Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2885
God kveld freaks!

Sitter og planlegger å gro San Pedro og Peruvian Torch, men er litt usikkert på hvordan dette er i forhold til lovverket vi har her i Norge. Er det noen som har erfaring når det kommer til import av disse kaktusene? En kompis har sendt mail til Tollregionen for å finne ut om dette er en mulighet. Neden-under kan dere lese vår samtale så langt:


Jeg:
Til: Tollregion Oslo og Akershus
Emne: Spørsmål rundt innførsel av diverse planter

Hei!

Hvilke Lover/regler gjelder for innførsel av:

1. San Pedro Kaktus (Trichocereus pachanoi)

2. Peruvian Torch Kaktus (Trichocereus peruvianus)

3. Shiitake sopp sporer (Lentinula edodes)

På forhånd takk

Med vennlig hilsen #Navn
Vis hele sitatet...

Svar:
postmottak@mattilsynet.no:

Hei,

Mattilsynet er organisert slik at henvendelser i utgangspunktet skal behandles i det distrikt innsender tilhører. Vær vennlig å oppgi din postadresse/bostedsadresse, slik at henvendelsen kan formidles til ditt distriktskontor for behandling.

Med vennlig hilsen Mattilsynet
Vis hele sitatet...
Jeg:
#Navn
#Adresse
#Postnummer og poststed
#Fylke

Med vennlig hilsen #Navn
Vis hele sitatet...
Svar:
Hei!

Viser til din henvendelse angående import av planter og soppsporer.

Jeg trenger litt mer opplysninger angående bruk og dyrking av av disse 3 artene du ønsker å innføre, samt mengde (er det snakk om 1 plante, eller er det snakk om kommersiell import for videresalg?). Vær vennlig å skrive litt om dette. Det er også viktig hvilket land du ønsker å importere fra, da noen land har skadegjørere som vi er redde for skal følge med på lasset ved import. Vennligst oppgi hvilket land du ønsker å importere fra.

(I tillegg til Mattilsynet må noen andre etater uttale seg, dette er:
Statens legemiddelverk må ta en vurdering angående kaktusene, jeg har sendt en henvendelse dit. Miljødirektoratet må ta en vurdering angående import av soppsporer, jeg har også sendt en henvendelse dit.)

Med vennlig hilsen #Navn
Vis hele sitatet...
Jeg:
Hei!

Kaktusen/kaktusene vil bli brukt som stueplanter, til dekorasjon. (Har en liten hobby der jeg samler på litt mer eksotiske planter, spesielt kaktuser eller kaktuslignende arter.) Soppsporene vil bli brukt til å dyrke fram sopper av den nevnte arten. I og med at dette er en smakfull matsopp, vil den mest sannsynlig bli benyttet i diverse matretter.

Det er snakk om 1-2 kaktus avleggere fra de to artene og ett avtrykk av soppsporer. Ikke noe av dette er ment for videresalg. Kun til privat bruk i mitt eget hjem, som nevnt over. Landene jeg hovedsakelig ønsker å innføre fra er: USA, Nederland eller Storbritannia.


Med vennlig hilsen #Navn
Vis hele sitatet...

Setter stor pris på svar og eventuelle historier om forsøk/gjennomføringer av dette
Sist endret av mentalmelt; 18. desember 2014 kl. 23:17. Grunn: fix på forespørsel fra bruker
Uvaksinert 👍
Meskalin og psilocybin eller psilocin står på narkolista, også som sporer/frø så det er ikke lovlig å innføre.
Sitat av Wikipedia
In most countries it is legal to cultivate the San Pedro cactus, but in countries where possession of mescaline and related compounds is illegal and highly penalized, cultivation for the purposes of consumption is most likely illegal and also highly penalized. This is the case in the USA, Australia, Canada, Sweden, Germany, New Zealand, and Norway, where it is currently legal to cultivate the San Pedro cactus for gardening and ornamental purposes, but not for consumption.
Vis hele sitatet...
Hentet fra [COLOR="DeepSkyBlue"]Wikipedia[/COLOR]
Sist endret av SoppVandreren; 19. desember 2014 kl. 12:05.
sertifisert idiot
Har lest ett sted (i en gammel tråd riktig nok) at sporer skulle være lovlige å innføre? Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? evt med kilde i loverket?
Uvaksinert 👍
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det der er faktisk feil. Det ble gjort noen endringer for noen år siden, men mange sider og wiki sitter på utdatert info. Soppsporer var jo også lovlig inntil for noen få år siden.

Som f.eks dette svaret på ung.no

http://www.ung.no/oss/rusmidler/62534.html

Dette er gammel info og i dag er sporer på prints og syrings ulovlig.

Som f.eks dette svaret på ung.no

http://www.ung.no/oss/rusmidler/62534.html

Dette er gammel info og i dag er sporer på prints og syrings ulovlig.
Sist endret av daffe; 19. desember 2014 kl. 12:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
sertifisert idiot
Sitat av daffe Vis innlegg
Det der er faktisk feil. Det ble gjort noen endringer for noen år siden, men mange sider og wiki sitter på utdatert info. Soppsporer var jo også lovlig inntil for noen få år siden.

Som f.eks dette svaret på ung.no

http://www.ung.no/oss/rusmidler/62534.html

Dette er gammel info og i dag er sporer på prints og syrings ulovlig.

