Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 5261
Har du noen gang vært innom NA (Anonyme narkomane)?
Når SAMTLIGE sier at det var cannabis det begynte, og sier senere de angrer på det burde dette ringe en bjelle.
Gjør som meg, ta deg en tur innom NA å få litt info for dem det gikk ille med.
For det er det som står i senter av denne legaliseringssaken, om hvorvidt det kommer til å bli bruke eller missbruk.

La meg til slutt kvotere en venn av familien som har vært i rusmiljøet en god stund:
"Om det ikke hadde vært noen konsekvenser med rusbruken min, hadde jeg faen ikke stoppet heller"
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Har du noen gang vært innom NA (Anonyme narkomane)?
Når SAMTLIGE sier at det var cannabis det begynte, og sier senere de angrer på det burde dette ringe en bjelle.
Gjør som meg, ta deg en tur innom NA å få litt info for dem det gikk ille med.
For det er det som står i senter av denne legaliseringssaken, om hvorvidt det kommer til å bli bruke eller missbruk.

La meg til slutt kvotere en venn av familien som har vært i rusmiljøet en god stund:
"Om det ikke hadde vært noen konsekvenser med rusbruken min, hadde jeg faen ikke stoppet heller"
Vis hele sitatet...
Selv om noen folk ikke klarer å begrense seg betyr det jo ikke at alle ikke klarer det. Selvsagt virker det "overveldende" når mange sier de starta med cannabis og så gikk til hardere stoffer, men du glemmer alle som begynte med cannabis og fortsatt driver med det problemfritt. Fordi de ikke har gått over til hardere stoffer har vi ikke hørt om dem, de har ikke problemer.

"Problemet" her er at de som faktisk får problemer er synlige mens de som ikke gjør det ikke er synlige.
Det blir som å si at det ikke finnes noen mennesker på nettet fordi du kan ikke se dem fra Oslo S.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Har du noen gang vært innom NA (Anonyme narkomane)?
Når SAMTLIGE sier at det var cannabis det begynte, og sier senere de angrer på det burde dette ringe en bjelle.
Gjør som meg, ta deg en tur innom NA å få litt info for dem det gikk ille med.
For det er det som står i senter av denne legaliseringssaken, om hvorvidt det kommer til å bli bruke eller missbruk.

La meg til slutt kvotere en venn av familien som har vært i rusmiljøet en god stund:
"Om det ikke hadde vært noen konsekvenser med rusbruken min, hadde jeg faen ikke stoppet heller"
Vis hele sitatet...
Problemet her ligger klart i det kriminelle miljøet som noen havner i når de skaffer seg cannabis, dette probleme vil bli løst hvis cannabis blir legalisert. Når de ikke havner i dette kriminelle miljøet så har de ikke tilgang på sterkere stoffer.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Har du noen gang vært innom NA (Anonyme narkomane)?
Når SAMTLIGE sier at det var cannabis det begynte, og sier senere de angrer på det burde dette ringe en bjelle.
Gjør som meg, ta deg en tur innom NA å få litt info for dem det gikk ille med.
For det er det som står i senter av denne legaliseringssaken, om hvorvidt det kommer til å bli bruke eller missbruk.

La meg til slutt kvotere en venn av familien som har vært i rusmiljøet en god stund:
"Om det ikke hadde vært noen konsekvenser med rusbruken min, hadde jeg faen ikke stoppet heller"
Vis hele sitatet...
For meg så blir dette litt søkt.
Alle begynner en plass. Det blir som å si at mange som drikker sprit begynte med øl/rusbrus og at dette må bli ulovlig.
Syns det blir feil å si at cannabis ene og alene er hovedgrunnen til at folk har havnet skikkelig på kjøret. Jeg kjenner flere som har havnet skikkelig på kjøret og mistet nære venner til narkotika og miljøet.

Men å si at cannabis ene og alene har skyldene i alt dette er jeg uenig i.
Miljøet, kriminaliseringen, stigamitiseringen er noen faktorer som spiller en vesentlig større roller spør du meg.
Flere av de jeg har snakket med sier seg enig at når du først havner på kjøret så er det vanskelig å hente seg tilbake igjen fordi du havner fort inn i en miljø hvor du er akseptert og lett tilgang på alt du trenger. Du har brutt en terskel og kan lettere gjøre ting nå.
Her hvor jeg bor så blir du så si utstøtt og sett ned på om du havner i et slikt miljø.

