Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 719
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så jeg fikk kjøreforbud av en lege på akuttmottaket da jeg nevnte at jeg røyker cannabis for å få sove. Fikk selvfølgelig "kronisk rus" slengt i trynet og det var ikke noe jeg kunne si for å redde meg inn der. Så dro jeg til fastlegen og det ble avtalt at jeg i utgangspunktet skulle avlegge 2 urinprøver ila 2 uker, og om begge var clean skulle jeg få opphevet kjøreforbudet.
Rett før første prøve fikk jeg halsbetennelse og ble dermed nektet å komme for å avlegge prøve pga. luftveissykdommer på legekontoret og slikt. Og da, siden jeg ikke hadde levert første prøve, fikk jeg beskjed om å levere en prøve uka etter, og hvis den var clean skulle jeg få opphevet kjøreforbud og måtte følge opp med 1 pissings på nyåret. Greit nok.
Dagen kom og jeg møtte opp på legekontoret for å pisse, hadde nå forberedt meg mentalt på dette i nesten 2 måneder og hadde ikke røyka eller noen ting. Men det er virkelig noe av det jævligste jeg har vært med på. Jeg fikk skikkelig angst og da jeg skulle inn for å pisse, så klarte jeg ikke å få ut noe, og begynte å grine mens jeg satt der og var bare helt fra meg. Dama som så på tilbød seg til slutt å gå ut, og da fikk jeg tvunget ut litt urin.
Etter dette følte jeg meg så jævlig ekkel og klarte ikke tenke på noe annet enn at den dama hadde sett meg dra ned buksa og prøve å pisse. Jeg var egentlig overbevist om at jeg var clean, men var så redd for at jeg ikke var det. Men da jeg kom hjem surret tankene bare så mye at jeg i et svakt øyeblikk rulla en joint med 06 og røyka den. Det var da første jointen siden jeg ble tatt. Selv om jeg stressa meg selv med å gjøre det så tenkte jeg at dette er jo ute av kroppen om noen få dager siden det er så lenge siden sist. Naivt, ja. Jeg vet.
Så gikk det noen dager og jeg ble kontaktet av legen som kunne opplyse om at prøva ikke var clean. Verden raste sammen igjen et lite sekund, men så fikk jeg faktisk beskjed om at jeg skulle få kjøre bil. MOT AT jeg møtte opp på ny pissing rett over nyttår, og fulgte opp med 3 mnd på uregelmessig pissing. Jeg hadde nå fått the benefit of the doubt og det var forventet at om det så var thc i kroppen min på neste prøve, skulle det være mindre enn sist. (Jeg fikk ikke vite hvor mye det var for ordens skyld. Men den skulle jo vært helt plettfri.)
Dette er jo egentlig helt fantastisk beskjed å få. Bortsett fra at jeg røyka jo den dagen jeg tok første prøve. Og den intense angsten jeg har hatt rundt dette de siste månedene har bare skutt enda mer i været. Det er litt over 2 uker til neste prøve og jeg vet bare ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg er så redd for å miste førerkortet igjen og bli satt på enda flere prøver enn jeg har fått beskjed om.

Så spørsmålet mitt er, hva kan jeg gjøre for å bedre min egen situasjon her? Burde jeg gi legen beskjed om at jeg har røyka, så jeg ikke føler at jeg juger for noen og dermed kanskje lette litt på stresset? Den negative siden her er jo eventuelt at jeg da muligens får et nytt kjøreforbud på meg. Eller at han tror jeg juger og egentlig fortsatt røyker fast f.eks.
Burde jeg trene ræva av meg de neste 2 ukene? Gå på juice-cleanse?
Eller bare stå i det så godt jeg kan og ta konsekvensene for det jeg har gjort?
Jeg er så glad i å kjøre bil og følte at nesten hele livet mitt ble revet bort fra meg når jeg fikk kjøreforbud. Å miste det igjen vet jeg ikke om jeg takler. Jeg er nå fullt innstilt på å være helt rusfri de neste månedene, men skulle neste legebesøk gå så dårlig som jeg frykter så kan jeg se for meg at jeg bare gir opp fordi stresset rundt å bevise edruelighet blir for heftig for meg.

HJELP?
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kanskje litt dårlig beskrevet i starten der. Første legebesøk fikk jeg beskjed om å drite i det kjøreforbudet (typ det er ikke førsteprioritet å ordne dette nå) og fokusere på å ta sovetabletter og antidepressiv for å få meg selv på rett kjør igjen. Så, etter 2mnd fikk jeg beskjed om å begynne på pissing når jeg spurte om kjøreforbudet.
Anonym bruker
"Skeptisk Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trenger du hjelp i forbindelse med å stoppe rusmisbruket?
Ja: Fortell legen.
Nei: La være.
Så lenge han ser at nivået av thc går stadig men sikkert nedover for hver prøve sånn at han ser derfra at du ikke har inntatt noe, vil jeg anta at du er safe.

Så kommer spørsmålet, hvilken rusprøve tar du? Er det prøve som blir sendt direkte inn til lab? Eller er det bare hurtigtesting på gang? Jeg er sikker på at det kommer til å gå helt fint å pisse om to uker, kan seffølgelig ikke garantere noe som helst, men om du har høy forbrenning og det er en stund siden du røyka så har det en del å si.

Mitt beste tips til deg nå-om du virkelig VIL ha lappen tilbake igjen, er å IKKE innrømme til fastlege at du har røyka! Spis sunt, tren hardt og intensivt en periode så du får svetta av deg og fortsett med å være rusfri

Lykke til! Dette klarer du, og husk at dette er ikke verdens undergang så lenge du beviser ovenfor fastlege at du på langsikt er clean.
Ser ut som at du har fått sjanser av legen, som absolutt ikke alle får. Om du var rein før du røyka 06, så kan jeg nesten garantere deg at du er rein etter 2 uker. Jeg blir hvertfall rein på under 10 dager når jeg har røyka opptil 1 gram.
Du har vært heldig som har fått denne muligheten av legen din, i Norge!
Så får du ta vurderingen selv om hva som er viktigst for deg, hasjen eller førerkort. Lykke til!
Ikke si noe til legen. Han bruker alt du sier mot deg og prøver ikke å hjelpe deg, kun gjøre ting vanskelig for deg. Har du en dose flaks så er testen din negativ og ingen vet noe, ingen fare skjedd.