Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 9680
Kan noen lese denne og peke ut hvor mange feil det faktisk er der?
http://www.klar.as/tekst/43/Fakta-om-Cannabis.aspx
gadd ikke å lese mere etter det her
Under foredlingen blir hundrevis av kjemiske stoffer tilsatt rusmiddelet som går under betegnelsen cannabis.
Vis hele sitatet...
Rett ut er dette patetisk etter min mening.

Hasjerne er avskårne fra medmennesker. De lever i en glasskule.
Ingenting kommer ut, og omgivelsene når ikke inn
Vis hele sitatet...
Bare det at han kaller brukere for "Hasjere" gjør nok til at jeg får lyst til å gi meg selv en skikkelig facepalm

Stoler mer på freaks her på forumet enn jeg gjør på alle disse organisasjonene som spyr ut feilaktige påstander. Han her ligger bare litt under Unge og Rus på stigen, men det er fordi U&R prøvde å bestikke meg med Pizza og Cola
Sist endret av Bl4derunner; 12. april 2012 kl. 17:02. Grunn: Skriveleif
Dette var en morsom tekst å lese
Alt for mye propaganda sprøyt og usaklige påstander... Kan like godt kopiere hele teksten over hit og si at det var alle feilene... Uansett, så er det der ingen kilde du bør stole på, tydeligvis.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
''all redsel for autoriteter forsvinner''

Ja jøss...
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Avsnitt 2 og 3 er riktig, men ellers er det så mye feil at jeg ikke gidder å lese mer.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
OHAHAHA, dette er bare patetisk, selv jeg som har null damn interesse for narkotika vet bedre.

Dette blir latter en stund til XD
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sendte redaktøren en mail jeg..
Lurer på om jeg får svar.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Sendte redaktøren en mail jeg..
Lurer på om jeg får svar.
Vis hele sitatet...
Skriv hva du får til svar her!
"Hasj og marihuana henter man ut av indisk hamp. Hampen dyrkes i Libanon, Marokko, Afghanistan og andre land i områdene."

Skjønner ikke hvorfor den blir kalt 'indisk' hamp. Den vokser/vokste naturlig også mye i sør-amerika, og mange andre steder på kloden, men kan forsåvidt vokse hvor som helst så lenge den får lys, luft, vann og varme temperaturer.

"Under foredlingen blir hundrevis av kjemiske stoffer tilsatt rusmiddelet som går under betegnelsen cannabis."

Joda, det blir ofte tilsatt andre ulumske stoffer i hasj, men det er da ikke garantert at hasjen du røyker er stappfull av disse. Alt dette varierer jo.

"Virkningen av rusen og selve giftstoffene bruker lang tid på å komme ut av kroppen. Det går i fettet og det beregnes at det tar minst én måned før brukeren er fri for den totale mengden THC som rusmiddelet inneholder."

Alt dette kommer helt ann på individet. Som jeg har forstått(correct me if I'm wrong), kan det ta opptil en måned før THC er ute av kroppen, om man har røyka jevnlig i en god stund. Om du bare røyker en sjelden gang i blant tar det nok ikke mer enn 3-6 dager før det er ute. Men som sagt, dette avhenger veldig fra person til person.

Ok, nå kom jeg til delen hvor han beskriver i detalj THC rusen. Haha, hva er dette for noe piss? Jeg ler. Her er noen av mine favoritt sitat fra dette latterlige utsagnet;

Når brukeren nå har følelsen av å være smartere enn ellers, er virkeligheten den at vedkommende er dummere enn vanlig.

Etter hvert som rusen taper styrke, blir brukeren innesluttet. Han/hun sitter i rusens ensomhet og kjenner seg intellektuelt overlegen alle andre. Virkeligheten er at vedkommende er stein dum, noe som også utrykket for hasjrus, «stein», beskriver.

Under rusen får brukeren følelsen av å kunne løse livets gåter, han/hun bli mer intelligent og får i tillegg en følelse av å ha makt til å endre ting. <--- kan han ikke få bestemt seg? Blir man dum eller smart?

Haha, kjære skaper. Vær så snill å ikke bry deg så mye om den artikkelen. Noe av det er sikkert sant for noen mennesker, men når det gjelder rusmidler, spesielt hasj, er det så veldig avhengig av person til person.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
''all redsel for autoriteter forsvinner''

Ja jøss...
Vis hele sitatet...
Haha, den lo jeg og godt av. Lurer på hvorfor folk alltid forteller om noia under en hasjrus da. haha.

[quote=skjoldvall;2530954]
Alt dette kommer helt ann på individet. Som jeg har forstått(correct me if I'm wrong), kan det ta opptil en måned før THC er ute av kroppen, om man har røyka jevnlig i en god stund. Om du bare røyker en sjelden gang i blant tar det nok ikke mer enn 3-6 dager før det er ute. Men som sagt, dette avhenger veldig fra person til person.[/qoute]

Rusen er jo ute etter noen timer, men det kan ligger spor i stoffet i ganske lang tid. Å skrive det på den måten i denne sammenhengen er tåpelig, fordi det får leseren til å tro at man er under en hasjrus i en måned. THC kan en finne i håret ut hele livet ditt om du aldri klipper deg, det er jo like relevant?

Ja, du finner som oftest ikke ut at personen har røyket cannabis ved blodprøve eller urinprøve etter en måned hos regelmessige brukere og ca. en uke ved en gangs brukere.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Sto jo faktisk en del konktrete og oppriktige ting der jeg kan si meg enig i... opptill veldig mange faktisk.

