Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4117
men jeg har en stor pose musli/m frukt liggende som jeg ikke har tenkt til å spise.
Har også veldig mye fugler utenfor der jeg bor.

Tåler de dette eller ?
Slikt kan fort ende opp med å tiltrekke seg mus og rotter, vær litt obs på det.
Mye "fugleblandinger" inneholder jo også mye av det samme som musli + andre ting igjen.

Ifølge "spør en ornitolog" hos https://www.fuglevennen.no så skal det gå helt fint.
Jeg vet jo såklart ikke, men hadde dette vært et problem så hadde tvilsomt fugler klart å eksistere. Det ligger jo alt mulig med søppel og giftig drit over alt og dyr flest vet hva de tåler og ikke og unngår derfor å spise ting de ikke skal ha.
Sist endret av Relevant; 3. november 2020 kl. 14:31.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Skjønner det, men hiver du ut en haug med ris f.eks så kan dette skape store problemer for de.
De gafler innpå og så ekspanderer dette i magen deres.
Birds gonna pop
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skjønner det, men hiver du ut en haug med ris f.eks så kan dette skape store problemer for de.
De gafler innpå og så ekspanderer dette i magen deres.
Birds gonna pop
Vis hele sitatet...
Akkurat dette med ris en en myte. Fordøyelsen hos fuglen er forholdsvis rask, og steinene i magen maler opp risen kjapt.

(1).

Sitat av Blikklfangerne
En som virkelig har greie på dette er Roar Solheim, zoolog ved Agder naturmuseum og botanisk hage. Han har tidligere uttalt seg om dette til NRK.
Vis hele sitatet...
Sitat av Roar Solheim ref: (1).
– Jeg har ikke sett noe dokumentasjon på at fugler har hatt problemer eller har dødd på grunn av svelling i magen. Årsaken til det er at disse frøsortene blir malt opp og behandlet raskt i magen. I tillegg spiser mange av disse småfuglene småstein og sand som maler opp maten i magen. Og fordøyelsen går nok så fort at svelling ikke er noe problem, sier zoologen.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Relevant; 3. november 2020 kl. 15:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Da lærte jeg noe nytt.
Vet mange f.eks dropper tradisjonen med ris/bryllup fordi de tenker dette.
Det går fint! Ikke gi dem saltet eller muggen mat. Ellers er det litt dumt å gi masse brød/loff da det er mye tomme kalorier for dem. Hvis du vil være ekstra kul så kan du smelte fett og lage meiseboller av muslien. Fett er godt når det blir kaldt.
Sist endret av *pi; 3. november 2020 kl. 15:10.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skjønner det, men hiver du ut en haug med ris f.eks så kan dette skape store problemer for de.
De gafler innpå og så ekspanderer dette i magen deres.
Birds gonna pop
Vis hele sitatet...
Det jeg har hørt (i et eller annet TV-program), var at dette er noe en prest et sted i USA fant opp en gang på åttitallet, fordi han var så lei av å feie inngangen til kjerka si etter hvert eneste bryllup! Så var det en av hans trofaste kirkegjengere som overhørte at han kom med denne bløffen, og spredte det videre i vill panikk over alle disse fuglene med eksploderte magesekker! Hun skrev bl.a. leserbrev i aviser (det var sånn de klarte å spore dette).
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Ellers er det litt dumt å gi masse brød/loff da det er mye tomme kalorier for dem.
Vis hele sitatet...
tjukke, late fugler som bare driver dank utenfor mens de venter på neste loff fix..
Nope ikke på min vakt
Bare pass på at ingen katter eller hunder får i seg rosinene, så går det bra. Og hvis du bor i siviliserte strøk så prøv å hindre at altfor mye mat havner på bakken, hvis ikke du digger tjukke rotter.
Sitat av luni Vis innlegg
Bare pass på at ingen katter eller hunder får i seg rosinene,
Vis hele sitatet...
... eller fuglene
Bra du undersøker før du fôrer dem! Mye greier og brød vi hiver til fugler som ikke er bra for dem, men tror müsli skal være fint
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av luni Vis innlegg
Bare pass på at ingen katter eller hunder får i seg rosinene, så går det bra. Og hvis du bor i siviliserte strøk så prøv å hindre at altfor mye mat havner på bakken, hvis ikke du digger tjukke rotter.
Vis hele sitatet...
Jeg bor praktisk talt i skogen, så mus er det nok her i fra før
+at jeg legger det ikke på baken. Det kommer på egen snekra brett.
Hva er greia med rosiner?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg bor praktisk talt i skogen, så mus er det nok her i fra før
+at jeg legger det ikke på baken. Det kommer på egen snekra brett.
Hva er greia med rosiner?
Vis hele sitatet...
Selv små mengder med rosiner (eller druer) er livsfarlig for både hunder og katter. For fugler derimot, så er det snadder.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
faen så mye jeg lærer i dag da.

jeg har vokst opp både med hund og katt. temmelig sikker på at det ikke ble lagt
ned særlig innsats på å skjerme disse for rosiner eller druer.

