved annonsen.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211343129
Sist endret av Spurven222; 27. april 2021 kl. 00:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser den har noen skrammer og eksosen bak ser helt jævlig amatør ut. Ikke at det nødvendigvis har noe å si, men det kan si noe om hvordan bilen er behandla. Ser bmw av den typen er prisa ganske høyt. Litt usikker. Kan legge til at det er 8-9 år siden jeg jobba som mekaniker også
Sjekket info om bilen hos vegvesen.no og der kommer den opp med 225 kW (306 hk), tyder på at ombygging ikke er godkjent. Ergo dette kan by på utfordringer ved teknisk kontroll, pkk, forsikring osv.
Du kan jo se selv: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjo...WB71090P027021
Trådstarter
69 4
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Sjekket info om bilen hos vegvesen.no og der kommer den opp med 225 kW (306 hk), tyder på at ombygging ikke er godkjent. Ergo dette kan by på utfordringer ved teknisk kontroll, pkk, forsikring osv.
Du kan jo se selv: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjo...WB71090P027021
Vis hele sitatet...

Se der ja.. Da er det nok bare å stå over tenker jeg. Takk for svar
Sitat av Spurven222 Vis innlegg
Se der ja.. Da er det nok bare å stå over tenker jeg. Takk for svar
Vis hele sitatet...
Tuningen som er gjort på den bilen er jo kun det som så populært kalles for "chiptuning". Dvs endring av programvare i hjernen på bilen, det høres bare mer omfattende ut slik det er skrevet i annonsen.
Det er ingen problem å få dette tilbakestilt til originalt hvis det skulle være ønskelig. Det er et fåtall biler som er godkjent etter "chipping", og det er stortsett ikke noen problemet med det.

Større intercooler gjør kanskje at de kan bruke en annen programvare og kjøre litt høyere trykk en hvis det var en original intercooler. Ellers har det ingenting å si når resten er originalt.
Åpent luftfilter på en så og si original bil er også helt bortkastet, bortsett fra at det ser litt "tøffere" ut. Samme gjelder eksos.

Forøvrig så er det hjemmelaget eksos på den der utifra "pottene" bak som egentlig er eksos skøytestykker, det ser ekstremt jalla ut på en slik bil. Muligens har de fjernet katalysator også på den, og den må du ha ved eu kontroll. Ville sjekket opp om det kun er pottene som er fjernet eller om hele eksosen er hjemmelaget.

Det står jo at de tilbyr bruktbilgaranti og tilstandsrapport. Det er jo et +.
God pris på denne. N54-B30A er utrolig gode motorer. Go for it!
Sist endret av Hæstkuken666; 27. april 2021 kl. 09:49.
Trådstarter
69 4
Nå blir jeg usikker her ���� drar værtfall å kikker uansett ��
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Er du bilentusiast og/eller bare veldig ung? Hva er grunnen til kjøpet? Skal du bare fra A til B?

Fordi økonomisk så er dette et pengesluk av en bil.
15 år+ gammel bil til 189k, sluker bensin, høy km, svindyre deler og verksted for BMW, dyr forsikring, etc.

Jeg brukte mye penger på bil / bmw i 18-21 års alderen, og skjønner nå at det var utrolig waste.
Det kan lønne seg å vente med å la tanken fordøye seg litt. Men nå vet jeg ikke hvilken situasjon du er i.

Man får egentlig veldig mye bil og nyere bil for de pengene som lønner seg mer økonomisk.
Sist endret av Chromatics; 27. april 2021 kl. 15:45.