Men joa syntes faktisk det er litt sint og desperat propegandifisert skrevet av duden.
Cannabis enten det er i form av hasj, marijuana, olje, eller om det konsumeres er uten tvil så trygt at det ikke er mulig at noen skulle kunne være så negative. Greit man blir sløv, litt dum osv, begynner og drite i skole/jobb etc.. men det kan jo en som sitter inne på rommet og gamer natta lang og sover om dagen gjøre å feile med også.

Også typisk når slike folk som har jobbet innen noen slags form for rus rehab og prate dritten full av div. narkotikumer.
Når det er sagt så er det forskjell på og feste i helgene, eller ta seg en øl etter jobb kontra og være panisk alkisk sammenlignet med at man kan chillen med film og røykings etter skola med kompiser eller bare ta meg seg bongen og dra på hytte tur ei helg.

Og di abstinensene han BABLER om kjenner jeg meg hvertfall ikke igjen med. Etter flere års røyking og sikkert konstant kronisk høy/stein/fjern 24/7 stoppet jeg på dagen. Og kan ikke huske hverken psykose, abstinenser uten like, sterk influensa osv som han nissa skriver i teksten sin. Satt jeg hjemme og kjeda meg, og f.eks Cypress Hill eller noe sånt ble spilt så kjente jeg ett lite sug men faen det kan ikke sammenlignes med suget når man er "alkis" eller makka avhengi etc. Helt ærlig burde han bruke tiden på og rakke ned på farligere ting det garantert trygeste og kosligste "rusmidlene" vi har her på kloda vår, faen meg mer helse skadelig og være ute i all forurensinga i byene om dagen enn og røyke seg bøtte, for en tulletopp.

Peace
Sitat av skjoldvall Vis innlegg
"Virkningen av rusen og selve giftstoffene bruker lang tid på å komme ut av kroppen. Det går i fettet og det beregnes at det tar minst én måned før brukeren er fri for den totale mengden THC som rusmiddelet inneholder."

Alt dette kommer helt ann på individet. Som jeg har forstått(correct me if I'm wrong), kan det ta opptil en måned før THC er ute av kroppen, om man har røyka jevnlig i en god stund. Om du bare røyker en sjelden gang i blant tar det nok ikke mer enn 3-6 dager før det er ute. Men som sagt, dette avhenger veldig fra person til person.
Vis hele sitatet...
Det er riktig at metabolittene blir i kroppen en lang stund, men det med 3-6 dager omtales som når det er så små nivåer at det ikke vises på urinprøver, og dermed lite nok til å si at man er clean.
Brukere av cannabis forsvarer dette rusmiddelet med at det er ufarlig.
Vis hele sitatet...
Alle vet at psykiske problemer kan bli utløst/verre hvis man er predisponert.

Vi som jobber lavterskel innen rusproblematikk ser imidlertid de psykiske skadene dette rusmiddelet gir.
Vis hele sitatet...
Det vet vi alle, veldig få (som har psykiske lidelser i familien, predisponerte gener) kan utløse shizofreni ol.

At det ikke er mer skadelig enn alkohol, bør ikke være et argument for legalisering. Tvert i mot. Alkohol tar alt for mange liv til at vi skal plusse på med flere, gjennom legalisering av adre typer rusgifter.
Vis hele sitatet...
Plusse på med flere dødsfall? Ingen direkte relaterte dødsfall til cannabis. Det er heller ikke en gift som alkohol.

Hasj og marihuana henter man ut av indisk hamp. Hampen dyrkes i Libanon, Marokko, Afghanistan og andre land i områdene. Under foredlingen blir hundrevis av kjemiske stoffer tilsatt rusmiddelet som går under betegnelsen cannabis.
Vis hele sitatet...
Helt feil. Ingen kjemiske stoffer blir tilsatt. Hasj (brunt) kan være bøffet ut av pengekåte langere etter at det har forlatt de store produsentene i Marokko. Grønt kan være bøffet ut med harmløs oregano for å øke vekt. Myten om penslet hasj med heroin og andre stoffer er meningløs. Ingen dealere vil gi deg et mye dyrere rusmiddel inni noe så billig som hasj.

Mer enn 60 forskjellige stoffer påvirker hjernen ved bruk av denne typen narkotika. Hovedemnet, er det psykoaktive stoffet THC (terahydrocannabinol). Cannabis finnes som marihuana, hasj og cannabisolje. I Sverige og Norge er det mest vanlig å røyke hasj. En normaldose inneholder ca 3 mg THC. Rusmiddelet tas raskt og effektivt opp i kroppen ved innånding.
Vis hele sitatet...
Iirrelevant snakk... men han glemte at cannabis også kan spises/brukes i bakverk.

Virkningen av rusen og selve giftstoffene bruker lang tid på å komme ut av kroppen. Det går i fettet og det beregnes at det tar minst én måned før brukeren er fri for den totale mengden THC som rusmiddelet inneholder.
Vis hele sitatet...
Giftstoffer faktisk... det at det tar 1 mnd. før brukeren er fri for mengden THC er feil. Det er ikke sporbart etter 3-4 dager ved sporadisk bruk.

Røyker en hasj oftere enn én gang i måneden tar det ennå lengre tid. THC lagres som nevnt i fettvevet, og ved hyppig bruk vil lageret bare øke og øke. Allerede en time etter at man har røykt hasj, kan THC oppdages ved urinprøver. Den første ruseffekten kommer etter 15 minutter og varer fra én til noen timer.
Vis hele sitatet...
Det lagres i fettvevet og akkumuleres ved hyppig røyking, men røyker du 1 gang i mnd. er det forrige allerede borte for lengst. Påstanden hans er feil.