Sjokolade + Hunder derimot har jeg hørt om.
Hvordan er fugler med brød? Og potet?
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Det jeg har hørt (i et eller annet TV-program), var at dette er noe en prest et sted i USA fant opp en gang på åttitallet, fordi han var så lei av å feie inngangen til kjerka si etter hvert eneste bryllup! Så var det en av hans trofaste kirkegjengere som overhørte at han kom med denne bløffen, og spredte det videre i vill panikk over alle disse fuglene med eksploderte magesekker! Hun skrev bl.a. leserbrev i aviser (det var sånn de klarte å spore dette).
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare en myte. På korn som sveller, så kan sluttvolumet bli utrolig mye større enn startvolumet. Se forskjellen på makaroni fra pakka og ferdigkokt. Riktig nok vil det ikke svelle så vilt, men en kan fort gjøre et eksperiment som gir en ide.
Det sier seg selv, at når du spiser deg stappmett, og plutselig det du har spist øker med 30–100 % i volum, så har du et problem. Riktig nok er denne magen til mange fugler veldig tøyelig (fugler har 3 mager).
Det er også eksempler på, der skikkelig sultne mennesker har fått uhjelp, og spist seg mette på ukokte kornprodukter (mais og annet korn). Disse har fått alvorlig trøbbel etterpå, mener også å huske at noen har dødd av dette.

Men gir du bare litt og litt, så er det ikke noe problem.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det er ikke bare en myte. På korn som sveller, så kan sluttvolumet bli utrolig mye større enn startvolumet. Se forskjellen på makaroni fra pakka og ferdigkokt. Riktig nok vil det ikke svelle så vilt, men en kan fort gjøre et eksperiment som gir en ide.
Det sier seg selv, at når du spiser deg stappmett, og plutselig det du har spist øker med 30–100 % i volum, så har du et problem. Riktig nok er denne magen til mange fugler veldig tøyelig (fugler har 3 mager).
Det er også eksempler på, der skikkelig sultne mennesker har fått uhjelp, og spist seg mette på ukokte kornprodukter (mais og annet korn). Disse har fått alvorlig trøbbel etterpå, mener også å huske at noen har dødd av dette.

Men gir du bare litt og litt, så er det ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Refeeding syndrome.

Pass på så ekorna ikke stikker av med all maten
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Jeg lar alle få litt jeg

og her er det rå fuglebrettet mitt.

Sist endret av vindaloo; 3. november 2020 kl. 18:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det er ikke bare en myte. På korn som sveller, så kan sluttvolumet bli utrolig mye større enn startvolumet. Se forskjellen på makaroni fra pakka og ferdigkokt. Riktig nok vil det ikke svelle så vilt, men en kan fort gjøre et eksperiment som gir en ide.
Det sier seg selv, at når du spiser deg stappmett, og plutselig det du har spist øker med 30–100 % i volum, så har du et problem. Riktig nok er denne magen til mange fugler veldig tøyelig (fugler har 3 mager).
Det er også eksempler på, der skikkelig sultne mennesker har fått uhjelp, og spist seg mette på ukokte kornprodukter (mais og annet korn). Disse har fått alvorlig trøbbel etterpå, mener også å huske at noen har dødd av dette.

Men gir du bare litt og litt, så er det ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Vi har hund som aldri før er observert med mett atferd. En gang brøt hunden seg inn i en pastaskrueboks og slukte hele, sikkert 750g eller 1kg tørr pasta. Senere på kvelden var første gangen han ikke rørte kveldsmaten.
Sist endret av Relevant; 3. november 2020 kl. 19:29.
Fantastiske bilder, bra jobba
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
som aldri før er observert med mett atferd.
Vis hele sitatet...
relatable