At du blir utstøtt, stigmatisert av samfunnet og kjeppjaget av myndighetene fordi du heller røyker deg en joint og ser enn film istedet for å drikke deg full på en lørdagskveld kan ikke jeg skjønne.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Har du noen gang vært innom NA (Anonyme narkomane)?
Når SAMTLIGE sier at det var cannabis det begynte, og sier senere de angrer på det burde dette ringe en bjelle.
Gjør som meg, ta deg en tur innom NA å få litt info for dem det gikk ille med.
For det er det som står i senter av denne legaliseringssaken, om hvorvidt det kommer til å bli bruke eller missbruk.

La meg til slutt kvotere en venn av familien som har vært i rusmiljøet en god stund:
"Om det ikke hadde vært noen konsekvenser med rusbruken min, hadde jeg faen ikke stoppet heller"
Vis hele sitatet...
Når du kommer inn i narkotikamiljøet, er det veldig lett å få tak i andre stoffer å. Du får ikke kjøpt heroin/amfetamin på polet mens du kjøper sprit.
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Kremt.

Det dør 1 person av fyllekjøring hvert 50. minutt. I USA alene.[Kilde]
Vis hele sitatet...
Ok. Vi sier det er 24 stk hver dag, 24*365=8760
8760/2000000=0,004 (vi sier at 2/3 av befolkningen drikker)

Altså, av de hundrevis av millionene i USA som drikker er det 0,004% som dør av fyllekjøring i året, og disse velger frivillig å sette seg bak rattet. Ikke gjør alkohol til en større synder en det det egentlig er.

Sitat av winkeesalami Vis innlegg
2.5 MILLIONER mennesker dør som følge av alkohol, på verdensbasis hvert år. I følge WHO [Her]
Gi meg noen opsiktsvekkende tall om Hasj/Marijuana.
Vis hele sitatet...
Så du er en av de som tror dødsfall er det eneste skumle med et rusmiddel. Javel, nothing to do here.
Sist endret av bloodshotEyes; 12. april 2012 kl. 12:37.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Bloodshoteyes, bagateliserer du virkelig det faktum at 55000 amerkianere dør av alkohol hvert år?
Sist endret av PerPerPerPer; 12. april 2012 kl. 13:08.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Bloodshoteyes, bagateliserer du virkelig det faktum at 55000 amerkianere dør av alkohol hvert år?
Vis hele sitatet...
Ja. Var forresten 100.000. Men det er fortsatt 3 ganger så mange som dør av overvekt , og vi sitter vel ikke her og krangler om hva som er mest farlig av McDonalds og cannabis? Jeg skjønner at det er verre at en 16-åring faller ned en trapp og brekker nakken i fylla enn at en feit dude dør av hjertesvikt etter å ha spist seg i hjel i 10 år. Men på en annen side, hvis ikke disse feite folka var suicidale er jo ikke overspisingen noe de selv ønsket heller. Uansett, min mening er at noen få dødsfall må skje, spessielt med et så crazy rusmiddel som alkohol. Om alkohol skulle slutte å eksistere ville folks fridager blitt snudd på hodet, og de ville kjeda seg som faen. Cannabis er ikke på samme måte like rewarding, som i at du møter nye folk osv, og uten at jeg har noen vitenskaplige kilder er jeg overbevist om at sikkert 20% får problemer av fyrings. Menmen, dette er mitt siste innlegg(forhåpentligvis) om cannabis, peace.
Kan vel heller påpeke at rusmidler generelt (Cannabis, Røyk eller alkohol) er en vestlig gode vi i bunn og grunn ikke har noe bruk for. Er vell bare pga velferden vi har idag at vi kan faktisk ta opp temaer som ved å legalisere cannabis.

Tenk på de stakkars barna i Afrika hadde vell min mor sagt
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Man dør ikke av å kjøre beruset på Hasj/marijuana. Man tør ikke kjøre fortere
enn 50-60 uansett.
Vis hele sitatet...
Du bør aldri bli en talsmann i en legaliseringsdebatt..
Sist endret av Bombasa; 12. april 2012 kl. 13:31.
19% er narkomane.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Kan vel heller påpeke at rusmidler generelt (Cannabis, Røyk eller alkohol) er en vestlig gode vi i bunn og grunn ikke har noe bruk for. Er vell bare pga velferden vi har idag at vi kan faktisk ta opp temaer som ved å legalisere cannabis.