Rusens virkning beror i større grad enn alkoholens på brukerens sinnstilstand og personlighet. Virkningen av rusen taper seg også fortere ved hyppig bruk av rusmiddelet enn hva alkoholen gjør, og brukeren må kompensere med andre rusmidler, blant annet alkohol. Omgivelsene er også viktig for virkningen av rusen.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Toleranse bygges opp, men det er bevist at cannabis ikke trigger hjernen til å behøve sterkere rusmidler.

Cannabis gir i begynnelsen lykkefølelser. All uro for fremtiden blir borte, brukeren får en frihetsfølelse og all redsel for autoriteter forsvinner. Rusen henter frem minner og forsterker det positive i hendelsene. Under rusen får brukeren følelsen av å kunne løse livets gåter, han/hun bli mer intelligent og får i tillegg en følelse av å ha makt til å endre ting. Opplevelsen av farge, lys og smak blir forsterket, det samme blir følelsen for øyeblikket.
Vis hele sitatet...
Overdrevet ganske voldsomt. Redsel for autoriteter blir sterkere. Rusen blir det du gjør med den.

Etter en halvtime kjenner man seg aktiv i tankegangen og blir åpen og utadvendt. Når brukeren nå har følelsen av å være smartere enn ellers, er virkeligheten den at vedkommende er dummere enn vanlig. Edru omgivelser kan rett og slett bedømme brukeren som mindre intellektuelt utviklet hvis de ikke kjenner symptomene på hasjrus.
Vis hele sitatet...
Man får ingen følelse av å være smartere. Rusen er også helt individuell.

Etter hvert som rusen taper styrke, blir brukeren innesluttet. Han/hun sitter i rusens ensomhet og kjenner seg intellektuelt overlegen alle andre. Virkeligheten er at vedkommende er stein dum, noe som også utrykket for hasjrus, «stein», beskriver.
Vis hele sitatet...
Det er feil. Man kjenner seg ikke intellektuelt overlegen, og man sitter ikke "i rusens ensomhet". Det er helt vanlig med en liten godfølelse i kroppen?

Hasj er et rusmiddel som fører til større selvbedrag enn andre. Nybegynnere opplever ikke rusen som forstyrrende, og den gir heller ikke ettervirkninger som fyllesyke. Stoffet setter i likhet med alle andre rusmidler brukeren i en tilstand. Denne tilstanden skaper lengt etter rusen og medfører at brukeren i innlærde situasjoner, eller i «riktige» miljøer får et sug etter å røyke en pipe. Hasj gir også en viss toleranseutvikling og krever høyere doser for å få samme ruseffekt.
Vis hele sitatet...
Selvbedrag? Da snakker vi heftig misbruk... Det er ikke avhengighetsskapende, men kan bli vanedannende hvis man vanker i et hasjmiljø hele dagen, logisk.

Alle rusmidler erstatter følelser med kjemiske følelser. Hasj er ikke noe unntak. Rusmiddelet har imidlertid unge brukere, og det å få erstattet det rette følelseslivet med et kunstig, virker forvirrende. Det medfører også at brukerens modenhetsvekst stopper opp. Konflikter og problemer som er vanlig for aldersgruppen, og som er med på å skape en menneskelig utvikling, blir feid unna i rusens likegyldighet.
Vis hele sitatet...
Hva er forskjellen på følelser og kjemiske følelser? Modenhetsvekst stopper? Hormonene er i en slags "pause" i 24 timer, så uttalelser som kastrering politiet i Oslo kom med er helt på bærtur (LOL). Jeg skjønner ikke hva fyren vil ha frem ved å si at konflikter og problemer blir feid vekk, er du ruset på alkohol så tenker du ikke på alle konflikter i verden? Rusen på cannabis er også veldig individuell, jeg har f.eks. tenkt veldig mye om problemer i verden.

Et individs vekst er avhengig av og skjer i kontakt med andre mennesker. Hasjerne er avskårne fra medmennesker. De lever i en glasskule. Ingenting kommer ut, og omgivelsene når ikke inn. Hasjerne har tillegg vanskelig for å gjøre seg forstått med ord. Det fører til at han/hun blir irritert når omgivelsene ikke forstår hva han/hun sier.
Vis hele sitatet...
LOL. "Hasjerne" lever i en glasskule, har venskelig for å gjøre seg forstått med ord. Han blir irritert når omgivelsene ikke forstår hva han/hun sier. Helt feil, kilder takk. Jeg kjenner minst 40 stk som røyker, alle er helt normale? Freak.no poster og halve amerika hadde vel sett litt anerledes ut hvis dette var sant.

Hasjbrukerens modenhetsvekst stopper opp, og han/hun mangler selvkritikk sans og selvinnsikt:


* Kan ikke se kritisk på seg selv. Alt er andres og samfunnets skyld.

* Kan ikke lære av sine feil. Hasjeren ser ikke sammenhengen mellom narkotikaen og alt som skjer under rustilstanden. En normal person lærer av sine feil.

* Dagdrømmer. Interessen for et normalt liv opphører. Skole, arbeid og framtid blir ikke viktig.

* Ukonsentrert. Hasjeren har vansker med å følge med i lengre samtaler. Skal han/hun klare å følge med i en lengre film, må vedkommende ha røkt like før filmen begynner, hvis ikke henger han/hun seg opp i en enkelt scene og mister tråden. Vedkommende må ut for å ta en ny blås skal han/hun tilbake til filmens innhold.

* Korttidsminnet forsvinner. Hasjbrukeren kommer eksempelvis bare på halvparten av et telefonnummer som vedkommende akkurat har fått. Korttidsminnet kan i de verste tilfellene bare holde i noen sekunder.

* Deltar ikke i diskusjoner. Under den sterkeste delen av rusen, kan hasjeren bare forholde seg til ett menneske av gangen, og vedkommende unngår derfor diskusjoner der flere er innblandet. I eksempler der han/hun bidrar i debatter, har vedkommende svaret ferdig på forhånd og vil alltid ha sluttreplikken.