Sitat av EvilSink Vis innlegg
Fantastiske bilder, bra jobba
Vis hele sitatet...
Takk!
Sitat av *pi Vis innlegg
Ellers er det litt dumt å gi masse brød/loff da det er mye tomme kalorier for dem.
Vis hele sitatet...
Vil det si at om man skal mate fuglene ved dammen i parken, så bør man fore dem med grovbrød eller knekkebrød?
Sitat av Mekkem Vis innlegg
Vil det si at om man skal mate fuglene ved dammen i parken, så bør man fore dem med grovbrød eller knekkebrød?
Vis hele sitatet...
Helt klart. Men bymåker trenger ikke å mates da de spiser godt fra før av. For duer og liknende er uvettig mating et problem med tanke på forsøpling og rotter, villfuglblanding og solsikkefrø er gode alternativer til bakeverk. På fuglebrettet her er desidert solsikkefrø favoritten. De er helt gale etter de greiene der.
Sist endret av Relevant; 3. november 2020 kl. 19:52.
Sitat av Mekkem Vis innlegg
Vil det si at om man skal mate fuglene ved dammen i parken, så bør man fore dem med grovbrød eller knekkebrød?
Vis hele sitatet...
Ja, men uansett bør de kanskje ikke få all næringen sin fra brød. Det varierer jo litt hva fugler skal spise, hvis de får vanvittig mye brød så blir det litt lettvint fastfood for dem. Knekkebrød spørs det om endene spiser om det ikke er oppbløtt, forresten. De endene jeg har hatt har i alle fall vært avhengig av at maten er litt myk og håndterlig, eventuelt skylt ned med vann.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det er ikke bare en myte. På korn som sveller, så kan sluttvolumet bli utrolig mye større enn startvolumet. Se forskjellen på makaroni fra pakka og ferdigkokt. Riktig nok vil det ikke svelle så vilt, men en kan fort gjøre et eksperiment som gir en ide.
Det sier seg selv, at når du spiser deg stappmett, og plutselig det du har spist øker med 30–100 % i volum, så har du et problem. Riktig nok er denne magen til mange fugler veldig tøyelig (fugler har 3 mager).
Det er også eksempler på, der skikkelig sultne mennesker har fått uhjelp, og spist seg mette på ukokte kornprodukter (mais og annet korn). Disse har fått alvorlig trøbbel etterpå, mener også å huske at noen har dødd av dette.

Men gir du bare litt og litt, så er det ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Dette var gammelt, men jeg bare spør: tror du ikke fugler har evnen til å spy? Det er liksom det som skjer når magen blir for full...
Sultofre er ikke sammenlignbart. Det er mye rart som skjer med et fordøyelsessystem som ikke har jobbet ordentlig på månedsvis.
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Dette var gammelt, men jeg bare spør: tror du ikke fugler har evnen til å spy? Det er liksom det som skjer når magen blir for full...
Sultofre er ikke sammenlignbart. Det er mye rart som skjer med et fordøyelsessystem som ikke har jobbet ordentlig på månedsvis.
Vis hele sitatet...
Jo, fugler kan spy. Rovfugler er avhengig av å spy opp såkalte gulpeboller. Det er fordi de gjerne spiser andre dyr hele og at for eksempel pels og bein ikke vil fordøyes.

Småfugler spiser i liten grad mat som krever noe særlig til fordøyelse. Vet ikke om de da har noe særlig behov for å spy. Men mange arter gulper opp mat til sine avkom, så de kan vel å spy hvis det er behov for det kan jeg tenke meg.
Jeg lagde fuglemat av matfett og diverse nøtter og frø, hadde også oppi litt rester av müsli. Det ser ut som de liker det, problemet er at skjærer og kråker vil ta med seg all maten. De har ikke klart det, ennå. Jeg må finne en måte og forankre maten på fuglebrettet .
Klem fra Betty
Sitat av vindaloo Vis innlegg
tjukke, late fugler som bare driver dank utenfor mens de venter på neste loff fix..
Nope ikke på min vakt
Vis hele sitatet...
LOL, satt i bilen en gang og ga pomfri til måken(E!) Gikk fra en måke til 10 på sekundet vi måtte kjøre vekk derfra. De er sterke de små jævlene, når vi var kids kjørte meg og en kompis ut med båt til en holme/øy full av måker (snakker 100talls måker) Hadde med oss chips til å distrahere måkene sånn vi skulle komme til land på den holmen men gikk faen ikke så måtte kaste alt av mat til de vi holdt på å bli drept
Sist endret av meitemark; 16. februar 2021 kl. 21:10. Grunn: ordfix
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg lagde fuglemat av matfett og diverse nøtter og frø, hadde også oppi litt rester av müsli. Det ser ut som de liker det, problemet er at skjærer og kråker vil ta med seg all maten. De har ikke klart det, ennå. Jeg må finne en måte og forankre maten på fuglebrettet .
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Det enkleste er vel å kjøpe en fuglemater som har liten nok åpning til at bare småfuglene kan forsyne seg. Eventuelt lage en selv av melkekartong eller brusflaske etc. Å lage egne meiseboller med nett tror jeg er mye jobb.


Hos meg er problemet at én feit svarttrost til tider spiser absolutt alt. Og tjukkasen tar seg gjerne en lur midt på fuglebrettet etterpå. Kaller ham Roger.