Tenk på de stakkars barna i Afrika hadde vell min mor sagt
Vis hele sitatet...
Selv om det er fattige barn i Afrika betyr det ikke at vi skal underprioritere absolutt alt som skjer i vårt eget land.
Cannabis kommer fra Østen, fyi. Der har det blitt brukt som rusmiddel i 10 000 år.
Sitat av sodin Vis innlegg
19% er narkomane.
Vis hele sitatet...
Et meget innholdsrikt og informativt innlegg fra din side.
I salute you, sir!
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Cannabis kommer fra Østen, fyi. Der har det blitt brukt som rusmiddel i 10 000 år.
Vis hele sitatet...
Og det er tydelig at de vestlige landene har klart seg mye bedre enn de østlige med Cannabis ulovlig.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Og det er tydelig at de vestlige landene har klart seg mye bedre enn de østlige med Cannabis ulovlig.
Vis hele sitatet...
Så det er kun de siste 60 årene vi har greid oss bra?

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Ok. Vi sier det er 24 stk hver dag, 24*365=8760
8760/2000000=0,004 (vi sier at 2/3 av befolkningen drikker)

Altså, av de hundrevis av millionene i USA som drikker er det 0,004% som dør av fyllekjøring i året, og disse velger frivillig å sette seg bak rattet. Ikke gjør alkohol til en større synder en det det egentlig er.


Så du er en av de som tror dødsfall er det eneste skumle med et rusmiddel. Javel, nothing to do here.
Vis hele sitatet...
Syns jeg så deg snakke om dobbelmoral i en annen cannabisrelatert tråd, men her sitter du å prater om farene med et rusmiddel, mens du forsvarer alkohol og dødsfallene som følger med. Dødsfall er ikke det eneste som er skummelt, men det er det skumleste. Alkoholen er jo en stor synder, du mangler dømmekraft. Du hadde nok ikke kjørt deg en tur helt drita om du hadde hatt de samme kognitive evnene du hadde før du begynte å drikke.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Så det er kun de siste 60 årene vi har greid oss bra?
Vis hele sitatet...
De siste 60 årene har vi hvertfall klart oss ekstra bra. Husk Ekofisk.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
De siste 60 årene har vi hvertfall klart oss ekstra bra. Husk Ekofisk.
Vis hele sitatet...
Wow, gidder ikke å argumentere mot det der engang. Har ingen relasjon til the topic on hand.
Mange gode argumenter for legalisering her, ikke at jeg ikke har sett det før.
Også mange latterlige utsagn og halvsannheter fra den andre siden, ikke at jeg ikke har sett det før.

Men som TS prøver jeg også å få fram det enorme "tabuet" rundt selve cannabis-debatten, som jo i seg selv er helt latterlig. Godt fremstilt, synes jeg, av Mette Rooth sine uttalelser i artikkelen.
Er det virkelig sånn at hvis du har stilling som "leder i narkotikapolitiforeningen" eller noe lignende, så kan du si akkurat hva du vil og forvente at pressen tar deg serriøst?
Er skremmende mange ganger å lese norske "eksperters" uttalelser og så tenke at mange folk som leser dem faktisk stoler blindt på det bare for de tror at det kommer fra en som har peiling.
Etter man leser hva f.eks. Rooth sier er det jo tydelig at hun ikke har så mye peiling som en i hennes stilling burde hatt. Der jeg kommer fra blir utsagn som hennes ledd av.

Kan hende jeg er mer overrasket enn andre og henger meg opp i det fordi jeg er nederlender og ikke kan se noe annet enn at det er lattelig at det skal komme så mange usannheter frem i en debatt der vi nå har så mye forskning på området.
Etter erfaring med hvor bra avkriminalisering har funket i Nederland får jeg også et rart bilde i hodet av Norges og mange andre lands diskusjoner hvor det nå ser ut til at det er forskning og fakta på den ene siden, mot veldig sterke meninger på den andre siden.
Føler at mange må våkne opp å skjønne at "Just say no"-metoden er veldig naiv og desverre ikke fungerer.

Er fortsatt veldig interresert i å høre gode alternativer til legalisering.
Utsagn jeg tidligere har hørt som "dødsstraff for besittelse" og "narkotika er djevelens verk" blir ikke tatt serriøst og jeg håper man selv skjønner hvorfor.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
http://www.adressa.no/nyheter/politi...cle1804637.ece

"- Det viser erfaringer fra Storbritannia. Her var Cannabis avkriminalisert i flere år. Resultatet var at kriminaliteten og salget av annen narkotika økte i de områdene man solgte cannabis. Mens man tidligere hadde 1400-1600 ungdommer til behandling for cannabisrelaterte psykoser, økte dette til 24 000 i året etter legaliseringen, sier Ranum."