* Tidsoppfatninger forandres. Under rusen forskyves tidsbegrepet slik at den føles både kortere eller lengre.
Vis hele sitatet...
Bla bla bla, dette er absurt, helt feil. Siste punktet kan være riktig, rusen er, for tredje gang, veldig individuell.

Abstinensen følger alle rusmisbrukere som i begynnelsen av opptørkingen. Et par dager uten rus vil angsten komme, Etter tre-fire dager begynner de å drømme intensivt. Senere følger influensalignende muskelverking og snue.

Etter en uker er fremdeles halvparten av THC i kroppen. Når to uker er gått, kommer angsten for fullt. De sterkeste abstinensymtomene for hasjere er:

Sterkt hasjsug, sen hjernekapasitet, finner ikke ting. Mister lette tråden, - hva var det du sa? Omgivelsene forstår ikke ordflommen. Ulike følelser vokser frem.
Vis hele sitatet...
Bla bla, helt feil. Du er ikke påvirket selv om det er andre stoffer fra THC'en i fettet! Det diskuteres hvorvidt cannabis er fysisk avhengighetsskapende. Ingen jeg kjenner har ihvertfall fått noe abstinenser. Korttidshukommelsen blir dog litt svekket.

På grunn av at hasj lagres i fettet, går det ikke å trappe ned. Hver ny pipe øker THC-innholdet i fettet og gjør at rusen blir kronisk. Alkohol er derimot vannoppløselig og alkoholikere kan derfor trappe ned. Men den eneste måten for en hasjer å bli tørrlagt på, er ved å stoppe hardt og brutalt.
Vis hele sitatet...
Kronisk rus? Her snakker vi om misbruk i 50 år der det går 10 gram om dagen. Cannabis er ikke fysisk avhengighetsskapende. Stoppe "hardt og brutalt", høres jo ut som århundrets verste djevelrus dette her...

Når det har gått en tid uten tilføring av stoff, begynner THC-mengden å synke, og nå kommer angsten. Om suget ikke har vært der før, så kommer det nå. Det å ta seg en pipe vil for brukeren løse alle problemer, om ikke annet så vil angsten forsvinne. Mange har forsøkt å slippe unna denne delen av abstinensen ved å trappe ned på alkohol, men har kjent at heller ikke det hjelper. Det eneste som fjerne angsten er tilføring av hasj.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, igjen. Som jeg sa er det ingenting i cannabis som trigger brukeren til å behøve andre rusmidler.

Total tørrlagte er altså det eneste middelet til på sikt å bli kvitt angsten. De aller fleste krever faglig hjelp for ikke å sprekke under abstinensen. Leger kan eksempelvis gi antidepressive midler for å hjelpe pasienten over det verste. Misbrukere bør få vite at angsten blir verre for hver gang angsten kommer.
Vis hele sitatet...
Feil, igjen....

En av de største farene ved hasj er at rusmiddelet har fått ord på seg til å være et ufarlig og «lett» rusmiddel. Misbrukerne finner lett støtte i omgivelsene for at hasj er bra. Mer ufarlig enn alkohol og andre tyngre stoffer. Misbrukerne blir latt i fred med sitt «ufarlige» rusmiddel..

Dette er feil! Hasj er et tungt og livstruende narkotikum.
Vis hele sitatet...
Dette er feil! Cannabis har aldri truet noen for livet.


Synlig diagnose

En må ikke være for bastant når en forsøker å se om en person er påvirket av hasj. Synlig tegn som store pupiller, trenger nødvendigvis ikke komme av narkotikarus, men er en del av personens utseende. Det samme gjelder en del andre symptomer, men ved å kjenne vedkommende i edru tilstand, kan en ta utgangspunkt i disse ytre tegnene.

Brukeren blir i tillegg uvanlig rolig og kontrollert. Han/hun blir veldig ukritiske når det gjelder sin oppførsel. De dagdrømmer mye, sinnsroen synes å være veldig stor. Ved mistanke om påvirkning, får et best resultat ved å spørre vedkommende direkte. De som er påvirket av hasj (cannabis) har få problemer med å benekte noe som helst. Endringer fra sin vanlige væremåte bør som sagt tas med når diagnoser stilles.
Vis hele sitatet...
Er man ruset så er man ruset. Man takler det forskjellig. Ingen har merket at jeg er høy når jeg har skjult det. Alkohol er en annen sak.

Kan legge til at all denne bullshitten er skrevet av en ex-narkoman som har misbrukt masse forkjellige rusmidler. Har ikke slettet noe som helst, all tekst fra websiden er intakt. Patetisk.
Sist endret av Spirituell; 12. april 2012 kl. 17:35. Grunn: hurr durr leifur
Nei det stemmer ikke at du kan gå rundt med thc i kroppen 1 måned. Selv om Cannabis kan spores en lang stund så er det "døde" metabolitter som blir funnet.
Permanent idiot
Schileru's Avatar
"Abstinensen følger alle rusmisbrukere som i begynnelsen av opptørkingen. Et par dager uten rus vil angsten komme, Etter tre-fire dager begynner de å drømme intensivt. Senere følger influensalignende muskelverking og snue."

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest i hele mitt liv. Har ikke ord.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
"En av de største farene ved hasj er at rusmiddelet har fått ord på seg til å være et ufarlig og «lett» rusmiddel. Misbrukerne finner lett støtte i omgivelsene for at hasj er bra. Mer ufarlig enn alkohol og andre tyngre stoffer. Misbrukerne blir latt i fred med sitt «ufarlige» rusmiddel..