Som f.eks dette svaret på ung.no

http://www.ung.no/oss/rusmidler/62534.html

Dette er gammel info og i dag er sporer på prints og syrings ulovlig.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette alle former for sopper? er det evt noen typer som er lettere å få igjennom tollen? noen som har erfaring med å bestille sporer på nett?
Uvaksinert 👍
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
Gjelder dette alle former for sopper? er det evt noen typer som er lettere å få igjennom tollen? noen som har erfaring med å bestille sporer på nett?
Vis hele sitatet...
Det gjelder all sopp/sporer som inneholder det stoffet man er ute etter. Men det er jo ikke lett å oppdage ett brev med sporeprints
Takk for behjelpelig respons #daffe ! Jeg skal laste opp svaret vi får ifra Mattilsynet enten det er gode eller dårlige nyheter ettersom jeg ser det er veldig mange andre som lurer på dette De er veldig sene med å respondere til mailene, så dette kan ta noen dager, forhåpentlig vis får vi svar før jul

Da fikk jeg svar gitt, og det er som du sier #daffe, det er ikke lengre lovlig å importere disse plantene.

Svar:
Hei!

Kaktusene Trichocereus pachanoi og T. peruvianus inneholder det narkotiske stoffet meskalin og havner derfor ikke innenfor Mattilsynets forvaltningsområde. Det er Statens legemiddelverk som forvalter dette og som du ser av svaret nedenfor er disse to klassifisert som legemiddel på grunn av meskalin-innholdet og kan derfor ikke importeres fritt.
Vis hele sitatet...
Da fikk jeg svar gitt, og det er som du sier #daffe, det er ikke lengre lovlig å importere disse plantene.

Svar:
Hei!

Kaktusene Trichocereus pachanoi og T. peruvianus inneholder det narkotiske stoffet meskalin og havner derfor ikke innenfor Mattilsynets forvaltningsområde. Det er Statens legemiddelverk som forvalter dette og som du ser av svaret nedenfor er disse to klassifisert som legemiddel på grunn av meskalin-innholdet og kan derfor ikke importeres fritt.
Vis hele sitatet...
Sist endret av SoppVandreren; 19. desember 2014 kl. 17:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her er svaret jeg fikk fra Statens Legemiddelverk:

Sitat av Statens Legemiddelverk
Hei,

Viser til vår telefonsamtale mandag 8. desember og til informasjon oversendt i dine e-poster. Vi beklager at vår tilbakemelding først foreligger i dag.

Fra Statens legemiddelverk kan vi opplyse følgende:

Generell informasjon

Statens legemiddelverk forvalter regelverket som gjelder legemidler. Ved vurdering av om et produkt er et legemiddel eller ikke, legges det vekt på hvorvidt produktet inneholder legemiddelsubstans og/eller det benyttes en medisinsk påstand om produktet. Det foretas en helhetlig vurdering av det aktuelle produktet hvor blant annet innhold, form og hvordan det markedsføres blir vektlagt.

I forskrift om legemidler § 1-3 fremgår det at et legemiddel er ”ethvert stoff, droge eller preparat som 1) utgis for å være egnet til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, eller påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr; eller 2) kan anvendes eller gis til mennesker eller dyr for å gjenopprette, endre, eller påvirke fysiologiske funksjoner gjennom en farmakologisk, immunologisk eller metabolsk virkning, eller for å påvise sykdom.

Når det gjelder innhold av legemiddelsubstans har Statens legemiddelverk foretatt en vurdering av enkelte stoffer og urter med medisinsk effekt. Forskrift om legemiddelklassifisering § 2 (Legemiddellista) og § 4 (Urtelista) inneholder en oversikt over disse stoffene/urtene. Forskriften kan hentes på http://www.lovdata.no/for/sf/ho/xo-19991227-1565.html Vi gjør oppmerksom på at disse listene ikke er fullstendige. Dersom et produkt inneholder stoffer og/eller (legemiddel)urter som står oppført i nevnte lister, i tillegg til andre relevante kriterier som nevnt ovenfor, kan det tale for at produktet kan være et legemiddel.

Urter som ikke står oppført på urtelisten er ikke formelt vurdert i Norge, og anses derfor i utgangspunktet som legemidler.
De aktuelle produktene
Legemiddelverket har også tidligere hatt henvendelser om de kaktusene og soppsporene som omtales i e-posten fra #Navn. Både San Pedro kaktus (Trichocereus pachanoi) og Peruvian Torch kaktus (Trichocereus peruvianus) inneholder meskalin som står oppført på narkotikalisten som forbudt narkotikum. Kaktusene anses derfor som legemidler; jf. legemiddeldefinisjonen i lov om legemidler av 4. desember 1992. Import av disse kaktusene reguleres følgelig av legemiddelloven og forskrifter gitt med hjemmel i nevnte lov. Shiitake soppsporer (Lentinula edodes) er klassifisert som ikke-legemiddel og import av soppsporene som sådan reguleres følgelig ikke av legemiddellovgivningen.
Innførsel av postpakker og andre forsendelser av legemidler til personlig bruk er tillatt når det dreier seg om legemidler som er lovlig ervervet i et EØS-land. Unntatt er legemidler med innhold av narkotika m.v., og legemidler som anses som dopingmidler. Med personlig bruk menes: En persons medisinske bruk av et legemiddel til seg selv. Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemiddelet er lovlig ervervet, og at det er til personlig medisinsk bruk.
Vis hele sitatet...
Sist endret av SoppVandreren; 21. desember 2014 kl. 20:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Uvaksinert 👍
Og kort forklart er det da ikke lovlig å ta inn katus som inneholder meskalin eller kan bli til meskalin (frø).
Men blir man tatt for ulovlig legemiddel eller narkotika hvis pakken blir stoppet?
Nei det er ikke lovlig å ta inn disse nei, og om det blir sak ut av at det blir stoppet i tollen kommer vell an på dagsformen til de som finner det vil jeg tro