Kilder på dette? Er det sant?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Og det er tydelig at de vestlige landene har klart seg mye bedre enn de østlige med Cannabis ulovlig.
Vis hele sitatet...
Nei, vi fikk cannabis for veldig lenge siden, men det var veldig lite kjent-
Problemet kom da det ble ulovlig, og selv da viste folk knapt om det.
Når var det Cannabis ble ulovlig i Norge? Var under inntrykket av at det alltid (eller, siden USA ulovliggjorde det) har vært ulovlig.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Når var det Cannabis ble ulovlig i Norge? Var under inntrykket av at det alltid (eller, siden USA ulovliggjorde det) har vært ulovlig.
Vis hele sitatet...
USA ulovligjorde det først og begynte å prøve å få FN til å få en ordning som skulle forby cannabis andre steder også.
I 1961 ble cannabis tatt med i FN-avtalen "Single convention on narcotic drugs", som pålegger alle medlemsland å motarbeide bruken av cannabisprodukter. Cannabis ble ulovlig i Norge i 1965 på grunn av dette.
Sist endret av PerPerPerPer; 12. april 2012 kl. 17:54.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
USA ulovligjorde det først og begynte å prøve å få FN til å få en ordning som skulle forby cannabis andre steder også.
I 1961 ble cannabis tatt med i FN-avtalen "Single convention on narcotic drugs", som pålegger alle medlemsland å motarbeide bruken av cannabisprodukter. Cannabis ble ulovlig i Norge i 1965 på grunn av dette.
Vis hele sitatet...
Så Norge må dermed melde seg ut av FN for å kunne legalisere Cannabis?

Eventuelt må hele FN overbevises om å legalisere?
Sist endret av Paradigm; 12. april 2012 kl. 18:07.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Så Norge må dermed melde seg ut av FN for å kunne legalisere Cannabis?

Eventuelt må hele FN overbevises om å legalisere?
Vis hele sitatet...
FN er overbevist allerede, de la ut en rapport i 2011 hvor de anbefalte medlemslandene å avkriminalisere.
Problemet nå er jo at folk ser på cannabis som djevelen selv etter at det ble kjørt beinhard propaganda.
Sist endret av PerPerPerPer; 12. april 2012 kl. 18:13.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
http://www.adressa.no/nyheter/politi...cle1804637.ece

"- Det viser erfaringer fra Storbritannia. Her var Cannabis avkriminalisert i flere år. Resultatet var at kriminaliteten og salget av annen narkotika økte i de områdene man solgte cannabis. Mens man tidligere hadde 1400-1600 ungdommer til behandling for cannabisrelaterte psykoser, økte dette til 24 000 i året etter legaliseringen, sier Ranum."

Kilder på dette? Er det sant?
Vis hele sitatet...
Hvis det stemmer, er det jo bra, er det ikke? Det viser at kriminaliseringen er en av de viktigste årsakene til at de som får problemer (enten det er avhengighet eller psykoser) ikke tør å oppsøke hjelp, av redsel for sanksjoner ol.

Hvis økningen i behandling skyldtes økt bruk alene: Hvis de som er disponerte for psykoser er spredt like jevnt blant cannabis-røykere som i resten av befolkningen, måtte antall brukere ha økt med 1714 %. I tillegg måtte de ha fått psykosen på under ett år med bruk. Er dette sannsynlig?

At antall som går i behandling (for psykoser og avhengighet) øker ved avkriminalisering (som i Portugal) er jo et argument FOR nettop en slik politikk. Det tar jo tid før en bruker eventuelt utvikler avhengighet, og det kan ta enda lengre tid før en er motivert for behandling.

Så dersom avkriminalisering/legalisering er vellykket, vil antallet i behandling umiddelbart stige. I et langtids-perspektiv (flere tiår) bør det holde seg stabilt eller til og med synke. Hvis tallene på lang sikt synker, er det da forhåpentligvis en indikasjon på at andelen brukere/problematiske brukere har sunket, ettersom de sosiale barrierene for å oppsøke hjelp vil være brutt ned.
Sist endret av Vargas; 12. april 2012 kl. 18:24.