Dette er feil! Hasj er et tungt og livstruende narkotikum."

jeg fikk en stor trang til å facepalme meg selv 10 000 ganger... har lagt han til på facebook, så skal jeg skrive ett langt og hissig brev til han når han lagger meg til
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Sendte han en mail, og fikk følgende svar:

Med alle den krenkede forargelsen dere makter stille opp mot mine fakta, er det liten grunn til å stoppe informasjonen. Min artikkel er snill i forhold til de virkelige fakta. Trist å se hvordan dere mobiliserer. Det forteller mye om hvor avhengighetskapende cannabis er. Håper dere en gang finner ut av det, makter å oppleve slik det er, ikke bruke et skadelig rusmiddel som krykke.

Fortsett denne formen for “kamp”, den engasjerer meg .
Ha en flott kveld
Oddmund Harsvik
Vis hele sitatet...
Morsom kar, dette her.
Sist endret av Schileru; 12. april 2012 kl. 19:58.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Boxiom Vis innlegg
Sendte han en mail, og fikk følgende svar:



Morsom kar, dette her.
Vis hele sitatet...
Gidder du gi meg emailen? Skal sende en liten mail sjøl

Spamfest anyone?

Kunne du skrive din melding også så vi får fram poenget at vi er organiserte?
Permanent idiot
Schileru's Avatar


Jeg var ikke på mitt aller mest seriøse da jeg sendte mail, jeg ba han stort sett om å backe opp påstandene sine i artikkelen med kilder. Jeg er sikker på at det er andre her som kan skrive en mer saklig mail. At dette vil få fyren til å åpne øynene er likevel tvilsomt.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Jeg kan prøve meg, men jeg vet ikke best angående rus, gi meg 10min
Bare jeg som ser ironien i at fyren heter Harsvik?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Jeg er en vanlig *skriv inn ca alder, arbeidsområde/studienivå samt okkupasjon og utdannelse*, og jeg leste nylig en artikkel fra deres nettside angående rusmidler, mer spesifikt artikkelen angående cannabis, kalt "Fakta om Cannabis". Nå jeg vil starte med å si dette, jeg *Har ett forhold til rusmidler, forhold til cannabis, har ikke ett forhold til rusmidler*.

Denne artikkelen setter Cannabis ut i ett dårlig lys, noe som er ufortjent, ettersom stoffet i seg selv er mindre skadelig enn feks. alkohol. *Inkluder mer om dere vil, kan ikke så mye selv* Men det jeg personlig reagerer mest på er at du ikke henviser til noe kildemateriell angående denne faren ved Cannabis. Noe som sterkt svekker kredibiliteten din, spesielt når de har svart en tidligere innsender;

"Med alle den krenkede forargelsen dere makter stille opp mot mine fakta, er det liten grunn til å stoppe informasjonen."

Jeg vet ikke hva den andre innsenderen skrev til dem, men jeg legger fortsatt merke til at du sier "dine fakta", og ber deg vennligst om å redigere artikkelen slik at den også henviser til generelt akseptert fakta, og kilder til disse.

Dette er intet personlig, tiltaket dere har er fint, men innholdet burde fortsatt vurderes kritisk, og spesielt i saker hvorav tittelen er "Fakta" burde inneholde, nettopp dette, fakta.

Mvh. *Ditt navn her*

Det var det jeg rakk nå, trenger ett par gode motkilder samt hjelp.

Ikke dårlig for en 14 åring med null interesse, eller hva
Dette er mennesker som jobber med narkomane, og som ser på hele rusproblematikken utifra tunge rusmisbrukeres ståsted. Det er provoserende når folk ikke evner å se at virkeligheten er mer sammensatt enn som så, og tydelig viser at de ikke er tilstrekkelig informert om de sakene de uttaler seg så bastant om. Allikevel kan man spørre seg om dette er den typen mennesker man ønsker å diskutere med. Hva skal vi oppnå ved å krangle med dem, eller spamme e-mailen deres for den saks skyld? La dem nå bare tviholde på verdiene sine. Det er neppe noe vi kan gjøre for å endre på dem uansett, og dette er tross alt mennesker som i hovedsak ønsker å hjelpe rusmisbrukere. Det er ikke med dem den politiske duellen kommer til å utspille seg.

Skal man imidlertid argumentere mot dem, så får man gjøre det skikkelig, og gripe fatt i konkret feilinformasjon på en saklig måte. Det nytter ikke å gjøre dette til en verdidebatt. Av og til må man bare akseptere at noen hater ting du verdsetter. Det er i grunnen ikke så farlig.
Med alle den krenkede forargelsen dere makter stille opp mot mine fakta, er det liten grunn til å stoppe informasjonen. Min artikkel er snill i forhold til de virkelige fakta. Trist å se hvordan dere mobiliserer. Det forteller mye om hvor avhengighetskapende cannabis er. Håper dere en gang finner ut av det, makter å oppleve slik det er, ikke bruke et skadelig rusmiddel som krykke.

Fortsett denne formen for “kamp”, den engasjerer meg .
Ha en flott kveld
Oddmund Harsvik
Vis hele sitatet...
Tror nok det er denne Oddmund Harsvik som trenger hjelp. Spør han hva som er farligst av heroin og cannabis, vi blir nok overrasket!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Tror nok det er denne Oddmund Harsvik som trenger hjelp. Spør han hva som er farligst av heroin og cannabis, vi blir nok overrasket!
Vis hele sitatet...
Kan gjøre det fra anonymailen min XD

(Hvis dere lurer, den er bundet opp mot Anonymous profilene mine som vandrer rundt.)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dette er mennesker som jobber med narkomane, og som ser på hele rusproblematikken utifra tunge rusmisbrukeres ståsted. Det er provoserende når folk ikke evner å se at virkeligheten er mer sammensatt enn som så, og tydelig viser at de ikke er tilstrekkelig informert om de sakene de uttaler seg så bastant om. Allikevel kan man spørre seg om dette er den typen mennesker man ønsker å diskutere med. Hva skal vi oppnå ved å krangle med dem, eller spamme e-mailen deres for den saks skyld? La dem nå bare tviholde på verdiene sine. Det er neppe noe vi kan gjøre for å endre på dem uansett, og dette er tross alt mennesker som i hovedsak ønsker å hjelpe rusmisbrukere. Det er ikke med dem den politiske duellen kommer til å utspille seg.

Skal man imidlertid argumentere mot dem, så får man gjøre det skikkelig, og gripe fatt i konkret feilinformasjon på en saklig måte. Det nytter ikke å gjøre dette til en verdidebatt. Av og til må man bare akseptere at noen hater ting du verdsetter. Det er i grunnen ikke så farlig.
Vis hele sitatet...
Blir jo trist når man ser så ukritiske folk kan være. All negativt informasjon/propagandasprøyt som omhandler rusmidler (untatt alkohol som alle nordmenn og politikere tviholder på) uten kilder tas gledelig imot av alle sammen, mens overraskende fakta (etter all propaganda) med seriøse kilder i form av forskning ikke blir akseptert...
Sist endret av Spirituell; 12. april 2012 kl. 20:36.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Melding sendt med spørsmålet om det farligste av Heroin og Cannabis, gleder meg til svaret XD
Avslutnings-replikken "Hasj er et tungt og livstruende narkotikum." sier jo sitt om hvor lite peiling han har.

Også morsomt hvordan han, i likhet med mange norske "eksperter", begynner med presentere ordet "cannabis" for så å bare bruke ordet "hasj" senere. Sier også mye om hvilket kunnskapsnivå slike personer oppererer på.

Spørsmålet om hvor mange feilaktige "fakta" han har presentert er i hvertfall tosifret hvis ikke mer.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Til alle dere som påpeker faktafeil, kunne dere linke til noen kilder/tester/beviser elns.? Så kan jeg legge til litt til

alt. rediger det selv om dere ser noe
Sist endret av Freddy_fred5; 12. april 2012 kl. 20:39.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Jeg anså meg ferdig allerede med teksten nå jeg kom til dette avsnittet.. Fyren får f**n meg i tillegg lære seg å skrive riktig.
Hasj er et rusmiddel som fører til større selvbedrag enn andre. Nybegynnere opplever ikke rusen som forstyrrende, og den gir heller ikke ettervirkninger som fyllesyke. Stoffet setter i likhet med alle andre rusmidler brukeren i en tilstand. Denne tilstanden skaper lengt etter rusen og medfører at brukeren i innlærde situasjoner, eller i «riktige» miljøer får et sug etter å røyke en pipe. Hasj gir også en viss toleranseutvikling og krever høyere doser for å få samme ruseffekt
Vis hele sitatet...

....Hvis formålet er å skremme, så har dem klart det. Definitivt. Unge/uerfarne ungdommer med ikke mye cannabis-kunnskap leser dette og vil tro alt er riktig av det som står. -Og hvis det evt er noe positivt om cannabis, så "må" det være fra kriminelle kilder.
[CENTER].............[/CENTER]

En av de største farene ved hasj er at rusmiddelet har fått ord på seg til å være et ufarlig og «lett» rusmiddel. Misbrukerne finner lett støtte i omgivelsene for at hasj er bra. Mer ufarlig enn alkohol og andre tyngre stoffer. Misbrukerne blir latt i fred med sitt «ufarlige» rusmiddel..

Dette er feil! Hasj er et tungt og livstruende narkotikum.
Vis hele sitatet...
Nuff said allerede av de andre her.. Det skulle virkelig ikke ha vært lov...
Sist endret av aeon_illuminate; 12. april 2012 kl. 20:49.
Dette er jo ren løgn som burde vært ulovlig, har selv sendt han en mail... blir virkelig provosert.
Sist endret av Spirituell; 12. april 2012 kl. 20:50.
julegave's Avatar
Trådstarter
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg anså meg ferdig allerede med teksten nå jeg kom til dette avsnittet.. Fyren får f**n meg i tillegg lære seg å skrive riktig.



....Hvis formålet er å skremme, så har dem klart det. Definitivt. Unge/uerfarne ungdommer med ikke mye cannabis-kunnskap leser dette og vil tro alt er riktig av det som står. -Og hvis det evt er noe positivt om cannabis, så "må" det være fra kriminelle kilder.
[CENTER].............[/CENTER]


Nøff said allerede av de andre her.. Det skulle virkelig ikke ha vært lov...
Vis hele sitatet...
Problemet med at han legger ut slike artikler er det at folk som ser etter denne type informasjon (SPESIELT foreldre) vil tro 100% på det han sier og stemple sønnen/datteren sin som en HARDCORE rusmissbruker som det ikke går ann å stole på. Jeg sier dette fordi dette nettop skjedde med meg...foreldrene mine brukte nettop denne artikkelen i sin argumentasjon mot meg. Alt jeg sa til dem om cannabis var bare tull som jeg har funnet opp (ifølge dem med hjelp fra artikkelen)
Så jeg vil bare takke ODDMUND HARSVIK som godt på vei forsøker å ødelegge det forholdet jeg har til mine foreldre.
Heldigvis så har vi fått diskutert og funnet bedre kilder slik at vi kan forstå hverandre bedre.
Denne kilden fungerte veldig bra for både meg og foreldrene mine, og jeg anbefaler andre i å bruke denne slik at man kan få ekte fakta på bordet.
Sist endret av julegave; 12. april 2012 kl. 20:58.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Da er min melding sendt, og ønsker at resten her også sender en melding

Julegave; Akkurat for sent for at jeg skulle ha sendt med den artikkelen
Han skriver at hasj/marihuana er narkotika. Blir det feil å si at dette ikke er et narkotisk rusmiddel, jeg har hvertfall aldri sett på det som det. Jeg blir fort sur når folk kaller det for narkotika. weed is from the earth!
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av SmokeyTheMan Vis innlegg
Han skriver at hasj/marihuana er narkotika. Blir det feil å si at dette ikke er et narkotisk rusmiddel, jeg har hvertfall aldri sett på det som det. Jeg blir fort sur når folk kaller det for narkotika. weed is from the earth!
Vis hele sitatet...
Men det er da vel likevel "narkotika"!? -Narkotika under det juridiske begrepet, altså ulvolige medikamenter. Ikke narkotika som bedøvende midler.. Og Heroin er jo også "fra the earth" for ex, men er igjen totalt annerledes klassisk weed i så og si alt og fmye farligere..
Riktignok er det et foredlet opium, men opium i seg selv er lang fra softcore-drug.

Alt som kommer fra moder Jord er slettes ikke ufarlig!(:
Sist endret av aeon_illuminate; 12. april 2012 kl. 21:23.
"Leger kan eksempelvis gi antidepressive midler for å hjelpe pasienten over det verste."

Dette reagerte jeg på, gi antideprisiva for å slutte med cannabisrøyking?!
Seriøst?
Sendte nå akkurat en mail til den godeste Oddmund. Så får vi se hva jeg får til svar... Mailen så forøverig slik ut:

Hei, kjære medmenneske! Jeg er en ordinær ungdomsskole-student, og jeg leste nylig en artikkel fra deres nettside angående rusmidler, mer spesifikt artikkelen angående cannabis, kalt "Fakta om Cannabis". Nå jeg vil starte med å si dette, jeg har et forhold til rusmidler, på et relativt lavt nivå, oftest knapt enn en gang i måneden, for å si det slik. Derimot er jeg ikke helt blåst i hodet, og er mer kritisk enn mine medmennesker på lik alder er.-

Denne artikkelen setter Cannabis ut i ett dårlig lys, noe som er ufortjent, ettersom stoffet i seg selv er mindre skadelig enn feks. alkohol. Det at det kan være blandet med andre stoffer for å øke vekt, kan jeg si meg enig i, men ikke at det er 60 forskjellige kjemiske stoffer i det. For det jeg personlig reagerer mest på er at du ikke henviser til noe kildemateriell angående skadeomfang rundt Cannabis. Noe som sterkt svekker kredibilliteten din, spesielt når de har svart en tidligere innsender;

"Med alle den krenkede forargelsen dere makter stille opp mot mine fakta, er det liten grunn til å stoppe informasjonen."

Jeg vet ikke hva den andre innsenderen skrev til dem, men jeg legger fortsatt merke til at du sier "dine fakta", og ber deg vennligst om å redigere artikkelen slik at den også henviser til generelt akseptert fakta, og kilder til disse.

Majoriteten av oss har gått på skole, og jeg må nesten spørre deg hvor mange skoletimer du har sovet/fokusert en annen vei. Hovedregelen når man skriver en såkalt "fakta-artikkel", er at man refererer til allment godtatte kilder. Jeg kan ikke se én eneste kildehenvisning, for svarte!

Dette er intet personlig, tiltaket dere har er fint, men innholdet burde fortsatt vurderes kritisk, og spesielt i saker hvorav tittelen er "Fakta" burde inneholde, nettopp dette, fakta.

Kilder for folk med litt kunnskap kan du finne på Wikipedia, og Store Norske. En litt enklere verson kan du finne her <-vedla Julegaves link). Jeg kan anbefale deg å se Arild Knutsen sitt foredrag for Unge Venstre på Youtube en dag du har en time til rådighet. (Vedla også link her)

Jeg håper for denne sakens skyld at du forstår hvorfor jeg velger å forholde meg anonym; Jeg gir ikke navnet mitt til tilfeldige folk, og hvertfall ikke over internett

Ha en god kveld videre!

Mvh. Bl4derunner
Vis hele sitatet...
Følte nå i etterkant at jeg hadde en smule krass tone i mailen, men det får bare være. Fjortenåringene slo tilbake- kreds til Freddy_fred5 for mal, det sparte meg litt tid, selv om pyntinga tok en liten stund. Da er det bare å vente!
Sist endret av Bl4derunner; 12. april 2012 kl. 22:15.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Gleder meg til svaret! Latterlige menneske som har skrevet dette.... Får vondt inn i sjelen. Hvorfor har mennesker et slikt behov for å bedrive regelrett LØGN? -.-"
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Skal bare sies bl4de (no negative) men du kunne ha droppet "for svarte". Jeg ville med en gang sett at det var en tekst utarbeidet av en annen.
Sitat av Skremselspropaganda
  • Rusens virkning beror i større grad enn alkoholens på brukerens sinnstilstand og personlighet. Virkningen av rusen taper seg også fortere ved hyppig bruk av rusmiddelet enn hva alkoholen gjør, og brukeren må kompensere med andre rusmidler, blant annet alkohol.
  • Ukonsentrert. Hasjeren har vansker med å følge med i lengre samtaler. Skal han/hun klare å følge med i en lengre film, må vedkommende ha røkt like før filmen begynner, hvis ikke henger han/hun seg opp i en enkelt scene og mister tråden. Vedkommende må ut for å ta en ny blås skal han/hun tilbake til filmens innhold.
Vis hele sitatet...
Er det mulig? Hva er dette for noe sludder? Og dette er bare noe av det jeg fant i farta.. Noe av det som skrives stemmer jo, men mesteparten er i beste fall kvalmende feilinformasjon eller i verste fall løgn, og det syntes jeg er synd da Klar ellers gjør en god og viktig jobb.
Sist endret av caperno; 12. april 2012 kl. 23:14.
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Det at det kan være blandet med andre stoffer for å øke vekt, kan jeg si meg enig i, men ikke at det er 60 forskjellige kjemiske stoffer i det.
Vis hele sitatet...
Du roter og blander ting sammen her. Hvis man skal plukke fra hverandre dårlig argumentasjon, så bør man passe på å ha sine egne saker på stell.

For det første, alle stoffer i cannabisplanten er kjemiske. Det er derfor ikke kun 60 kjemiske stoffer i cannabis, men nærmere 400. Uansett er det ikke dette artikkelforfatteren hevder. Han hevder at det er 60 stoffer i cannabis som påvirker hjernen. Hva han legger i å påvirke hjernen er ikke godt å si, men det er uansett misvisende, da det kun er svært få av disse cannabinoidene som er psykoaktive.

Det er imidlertid ikke dette som er den mest oppsiktsvekkende påstanden her. Det å hevde at hundrevis av kjemiske stoffer blir tilsatt under foredlingsprosessen er langt mer kontroversielt, og krever en svært god begrunnelse backet opp av skikkelige kilder. De av oss som har litt innsikt i hvordan hasj og marihuana produseres, vet jo at dette ikke stemmer.
Takk for feedback Freddy og Mentalmelt. Jeg oppfattet det som om det ble tilsatt 60 kjemiske stoffer -ikke at det er stoffer med virkning på forskjellige måter i planten. Men uansett; jeg lærer av mine egne feil Tilbake til saken: Her har jeg fått svar, og det ser ut som om...
Hvordan vet du at jeg skrev dette til den andre personen? Du avslørte her at enten er dere e par stykker som steiner meg med mailer under ulike hotmaladresser, eller at dette er koordinert på andre måter. Uansett demonstrerer dette hvor avhengighetsskapende cannabis er Jeg kommer ikke til å svare deg flere ganger. Jeg vil en av dagene samle bruddelementene i de 10-15 mailene jeg har fått i kveld, lage en artikkel som viser hvor paniske dere er.
Ha en flott kveld
Oddmund Harsvik
Vis hele sitatet...
...Vi får en artikkel, som kanskje peker på nFF hvis han er oppadgående nok til å google litt. Føler meg forøverig litt truffet, når han peker på meg som om jeg skulle være en stoner med et forbruk på ti gram dagen, når jeg aldri har rørt cannabis i noen form... Den som lever for se hvordan artikkelen blir.

Tror han svartelister alle som mailer han anngående den artikkelen mtp tone og at det var 10-15 som hadde sendt mail
EDIT: La nettop merke til at han bruker uttrykket: "flere som steiner meg med mailer" -Nesten litt ironisk, om han bruker det bevisst eller ikke
Peace Out
Sist endret av Bl4derunner; 12. april 2012 kl. 23:59.
Woow.
Skrev han virkelig det der?? Bl4derunner?
"Du avslørte her at enten er dere e par stykker som steiner meg med mailer under ulike hotmaladresser, eller at dette er koordinert på andre måter. Uansett demonstrerer dette hvor avhengighetsskapende cannabis er"
Så drøyt å kunne si noe sånt.

Hadde jeg ikke kjent han fra det nogenlunde seriøse gatemagasinet "Klar" hadde jeg trodd at han trolla.
Synd å føle at jeg mister all respekten for magasinet bare fordi han ene karen er usannsynlig userriøs.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Tror han svartelister alle som mailer han anngående den artikkelen mtp tone og at det var 10-15 som hadde sendt mail
EDIT: La nettop merke til at han bruker uttrykket: "flere som steiner meg med mailer" -Nesten litt ironisk, om han bruker det bevisst eller ikke
Peace Out
Vis hele sitatet...
Hahaha, sendte han en skikkelig bra en, men siden han skal publisere dem sier jeg ikke hvilken.
Bra folka spammer han og at han reagerer på denne måten, det viser jo at han har så lite tiltro til sine egne ord at han fornekter spørsmålene våre.
Denne siden virker som ren svindel, med ukompetente folk som skal fremstå som en seriøs organisasjon.

De selger blandt annet hjemmesnikkra bilder der inne til 6k pluss, samme nivå på siden som sexoreg.

Lolet litt av distribusjonsansvarlig bruker email flodhest88
Sist endret av Cosmos; 13. april 2012 kl. 01:18.
Det som er det virkelige problemet her er jo at unger sitter her å leser forumet og lurer seg selv
til å tro at det er helt greit å røyke hver dag fra morgen til kveld, ofte med skole ved siden av.
Tror det er mange her som sitter å snakker høyt om hvor "bra" eller ufarlig hasj er samtidig som de har en
hel rekke med problemer de enten bevisst eller ubevisst bruker hasjen for å unngå.
Sist endret av robz1; 13. april 2012 kl. 01:47.
Egyptisk Tempelkatt
Sendte han en sinna mail jeg og! For noe TØV!
Sitat av robz1 Vis innlegg
Det som er det virkelige problemet her er jo at unger sitter her å leser forumet og lurer seg selv
til å tro at det er helt greit å røyke hver dag fra morgen til kveld, ofte med skole ved siden av.
Tror det er mange her som sitter å snakker høyt om hvor "bra" eller ufarlig hasj er samtidig som de har en
hel rekke med problemer de enten bevisst eller ubevisst bruker hasjen for å unngå.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si jeg noen gang har sett noen her inne på freak som skriver at det er helt greit å røyker hver dag. Så hvor fikk du det fra?